Heräätkö ajoissa, suolattu Suomi?

Suola, NaCl, on verraton aine ruoan maustamiseen ja säilömiseen. Tielle levitettynä suola aiheuttaa mittavia aineellisia vahinkoja ja, mikä pahinta, tuhoaa vääjäämättä juomakelpoisen pohjaveden. Tämä ympäristönsuojelulaissa kielletty toiminta on saatava loppumaan ennen kuin on liian myöhäistä.

Suomen teille levitetään vuosittain n. 100 000 tonnia suolaa. Siis sata miljoonaa kiloa maaperää ja pohjavettä saastuttavaa maustetta joka vuosi! Ympäristökeskuksen pohjavesiraporteista löytyy karua tietoa siitä, kuinka pohjavedet ovat jo pilaantuneet. Suolaamisen seurauksena ympäristömme saastuu myös suolakuran pois pesemiseen vaadittavista vahvoista liuottimista ja valtavasta määrästä lasinpesunestettä.

Viranomaiset perustelevat teiden suolausta väittämällä, että se on edullinen ratkaisu turvallisen talviliikenteen takaamiseksi. Ennen tätä opinkappaletta kerrotaan, että suolaus on Suomessa aloitettu jo 1950-luvulla. Ja että suolausta harrastetaan kaikissa maissa, joissa esiintyy talviliukkautta.

Mietitäänpä suolauksen edullisuutta. Yli kolmenkymmenen autoilutalveni perusteella olen laskenut, että suolauksen autolleni aiheuttamien vaurioiden korjaamiseen ja ennalta ehkäisyyn kuluu vuosittain 500-1000 €. Kun summa kerrotaan Suomen kolmella miljoonalla ajoneuvolla, päädytään samoihin lukemiin kuin mitä valtiomme velkaantuu vuodessa. Tässä summassa eivät ole mukana rikki syöpyneet autotallien lattiat ja pihalaatoitukset, pilalle menneet kengät ja vaatteet tai ruostuneet polkupyörät.

Suolauksen aiheuttamat kustannukset yksityisille kansalaisille ovat kohtuuttomat. Mutta vielä suuremmista summista puhutaan tiestön tuhoamisen kohdalla. Lokakuusta huhtikuuhun kestävät suolavesikylvyt rapauttavat asfalttia nopeammin kuin sitä ehditään kesäisin paikata. Korjaustoimissa taitavat kyllä rahat loppua ennen aikaa. Tässä on mielenkiintoinen ristiriita Väyläviraston sisällä. Muistan valtakunnan uutisissa erään kunnossapitovastaavan valitelleen suolauksen aiheuttamaa tuhoa tiestölle. Viraston suolaosasto toteaa, että aiheesta ei ole tehty tutkimusta. No, miksei ole?

Kohentaako suolaus liikenneturvallisuutta? Vai onko tämäkin argumentti yhtä hatara kuin muut? Myönnän, että vuodessa on muutama päivä, jolloin olosuhteet puoltavat kemiallista liukkauden torjuntaa. Tällöin tulisi tietenkin käyttää aineita, jotka hajoavat maaperässä saastuttamatta pohjavesiä. Mutta useimmiten suolaus heikentää liikenneturvallisuutta.

Tärkein turvallisuustekijä liikenteessä on kuljettaja, ei kitka. Suolatuilla teillä liikennöivät autoilijat kadottavat talviajotaitonsa ja tuudittautuvat petolliseen turvallisuudentunteeseen. Suolaamalla heikennetään monin tavoin näkemistä, joka on aivan oleellinen tekijä liikenteessä. Valoa vahvistava lumi muutetaan ruskeanharmaaksi sohjoksi tai sulatetaan kokonaan, jolloin märkä ja musta tien pinta imee sen vähäisen valon, joka suolakuran sumentamista valaisimista saadaan. Kun tähän lisätään likaiset ikkunat, on meno melkoista sokkoleikkiä. Suola muodostaa renkaiden pintaan kalvon, joka vie pidon. Suolasohjosta umpeen jäätynet pyöräkotelot estävät auton ohjaamisen normaalisti. Eikä se ruoste auton ominaisuuksia millään tavoin kohenna. Ruvelle rapautunut tiestö on sekin merkittävä turvallisuusriski.

Suolaaminen on epäilyttävällä tavalla suojeltua lakien vastaista toimintaa. Ympäristönsuojelulain lisäksi Väylävirasto pitää pilkkanaan esim. vahingonkorvauslakia. Sekä yksityinen että yhteinen omaisuutemme on vailla sille lain mukaan kuuluvaa suojaa. Silti sen enempää KRP kuin eduskunnan oikeusasiamies ei näe asiassa edes aihetta tutkia. Laki ei todellakaan ole kaikille sama.

Haluatko sinä selittää lastenlapsillesi, miksi pilasimme maailman puhtaimman pohjaveden? Uskoimme, että talvella ei voi autoilla ilman suolaa. Ainakaan rekka-autot eivät selviydy. Luotimme siihen, että viranomaiset tietävät kuinka paljon suolaa on turvallista syytää maaperään. Nyt sitten ostamme vetemme kaupasta. Mistä lie tuotu?Kyllähän siitä suolaamisesta muutama hullu yritti pitää meteliä, mutta toki luotimme mieluummin ”viralliseen totuuteen”.

Nyt on korkea aika ottaa kantaa puhtaan pohjaveden, järkevän talouden, turvallisen liikenteen ja valoisien talvien puolesta. Ethän herää liian myöhään, suolattu Suomi?

https://www.adressit.com/teiden_suolaus_on_lopetettava_ymparisto-_talous-_ja_turvallisuussyist

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu