Joka sanoo toiselle: ’Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen, sanoi Jeesus
Raamatun Sana:
Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: ’Älä tapa’, ja: ’Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion’.
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: ’Sinä tyhjänpäiväinen’, on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: ’Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen. Matteus 5:21, 22, käännös 1938.
Ja Sanan selitys:
Minulle tuo tänään toiselta uskovalta kuulemani Raamatun kohta muistutti mieleen, miten käyttäydytään somessa. Että aina ei käyttäydytä hyvin. Eivät omat kirjoittelunikaan aina ole kehumisen arvoisia, vaan voivat olla kylmiä (pienellä kohteliaisuudella ja vaivalla voisi lisätä myötätuntoa) ja töksähteleviä (äkkipikaisuus ei ole hyväksi).
Sanan selitykseen kuuluu myös se, että ei Jeesus konkreettisesti tarkoita helvettiä seurauksena tässä mainitusta teosta eli toisen hulluksi sanomisesta. Ne, joille Raamattua on opetettu, tietävät, että Jeesus Vuorisaarnassa teki lain vaatimukset niin korkeiksi, ettei yksikään meistä niitä täytä, vaan ne osoittavat meidän tarvitsevan tarjolla olevaa pelastusta uskon kautta Jeesukseen ja armosta (Ef 2:8,9, Matt 5:20). Lahjavanhurskaus.
Maalittaminen on pahimmasta päästä ehkä erityisesti siksi, että kun haukkuu ja panettelee virkamiestä (poliisi, syyttäjä, tuomari tai muu virkamies), toisella ei edes ole mahdollisuutta vastata samalla mitalla. Pikemmin voisimme ottaa esimerkiksi ja mittapuuksi sellaisen asiallisen kielenkäytön, jota virkamiesten on virkansa ja lain puolesta pakkokin käyttää.
________________________
Uusi käännös 1992:
Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: ’Älä tapa.’ Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion.
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: ’Senkin hölmö’, on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: ’Sinä hullu’, on ansainnut helvetin tulen.
Voi Hesus. Ja satukirjat. En voi ymmärtää ihmisiä jotka palvovat satuolentoa. Tai siis ihmisten itse keksimää satua.
2019 ja silti heitä löytyy..
Ilmoita asiaton viesti
Historioitsija Yosefus mainitsee Krestuksen, kansanvillitsijän.
Ilmoita asiaton viesti
Yosefus mainitsee kansanvillitsijän kirjassaan, jonka kirjoitti noin 40-vuotiaana, yli 45 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen. Yosefus ei ole voinut tuntea Jeesusta, vaan on kuullut Jeesukseen liittyviä tarinoita. Varhaisimmat kristilliset kirjoitukset, Paavalin kirjeet ja Apostolien teot, on kirjoitettu Yosefuksen teoksen Juutalaissodan historia. Varhaisimmat uskonnolliset kirjoitukset Jeesuksesta, evankeliumit, on kirjoitettu Yosefuksen teoksen jälkeen.
Yosefus on ainoa historioitsija, joka on maininnut Jeesuksen. Tosin ei Yosefuksenkaan kirjoituksella ole todistusvoimaa, koska maininta Krestuksesta on pohjautunut varhaiskristilliseen, hänelle kerrottuun tarustoon.
Ilmoita asiaton viesti
Varhaisimmat kristilliset kirjoitukset on kirjoitettu siis samaan aikaan kuin Yosefuksen teos.
Ilmoita asiaton viesti
Sinä oletat, että Uuden Testamentin kirjoitukset olisi kirjoitettu vasta 45 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen eli noin vuonna 75 jKr.
Aapeli Saarisalon (Helsingin yliopiston itämaiden kirjallisuuden professori em, teol. tri) mukaan (Raamatun sanakirja) Galatalaiskirje, 1. ja 2. kirjeet Korinttolaisille sekä Roomalaiskirje on ajoitettu Paavalin 3. lähetysmatkan jälkeiseen aikaan, siis vuosiin 57-60 jKr. Muut kirjeet vähän myöhemmäksi. Paavalin kuolema ajoitetaan vuoteen 67 jKr.
Luukkaan evankeliumi ajoitetaan vuosiin 57-59 jKr (sivu 682).
Miten hyvin tapahtumat on muistettu?
Ensinnäkin Raamatun mukaan Pyhä Henki muistuttaa Jeesuksen sanoista.
Toisekseen itse kuvittelisin, että esim. opetuslapsi Johannes, joka oli Jeesukselle läheinen, saattoi iltaisin kirjoittaa muistiin Jeesuksen tekoja ja opetuksia. Muuten hänen olisi ollut vaikea kirjoittaa evankeliumiaan niin tarkasti kuin se nyt on (esim. luvut 13-17).
Kun heillä oli käytössään Vanhan Testamentin kirjoitukset, ei ole vieras ajatus, että he ymmärsivät, että se mitä nyt tapahtui Jeesuksen toiminnassa, tulee olemaan kirjoitettuna samalla tavalla kuin Vanha Testamentti siihen saakka, pohjana Jumalan uudelle liitolle. Tältä pohjalta ymmärsivät tarpeen kirjoittaa tapahtumat ja opetukset muistiin, jotka sittemmin koottiin yhtenäisiksi kirjoiksi.
Mutta toki Raamatun Uudesta Testamentista itsestään ilmenee, että Uutta Testamenttia ei ollut vielä koottu: siitä todistavat sellaiset paikat, joissa Paavali puhuu ”terveestä opista” (hän ei siis viittaa Uuteen Testamenttiin kirjana).
Tunnen naisen, jolle Jeesus ilmestyi Soukassa ja puhui. Ilmestymisestä on yli 20 vuotta. Hän sanoi, että sen muistaa aina. Hän on selostanut minulle tapahtuman monen kertaan, aina samalla tavalla. Jeesuksen kohtaaminen on jotain aivan erityistä.
Mutta ihmeistä puhuminen ei ole ykkösasia.
Ilmoita asiaton viesti
Hukkaat kommenttini pointin – tai itse asiassa täydennät sen. Yosefus ei ole elänyt aikaa, jolloin Jeesus eli. Yosefuksen kirjoitus ei perustu historiallisesti kestävään lähteeseen, vaan hänen historiaksi ymmärretty tekstinsä pohjautuu varhaiskristilliseen suulliseen (ja/tai kirjalliseen) perinteeseen.
Ilmoita asiaton viesti
On oletettavaa, että Q-lähde on ollut käytettävissä ennen Luukkaan evankeliumin kirjoittamista. Ei yksikään Jeesuksen opetuslapsista, kuten ei Jeesus itsekään, ole ollut minkään todisteen mukaan luku- tai kirjoitustaitoinen.
Ilmoita asiaton viesti
Jeesus siteerasi Vanhaa Testamenttia useaan kertaan, mm. ”Luoja jo alussa ’loi heidät mieheksi ja naiseksi’.” Matt 19:4.
Hän sanoi: ”Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.” Markus 12:24
Luukas 4:16-18: ”Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan. Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan [Jesajan] kirja, ja kun hän avasi kirjan, löysi hän sen paikan, jossa on kirjoitettuna:
”Herran Henki on minun päälläni…””
”Silloin Jeesus kumartui alas ja kirjoitti sormellaan maahan.” Joh 8:6
Kyllä Johanneksen täytyi osata kirjoittaa, kun on kirjoittanut evankeliumin, kirjeet ja Ilmestyskirjan.
Samoin Pietarin.
Eiköhän Matteus eli Leevi tullivirkamiehenä osannut lukea. Hän kirjoitti Matteuksen evankeliumin.
Paavali käytti välillä kirjuria ja itse laittoi yhden lauseen, jotta lukijat varmistuivat aitoudesta.
Oliko näkö heikentynyt.
Paavali oli saanut oppia Gamalielin jalkojen juuressa. Paavali oli fariseus koulutukseltaan ja omisti pergamentteja. 2 Tim 4:13
Ilmoita asiaton viesti
Johanneksen evankeliumi on kirjoitettu kahdessa tai kolmessa osassa. Ensimmäinen osuus on kirjoitettu 50 – 70 ja viimeisin toisen vuosisadan alussa.
Kirjoittaja ei mitenkään voi olla Jeesuksen opetuslapsi Johannes. Vaikka Johanneksen luku- ja kirjoitustaitoiseksi olettaisitkin, ei hän sentään kreikankielinen ollut.
Patmoksen saarella majaillut marttyyri ei voinut olla apostoli Johannes eikä edes sama kuin Johanneksen evankeliumin kirjoittaja. Ensinnäkin: hänen kreikankielinen sanastonsa on yksinkertaisempaa kuin Johanneksen evankeliumin. Hänen uskonnollinen sanastonsa poikkeaa keskeisiltä osiltaan Johanneksen evankeliumin sanastosta. Toisekseen: vähäaasialaisiin kristittyihin kohdistetut vainot alkoivat vasta 95 jaa. eli paljon apostoli Johanneksen oletettavan kuoleman ajankohdan jälkeen.
Johanneksen evankeliumin ja Johanneksen kirjeiden kirjoittaja lienee sama henkilö. Hän ei kuitenkaan ajoituksen vuoksi voi olla apostoli Johannes, vaan hänen on oltava Johanneksen jälkeinen, vaikutusvaltainen jäsen Johanneksen seurakunnasta. Apostoli Johannes on ollut Jeesuksen kuollessa vähintään 15-20 -vuotias. Todennäköisyys, että hän olisi ollut elossa 95-105 jaa. on olematon. Lisäksi väitteesi sisältämä oletus, että Jeesuksen opetuslapsi Johannes olisi oppinut luku-, kirjoitus- ja lähes täydellisen kreikankielen taidon, on historiallisesti kestämätön.
Ilmoita asiaton viesti
Apostolien teoissa mainitut hellenistit, erotuksena hebrealaisista, olivat kreikkalaisten keskellä asuvia juutalaisia. Siis Rooman valtakunnassa muualla kuin Juudeassa ja Galileassa.
Heitä oli myös Jerusalemissa.
Kyllä kai opetuslapset ovat osanneet valtion virallista kieltä ainakin jossain määrin.
Juutalaiset ovat tänä päivänäkin kielitaitoisia, ainakin joitakin esimerkkejä olen kuullut.
Oliko Johanneksella apuna joku kielitaitoisempi tai pelkästään Pyhä Henki, jää arvelujen varaan (ja tarvitsiko hän ylipäätään apua).
Kun syntyi pakanaseurakunta, johon liittyi siis muitakin kuin juutalaisia ja lähetystyön edistyttyä mm. Paavalin kautta, ehkä pakanat saattoivat olla enemmistökin, niin täytyi osata heidän kieltään. Ei auttanut kirjoittaa hebreaksi.
Muistaakseni Johannes toimi Efeson (Turkissa) seurakunnan piispana. Eiköhän hän viimeistään niinä vuosina (ja vuosikymmeninä Jeesuksen kuoleman jälkeen) oppinut kreikan sujuvasti.
Ilmoita asiaton viesti
Mitähän kieltä Pietari puhui Korneliuksen kanssa. Toki joku pakana oli juutalaismyönteinen ja ehkä opetellut hebreaakin, mutta ehkä voisi olettaa niinpäin, että Pietari puhui, ei hebreaa, vaan valtakunnan yleiskieltä.
Ilmoita asiaton viesti
Matteuksen evankeliumi on synoptisista evankeliumeista vanhin. Sen kirjoittanut henkilö on lukenut evankeliumeista vanhimman, Markuksen evankeliumin ja tuntenut Markuksen ja Luukkaan evankeliumien yhteisen lähdeteoksen Q-lähteen.
Markuksen evankeliumi sisältää yli 600 jaetta, joista vain 51 on itsenäisiä. Yli 450 jaetta vähän yli 600 jakeesta on yhteisiä sekä Matteuksen evankeliumin että Luukkaan evankeliumin kanssa.
Markus on käyttänyt 150 kertaa Vanhaa Testamenttia lähteenään. Hän on käyttänyt Vanhasta Testamentista Septuagintaa eli kreikankielistä käännöstä. Kirjoittaja lienee elänyt Palestiinassa tai Roomassa.
Matteuksen evankeliumin lähdeteoksena on tuo kreikaksi kirjoitettu, hellenistinen, Markuksen evankeliumi. Mikään ei kirjoituksessa viittaa Leeviin, tullimieheen.
Käsitys Matteuksesta evankeliumin kirjoittajana perustui Eusebios Kesarealaisen nykyisin virheellisenä pidettävään tulkintaan Papiaksen tekstistä. Matteuksen evankeliumi sai nimensä vasta toisella vuosisadalla, ehkä vasta sen loppupuolella.
Ilmoita asiaton viesti
”Johanneksen evankeliumi on kirjoitettu kahdessa tai kolmessa osassa. Ensimmäinen osuus on kirjoitettu 50 – 70 ja viimeisin toisen vuosisadan alussa.”
– Tällaisiin voi uskoa, kuka uskoo.
Sinänsä kunnioitan, että käymme asiallista keskustelua ja argumenteilla. Kiitos.
”Joka tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta vai puhunko minä omiani.”
Joh 7:17.
Tässä on avain.
Ota uskon askel uskalluksella, lähesty Jumalaa nöyrästi; hän on Jumala, minä olen ihminen.
Rukoile Jeesusta. Tunnusta syntejäsi, niitä tekee jokainen.
Pyydä Herraa avuksi.
Pelkällä pään tiedolla asia ei edisty. Voi ikänsä väitellä Raamatun synnystä.
Miten Jumala todistaa itsestään:
Luonnossa (Room 1)
Omassatunnossa.
Israelin kansan historiassa (ei se ollut etuoikeutettua loikoilua).
Jumalan Sanassa.
Missä muussa: kun armolajat toimivat seurakunnassa. Meillä on elävä Jumala, joka auttaa ja puhuu vielä tänäkin päivänä.
Vain epäusko, epäkunnioitus, omavanhurskaus tai omahyväisyys voi estää meitä.
Ilmoita asiaton viesti
…entä ”jumalanhullu…?
Onko se sama kuin esim. juoppohullu, urheiluhullu, tai kylähullu…?
Ilmoita asiaton viesti
Jumalanhullu-termi ei ainakaan minulle ole negatiivinen. Yhden Aasiassa olleen lähetystyöntekijän kirjan nimi oli Jumalan hullu.
”Jumala valitsi sen, mikä on hulluutta maailman silmissä, saattaakseen viisaat häpeään.” Eli itse sanoma ei avaudu ns. luonnolliselle ihmiselle, joka katselee asioita maailmallisesti. Pitää olla hengelliset silmälasit, Pyhä Henki avaamassa.
Jumalan hommissa voi välillä vaikuttaa muiden silmissä Jumalan hullulta.
Mutta Raamattu avautuu lapsenmielisille ja nöyrille.
Ilmoita asiaton viesti
Entä ”Jeesuksen morsian?”
– Näin kerran ”onnellisen” näköisen naisen tanssimassa suuren lipun kanssa johon oli kirjailtu suurin kirjaimin:”Jeesuksen morsian.”
Ilmoita asiaton viesti
Terävä kieli on paha ase. Sitä on tullut itsekin paljon käytettyä.
Ilmoita asiaton viesti
Raamattu käyttää sanontaa tai kuvaa: ylkä on Jeesus ja morsian on seurakunta. Morsianta valmistetaan kaiken aikaa.
Taivassa on hääjuhla, Karitsan häät (Jeesus ristiinnaulittiin pääsiäisenä, jolloin oli tapana syödä lammasta Vanhan Testamentin lain mukaisesti. Jeesus oli Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin.)
”Autuaat ovat ne, jotka ovat kutsutut Karitsan hääaterialle!”
Ilmestyskirja 19:9
Ilmoita asiaton viesti
Yksi asia näissä nykymaailman ”käännöksissä” (ihmisten halu tai kyky ymmärtää lukemaansa) häiritsee aika ajoin ja niinpä kysyn mielipidettäsi yhteen Jeesuksen sanontaan.
Jeesus puhui Pietarin kanssa asiasta sen jälkeen kun tämä oli kolme kertaa hänet kieltänyt ja he kohtasivat ristin tien jälkeen uudelleen. Nuo sanat: ”Kaitse minun lampaitani” eivät ymmärtääkseni tarkoita sananmukaisesti lampaita vaan Jeesuksen seuraajia.
Tämä asia vain sen vuoksi, koska usein jotkut kirjoittavat, että Jeesuksen ”luottomiehet” miinus Juudas, olivat ”vain lammaspaimenia”. Pietarin ammatti ennen Jeesuksen kohtaamista oli perimätideon mukaan kalastaja. Tuo tunnettu sanonta: ”Pietarin kalansaalis”. Myöhemmin kuvaan tullut mies Luukas oli perimätiedon mukaan lääkäri.
Joskus on vain uskottava mitä puhutaan ja kirjoitetaan, toisinaan sitten taas ei. Uskoon perustuu moni asia, lääkärin määräämien tablettienkin joko toimiessa tai sitten ei.
Toivottavasti evankeliumi toimii kuitenkin ihmisten parhaaksi vaikka maailmaa sen avulla ei toki pystytä parantamaan. Siitä pitävät ihmiset itse ”hyvää huolta” suhtaumisellaan oikeaan ja väärään. Valta on fyysisesti vahvimman ja heikkona on hyvin usein huono olla.
Ilmoita asiaton viesti
Matt 4:18: Pietari ja veljensä Andreas olivat kalastajia.
Niin olivat myös Johannes ja hänen veljensä Jaakob. Jaakob kuoli marttyyrina ensimmäisten joukossa.
Matteus eli Leevi, evankeliumin kirjoittaja, oli publikaani eli tullimies, tullimaksun kantaja, perijä.
He olivat kaikki koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä, Apostolien teot kertoo.
Jeesus sanoi, että Jumalan valtakunta otetaan teiltä (oppineilta fariseuksilta ja kirjanoppineilta eli lakimiehiltä) pois ja annetaan kansalle, joka tekee sen hedelmää.
Seuraavat eivät sinänsä kuuluneet 12 opetuslapsen (apostolin) joukkoon:
Nikodemus oli suuren Neuvoston jäsen.
Niin oli myös Joosef Arimatialainen (ei ollut Neuvostossa kannattanut päätöstä pidättää Jeesus), joka järjesti Jeesuksen hautaamisen. Hauta vapautui kuitenkin päivässä uuteen käyttöön!
Ilmoita asiaton viesti
Selvä. Kiitos vastauksesta. En ole raamatun tuntija vaikka jo lapsesta saakka isoa perheraamattua kotona katselinkin. Hyvät mustavalkokuvat jäivät päällimmäisenä mieleeni. Raamatun tuntemisen kohdalla jätän kertomisen vastuun mielelläni niille, jotka tuntevat kyseisen kirjan tekstit minua paremmin. Ja heitä on todella paljon.
Ilmoita asiaton viesti
Ok. Pidät maalittamesta häpeänä. Onko homojen maalittaminen myös synti ja häpeä? Sanomasi ei oikein aukene vaikka kerrot omia selityksiä ns jumalan sanaan. Voin kertoa että niitä höpinöitä kyllä tulkittu ties mitä tarkoitusta varten….
Ilmoita asiaton viesti
Kaikenlainen pahan tekeminen lähimmäiselle on pahasta, on ihminen hetero, homo, musta, valkoinen tai jotain siitä välistä. Kukaan meistä ei kuitenkaan ole synnitön, vaan kaikki teemme pahaa enemmän tai vähemmän. Meidän on kuitenkin pyrittävä parantamaan tapamme ja vähentämään pahat teomme – tie katumukseen ja parannukseen vapauttaa. Sanotaanhan meille kirjoituksissa että kukaan ei pelastu muuta kuin armosta.
Oikeanlainen nöyryys ei tarkoita että olemme hiljaa pahan edessä. Vaan kun näemme pahaa/epäoikeudenmukaisuutta tapahtuvan, on siihen puututtava sanoin, teoin, lainsäädännön avulla. Myös kipakkaa kieltä voi käyttää, mutta ihmistä/ihmisiä ei saa häpäistä – asiat puhuvat.
Ilmoita asiaton viesti
Just joo.
Ilmoita asiaton viesti
”Snarkkailu” ei ole kiva asia. Se on toisen piikittelyä ilkeällä tavalla. Se on väärin.
Raamatun sana opastaa ja kehottaa hienosti siitä miten toisia tulisi yrittää kohdella.
Se kuuluu Jumalan lakiin. Jokainen ihminen kuulee sen myös omassatunnossaan. Tosin ihminen voi vaijentaa omaatuntoaan tietysti myös. Siellä taustalla se kuitenkin on.
Jotain pitkämielisyydestä, Raamatusta.
Mm. ylpeys ajaa ihmistä huonoon käyttäytymiseen tai suhtautumiseen.
Sananl 16
Kopeus käy kukistumisen edellä, ylpeys lankeemuksen edellä.
Parempi alavana nöyrien parissa kuin jakamassa saalista ylpeitten kanssa.
Joka painaa mieleensä sanan, se löytää onnen; ja autuas se, joka Herraan turvaa!
Jolla on viisas sydän, sitä ymmärtäväiseksi sanotaan, ja huulten suloisuus antaa opetukselle tehoa.
Viisaan sydän tekee taitavaksi hänen suunsa ja antaa tehoa hänen huultensa opetukselle.
Lempeät sanat ovat mesileipää; ne ovat makeat sielulle ja lääkitys luille.
Kelvoton mies kaivaa toiselle onnettomuutta; hänen huulillaan on kuin polttava tuli.
Kavala mies rakentaa riitaa, ja panettelija erottaa ystävykset.
Väkivallan mies viekoittelee lähimmäisensä ja vie hänet tielle, joka ei ole hyvä.
Joka silmiänsä luimistelee, sillä on kavaluus mielessä; joka huulensa yhteen puristaa, sillä on paha valmiina.
Pitkämielinen (tai sävyisä) on parempi kuin sankari, ja mielensä hillitseväinen parempi kuin kaupungin valloittaja.
Lihan tekoja ovat mm. riidat:
Gal. 5
lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, …, vihamielisyys, riita, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, kateus, …
Hengen hedelmää on mm. ystävällisyys ja sävyisyys:
Gal.
5:22-26 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
Sellaista vastaan ei ole laki.
Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.
http://www.nic.funet.fi/pub/doc/bible/finnish/1933,38/Gal.5.html
Kehoitus:
Tiit 3:2
etteivät ketään herjaa, eivät riitele, vaan ovat lempeitä ja osoittavat kaikkea sävyisyyttä kaikkia ihmisiä kohtaan.
Näihin kristittyjä kehoitetaan.
Omassa varassamme olemme syntisiä ja väärintekijöitä. Sanomme toisille väärin. Jeesuksessa, ristin työssä, se kaikki vääryys on sovitettu. Kun synnymme Jumalan lapsiksi (kasteessa) tai kun hengellisesti kuollut palaa taivaallisen Isän tykö ja herää henkiin, niin Jumalan lapsessa alkaa vanha Aatami ja uusi ihminen taistelemaan. Kun ihminen tulee kristityksi, hänestä ei tule synnitöntä. Hän tulee kuitenkin osalliseksi Jeesuksesta, hyvästä rungosta. Rungossa kiinni olemalla syntyy myös hyviä hedelmiä, Jeesuksen kautta. Vajavaisesti kylläkin.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä Jeesuksella oli noin pahasti hulluja vastaan? Ei itsekään vaikuta evankeliumien perusteella ihan täyspäiseltä.
Ilmoita asiaton viesti