Koulukiusaaminen on kiusallisen yleistä

 

 

Ei  ole päivää ilman lehti-juttua koulukiusaamisesta tai muista pahoinpitelyistä  maailman onnellisimman kansan keskuudessa. Häiriöiden   lisääntyminen koulussa  johtuu monista seikoista.  Onko  kuitenkin yhteinen  nimittäjä ongelmien takana? Mikä lintukotoamme pahasti heiluttaa?

Takavuosien koulusurmien yhteydessä USA:ssa kysyttiin, missä Jumala on ollut väkivallantekojen tapahtuessa? Miksi Kaikkivaltias ei ole estänyt asioiden kulkua?

Tunnettu evankelista  vastasi: Miksi  syyttää Jumalaa, joka on ajettu  kouluista jo vuosia sitten ulos.

Samainen ulkoistus on tapahtunut Suomessakin. Kansalaiset ovat haluttomia ymmärtämään  todellisuutta . Jumalan  antama elämä ja paholaisen kylvämä tuho ovat todellisia. Henkiselle pimeydelle  on avattu avoimet ovet yhteiskuntaamme ja  myös koululaitokseemme.

Jumalan rakkauden muuttava voima  on todellinen muutosvoima. Kouluaikana  uskontotunnilla  jäi mieleeni seppä Högmanin sanat Paavo Ruotsalaiselle: ”Yksi  sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki, Kristuksen sisäinen tunteminen. ”  Koululaisena en tuota ymmärtänyt. Eläkeikäisenä lääkärinä  tiedostan  sen olevan vakavin puutostauti  maassamme. Parantavaa pilleriä ei ole , mutta kirjoitettu resepti löytyy Raamatusta.

Keväällä  Suomen kouluissa ei lauletttu suvivirttä. Aamunavauksissa ei Jeesus sanaa saa mainita. Tunnustuksellinen kristinusko on pannassa. Jumalan varjeluksesta  ei saa julkisesti puhua.  Lähes kaikki muu on sallittua, myös  monet  elämää tuhoavat ideologiat .  Ensin sallitaan kaikki  kauheus ja senjälkeen pahoitellaan näiden aatteiden  aiheuttamia seurannaisilmiöitä. Tasapainoiset  tytöt tai pojat  ei pahoinpitele toisiaan henkisesti tai fyysisesti.

Kun kiusaajan nuori elämä on sekaisin ,  myrkyttää  hän toistenkin tulevaisuutta. Psykologinen terapia ja lääkitys  voi  tekijää ja uhria helpottaa, mutta harvemmin täysin parantaa. Medisiinisten mahdollisuuksien ohella  raamatun sanoma anteeksiantamuksesta ja eheytymismahdollisuudesta  on halukkaille  todellinen lääke.   Mahdollisuus koskee myös kiusattuja aikuisikäisiä.

Ulkoistaminen,leikkaaminen ja lopettaminen ovat aikamme  alamäen  opasteita. Jumalan ulkoistaminen  niin kouluissa kuin päätöksenteossa antaa varmuudella vauhtia liukuun. Vielä on armon aikaa. Jarrua voi käyttää.

 

 

 

 

 

HannuHurri

Työterveyshuollon erikoislääkäri

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu