Kaasuautoilu on paikallinen pelastus polttoainekriisiin.
Maatilojen biopolttoaineet antavat loistavan mahdollisuuden taittaa matkaansa kotimaisilla eväillä. Kotimaisuuden lisäksi ne ovat edullisiakin. Vuosittain lisääntyy lietteestä tehdyn kaasun jakeluasemat ympäri maatamme. Yhä useampi kaasuautoistamme ajaa ”paskalla”
Oma osansa tähän on Gasumilla,joka lopettaa maakaasun jakamisen asemillaan vähäisen menekin takia. Maakaasu ei vain kykene kilpailemaan kotimaisen biokaasun kanssa. Silti kaasuasemat kipuavat kohti pohjoista vuosittain.
Itse laitoin oman ajatteluni uusiin uomiin työurani jälkeen, kun en enää tarvinnut kymmenien tuhansien kilometrien työjuhtaa vuosittain. Päädyin ostamaan vm. 2016 kaasu Volvon. Mittarissa oli rehti satatuhatta,ja asemalle oli sama rehti pari kilometriä.
Luonnollisesti pidin aika tarkkaa kirjaa kaasu/bensiinitankkauksista. Tuolloin olin vielä osakas mökkiin kaukana pohjoisessa. Niinpä moni kyseenalaisti kuinka siellä pääset kulkemaan, kun siellä ei ole kaasuasemia? Yritin mahdollisimman fiksusti kertoa, että autossani on 67 litran bensiinitankki. Mahdolliset ongelmat alkavat vasta sen loppumisen jälkeen.
Ja lopuksi vähän faktaa. Naapurin asemalla kaasu maksaa 1,65 kilo. Volvon tankkiin sitä sopii rehti 13 kiloa,ja sillä ajaa noin 400 kilometriä. Hintaa kertyy vajaa 25 euroa tuolle 400 kilometrille näin kesäaikaan. Kesälläkin moottori käynnistyy ainoastaan bensalla,ja vaihtaa kaasulle sitten,kun moottorin lämpötila saavuttaa 60 asteen lämpötilan.
Näin kesällä riittää kun tankkaa bensaa kerran kolmeen kuukauteen. Talvella tilanne on eri kertomistani faktoista johtuen.
Suo anteeksi Räihä etten ymmärtänyt kommenttiasi?
Se kaasu syntyy siitä nautojen paskasta,joka on jo tilalla. Ei sitä sinne mistään tarvitse tuoda.
Ei minulla ole mitään sitä vastaan,että elät jatkossakin omassa ymmärtämättömyydessäsi.
Kaikkea hyvää joo.Kuvittelisi pöpin edes ymmärtävän miksi suunsa aukaisee
Ilmoita asiaton viesti
Tässä blogissa puhutaan oikeasti kaasuautoilun hyödyistä.
Jos Räihä elää ainoastaan ihmisten halveksimisesta,niin hänen lienee syytä kirjoittaa siitä oma bloginsa.
Asiallisuutta odotellessa.
Ilmoita asiaton viesti
Kaasuautoilu olisi yksi parhaista vaihtoehdoista.
Valitettavasti EU on omilla pakoitteillaan ajanut markkinat alas.
Onko tuo sähköautojen lobbausta.
SKODA ja monet muut autot ei valmista sarjatuotantona enää kaasuautoja, vaikka Skoda tuotti vielä joku aika sitten kaasuautoja.
Euroopassa, esim Espanjassa kaasua on saatavilla ihan tavallisilla huoltoasemilla. Onko se sitten maakaasua?
Suomessa rakennetaan kuitenkin uusia kaasutuotantolaitoksia kokoajan. Kiuruvedelle on rakenteilla Suomen suurin kaasutuotantolaitos, hankkeessa mukana ST1 ja Valio.
Samanlaisia, pienempiä tuotantolaitoksia on syntymässä Pohjois – Savoon ja Pohjanmaalle.
Ne ovat kuitenkin sellaisia laitoksia, jotka tuottavat nestemäistä kaasua raskaaseen liikenteeseen, eli LBG.
Kaasuja on moneen lähtöön:
Eli henkilöautoihin on ilmeisesti kaksi eri kaasua CBG ja CNG
CBG olisi ilmeisesti se paras vaihtoehto?
Mutta se EU ja Sähköauto lobbaus.
Itse olisin hankkinut kaasuauton, mutta, mutta?
CNG (Compressed Natural Gas): Paineistettu maakaasu, jota käytetään liikennepolttoaineena.
LNG (Liquefied Natural Gas): Nesteytetty maakaasu, jota käytetään erityisesti raskaassa liikenteessä
CBG (Compressed Biogas): Paineistettu biokaasu, joka on valmistettu uusiutuvista aineksista, kuten maatalousjätteistä
LBG (Liquefied Biogas): Nesteytetty biokaasu, jota käytetään myös raskaassa liikenteessä.
Ilmoita asiaton viesti
Suo anteeksi Kärkkäinen. En ymmärtänyt noita kirjainyhdistelmiäsi alkuunkaan ,mutta
meille kaasua tuottava Gasum luopuu maakaasusta,ja keskittyy tulevaisuudessa maatiloilta saatavaan biokaasuun. Ihan hintapolitiikan vuoksi
Olkaamme otettuja tuon suhteen.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo lyhenne sekamelska on aika sekava, jos olen käsittänyt oikein henkilöautoissa voi käyttää kahta eri kaasua, tuo paineistettu maakaasu CNG ja CBG (Compressed Biogas)
Joista viimeisin mainittu on puhdasta kotimaista energiaa. Se on myös halvin vaihtoehto. Suomessa on aika hyvä kaasuverkosto henkilöautoille, lisää tarvittaisiin.
Autoja ei vain tahdo saada kuin tilauksesta.
Jotenkin hölmöläisten hommaa.
Voihan olla että Euroopassa biokaasua ei saa?
Tai se on liian työlästä tuottaa.
Sitä en vain ymmärrä miksi henkilökaasuautojen tuotannot ajetaan alas.
Sitä vastoin raskasliikenne siirtyy kaasuautoiluun enenevissä määrin.
Minusta kaasuauto Suomen oloissa kaasuauto pesee sähköauton, hankintahinnassa, varmuudessa, sekä käyttäjä ystävällisenä.
Joskus aikoinaan isäni kysyi yhdeltä taksi kuskilta, kun sinä ajat paljon, miksi et hanki dieselautoa.
Vastaus oli sinä kun hehkutat, minä olen jo menossa.
Sama ajatus sopisi myös sähköautoihin, sinä kun lataat minä olen jo menossa.
Tällä hetkellä edullisin olisi kaasuauto, verraten diesel, bensa-auto, kun kaikki ynnätään yhteen.
Ilmoita asiaton viesti
”Sitä en vain ymmärrä miksi henkilökaasuautojen tuotannot ajetaan alas.”
Biokaasun saatavuus on niin pientä, että valmistajia ei kiinnosta ja sähköautojen energiatehokkuus on muutenkin parempi. Biokaasulle löytyy kyllä muitakin käyttökohteita.
Ilmoita asiaton viesti
Eipä tuo biokaasun saatavuus niinkään pientä ole.
Ihan vain, minunkin autoni Volvo V70 toimi biokaasulla ja kyllä minä tuota kaasua aina sain.
Meillä on seudulla biokaasulaitos; toimii kaikenlaisella jätteellä, siis biojätteellä.
Aivan valtavan tyytyväinen kaasuautoilija olin vuosikymmenet. Aikanaan minulla työautonani oli Volvon kaksi jakeluautoa ja hyvin tyytyväinen olin. Toinen oli Volvo F6 14 tn ja toinen Volvo F6 12 tn. Niiden jälkeen vielä MB-609 biokaasulla sekin.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikka Suomessa biokaasua olisikin yllin kyllin, kyse on autovalmistajien näkökulmasta marginaalisesta markkinasta.
Ilmoita asiaton viesti
Minusta Suomessa on jo aika kattava verkosto ja sitä olisi voitu ihan hyvin laajentaa. Laajennetaan nyt kuitenkin tuon nesteytetyn ( LBG ) kaasun jakelua pääteitten varrelle.
Enemmänkin lienee näistä arvo kysymyksistä kiinni, Keski Euroopassa ja yleensä Euroopassa on saatavilla vain maakaasua-
Suomessa taas saa tätä biokaasua.
Futuristi lehdessä oli Skoda maahantuojan lausun joka pitänee aika pitkälle paikkansa ”Kaasuautoilu olisi edelleen monelle varteenotettava vaihtoehto, mutta autovalmistajat keskittyvät nyt sähköautoihin
”Kaasuautoilu olisi edelleen monelle varteenotettava vaihtoehto, mutta autovalmistajat keskittyvät nyt sähköautoihin”.
Suomessa Biokaasu olisi polttoaineena autoon halvin kokonaisuutta silmällä pitäen toimiva vaihtoehto, keällä ja talvella.
Ilmoita asiaton viesti
Voihan bensiiniautoja muuttaa kaasukäyttöisiksi 2-3 tuhannen hintaan. Onhan se pieni summa sähköauton hankintaan verrattuna.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä hyväkuntoinen auto kannattaa vaihtaa vaihtosarjalla kaasuautoksi.
Vaihtopaketin hinta näkyi olevan, noissa hintaluokissa.
Moni ei edes tiedä tästä mahdollisuudesta.
Ilmeisesti joitakin automerkkejä saa tilauksesta kaasuautoina, tiedän yhden Mersumiehen, joka tilasi uuden Mersun kaasuautona, vuosi sitten.
Kaasuautojen sarjatuotanto on kuitenkin loppunut.
Ilmoita asiaton viesti
Mielenkiintoinen linkki Vihavaisen blogissa, muttei ehkä avaudu kaikille? Periaatteessa prosessilla voisi valmistaa lietelantametaanistakin vetyä, mutta kannattaisiko se, on toinen juttu, koska vetyautoja on harvassa ja lähtöainemetaaniksi kelpaa maakaasukin (jutussa nesteytettynä).
Ilmoita asiaton viesti
Otsikossa on ”polttoainekriisi”. Huoltovarmuusnäkökulmasta lietelantametaani on mahdollisesti parempaa kuin bensiini tai dieselöljy liikennepolttoaineeksi, joskaan ei sitä kaikille riitä, siksi ”paikallinen”.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä kai Suomessa riittää, mutta isot Euroopan maat, sinne ei riitä, jos eivät itse kehitä biokaasulaitoksia.
Ilmoita asiaton viesti
Suurin uhka tulee siitä ettei itse valmistettuja pääse valtio verottamaan.
Voisihan maatiloilla valmistaa dieseliäkin. Ja viinaa keittää. Kaikissa on se vika ettei valtio pääsisi osille.
Ilmoita asiaton viesti
Minusta tässä on kotimainen syy n:o 1 Euroopan laajuisesti, syy näyttää olevan sähköauto lobbaus.
Ilmoita asiaton viesti
Olen samaa mieltä. VW Caddyyn, jolla pääasiassa ajelen tankkaan edelleen metaania. Ja hivenen bensaa silloin tällöin. Biokaasu on hieno ja selvästi ekologisin ja edullisin tapa autoilla.
Valitettavasti kun VAG konserni pani pillit pussiin CNG-autojen valmistuksen osalta, niin Suomesta et enää voi ostaa uutta tehdasvalmisteista henkilökaasuautoa. Konversioita bensa-autoihin toki tehdään, mutta niissä ongelmana on tavaratilan voimakas supistuminen kaasupullojen vuoksi. Painoakin raskaista teräspulloista tulee, koska niiden pitää kestää 200 barin paine. Toki sähköaitojen akut ovat kertaluokkaa painavammat ja vaikeammin kierrätettäviä.
Kun tuota Caddyä vähitellen paali kutsuu, niin seuraava auto on todennäköisesti nelivetoinen diesel. Nesteen MY dieseliä kun saa myös täältä Loviisan perukoilta.
Ilmoita asiaton viesti
Ei se tavaratila vähene kaasupullojen takia. Saman tilan ne vaatii tehdasasennuksinakin.
Volkkari/skoda asensivat kaasuautot 9 litran bensatankilla. Sieltä tuo ylimääräinen tila on haettu.
Tuohan on naurettavaa. Viimeistään sadan kilometrin välein pitää käydä tankkaamassa sellaisessa maisemassa missä ei kaasuasemia ole.
Eihän nykysuomessa autot ole joukkokulkuvälineitä. Suurperheet ovat asia erikseen.
Pienperheen tavarat kyllä sopivat normiautoon silloinkin,kun takakontissa on piilotettuna viisi kaasusäiliötä.
Ilmoita asiaton viesti