Ajokorttiuudistus taas pieleen.

Tämä tietoisku ajokortti/ kevytautokonsepti on toimitettu ao. ministerille aikana ennen edellistä korttiuudistusta. Hiljaista on ollut, mutta jotakin tuttua löytyy uusimmasta kommeluksesta.

UUSI RATKAISU KEVYTAUTON KORVAAJAKSI ( sisältyy myös ajokorttiuudistus)
Se oli 14.04.2013, kun saaristolaivuri, joka ei silloin vielä ollut saaristolaivuri, esitti mediassa ratkaisumallin siitä, miten voitaisiin siirtyä nuorisoajoneuvoon, joka syrjäyttäisi mopoautot turvallisuus- ja muine epäkohtineen.
Eräs liikenneministeri otti siitä kopin, mutta esitys ja laki tehtiin huitaisten ja EU jysäytti välittömästi stopin ko. ratkaisulle.
Siis malli pitää kehittää sellaisesta elementistä, ettei EU pääse direktiiveillään sitä torppaamaan. Pitää siis hylätä ajatus uuden ajoneuvoluokan sovittamisesta EU raameihin.
Kun edetään ketunhäntä kainalossa, niin on mahdollista saada aikaiseksi ratkaisu, joka sopii nimenomaan Suomeen ja suomalaisille.
Ajokorttilakikin uudistettiin ja sekin tuntuu yskivän. Nyt pitääkin koplata ajokoulutus ja koulutusajoneuvo yhteen.
Koulutusajoneuvon tulee olla normaali pienemmän luokan henkilöauto. Koulutuskäyttöä varten sille määrätään asetetut nopeusrajoitukset ja lisäksi kilvellä, joka osoittaa auton olevan koulutuskäytössä. Ko. auto katsastetaan koulutuskäyttöä varten. Auto voi olla joko ajokoulutettavan oma, tai vuokrattu.
Autossa pitää vakiovarusteina olla adaptiivinen vakionopeussäädin, sekä autonavigaattori. Mikäli autossa on vaihteisto, se voi olla automaattivaihteisto, tai manuaalinen. Voimanlähteenä voi olla polttomoottori, sähkömoottori, tai edellisten yhdistelmä.
Ilmastonmuutos ja oppimispsygologisesti saattaa pienemmän luokan täyssähköauto olla hyvä valinta.
Tekniikaltaan auton pitää olla tätä ja huomista päivää, eikä asetettua ikärajaa vanhempi.

Koulutus tulisi olemaan kolmitasoinen. Tarvittavan teoreettisen ja käytännön ajokoulutuksen antaa autokoulu (ajotaito ja liikennekäyttäytymisen vastuu velvoitteineen).
Ykköstaso on ikäluokalle 15…16 vuotta. Tälle tasolle ajonopeus voisi olla 50 km/t. Koulutus aloitetaan sopivalla teoriaosalla, joka pitää hyväksyttävästi suorittaa. Ykköstaso pitää läpäistä sekä ajotaidollisesti, että ajokäyttäytymisen suhteen hyväksyttävästi, jotta voi siirtyä kakkostasolle.
Kakkostaso on ikäluokalle 16…17 vuotta. Suurin nopeus mahdollisesti 70 km/t.
Kakkostasolta seuraavalle tasolle siirrytään samoilla ehdoilla, kuin edelläkin, mutta vaativampana, koska kolmostasolla noviisilla on jo lähes täydet oikeudet ja velvoitteet.
Kolmostaso on 17-18-vuotta.
Tällä tasolla, noviisitasolla, on noviisilla lähes täydet oikeudet, jotka nykyisellä ajokortilla saa 18- vuotiaana ja anomuksesta 17-vuotiaana. Sallittu ajonopeus on laissa määritelty yleinen ajonopeus.

Noviisiaikana on kuitenkin osoitettava moitteetonta käyttäytymistä liikenteessä. Ellei tämä onnistu, on edessä ylimääräinen ajoharjoittelu ja opastus oikeaan liikennöintiin. Noviisiajan päätyttyä säällisesti saa noviisi varsinaisen ajokortin.

Mikäli jollakin koulutusportaalla esiintyy poikkeavaa, häiriköivää, tai haveriin johtavia tapauksia, niin siitä seuraa ko. portaan uudelleen suoritus kokonaan, tai osittain. Mikäli jostain syystä ei aloita 3-portaista ajoharjoittelua alusta alkaen, niin on mahdollista aloittaa myöhemmistäkin vaiheista. Niissä tapauksissa pitää koulutusmäärän olla laajempi, jotta saavutetaan edellisten portaiden oppimäärän puuttuminen.
Tarvittavan koulutuksen antaa autokoulu. Ajokoulutus kolmen portaan koulutuksessa ei saa muodostua hintavammaksi, kuin nykyisessä järjestelmässä.
Tukikoulutus vänkyröille on sitten oma lukunsa opetuksen kustannusten suhteen.
Yksityisopetuslupa yleisillä teillä poistetaan tyystin. Mentorointi ja opastus kyllä sallittakoon.
Kuvattuun malliin ei EU:lla pitäisi olla mitään vaatimuksia, koska kyse ei ole uudesta autoluokasta, vaan normaalista henkilöautosta tietyin vakiovarustein.
Pikkuautoluokan käyttöikä on noin 10 turvallista vuotta ja mopoautolla noin 2 vuotta. Syntyy siis vähemmän kierrätettävää ja taloudellisuus kokonaisuutena kohenee tuntuvasti.
Kaikkein merkittävämpi on se, että kehittyy autoilijasukupolvi, joka on taitavampi ja vastuullisempi liikennepelin osaaja.

auktorisoitu saaristolaivuri
Hannu Valtonen

0
Hannu Valtonen
Sitoutumaton Rauma

Koulutus sähköteknikko.
Työura telakkaklusterissa sähköasentajana, suunnittelijana, sähkösuunnittelun päällikkönä, erityisasiantuntijana.
Eläkkeellä täysinpalvelleena

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu