Kaasuautoilu on paikallinen pelastus polttoainekriisiin.

Maatilojen biopolttoaineet antavat loistavan mahdollisuuden taittaa matkaansa kotimaisilla eväillä. Kotimaisuuden lisäksi ne ovat edullisiakin.  Vuosittain lisääntyy lietteestä tehdyn kaasun jakeluasemat  ympäri maatamme. Yhä useampi kaasuautoistamme ajaa ”paskalla”

Oma osansa tähän on Gasumilla,joka lopettaa maakaasun jakamisen asemillaan vähäisen menekin takia. Maakaasu ei vain  kykene kilpailemaan kotimaisen biokaasun kanssa. Silti kaasuasemat kipuavat kohti pohjoista vuosittain.

Itse laitoin oman ajatteluni uusiin uomiin työurani jälkeen, kun en  enää tarvinnut kymmenien tuhansien kilometrien työjuhtaa vuosittain.  Päädyin ostamaan vm. 2016  kaasu Volvon. Mittarissa oli rehti satatuhatta,ja asemalle oli sama rehti pari kilometriä.

Luonnollisesti pidin aika tarkkaa kirjaa kaasu/bensiinitankkauksista. Tuolloin olin vielä osakas mökkiin kaukana pohjoisessa.  Niinpä moni kyseenalaisti kuinka siellä pääset kulkemaan, kun siellä ei ole kaasuasemia? Yritin mahdollisimman fiksusti kertoa, että autossani on 67 litran bensiinitankki. Mahdolliset ongelmat alkavat vasta sen loppumisen jälkeen.

Ja lopuksi vähän faktaa. Naapurin asemalla kaasu  maksaa 1,65 kilo. Volvon tankkiin sitä sopii rehti 13 kiloa,ja sillä ajaa noin 400 kilometriä. Hintaa kertyy  vajaa 25 euroa  tuolle 400  kilometrille näin kesäaikaan.  Kesälläkin moottori käynnistyy ainoastaan bensalla,ja vaihtaa kaasulle sitten,kun moottorin lämpötila saavuttaa 60 asteen lämpötilan.

Näin kesällä riittää kun tankkaa bensaa kerran kolmeen kuukauteen. Talvella tilanne on eri kertomistani faktoista johtuen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu