Trump-uutisointi kuin kreikkalaista kirjanpitoa
Vanhan median harjoittama Trump-uutisointi on luotettavaa kuin kreikkalainen kirjanpitäjä. Tässä tuleekin nyt hieman analyysia viime viikon journalistisista rimanalituksista.
Yleisradion toimittaja Risto Mattila kirjoitti 26.1.2017 Ylen nettisivuille laajaa kiinnostusta herättäneen jutun, jonka hän otsikoi sanoin ”Lehti: Yhdysvaltain kovin ja kokenein johto erosi, eivät halua palvella Trumpia” (katso kuvaa) antaen näin ymmärtää, että ulkoministeriön virkamiehet olisivat joukkoirtisanoutuneet protestiksi Trumpille.
Todellisuudessa lähteenä käytetty The Washington Post kirjoitti, että Trumpin hallinto korvaa diplomaattinsa uusilla. Menettely on tavanomainen Yhdysvalloissa, jossa presidentin vaihtuessa vaihdetaan yleensä myös korkein virkamiesjohto. Näin on luottamussyistä. Muutoin johtamisesta ei tulisi mitään.
Ylen toimittajan yritystä mustamaalata Donald Trumpia ei paranna se, että kirjoittaja myöhemmin peitteli valhettaan poistamalla otsikostaan maininnan ”eivät halua palvella Trumpia” (ks. linkkiä). Ihmiset eivät usein lue otsikkoa pitemmälle, ja otsikointi määrää lukijalle syntyvän yleiskuvan, joten kyse oli taaskin tietoisesta Trump-vastaisesta propagandasta, joka osoittaa, että median vihervasemmistolainen ja lukijoita ylenkatsova agenda jatkuu.
Valhe kertautui ja paisui vanhassa mediassa, kun sekä porvarillinen että sosialistinen media alkoivat jäljentää ja levittää Ylen kirjeenvaihtajan juttua. Aamulehti otsikoi juttunsa sanoin ”Lehti: USA:n ulkoministeriön virkamiesjohto erosi protestina Trumpille: ’Ennen kokematon joukkopako’”. Puoluelehti Demokraatti puolestaan otsikoi: ”Protesti Trumpille – The Washington Post: Yhdysvaltain ulkoministeriön korkein virkamiesjohto erosi”.
Sanoma-konserniin kuuluva Ilta-Sanomat valehteli tapahtuneesta, kunnes korjasi valettaan jutun loppuun lisätyllä maininnalla ”Päivitys 26.1. klo 22.37: Lisätty, että CNN:n mukaan virkamiehet erosivat, koska heitä oli kehotettu tekemään niin.” Savon Sanomat jätti valheen voimaan jutussaan ”Washington Post: USA:n ulkoministeriön virkamiesjohto erosi vastalauseena Trumpille”. Rehellisyydestä tätä lehteä voi kiittää vain sikäli, ettei se antautunut sensuroimaan omia valeitaan.
Politiikan tutkimukseen perustuva totuus asiassa on, että vaalien jälkeen yhdysvaltalaiset virkamiehet jatkavat tehtävissään vain, jos uusi presidentti sitä pyytää. Mutta nyt ei pyydetty, vaan Obaman alaiset poistuvat buildingista kalossin kuva takapuolessaan.
Kun oppositona on media
En ota sen kummemmin kantaa Yhdysvaltain ulkopolitiikkaan, mutta paheksun suomalaisen median tapaa antaa Yhdysvaltain asioista vääristelty kuva. Irtisano(utu)minen oli ”laajaa” vain siksi, että Obaman kahdeksan vuotta kestäneen valtakauden aikana ulkoasianhallintoon oli päässyt pesiytymään samanlainen demariklikki kuin Suomenkin ulkoministeriöön.
Kuinka helppoa ja suorastaan välttämätöntä irtisanottujen virkamiesten on nyt pestä kasvojaan ja välttää häpeää sillä väitteellä, että he ”eivät halua olla mukana Trumpin hallinnossa”? Tämän ei kuitenkaan pitäisi tarjota Iltalehdelle aihetta kuvatekstiin, jonka mukaan ”Trump on joutumassa epäsuosioon ensimmäisellä viikolla virassaan”, sillä epäsuosioonhan on joutunut aiemman hallinnon virkamieskunta.
Kotimaista mediaa omistavien ja johtavien hallitusten kannattaisi sanoa irti kyseisissä tiedotus- ja toitotusvälineissä askaroiva sossutoimittajien kuoro. Mitäpä he silloin kirjoittaisivat? Varmaankin suurin piirtein näin: ”Joukkopako valtamediasta: valheesta kiinni jääneet toimittajat jättävät tiedotusvälineet vastalauseena totuudelle!”
Suomen Pravdana tunnetussa Helsingin Sanomissa totuus vaihtuu kuin Orwellin ministeriössä. Lehden toimittaja Laura Saarikoski pahoitteli jutussaan 26.1.2017, että ”myös maan rajavartiolaitoksen johtaja ja pitkäaikainen FBI:n agentti Mark Morgan on jättänyt pestinsä. Morganin lähdön syistä ei toistaiseksi ole tietoa”.
Tosiasiassa tietoa oli, sillä toimittajan lähteekseen mainitsema Reuters kirjoitti kissan kokoisilla kirjaimillaan jo otsikossaan: ”U.S. Border Patrol Chief Mark Morgan has been asked to leave agency”, toisin sanoen syynä tähänkin tapaukseen oli irtisanominen – ei lähteminen omasta aloitteesta tai protestiksi.
Reutersin jutun mukaan Yhdysvaltain rajavartioston kenttäväen edustajat olivat kutsuneet Morgania ”häpeäksi rajavartiostolle” hänen vetämänsä välinpitämättömän ja vastuuttoman maahanmuuttolinjan vuoksi. Reutersin mukaan Morgania ei arvosteta senkään vuoksi, että hän tuli rajavartiostoon ”Obaman nimittämänä ulkopuolisena”. Helsingin Sanomat jättää mainitsematta myös sen, että rajavartijoiden ammattiliitto tuki Trumpin presidenttikampanjaa ja kritisoi Morgania hänen pyrkimyksestään suojella laittomasti maassa oleskelevia ulkomaalaisia karkotukselta, joten irtisanomiseen oli päivänselvä syy.
Ei ole mikään ihme, että Trump on neuvonantajansa kanssa yhtä mieltä siitä, että maan pääasiallinen ”oppositiopuolue on media”. Näin näyttää olevan myös Suomessa, jossa vanha media on menettänyt kaiken luottamuksensa niin Yhdysvalloista, maahanmuutosta, Euroopan unionista, rahaunionista kuin pakolaisongelmista ja ulkopolitiikasta kertoessaan. Sen sijaan vanha media sättii kansanvallan paluuta jostakin käsittämättömästä ”populismista”, joka ei oikeasti ole mitään muuta kuin kansallisen itsemäärämisoikeuden palauttamista ja kansainvälispoliittisen tilanteen tervehtymistä.
Hyvä alku Trumpin kaudelle
Trump on onnistunut käärimään hihansa erinomaisesti. Hän on antanut ensi töikseen määräyksiä ja aloitteita, jotka ovat parasta, mitä tiedän politiikassa tapahtuneen pitkään aikaan. Viipymättä jatkuva Meksikon rajamuurin rakennustyö auttaa rajoittamaan pakolaistulvaa tilanteessa, jossa tulijat eivät muutoin ymmärrä pysyä omassa maassaan. Yhtä kannatettava on Yleisradion paheksuma määräys, jolla Trump rajoittaa syyrialaisten ja muiden muslimienemmistöisten maiden kansalaisten maahantuloa.
Yhdysvaltain talous- ja sisäpolitiikassa merkittävä päätös oli jatkaa Alaskan öljyputken rakentamista siitä huolimatta, että se kulkee ”intiaanireservaattia hipoen”. Pyörtäessään Obaman tekemän keskeytyspäätöksen Trump osoitti, että kansallisesti tärkeitä ratkaisuja, joilla turvataan energiansaanti ja 25 000 työpaikkaa, ei pidä rajoittaa liito-oravien papanoiden tapaisilla rihkama-argumenteilla eikä taikauskoon perustuvalla rikkalapiopolitikoinnilla.
Perusteltu ja analyyttinen oli myös Trumpin kannanotto, jonka mukaan Euroopan unionilta on ollut suuri virhe ottaa massoittain pakolaisia Lähi-idästä, ja sen sijaan olisi pitänyt kerätä pakolaiset Syyrian rajoilla oleville turvavyöhykkeille (safe zones), joilta myös paluumatka takaisin on lyhyempi, kun tilanne on rauhoittunut.
Suhteessa Eurooppaan Trump on onnistunut vakuuttamaan liittolaisiaan. Theresa Maylla oli tuomisinaan Trumpin tapaamisesta päätelmä, jonka mukaan ”Trump antoi sataprosenttisen tukensa Natolle” ja että ”kansoillamme on edessämme hienot ajat”!
Vaikka Suomi ei Natoon kuulukaan poliittisen vasemmiston tekemien ulko- ja sotilaspoliittisten virheiden vuoksi (mutta kuuluu kaikeksi harmiksi Euroopan unioniin), voi myös Suomi päästä hyötymään Trumpin avaamasta uudesta ulkopolitiikasta.
Luotettavan kansainvälisen median jutut (CNN, MSNBC, Reuters) Venäjä-pakotteiden purkamisesta ydinaseriisunnan vastineeksi voivat sysätä Suomen ulkomaankaupan ennennäkemättömään nousuun, sillä pitkään jatkunut lama johtuu nimenomaan idänkaupan hyytymisestä, mikä on saatellut monet suomalaiset yritykset konkurssin partaalle.
Pakotteista luopumisen arvostelu onkin ollut sikäli vastuutonta, että todellisuudessa pattitilanteen pitkittyminen muodostaa uhan maailmanrauhalle, ei jään sulaminen. Oikea aika muutoksen tekemiselle on presidentin vaihtuessa, sillä uutta johtoa eivät rasita aiemmat arvovaltakiistat ja -asetelmat.
Hyvä suhde Venäjän kanssa ei ole Suomelle huono asia. Sen sijaan täydellinen joustamattomuus on haitallista niin ulkopolitiikassa kuin esimerkiksi feminismissä. Tässä mielessä myös Sauli Niinistön Ylen Ykkösaamussa esittämät kannanotot , joilla hän vastusti ehdottomasti Venäjä-pakotteiden purkamista, puolusti euroa ja halveksui kansallismielisiä ihmisiä, osoittivat huonoa harkintaa Niinistön muutoin onnistuneessa ulkopolitiikan hoidon kokonaisuudessa.
Nähdäkseni Trump on antanut loistavaa esimerkkiä jokaiselle Euroopan maalle osoittamalla, että valtioiden poliittisen johdon pitää ajaa ensisijaisesti oman kansakuntansa etua. Kansainvälinen yhteistyö ei saa olla väestöjen vaihtoa ja virtaamista maasta toiseen, taloudellisten resurssien jakoa ulkopuolisille ja valtiollisen turvallisuuden perustamista oletukseen, että joku toinen sen hoitaa.
Sen sijaan kansainvälisen osallistumisen peruslähtökohtana pitää olla kansallisen itsemääräämisoikeuden, rajojen ja valtiollisen suvereniteetin keskinäinen kunnioitus. Näiden periaatteiden ylläpito on kansallisvaltioiden tehtävä, mikäli ette sattuneet tietämään, ja vain niiden varaan voidaan perustaa todellinen yhteistyö. Tämä pitäisi ymmärtää myös jokaisessa naapurimaassa ja etäisemmässäkin maassa.
Lisättäköön, että tuon Meksikon-muurin rakennustyön voisi juridisen aiheuttamisperiaatteen mukaisesti maksattaa ongelman aiheuttajilla, eli meksikolaisilla itsellään. Sen voisi työvoimapulan iskiessä myös rakennuttaa meksikolaistyövoimalla.
Ilmoita asiaton viesti
Muurin rakentaminen aloitettiin Obaman virkakaudella. Muistelen, että siitä on rakennettu nyt noin 500 km.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos täsmennyksestä: siis muurin rakentaminen jatkuu.
Valmiiksi se pitäisi saadakin, sillä aita vuotaa siitä missä sitä ei lainkaan ole.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä taitaa olla aidan tai muurin rakentaminen jo ennen Obaman virkakautta.
Nimittäin jo Bill Clintonin aikana aloitettiin.
http://www.newstarget.com/2016-09-08-fact-check-bi…
”Bill Clinton built a 325-mile border fence in 1993, and Hillary fully supported it”
Tuon jälkeen on lisää rakennettu ”George W. Bushin (rep) hallitus laajensi suunnitelmaa. Bush allekirjoitti Secure Fence Act –lain 10. lokakuuta 2006. Lain puolesta äänestivät mm. demarit Hillary Clinton ja Barack Obama, jotka vuoden 2016 presidentin vaalikampanjan aikana ilkkuivat Trumpin puheita muurin rakentamisesta sekopäisiksi.
Kohuttua muuria on jo valmiina noin 700 mailia. Yhdysvallat käyttää rajavalvontaan huomattavasti varoja.” https://vastavalkea.fi/2017/01/18/meksikon-muuri/
http://www.benham.com/portfolio/border-barrier-fen…
Tuon mukaan muuria tai aitaa on valmiina 11 263 km. Aika pitkälti.
Ilmoita asiaton viesti
Sirpa, nyt en ymmärä! Tuolla aitamäärällä ( 11 263 km) kierretään melkein koko Meksiko??????
https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_valtioiden_…
Ilmoita asiaton viesti
Reino, joo enpä osaa sanoa mistä tuon linkin kertoma tieto on peräisin (700 mailia). Yhdysvaltojen ja Meksikon välinen maaraja on tuon Wikin linkin mukaan vain 3 141 km. Voisiko maaston epätasaisuus nostaa maarajan pituuden määrää? Entäpä kun katsoo tuon linkin kuvaa, niin olisiko osittain tuplana raja-aitaus? https://www.google.fi/search?q=Yhdysvaltojen+ja+Me…
http://landoloma.com/article/mexico-yhdysvaltojen-…
Oli miten oli, mutta selvää on kuitenkin se että raja-aitaa(osittain muuria on jo aiemmin rakennettu, joten Trump vain jatkaa vanhaa traditiota.
Ilmoita asiaton viesti
Sirpalla on desimaalipilkku väärässä paikassa. Maili on melko tarkkaan 1,61 kilometriä, joten 700 mailia on kilometreinä 1126,5 km.
Ilmoita asiaton viesti
Sakari, aivan totta. Pilkkuvirhe pholainenhan se luuraa kommentissani. Ajattelin juuri tulla korjaamaan tuon erheeni, mutta käyhän se näinkin.
Kiitos Sakari ja Reino myös huomiostasi. Urheilun katselun lomassa ei pitäisi kirjoitella mitään, eikä ainakaan laskea. 🙂
Raja-aitaa on siten rakennettu n. kolmannes koko rajan pituudelta.
Ilmoita asiaton viesti
Oliko Obama noin julma mies…?
Ilmoita asiaton viesti
Itse asiassa jo Bill Clinton rakennutti vuosina 1993-1994 yli 300 mailin pituisen, paikoin yli 20-jalkaisen umpinaisen raja-aidan Kalifornian ja Meksikon rajalle Hillaryn tukiessa hanketta voimakkaasti. Tuolloin aiheesta uutisoitiin vain, koskapa se esti eläinten siirtymisen rajan yli.
Kukaan ei myöskään ole kritisoinut Meksikon Guatemalan rajalle rakentamaa raja-aitaa. Ja mitäs nuo Norjalaiset oikein pusasivat Venäjän vastaiselle rajalleen?
Ainakin ensinmainituista löytyy googlettamalla runsaasti sekä kuvia että tietoa, jos haluaa hieman availla silmiään.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri noin….
Ilmoita asiaton viesti
http://immigrationtounitedstates.org/uploads/posts…
Tällaista aitaa löytyi v. 2009 Meksikon rajalta.
*Ja näin puhui Bill Clinton v. 1995 laittomista siirtolaisista:
https://www.youtube.com/watch?v=m3yesvvYEvs
Ja (1996) pieni vertalu Trumpiin:
https://www.youtube.com/watch?v=FZXbG5gvoC0
Ilmoita asiaton viesti
Asiallinen ja hyvä blogi Sakarilta.
Loistavia esimerkkejä suomalaisen median ”valehtelemisesta” omaksi häpeäkseen ja Suomen maineen mustaamiseksi USA: ssa.
Mutta kaikki tuo onnistuu niin kauan kuin löytyy näitä kritiikittömiä mediauskovaisia.
Media uskoo teoriaan: kun valhetta toistaa riittävästi, se muuttuu todeksi.
PS! Muurin/ aidan rakentaminen aloitettiin Bushin aikana. Ja sitä on valmiina 2/3 osaa koko pituudesta.
http://www.motherjones.com/politics/2016/08/tomdis…
Ilmoita asiaton viesti
No niin, täällä kiistellään siitä, keneltä aloite muurin rakentamisesta oikeastaan tuli ja paljonko sitä on valmiina.
Ainakaan suomalaiseen mediaan asiassa ei voi ilmeisesti luottaa.
Olennaista on, että rakennustyö nyt jatkuu.
Trumpia voi onnitella siitä, että hän noudattaa samaa periaatetta kuin alivaltiosihteeri Simo Frangén Tampereen yliopiston ylioppilaskunnan vaaleissa, joissa hän ”vaati vain sellaisia asioita, jotka on jo toteutettu tai toteutumassa, sillä tällöin ei tule ainakaan petetyksi lupauksia”!
Ilmoita asiaton viesti
Siellä ei ole muuria vaan teräsaita.Reppupullot selkään ja neliön aukko syntyy hetkessä.
Ilmoita asiaton viesti
Näin Bill Clinton vs. Donald Trump ”siitä aidasta” ja luotettavasta mediasta:
https://www.youtube.com/watch?v=FZXbG5gvoC0
Ilmoita asiaton viesti
Sakari, en halua riidellä mistään. Panin tuon oman kommenttini aidasta ennen Sirpan kommenttia ja se on minun käsitykseni asiasta. Koko maarajan pituus on muistaakseni 3600 km josta aitaa on valmiina 2/3 eli noin 2400 km.
Se tosin ei ole muuria mutta Trumphan on puhunutkin muurista/ aidasta; nyt vaan nämä Trumpin vastustajat haluavat takertua muuri-sanaan, lienevätkö saaneet piirustuksetkin, koska jotkut väittävät, ettei se ole sitä, mitä Trump on luvannut?
Kysehän on vain tarkoituksesta hidastaa/ vähentää laitonta maahanmuuttoa ja huumeiden salakuljetusta. Suurin ongelma Trumpin kannalta lienee yksityisten omistama, muistaakseni n. 1200 km yksityisten maita rajalla.
Ilmoita asiaton viesti
Takertuvatkohan.Annetaan Trumpille puheenvuoro.
http://www.realclearpolitics.com/video/2015/08/19/trump_o...
Sanoiko Trump videolla ”it is not a wall, it is a little fence”
Ilmoita asiaton viesti
Laura Huhtasaaren blokin kommenttien perusteella median valhepropaganda näyttää toimivan, pelkkää henkilöön menevää ala-arvoista tölvimistä lähes joka kommentti jossa nämä valheetkin muuttuivat totuudeksi.
Ilmoita asiaton viesti
Mulle on henkilökohtaisesti aivan sama kuka tuolla on presidenttinä, mutta jotenkin ihmetyttää joidenkin osalta tämä Trumpin hehkutus ja kiittely.
Mitä tämä Trump sitten on tehnyt Suomen ja Suomalaisten hyväksi, jotta sitä pitää niin jumalattomasti kehua?
Oletteko kenties sukua, vai onko muuten jotenkin läheiset suhteet, tuollainen henkilöpalvonta sopii paremmin ala-asteikäisille, silloin minäkin pidin teräsmiestä kovana jätkänä.
Toisaalta, onhan se tervettä, että lapsi leikkii, mutta sairasta se voi olla jo tuossa iässä.
Ilmeisesti teillä on se leikkivaihe jäänyt päälle, vaarallista se ei kai ole, mutta huvittavaa kyllä.
Näin kaukaa katsoen Trump näyttää ala-asteikäiseltä hemmotellulta kakaralta, jolta puuttuu kokonaan käytöstavat, ehkäpä se lapsellisuus on juuri se, mikä teihin vetoaa.
Uskoisin, että maailmalta saa tilattua trump-paitoja ja lippiksiä, sellaisia kannattaa tosifanien hommata.
Ilmoita asiaton viesti
Petteri Ritala, kiitos avautumisestanne.
Nähdäkseni kuitenkin lapsellisuuteen on syyllistynyt Trump-vastainen media, joka on pulikoinut Trump-ankkojensa kanssa leikkiammeessa.
Huomautan lisäksi, että kyse ei ole nyt vain tyylistä, kuten annatte ymmärtää, vaan totuudesta, jota media on pyrkinyt vääristelemään.
Siksi on virheellistä yrittää kääntää huomiota näihin mainitsemiinne vaikutelmanvaraisiin näkökohtiin.
Pidän käyttämäänne käsitteistöä ja viittaamista esimerkiksi johonkin ”sairauteen” myös sen tapaisena tölvimisenä, joka vahingoittaa oman tyylinne uskottavuutta.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt näyttää olevan muodikasta pitää katse kaukoputkessa ja lähinnä seurata Trumpin sanoja ja tekoja. Siitä huolimatta ei pidä peittää maailmaa näkyvistä sanomalehdillä, joiden sopulit ovat joskus samoilla poluilla keskenään. Mielellään pilkallisesti.
Kysyn inhorealisisesti, mitä kaikkea muuta pääsee tapahtumaan tältä mediajulkisuudelta piilossa, josta myöhemmin taas sanotaan: ”Se yllätti meidät kaikki”? Yllätyksen syynä voi olla median poliittinen piiloagenda, sokeus reaalimaailman tapahtumista tai kritiikitön konsensus seikoista, joilla ei ole kovinkaan tukevaa reaalipohjaa.
Ilmoita asiaton viesti
Olet oikeassa, että täytyy pitää silmät auki.
Arvostelenkin sitä ennakkoluuloista mustamaalausta, jota media on harjoittanut näkemättä tuloksia ja pyrkien päättämään asioiden kulusta etukäteen.
Nurinkuristahan tässä on se, että media on työskennellyt systemaattisesti pohjustaakseen mahdollisimman kielteistä tulevaisuutta ja synkistelläkseen Trumpin tekemien eleiden vaikutuksia tunnustamatta, että hänen linjauksiinsa sisältyy varmasti myös ehdottoman myönteisiä puolia.
Ilmoita asiaton viesti
Monet ovat tunnekuohun vallassa ja rinnakkaistodellisuudessa, jossa faktat ja fiktiot menevät sekaisin.
Ilmoita asiaton viesti
Olen ollut alusta asti varma että Trumpin kaudesta tulee suuri menestys.
Ehkä kaikkein ihaninta on se että Venäjälle jää luu kouraan.
Ilmoita asiaton viesti
Minä taas olen alusta asti, siis valinnan alusta, ollut sitä mieltä, ettei Trump ole presidenttinä koko nelivuotiskautta. Jos kuitenkin on, niin saatan tarkistaa mielipiteeni.
Ilmoita asiaton viesti
Mistäs maailmasta sitten löytyy se ”oikea media”
Täältä puhenvuorostako 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Oikea media löytyy totuudesta ja Suomenkin valtamedia on täysin puolueellinen höykyttäessään globalisaation ja uusliberalismin vastustajaa. Sama ilmiö näkyi brexitissä ja perussuomalaisten jytkyssä.
Ilmoita asiaton viesti
Kuka sen totuuden määrittelee? Jarmo Makkonen vai?
Ilmoita asiaton viesti
Eikö mielestäsi tässäkin blokissa ole korjattu median antamaa virheellistä propagandaa? Ulkoministeriön ja suurlähettiläiden irtisanoutumiset, Trumpin aita, ja monet muut valheelliset tiedottamiset Trumpin aikomuksista ja tekemisistä saavat aivan toisen todellisuuden kun näitä tarkemmin katsotaan. Sinulla on täysi oikeus korjata jos näet väärää informaatiota, mutta näytät olevan halukkaampi jakamaan valeinformaatiota.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos erinomaisesta kirjoituksesta!
Jos olet kiinnostunut keskustelemaan epäpoliittisesta asiantuntijuushankkeesta, löydät minut omalla nimellä feissarista. Kirjoitustesi perusteella oletan, että voisimme löytää uusia tapoja olla maallemme hyödyksi.
Ilmoita asiaton viesti
Tuossa brittien Ulla Appelsinin Melanie Phillipsin mainio kuvaus siitä, miten media toimii – ei vain Suomessa. Suomen media ilmeisesti aivan kritiikittä toistaa isompiensa valheet:
http://melaniephillips.com/media-war-donald-trump/
Ilmoita asiaton viesti
täytyyhän näihin yrittää tarttua:
””””
@suvituuli1
törkeää uutisointia YLE ”korkeita” ..ministeriön hallinto(!)päällikkö erosi, muut hänen alaisia .. täysin merkityksettömiä! #yle #politiikka
10.49 – 26. tammikuuta 2017
””””
Ilmoita asiaton viesti
Aamutelkussa Turun Yliopiston Benita Heiskanen: Bush nuorempi aloitti muurin rakentamisen, muuri estää lintujen ja eläimien siirtymisen, muuria ei voi rakentaa Rio Granden yli.. toisaalta ihmiset voivat kiivetä yli ja kaivautua ali, veneillä ja laivoilla vesitse ja miten sitten, kun talo on keskellä rajaa, mistä pannaan muuri kulkemaan…. Turkulaista dosenttiutta niin maan perkelesti.
Ilmoita asiaton viesti
Samaa mieltä muuten, mutta alkuperäiskansojen suvereniteettia ja oikeuksia pitäisi kunnioittaa enemmän. Kuten jutussa kerrottiin, öljyputki ei ole ongelmaton (”after a major oil spill on aboriginal land”).
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitin 24.7.2016 arvion siitä miksi Donald Trump tulee voittamaan ja miten tilanne tulee etenemään. Näyttääkin että myös arvio suvaitsevaiston tuolien menettämisestä osui oikeaan.
”He kauhoivat kahmalokaupalla esiin lokaa toiveenaan sammuttaa Donald Trumpin suosion nuotio. Mutta rasvainen loka oli vain polttoainetta liekkeihin. Täynnä uhmaa suosion liekit nousivat aina vain entistä korkeammalle, loimotuksen heijastuessa horisontista valtameren toisella puolellakin. Suosion synnyttämä savupatsas tuntui pimentävän jopa länsimaisen demokratian auringonkin. Tästä katkeroituneena he ryhtyivät katsomaan tulevaisuuteen ja ennustamaan päivämääriä, miten kauan Donald Trump kestäisi kisassa. Mutta savun sokaisemina he eivät nähneet mitään.
Ei. He tulisivat itse jäämään ilman tuolia… …Tiny Duffy yksi toisensa jälkeen tultaisiin vetämään kölin alitse liukkaasti kuin rasvainen silli.”
http://timokohvakka.puheenvuoro.uusisuomi.fi/22038…
Ilmoita asiaton viesti
Kauppasopimukset
Trump vetäytyi yhtenä ensimmäisistä teoistaan kauppasopimuksesta kuten TTP (Yhdysvaltain Tyynenmeren vapaakauppasopimuksesta). Muistakin mahdollisesti.
Jota eivät monetkaan niistä, jotka ovat näiden kauppasopimusten eteen
töitä tehneet, ole hyvällä silmällä katsoneet. Trumpilla onkin toisenlainen
käsitys kuinka kauppaa tehdään. Kahdenvälisillä sopimuksilla.
http://edition.cnn.com/videos/politics/2017/01/23/…
Mika Lintilä, Suomen uusi elinkeinoministerikin toivoi aamun tv lähetyksessä, että Trump kuulisi vielä järjen ääntä tämä suhteen ja muuttaisi mieltään. Näinköhän? Kuuleeko Trump muuta kuin oman äänensä?
Mitä Suomessa on kirjoitettu vapaakauppa sopimuksesta vetäytymisestä?
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/trump-allekirjoi…
http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005057856.html
Määräykset, jotka ei miellytä ja laillisuutta epäillään
Rikkovatko Trumpin toimeenpanevat määräykset lakia? Ainakin Dakota ”pipelinen” rakentaminen paikallisten asukkaiden mukaan on sellainen, jota vastaan he taistelevat.
http://edition.cnn.com/videos/tv/2017/01/25/the-le…
Mitä Suomen mediassa on tästä aiheesta kirjoitettu?
http://www.ksml.fi/ulkomaat/Trump-avasi-tien-kiist…
Tässä päätöksessä on selvästi raha takana. Kuinkahan paljon Trumpilla tai hänen kavereillaan on tekemistä tämän bisneksen tekemisessä. Kaikkien yhteistä etua tässä ei missään tapauksessa ajeta ja
jopa rajoitettaisiin vapaata tiedottamista tämän asian osalta.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-20000050591…
Tämä on sikäli mielenkiintoinen määräys, koska yksi näihin öljyputkiin sijoittajista on pohjoismainen Nordea, joka joulukuussa kielsi uusien sijoitusten tekemisen kuukaudeksi.
Nordea haluaa tehdä vastuullista sijoittamista. Muuttuko sijoitus strategia tämän osalta, Trumpin päätöksen myötä?
http://www.nordea.com/fi/media/uutiset-ja-lehdisto…
Ristiriitaisuudet, jotka jatkuvat
Erikoista on myös se, että ensin sanotaan ja sitten selitellään kuten tämä Irakin öljyn saaminen ”toisella mahdollisuudella”. Mitä tuli sanottua ja oliko siinä jotakin mitä todella tarkoitti?
http://edition.cnn.com/videos/politics/2017/01/23/…
Tästä aiheesta löytyi kirjoituksia vain vaalikampanjan ajalta, jolloin kyseiset tokaisut on päästetty ja nyt niitä sitten selitellään.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016092122352353_…
Mistä tulee sitten se ristiriita vai onko kysymys vain mieltymyksistä vain sellaiseen uutisointiin, jotka ovat lähempänä omia arvoja. En usko, että kyseessä voi olla pelkästään ymmärtämättömyydestä. Tapahtuuko seuraavaksi jotain tämän kaltaista.
https://mic.com/articles/166966/the-move-for-calif…
Olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa, että Venäjä-vastaiset pakotteet eivät ole vaikuttaneet muuta kuin negatiivisesti ja ennen kaikkea niihin, joilla ei ole koko asian kanssa mitään tekoa. Mitään sellaista ei ole saatu aikaiseksi, joihin näillä pakotteilla uskottiin olevan vaikutusta. Eikä tulla saamaan. Uskoisin, että jopa enemmän voisi olla vaikutusta sillä, että jalkapallon maailman mestaruuskisoihin pyrkivät jalkapalloilijat kieltäytyisivät lähtemästä Venäjän MM-kisoihin, jollei Ukrainassa päästä sopuun ja sopimuksia noudateta. Sellaista arvovalta tappiota Venäjäkään ei halua kokea. Urheilijat eivät ole poliitikkoja, mutta heitä seurataan ja heidänkin teoillaan on seurauksensa.
Onhan se painostamista, mutta hyvässä hengessä.
Me seuraamme uutisia ja joko pidämme niistä tai emme, kaikkea ei tarvitse hyväksyä. Rehellisiä mielipiteitä ja tosiasioihin tukeutuvaa uutisointia lukee mielellään, olipa niissä minkälainen näkemys tahansa. Kenenkään tai minkään per…een nuolijaksi ei tarvitse ryhtyä olipa se puhdas tai ei vain oman suosion, edun tai vallan vuoksi.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos hyvästä kirjoituksesta.
Vain muutos on pysyvää.
Voimatasapaino, mielipiteet jne. Mikään ei ole pysyvää, jopa maidenkin rajoja piirretään koko ajan uudestaan, hallitukset vaihtuvat jne. Trump yhtenä esimerkkinä edustaa osaltaan demokraattista muutosta. Samoin myös Euroopassa muutokset luovat uutta aikaa ja toteutuvat varmasti.
Muutosvastarintainen ja taantuva osa, esimerkiksi vanhaan umpioon takertunut taantumuksellinen media, ei tunnu pysyvän mukana kehityksen kelkassa. Syytä olisikin nyt jo myös toimittajien miettiä, mitä ovia jatkuvat muutokset voivat avata ja kuinka niistä voidaan ottaa hyöty irti.
Vaikuttaa voi vaan tulevaan.
Ininä, paheksuminen ja sormella osoittelu ovat viimeisiä keinoja eteenpäin menossa.
Ilmoita asiaton viesti