Taide ja taidebyrokraatit

Onko taide kaapattu?

”Mikä on taiteen tehtävä”?

Ernst Billgren on pohtinut kirjassaan ”Mitä on taide” yli sataa tärkeää kysymystä oivaltavasti ja hauskalla tavalla. Otsikon kysymykseen hän ensin antaa lyhyen vastauksen:

”Jos joku rupeaa puhumaan taiteen tehtävästä, hän on luultavasti natsi tai jotain vastaavaa. Pidä varasi”.

Pitkä vastaus alkaa:

”Totalitääriset tyypit ja hallitukset ovat aina kaapanneet kulttuurin palvelemaan …”

Taiteesta kiinnostunut voisi tuskin hauskemmin viettää iltapuhdetta kuin lukemalla tuota kirjaa.

——————

Asetetaan tähän rinnalle äskettäin julkistettu Kulttuuriraportti. OPM:n kulttuuriraportin luovuuden parantamiseen liittyvät ehdotukset osoittavat karmealla tavalla ministeriöiden ja heidän vasalliensa luovan tilan tason. Poimin vain yhden kohdan: toimenpide-ehdotukset (alla).

Pääsanat ovat: vahvistetaan, lisätään, huolehditaan, kytketään, laaditaan, tunnistetaan, luodaan, kehitetään. Niinkuin aina byrokraattien ehdotuksissa.

Huvittavinta tuossa on ”kultaisen leikkauksen periaate”, mikä osoittaa, että vasalleista oli mukana myös ainakin yksi taiteentuntija!

2.5 Vakava leikki – luovuuden edellytykset

Toimenpide-ehdotukset:
• Vahvistetaan taide- ja taitoaineita yleissivistä- vässä koulutuksessa lisäämällä niitä kaikille yhteiseen oppimäärään valinnaisten kurssien pohjaksi myös yläasteella ja lukiossa. ’Kultainen leikkaus’ -periaate tarkoittaa sitä, että asetetaan tavoitteeksi opettaa taide- ja taitoaineita 1/3 oppiaineista. Kytketään taide- ja taitokasvatuksen kehittäminen keskusteluun eheytetystä koulupäivästä (koordinaatio: taito- ja taideaineet taiteen perusopetus, kerho- ja iltapäivätoiminta). Huolehditaan taide- ja taitoaineiden opetuksen laadusta lisäämällä luokanopettajien taito- ja taideaineiden koulutusta sekä taide- ja taitoaineiden opettajien täydennyskoulutusta ja soveltamalla nii- den käyttöä yli ainerajojen.
• Laaditaan kulttuurialaa kokonaisvaltaisesti koskeva, työelämän ja koulutustarpeiden ennakointiin ja uusiin tarpeisiin pohjautuva koulutusstrategia, jossa otetaan huomioon alan kansallisten ja kansainvälisten asiantuntijatehtävien laajeneminen ja niihin liittyvä koulutustarve, taiteilijauran eri vaiheita vahvistava ja monipuolistava koulutus, johtamis- ja liiketoimintakoulutus, sekä koko kulttuurialaa koskeva ’kulttuurireppu’ – elinikäisen oppimisen ohjelma eri koulutusorganisaatioiden yhteistyönä.
• Tunnistetaan luovan työn erityisluonne (työsuhde -ammatinharjoittajuus -yrittäjyys) ja kehitetään sen edellytyksiä, koulutusta, työtiloja sekä toimeentuloa ja työllistymistä.
• Luodaan edellytykset kehittää tekijänoikeudellisia sopimuskäytäntöjä ja tekijänoikeusjärjestelmän toimivuutta.
• Kehitetään Taiteen keskustoimikunnan rakennetta ottamaan paremmin huomioon uusia taiteen ja kulttuurin aloja.

Tässä tuo joukkio tällä kertaa:

Leif Jakobsson Antti Arjava Erik Kiviniemi Hannele Parviala Fatima Usman Ditte Winqvist Riitta Kaivosoja Raoul Grünstein Marja Makarow Pekka Sammallahti Petra Tarjanne Maria Antas Helena Hyvönen Arto Merimaa Cay Sevón Pekka Timonen Berndt Arell Petri Jokiranta Risto Nieminen Viveca Still Matti Vatilo

grohn

Asun Nauvossa, Bryssel 97-04. Tutkinto: teoreettinen fysiikka. Työura: Yliopisto (kurssiassistentti 2v.), iltaoppikoulu, Ollituote, Kone, Telefenno, Telenokia, Tekes 84-97 (erikoistutkija, konsultti, Euro-infon päällikkö), yrittäjä Bryssel, Euroopan komissio (puiteohj.). Yrittäjä 05-17. Rakensin kotona tietokoneen 76. Skepsis ry:n siht. 91-92, pj. 93. Kehitin 2001-2015 (pc/mac) ohjelman, joka muuttaa valokuvat musiikiksi: http://www.synestesia.com/cd05/2005.html

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu