USA Vaalit 2020: Valta on vakava asia

Kuulin pari päivää sitten tämän mietteen: ”Katson mielummin Saturday Night Liven version vaaliväittelystä kuin oikean väittelyn. Oikea väittely oli raskasta katsottavaa ja liian sekava. SNL oli selkeämpi ja kertoi pääpointit.”

Naurattaminen on hankalaa touhua, komedia on äärimmäisen vaikea laji. Vitsinväännössä on huomiotava käytettävä media, yleisö, kulttuuri ja päälle vielä valtarakenteet: lyödäänkö ylhäältä vai alhaalta, keistä saa tehdä pilkkaa, kenen kustannuksella saa nauraa? Lyödäänkö ylös vai alas? Koomikko operoi lisäksi oman häpeässään ja naurettavuudessaan.

Jos oletamme, että kansanvaltaista yhteiskuntaa tulisi kehittää perkaamalla vanhentuneita rakenteita ja tapoja, niin komedialla on valtava rooli. Komedia naurattaa epäloogisuuksilla, se asettaa arjen hölmöt askareet ja hallinnon yhtä lailla naurunalaiseksi. Vallasta pilkkaa tekevä satiiri vaatii erityisen paljon tekijältä. Koomikon on oltava niin fiksu, että hän ymmärtää naurettavaa yhteiskuntaa tarpeeksi hyvin. Koomikon on oltava myös tarpeeksi hauska ja ovela naurattaakseen yleisöään.

Valtaapitävien pilkkaaminen, rajojen rikkominen sekä perinteen ja logiikan kyseenalaistaminen on kuulunut keskiajalla hovinarrin työkuvaan. Narrilla on oikeus sanoa asioita, jotka voisivat johtaa toisen sanojan suussa rangaistukseen.

Hovinarri on tässä mielessä kyseenalaistaja rakenteiden sisällä: jos kukaan muu ei uskalla sanoa vallitsevaa valtaa vastaan, niin hovinarrilla on siihen oikeus. Narri elää omilla säännöillään, ja vaikka narria saa tölviä hovin toimesta, niin vitsinvääntö saa jatkua. Isännälle nauraminen on narrin työtä. Narria ei voi lyödä vasta-argumenteilla, koska narri on epälooginen, fool, joka laukoo oppositiosta.

Elokuva- ja TV- alaa käsittelevä Variety- julkaisun leffakriitikko Owen Gleiberman kirjoitti presidentti Donald Trumpin ja ex-varapresidentti Joe Bidenin ensimmäisen surullisenkuuluisan vaaliväittelyn jälkeen kolumnin, jossa hän muistutti osuvasti siitä, että mikä on Donald Trump. Hän toteaa, että riippumatta siitä, että nähdäänkö Trump suurena johtajana tai suurena uhkana, niin hän on aina showbisneksen tuote (https://variety.com/2020/tv/columns/the-first-presidential-debate-joe-biden-donald-trump-1234786646/). 

Kuten narri, myös Trump toimi ja toimii presidenttinäkin vallan ulkopuolelta. Narrin rooli on harkittu. Hänen lausuntonsa eivät tule vastuussa olevan ihmisen suusta, vaan narrin. Trumpin julkisuuskuva ei ole ottanut vastuuta huolimatta neljän vuoden vastuutehtävästä. Hänen hekumoitu tefloniutensa liittyy presidentti Trumpia vahvempaan narrin persoonaan; jos hän lyö yli, niin hän vain vitsailee.

Trump on toisaalta vältellyt paikkoja, joissa hänestä syntyisi hallittu narri. Hän ei ole presidentin uransa aikana ottanut osaa Valkoisen talon kirjeenvaihtajien illalliselle, johon kuului vielä Obaman aikana vitsikäs kritiikki lehdistöä kohtaan. Valta ja sen vahtikoira tekevät pilkkaa toisistaan. Mutta Trumpin maailmassa komedia ei jää hyväntekeväisyyskutsuille tai illallisille. Komedia valuu Twitteristä Valkoiseen taloon, ja väittelyihin.

Italialaisesta koomikosta Beppe Grillosta tuli Viiden tähden liikkeen kautta yksi merkittävimpiä populismin nousun kasvoja Euroopassa. Koomikoilla ja populismilla on Facebook- vaihtoehtoja käyttäen syvä, mutta monimutkainen suhde. It’s Complicated.

Komiikka ja viihde eivät ole uhka kansanvallalle. Komedialla on äärimmäisen tärkeä osa yhteiskunnallisena tajunnanlaajentajana. Ongelmat tulevat vastaan silloin, kun koomikon persoona on vallan kahvassa, tai jos valtaa, tietoa ja komiikkaa ei osata erottaa toisistaan.

Uutisia, politiikkaa ja viihdettä saa ja pitää sekoittaa yhteen toistensa kanssa, mutta kombo vaatii katsojalta tarkkaavaisuutta. Tästä syystä SNL, Last Week Tonight with John Oliver tai muu jenkkiviihde on todella huono tapa pysyä kartalla toisen maan asioista. En halua enää kuulla, että late showt pitävät katsojat kartalla maan asioista. Ne tukeutuvat journalismiin. Tästä syystä koomikko vallassa saattaa johtaa ennen pitkää ongelmiin. Vallasta saa tehdä viihdettä, mutta valta ei saa olla viihdettä, sillä valta on vakava asia.

Juuri vallan vakavuuden vuoksi siitä vitsailu on tärkeää. Komedia auttaa näkemään hölmöt rakenteet. Valta on kuitekin erotettava vitsistä, jotta näkisimme, että kuka on vastuussa. Jos emme erota vastuuta, niin emme erota valtaa. Jos emme erota valtaa, olemme kusessa.

Poliittiset ilmiöt ja viihde kulkevat nopeasti. Olemme uineet uusissa vesissä siitä lähtien, kun ensimmäinen kaveri on käyttänyt Suomessa käsitettä ”trumpilainen” vallankäyttö, tai vaihtoehtoisesti ”trumpismi”. En edelleenkään tiedä, että mitä näillä karmean kuuloisilla sanoilla halutaan kuvailla. Ehkä ne tarkoittavat koomikon ja valtaapitävän kaiken kestävää ristisiitosta, modernia narria vallassa? Emme elä narrien vallassa, ainakaan toistaiseksi. Opettakoon muu maailma meille, että narreille ei pidä antaa valtaa.

heikkiherlin

Minussa kohtaavat newyorkilainen elokuvatuottajan koulutus valtiotieteiden ylioppilaaseen paljasjalkaisen stadilaisen kehossa, joka viihtyy yllättävän paljon myös Töölön ulkopuolella. Kiinnostusteni spektrissä väreilevät monet aiheet aina viestinnästä teknologiaan, valtiotieteisiin sekä media- ja viihdeteollisuuteen. Olen kirjoittanut isästäni Niklas Herlinistä kirjan nimeltä Tuollapäin on highway (2020). Omistan Uutta Suomea julkaisevaa Alma Mediaa sijoitusyhtiö Mariatorpin kautta.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu