Helsinki pyrkii aikaistamaan Itäkeskuksen liittymän rakentamista

Itäkeskus on pääkaupunkiseudun merkittävin aluekeskus. Helsingin uudessa yleiskaavassa alueelle osoitetaan merkittävästi nykyistä enemmän asunto- ja toimitilarakentamista. Merkittävä täydennysrakentaminen sekä Östersundomin kehittyminen tulevaisuudessa lisäävät alueen liikennemääriä ja korostavat sujuvien liikennejärjestelyjen tarvetta.

Itäväylän ja Kehä I risteys on yksi pääkaupunkiseudun vilkkaimpia risteyksiä. Automäärät ovat suurimmillaan Kehä I:llä noin 52 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Valitettavasti se on samalla myös yksi Suomen vaarallisimmista risteyksistä. Alueella liikkuu myös paljon asukkaita ja kauppojen asiakkaita, joukkoliikenteen käyttäjiä, pyöräilijöitä ja jalankulkijoita.

Alueelle on suunniteltu pitkään uuden liittymän rakentamista. Asia nousi entistä ajankohtaisemmaksi Itäkeskuksen alueen kehittämistyön käynnistyessä tänä vuonna. Liittymän uudistaminen on järkevää tehdä samaan aikaan alueen laajemman kehittämistyön kanssa. Sosialidemokraattien valtuustoryhmä esitti vuoden 2020 talousarvion yhteydessä, että Kehä I ja Itäväylän toteutusta aikaistetaan ja kaupunki edistää hankkeen aikaistusta yhteistyössä valtion kanssa. Päätös odottaa Helsingin kaupunginvaltuuston hyväksyntää 27.11. kokouksessaan.

Itä-Helsinki on odottanut pitkään vuoroaan. Kehä I:n ja Itäväylän liittymän rakentaminen tarvitaan kehittyvän Itäkeskuksen turvallisuuden ja viihtyisyyden varmistamiseksi.

Eveliina Heinäluoma, kansanedustaja, kaupunginvaltuutettu

Ville Jalovaara, kaupunginvaltuutettu

eveliinaheinaluoma

Olen 30-vuotias helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu ja SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja. Koulutukseltani olen yhteiskuntatieteiden maisteri ja työskentelen tällä hetkellä viestintäalalla. Olen ehdolla Helsingissä eduskuntavaaleissa 2019. Arvoihini kuuluvat vahvimmin tasa-arvo ja yhdenvertaisuus.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu