Synt. 45 Hki., isä puuseppä. Asunto Nauvo/Turku. Bryssel 97-04. 3 lasta, 4 lastenlasta. Vaimo kuoli 2006 syöpään kotona saattohoidossa. Koulut Keravalla, paras pääsykokeessa. Laulajapoika. Sai hymypojan. Kävi viulutunneilla, yhtyeen jäsen. Alaluokilla tanhuryhmässä. Suunnistaja. Lukiossa shakkikerho. Luontokerhon siht. toimitti yhden lehden. Tutkinto: teor. fysiikka. 1970 liftailin 4 viikkoa Euroopassa. Vanhaa valtaamassa. Kitaralla flamencoa. Työura: Posti, Yliopisto (kurssiassistentti 2v.), iltaoppikoulu, Ollituote, Kone, Telefenno, Telenokia(Softan laatupäällikkö), TEKES 84-97 (erikoistutkija, koordinaattori/Finprit ja Finsoft, konsultti, perusti 60 softayrityksen ryhmän SEPIIRI, EU-infon päällikkö), virallinen kielenkääntäjä englanti - suomi 1995. Media-pelissä. Perhe-Interrail. Yrittäjä Bryssel, EU-komissio (puiteohj.). Yrittäjä 05-17. Vene. Rakensi kotona tietokoneen 76. SKEPSIS siht. 91-92, pj. 93. TV :ssä 7 kertaa. Kehitti softan, joka muuttaa kuvat musiikiksi: www.synestesia.com/cd05/2005.html Lanseerasi termit sulautetut järjestelmät (embedded systems) ja ohjelmistotuotteen hallinta (software configuration management). Keksi termin TIETOISTETTU YHTEISKUNTA. INNOVAATIO on käsitteellisesti uusi menestyksellisesti lanseerattu tuote, prosessi tai palvelu. Alikersantti. Oli komppanianmestari suunnistuksessa ja ammunnoissa. 5 kertaa islannissa. Käynyt: Chicago, Los Angeles, San Francisco, Las Vegas, Tokio, Peking, Shanghai, Singapore ...
Onneksi itselläni ei ole afasiaa, tai tähän vertautuvaa(”).
Aavistelu on jotain… tämän ottaminen todesta enemmän.
Joten afasia voi olla joskus sopivuutena otettava, kun muuten menisi harmilliset sisään ja ulos.
(( Vrt: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/lauriheimonen/ilmatieteellisen-tutkimuksen-edistamistarve/ ))
Tarkoitan sanoa, että on hyvä, ettei kaikkea voi kielellistää sillä tavoin tehokkaasti, että hankalemmat on otettavissa kiertäen.
Kokonaisuutena afasiaksi jäävä ilmiö, ei ihan käy, ts sellainen ”diskretismi” (=diskretoitumallisuus), joka vaikka immunologisesti tervettä, voi jäädä ilmenemättä, ellei ilmenemisenä ajattele jotain sellaista virtaa, joka voi kohdentua tarkemmin.
(( Verts-kiss: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/juhamyllarinen/aivosokeus/#comment-4232150 ))
Ilmoita asiaton viesti
Kysyt kovin monta kertaa samaa kysymystä, ja tietysti lukijaisto voi ihmetellä, mikä tuossa on takana. Tuskinpa kuitenkaan oletat, että kommentoijat pystyvät tiedonjanoasi tyydyttämään.
Ilmoita asiaton viesti
Lisäksi voisi kirjoitella blogeja ihmetellen miksi Väinämöinen lauloi Joukahaisen suohon.
Ilmoita asiaton viesti
Kysyin itseäni fiksummalta asiaa, auttaako tämä Nauvoon?
Gemini: ”Kysymys siitä, miksi kristittyjen Jumala olisi turvautunut uhrimagiaan, on monimutkainen ja herättää paljon keskustelua. Se on tulkittu eri tavoin eri aikakausina ja eri teologisissa koulukunnissa. Tässä muutamia näkökulmia asiaan:
1. Historiallinen ja kulttuurinen konteksti:
Uhrit vanhassa testamentissa: Vanhan testamentin uhrit olivat osa juutalaista kulttuuria ja uskontoa. Ne nähtiin keinona sovittaa rikkoutunut suhde Jumalaan ja pyytää siunausta.
Vertauskuvalliset merkitykset: Uudessa testamentissa Jeesuksen ristiinnaulitseminen tulkitaan usein vertauskuvalliseksi uhrina, joka sovittaa ihmisten synnit. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että Jumala olisi ”tarvinnut” uhrin, vaan kyse on pikemminkin siitä, että Jeesuksen kuolema nähdään osoituksena Jumalan rakkaudesta ja halusta sovittaa ihmiskunta itseensä.
2. Teologiset tulkinnat:
Lunastusmalli: Yksi yleinen tulkinta on, että Jeesuksen kuolema oli lunastus uhri, joka vapautti ihmiskunnan synnin vallasta. Tämä malli perustuu ajatukseen, että ihmiskunta on velkaa synnin takia ja että tämä velka täytyy maksaa.
Liittouman vahvistaminen: Toinen näkökulma korostaa, että Jeesuksen kuolema vahvisti uuden liiton Jumalan ja ihmisen välillä. Ristiinnaulitseminen nähdään merkkinä Jumalan rakkaudesta ja halusta olla läsnä ihmisten elämässä.
Uusi liitto vanhan sijaan: Uusi testamentti korostaa, että Jeesuksen kuoleman kautta vanha liitto, joka perustui lain noudattamiseen ja uhreihin, on korvattu uudella liitolla, joka perustuu uskoon Jeesukseen Kristukseen.
3. Kriittiset näkökulmat:
Uhrimagian kritiikki: Jotkut teologit kritisoivat ajatusta, että Jumala olisi tarvinnut uhrin. He näkevät uhriajattelun rajoittavana ja ihmiskeskeisenä.
Historiallinen konteksti: Toiset korostavat, että uhriajattelun tulkinta on muuttunut ajan myötä ja että meidän tulisi ymmärtää vanhan testamentin tekstit niiden historiallisessa kontekstissa.
Johtopäätös:
Kysymys siitä, miksi kristittyjen Jumala olisi turvautunut uhrimagiaan, on monitahoinen ja herättää edelleen paljon keskustelua. Vastaus riippuu siitä, minkä teologisen näkökulman valitsee ja miten ymmärtää Raamatun tekstejä. On tärkeää muistaa, että kristillinen usko on kehittynyt ajan saatossa ja että eri kirkkokunnat ja teologit voivat tulkita asioita eri tavoin.
Lisää pohdittavaa:
Miten ymmärrät Jeesuksen ristiinnaulitsemisen merkityksen?
Mitä ajatuksia herättää ajatus siitä, että Jumala olisi tarvinnut uhrin?
Miten uhriajattelun käsitys on muuttunut ajan saatossa?
Lähteet:
Uusi Suomi Puheenvuoro:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/grohn/miksi-kristittyjen-jumala-turvautui-uhrimagiaan/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/grohn/miksi-ns-jumalan-piti-turvautua-uhrimagiaan/
Huomautus: Tämä vastaus on tarkoitettu tiedoksi ja ei ole tarkoitettu kattavaksi katsaukseksi aiheeseen.”
Ps. Tuleeko ensi viikolla taas sama kysymys?
Ilmoita asiaton viesti
Mitä sitten?
Ilmoita asiaton viesti
Aivan uusi ja raikas näkökulma Gröhniltä tänään.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvin harvinainen, tiivis yhteenveto, ilman selityksiä.
Ilmoita asiaton viesti