Suomen henkilöautojen sähköistäminen
Suomessa on tällä hetkellä n. 2,8 miljoonaa henkilöautoa ja saadaksemme vastaavan määrän sähköautoja tarvitsemme raaka-aineita autojen akkuihin seuraavasti.
Kobolttia 33 600 000kg
Litiumia 19 600 000kg
Nikkeliä 100 800 000 kg
Tämä määrä akkujen raaka-aineita tarvitaan pelkästään maamme henkilöautojen sähköistämiseen. Näitä tuotteita kaivaa maan syvyyksistä myös lapset ilman mitään suojavarusteita. Ajamalla täyssähköautoa olet mukana osaltasi, tietäen tai tiedostamattasi lapsityövoiman konkreettinen käyttäjä.
+3
Hah, johan oli pohdintaa.
Ilmoita asiaton viesti
Talvivaaran malmiesiintymät kattavat kaksi monimetallista malmiota: Kuusilammen ja Kolmisopen. Malmi sisältää nikkeliä, sinkkiä, kuparia, kobolttia, mangaania ja uraania. Mineraalivarat on arvioitu 2053 miljoonaksi tonniksi, jotka riittävät useiksi vuosikymmeniksi. Esiintymä on yksi Euroopan suurimmista tiedossa olevista sulfidisen nikkelin esiintymistä. Tähän mennessä löydetyn malmin metallipitoisuudet ovat: nikkeli 0,22 %, sinkki 0,50 %, kupari 0,13 %, koboltti 0,02 % ja uraani 0,0017 %. Malmivarojen arvioinnissa käytetty nikkelin rajapitoisuus on 0,07 %.
Hyvin riittää omat malmit siis, ei tarvitse tuoda mitään eikä lapset kuoki. Mitä nyt pari järveä menee pilalle, mutta Suomihan on tuhansien järvien maa.
Ilmoita asiaton viesti
Ja öljyn kulutuksen kasvaessa nykyistä vauhtia ja ilman toimenpiteitä millä ratkotaan riippuvuutta, yhteiskunta voi romahtaa kolmessa vuosikymmenessä.
Eli käytönnössä pitää luopua öljystä vähitellen. Joko ajaa sähköautoilla tai sitten vaikka polkuautoilla mutta nykyinen malli ei ole kestävä.
Ilmoita asiaton viesti
Tai sitten vaihtaa yksinkertaisesti kaasuun. Sitä nimittäin riittää, ja tulee myös lisää.
Ilmoita asiaton viesti
Kaasun talteenottoa ei oikein osata ja maakaasu on kovin rajallinen.
Vai häkäpönttöäkö tarkoitit?
Ilmoita asiaton viesti
Maakaasu riittää kyllä nykytutkimuksen mukaan arviolta vähintään seuraavat 100 vuotta, eikä kaikkia esiintymiä ole vielä edes löydetty. ja ns ekokaasua syntyy koko ajan. Kiitos osaavan alueellisen kierrätyskeskusten harjoittaman kompostoinnin.
Jk. Ajoin pari vuotta Passatilla ja tankkasin ns. ekokaasulla. Oli halpaa, kone toimi kai n. 95 % teholla. Ihan hyvin siis.
Noita tankkausasemia on Ruotsissa paikoin riittävästi.
Ilmoita asiaton viesti
Sata vuotta on vain yksi ihmisen elämä, eli ei siis riitä. Pyörällisiä kulkupelejä ollut jotain 7000 vuotta.
Autoissa lisäksi tarvitsee teknisistä syistä oltava sähkömoottori liikuttamista varten, että saadaan jarrutusenergia kerättyä ja kuin myös siksi, että ei tule mitään tyhjäkäyntiä. Kaasun käyttö edellyttäisi siis kaasuturbiinia jolla ladataan akkua, siis jokin kaasuturbiinihybridi. Tuossa hyötysuhde taas kärsisi muunnoksien takia.
Jos energiaa ei haluta varastoida akkuihin niin joku etanoli polttokenno ennemmin. Etanolia periaatteessa voidaan tuottaa auringonvalolla hiilidioksidista ja vedestä.
Oikeasti maakaasulle parempi käyttökohde on käyttää sitä säätövoimana kun kunnollisen kulutusjouston rakentaminen kestää. Autoissa akut toimivat paremmin. Senkin takia että sähkö siirtyy johtoa pitkin ettei tarvitse mitään tankkausasemia.
Ilmoita asiaton viesti
”Autoissa lisäksi tarvitsee teknisistä syistä oltava sähkömoottori liikuttamista varten, että saadaan jarrutusenergia kerättyä ja kuin myös siksi, että ei tule mitään tyhjäkäyntiä. Kaasun käyttö edellyttäisi siis kaasuturbiinia jolla ladataan akkua, siis jokin kaasuturbiinihybridi. Tuossa hyötysuhde taas kärsisi muunnoksien takia.”
Höpöhöpö. 😄
Kannattaa muuten tutustua aiheeseen, ettei puhu ihan mitä sattuu :
https://terragas.fi/kaasuauton-kulutus/
Ilmoita asiaton viesti
Tuossa puhutaan euroista ja olemassa olevan auton päivittämisestä. Minä taas puhun teknologiasta ja sähkömoottori on ylivertainen ottomoottoriin nähden.
Ei jonkun bensiiniauton muuttaminen kaasulle korjaa niitä ongelmia, kuten sitä että hidastamisen ja jarruttamisen energia haaskataan kuin myös se, että haaskaavat energiaa tyhjäkäynnissä.
Tuo ratkeaa sähkömoottorilla, ja jos energia on kaasussa niin kaasuturbiinin hyötysuhde on parempi kuin ottomoottorin.
Öljyä riittää nykyisten autojen elinkaaren aikana ihan hyvin muutenkin, että ennemmin pitää miettiä niitä autoja mitä tehdään 10v kuluttua.
Ilmoita asiaton viesti
Suunnatonta luonnonvarojen käyttöä varsinkin näin nopea siirtymä ja mistä se sähkö, kun ei siinäkään olla omavaraisia?
Ilmoita asiaton viesti
Kiire on seurausta vetkuttelusta. Öljykriisi oli melkein 50v sitten ja nyt vasta aletaan heräillä ongelmaan. Tätähän näkee yksilötasolla kun jotkut jättävät asioita viimetippaan mutta näköjään myös yhteiskunnan tasolla.
Sähköautot itseasiassa auttavat tässä energiapaletissa kun Suomeen saa rakennettua tuulivoimaloita. Tuotannossa on vaihtelua mutta sähköautoja sitten lataillaan mieluusti pörssisähköllä, sähkön ollessa edullista. Kuitenkin yhdellä latauksella ajelee helposti monta päivää että autokannan päivittämistä sähköautoihin mahdollistaa lisää kulutusjoustoa.
Ei ne polttomoottorit katoa kuitenkaan mihinkään vuosikymmeniin että muutos vie kyllä aikaa.
Varmaan autoromuttamot osaavat sanoa että onko romutusten määrä kasvanut jossain kohtaa rajusti? Veikkaan että ei ole ja autot uusiutuvat samaan tahtiin kuin aiemmin.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen henkilöautojen päästö keskimäärin 150 g CO2 per km. Eli kolme tonnia kasvihuonekaasuja autoa kohden vuodessa. Tavoite 0 g.
Ilmoita asiaton viesti