Puupohjaiset raaka-aineet akkutehtaille ja akkutehtaat meille

 

Kaivosasiat ovat puhututtaneet todella paljon lähikuukausien aikana. Uusia malminetsintälupia on myönnetty monille paikkakunnille ja ihmiset etenkin Saimaan ympäristössä ovat aktivoituneet puolustamaan puhdasta vesistöään. Tämä on oikein. Kansalaisaloite kaivoslain uudistamiseksi keräsi ennätysajassa eteenpäin menoon vaadittavan määrän allekirjoituksia ja hallitusohjelman mukaisesti kaivoslakia ollaan uudistamassa tällä hallituskaudella.

Suomeen on tulossa kaksi suurta akkutehdasta. Suomen Malmijalostus oy on kartoittanut tehtaita joko Vaasaan, tai Kokkolaan, Kotkaan tai Haminaan. Prekursoritehdas tulisi näistä jollekin paikkakunnalle ja sen sijainnin perusteella katodiaktiivimateriaali-tehdas tulisi joko Vaasaan tai Kotkaan. Hamina pärjäsi todella hyvin tehtaan ympäristövaikutusten arviossa. Tehtaista on määrä päättää syksyn aikana, jos hankkeet etenevät suunnitellusti.

Akkuja tarvitaan etenkin sähköautojen yleistyessä. Sähköautojen avulla on tarkoitus vähentää liikenteestä koituvia päästöjä. Tämä on erittäin tarpeellista, koska viidesosa Suomen kasvihuonepäästöistä on peräisin liikenteestä. Tieliikenteen osuus kasvihuonekaasupäästöistä on noin 17 prosenttia. Henkilöautoliikenteen osuus on 9 prosenttia ja tieliikenteen tavarankuljetusten 7 prosenttia. Maassamme tarvitaan edelleen joukko- ja raideliikenteen määrän ja saatavuuden voimakasta kasvattamista, mutta koska olemme pitkien etäisyyksien maa, niin yksityisautoilu on monille ainoa potentiaalinen vaihtoehto liikkua omassa arjessa. Tällöin liikenteen päästöjä on pystyttävä vähentämään ensin biopolttoaineiden avulla ja lopulta myös sähköautoilla.

Sähköautojen akkujen valmistus vaatii kuitenkin erilaisia raaka-aineita, eikä mielestäni ole mitään mieltä lisätä kaivostoimintaa ja sitä kautta kohottaa riskiä puhtaan luonnon ja vesistöjen pilaamiseen. Teknologia kehittyy ja nyt Stora Enso avaa Kotkassa koelaitoksen, missä se alkaa valmistaa puupohjaista hiiltä ligniinistä akkuteollisuuden tarpeisiin. Sitä käytetään muun muassa elektroniikka- ja autoteollisuudessa sekä suurissa energianvarastointijärjestelmissä. Ligniinistä jalostetaan koelaitoksessa litiumioniakkuihin kovahiilipohjaisia anodimateriaaleja, jotka vastaavat ominaisuuksiltaan grafiittia. Litiumioniakkuja käytetään tyypillisesti kuluttajatuotteissa, kuten matkapuhelimissa ja muissa kannettavissa laitteissa, sähkötyökaluissa ja sähköautoissa.

 

Toivon todella, että puupohjainen valmistus onnistuu ja tuote tulevaisuudessa tulee korvaamaan omalta osaltaan akkuteollisuuden tarvitsemaa kaivostoimintaa. Toivon myös, että Stora Enson koelaitoksesta voisi olla synergiaetua akkutehtaiden sijoituspäätöksiä tehdessä, sillä me tarvitsemme seudullemme lisää työpaikkoja. Parasta olisi jos tulevaisuudessa akkuja voitaisiin valmistaa puupohjaisista raaka-aineista, joita muusta puunjalostuksesta jää yli. Tällöin puu hyödynnettäisi kokonaan ja maastot, sekä vesistöt säilyisivät luonnonmukaisina ja puhtaina.

hannakaisalahde

Olen vuonna 1974 syntynyt nainen, tytär, äiti ja avovaimo. Koulutukseltani olen kulttuurituottaja YAMK sekä nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja. Toimin Kotkan vihreän valtuustoryhmän toisena edustajana kaupunginhallituksessa. Työskentelen kansanedustaja Hanna Holopaisen poliittisena avustajana eduskunnassa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu