Innovaatioiden kehittämisen julkinen tuki

Tekes/Business Finland on kautta aikojen sekoillut käsitteellisesti alkaen siitä, että Tekes puhui asiakkaistaan, vaikka oli itse yritysten asiakas.

Digipelit ovat verrattavissa kirjoihin ja filmeihin, joiden yhteydessäsi ei voi puhua innovaatioista, eikä innovaatiorahoitus voi olla asianmukaista.

Talouselämä:

Pelit eivät voi olla innovaatioita

Pelit ovat sisältötuotteita ja niihin liittyvä bisnes on kustannustoimintaa. Pelit eivät voi olla innovaatioita sen enempää kuin kirjat tai elokuvatkaan.

Tekesin pääjohtaja yritti aamutelevisiossa ottaa aiheetonta kunniaa Angry Birdsin menestyksestä. Hänen mukaansa ”… vuonna 2007-08 … laitoimme vajaat puoli miljoona tuohon yritykseen.”

Todellisuudessa Tekesin sijoitukset Rovioon olivat vain 93 k€ vuonna 2005, 105 k€ vuonna 2006 ja 175 k€ vuonna 2007, yhteensä 376 k€.

Noihin aikoihin Rovio julkaisi vain Java ja N-Gage pelejä, joten voisi veikata, että Tekes antoi epäsuoraa tukea Nokian N-Gagelle. Tuolloin iOS Angry Birdsistä (markkinoille 2009) ei ollut tietoakaan ja yritys oli suurissa vaikeuksissa ja Niklas ja Mikael Hedin isä pelasti yrityksen sijoituksellaan. Rovio perustettiin vuonna 2003 Relude-nimisenä.

grohn

Asun Nauvossa, Bryssel 97-04. Tutkinto: teoreettinen fysiikka. Työura: Yliopisto (kurssiassistentti 2v.), iltaoppikoulu, Ollituote, Kone, Telefenno, Telenokia, Tekes 84-97 (erikoistutkija, konsultti, Euro-infon päällikkö), yrittäjä Bryssel, Euroopan komissio (puiteohj.). Yrittäjä 05-17. Rakensin kotona tietokoneen 76. Skepsis ry:n siht. 91-92, pj. 93. Kehitin 1997 (Psion) ja 2001-2015 (pc/mac) ohjelman, joka muuttaa valokuvat musiikiksi: http://www.synestesia.com/cd05/2005.html

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu