Suomussalmen Hukkajoella tyrittiin huolella.
Suurin osa meistä suomalaisista on tyrmistynyt tapahtuneesta. Erästä raakkujokeamme on kuritettu vastoin ohjeistusta. Yhtä niistä harvoista elinvoimaisista.
Metsähallituksen sponsoroimassa: Pohjoisten virtojen raakut kirjassa on 150 sivua pelkkää asiaa niistä joista,ja puroista jossa raakkukanta on kunnossa ja voi hyvin. Syystä tai toisesta moni raakkualueemme on taantunut syystä tai toisesta.Yleensä syystä.
Syystä kävi näin Hukkajoellakin. Vastoin kaikkia ohjeita Hukkajoen ylitys tehtiin kaikkein kriittisimmistä paikasta. Ja vielä rinta rottingilla. Ei ymmärretty/ymmärretä että kymmenien ylitysten hiekka valuu satoja metrejä alavirtaan kerta toisensa jälkeen.
Tässä ei liene syytä puuttua ajokoneen kuskin tulkintaan tutkijan vaatetuksesta, vaan kokonaisuuteen. Kun käytännössä koko Suomi kauhistelee miten tämä on edes mahdollista tiukasti suojellulla joella ,niin yksi ei petä. Persut hyökkävät sutena vihreitä, tuulimyllyjä ja kaikkea mahdollista vastaan kuvitellen sen olevan vastaus tapahtuneeseen.
Ymmärrys ei riitä edes siihen, että kyse on rikoksesta luontoa vastaan. Tämä tapahtuma oli tärkeä meille suomalaisille. Se osoitti persujen ymmärryksen tilan.
Ilmeisesti olet tutkinut huolella tapahtunutta.
Miten ihmeessä ymmärryksesi on riittänyt edes tuohon?
Ilmoita asiaton viesti
Se oli Don Quijote joka hyökkäsi tuulimyllyjä vastaan!
Ilmoita asiaton viesti
Tässä tapauksessa se oli persut. Ikävää että faktat loppui jo kättelyssä. Kohta sukelletaan.
Ilmoita asiaton viesti
Näistä asioista vastaava ministeri oli tietysti tapahtuneen jälkeen kovin sanoin vaatimassa täydellistä korvausta aiheutuneesta vahingosta. Stora Ensolle iso korvaus ja rankka maine haitta.
Ministeri totesi lisäksi, että sääntöjä on tarkennettava, jottei vastaavaa jatkossa tapahtuisi.
Kuinkahan niitä olisi tarkennettava?
Tässähän ei ollut kysymyksessä vahingosta, vaan välinpitämättömyydestä.
Eräs paikallinen haastateltava totesi aika ykskantaan, että mitä sillä korvaussummalla saadaan, ne päälle ajetut raakut ovat menetettyjä, vahinko niille.
Blogisti on oikeassa, että tästä täälläkin kirjoitellaan todella naiiveja kirjoituksia hyökäten tahojen kimppuun, joilla ei osaa ei eikä arpaa tapahtuneessa. No ehkä joillekin ei löydy muita purkautumiskeinoja, mitä ei voi kuin ihmetellä.
Taitaa joesta tulla todellakin nimensä mukainen Hukkajoki, hukattiin jotakin mikä ei ole helposti korvattavissa.
Ilmoita asiaton viesti
Kuski on vastuussa osaltaan. Mutta viimekädessä tilaaja on se joka maksaa kustannukset. Stura Enson yritystuet pitää lopettaa heti ja periä takaisin.
Ilmoita asiaton viesti
No pitää tutkia kuka mokasi. Jotenkin kuvittelisin että Stora Enso olisi tiennyt faktat. Katsotaan kuka mokasi. Se kyllä selviää.
Ilmoita asiaton viesti
Niin ketään ei kannata ristiin naulita. Tekijäpuolet ei ole olleet kiinnostuneita antamaan asiasta lausuntoja, jonka ymmärrän täysin.
Ilmeisesti Stora Enso on kilpailuttanut hankkeen.
Ehkä nyt ymmärretään nuo ”ketjuttamisen” mukana tuomat haasteet.
Ilmoita asiaton viesti
Nuo toimivat usein yrittäjinä joten täysin poissuljettu vaihtoehto etteikö kuskin niskaan saataisi yllättävän kovaakin vastuuta. Jos on työntekijä niin suomessa saa melkein tappaa ihmisen eikä joudu vastuuseen.
Ilmoita asiaton viesti
Erään lehtitiedon mukaan kyseessä oli vakaavarainen yritys, joka hoiti puunkuljetuksia. Saman lehtitiedon mukaan ei ollut tarkkaa tietoa oliko kyseinen yritys käyttänyt alihankkijoita. Onko käyttänyt juuri siitä syystä, että kyseinen työmaa on ollut riskialtis! ( omaa arvelua)
Onneksi tuo ketjutus hankkijoilla ei toimi tällaisissa tapahtumissa kun tapahtuu vahinko, ei pääse vastuusta vapaaksi.
Se vain kertoo sen että nyt ” kakkua” on jakamassa, ehkä useampi toimija.
Päävastuun korvausasioissa kantaa Stora Enso, sen jälkeen alihankkija ja jos ketjutusta on jatkettu seuravaan tai / seuraaviin alihankkijoihin.
Miten korvaukset sitten oikeus päättää se on oikeuden asia. Syyllisyys kysymykset on taas toinen asia, sekin voidaan jakaa. Päävastuuseen joutunee kuljettaja ja jos lehtiedot pitää paikkansa hänen esimiehensä, koska kuljettaja oli ottanut yhteyttä puhelimitse asiasta, ennen kuin jatkoi toimintaansa.
Tulee aika mielenkiintoinen keissi.
Mutta rahalla nuo hoidetaan..
Ilmoita asiaton viesti
”Kuinkahan niitä olisi tarkennettava?”
Kyllä suomessa metsää riittää joten ei olisi mikään ongelma vaikka tämänkaltaiset alueet olisi suojeltu sadan kilometrin säteeltä.
Ilmoita asiaton viesti
Raakku on meillä suojeltu jo vuonna 1955, eli höpinä viherpiiperryksestä tms. on todellakin tietämätöntä hutkintaa.
https://julkaisut.metsa.fi/wp-content/uploads/sites/2/2015/04/raakku-esite.pdf
X
Ilmoita asiaton viesti
Kerro se persuille….Mitä ilmeisemmin he kuvittelevat olevamlla a kaikkia muita vastaan saavansa uuden kannatus piikin heidän hiipuvalle kannatukselleen.
Ilmoita asiaton viesti
Ei niille kannata kertoa, kun ne vain keskittyy kaiken vastustamiseen ja Hallitusohjelman puolustamiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Tätä valitettavaa yksittäistapausta nyt härkäs-kärpäsöidään metsäteollisuuden demonisoimiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Paskanmarjat, tämä on todella törkeä keissi eikä todellakaan turhaa julkisessa pyörityksessä. Storan vikahan tämä ei ole, he ovat ohjeistaneet, mutta urakoitsija vähät välitti. Kalliiksi tulee.
Ilmoita asiaton viesti
Helsinkin media sai hyvän reisun hotelliin kiäh kiäh.
Ilmoita asiaton viesti
Raakut sinne, raakut tänne. Politiikkahan tämä vaan on.
Ilmoita asiaton viesti
Kaiketi vastuu on kokonaan Stora Ensolla, joka määräsi yksityiseltä taholta ostamansa puuston laajan hakkuun toteutuksen siten, että koko hakkuun suuri laani määrättiin vain yhtenä laanina Hukkajoen toiselle puolelle, pakottaen täten metsäkoneet joen ylityksiin varsinkin puunkeräyksen osin.
Vahinko olisi voitu vältää, jos Stora Enso olisi välittänyt ympäristöstä edes sen verran, että laanit olisi sijoitettu joen molemmin puolin teiden varsiin välttäen täten kaikki joen ylitykset. Tämä olisi ollut varsin helppoa jo olemassa olevien teiden sen mahdollistaen minimaalisin lisäkustannuksin. Stora Enso ei huolehtinut myöskään riittävistä suojavyöhykkeistä joen rantojen suhteen, vaan ahnehti patturoiden metsän puut liki rantaan asti.
Yksityinen pieni metsäkoneyhtiö on ahtaalla, eikä uskalla kommentoida peläten menettävänsä Stora Enson tulevat hakkuut ja elinkelpoisuutensa metsäjättiläisen kurituksessa.
Ministeri Mykkänen näyttää tuntevan nyt selvästikin tapahtumien taustat ja vastuut, jotka johtavat Stora Enson hakkuusta vastuussa olleen oman työntekijän / työntekijöiden välinpitämättömyyteen ja vastuuttomuuteen. Mykkänen vaatii suuryhtiön täyteen korvausvastuuseen raakkujen tuhonnasta rangaistusoikeudellisesti, sillä kuolleiden raakkujen palauttaminen paikalle joen pohjaan on tuhonnan jälkeen mahdottomuus.
Mainehaitta on Stora Ensolle noloista noloin kaupatessa ympäristösertifioitua sahatavaraa ja paperia vientimarkkinoille. Ympäristöjärjestöt ottavat aivan varmasti luontorikoksesta irti julkisuudessa kaiken, mitä mahdollista on.
Tilanteen ongelmallisuutta lisää se, että törkeästä luontorikoksesta oli ilmiselvästi päätetty vaieta Stora Enson, Ely-keskuksen ja viranomaista tahoilla. Jokea oli todellisuudessa ylitetty viikkojen ajan satoja kertoja em. tahojen oltua paikalla todeten tilanteen ilmeisesti Metähallituksen ympäristövalvonnan toimin. Rintaliiviepisodi on tässä vain julkisuutta, jolla asia tuli suuren yleisön tietoon – ja aivan oikeutetusti vaikenemisen sijaan.
PS. Stora Enso ei ole pyynnöistä huolimatta antanut STT: lle nähtäväksi yhtiön omaa sisäistä ohjeistusta, jolla urakoitsijoita ohjeistetaan ottamaan suojelutarpeet huomioon hakkuiden toteutuksissa.
STT on saanut nähtäväkseen Kainuun ELY- keskuksen aiemmin Stora Ensolle antaman ohjeistuksen siitä, mitä pitää huomioida hakkuissa raakkujen elinjokien läheisyydessä huomimioiden toiminnassa luinnonsuojelulain vaatimukset.
Tikun nokkaan nostettu metsäkoneyritys on vain Stora Enson renki.
Ilmoita asiaton viesti
Oikeastaan Lauri Kiiski valotti tapahtunutta melkoisen hyvinkin; suomalainen metsä ja metsäluonto käynnistää melko helposti kiivaankin, ei aina niinkään tasapuolisen väittelyn kulloisestakin tapahtuneesta, niin mennein vuosin kuin varmasti tulevaisuudessakin.
Ilmoita asiaton viesti
”Kaiketi vastuu on kokonaan Stora Ensolla” Luulen että vastuut korvauksista ja mahdollisista ympäristörikoksista tullaan jakamaan. Lopullisessa vastuussa, jos muita ei saataisi korvamaan, niin maksaja on Stora Enso.
Kun asiasta nousi näin kova ”haloo” aika vaikeaa Stora Ensolla on, vaikea on myös mainehaitta. Tuo mainehaitta maksaa enemmän kuin duunareitten palkkavaatimukset.
Ei Ugandaan hieromaan hommia, Suomi ei ole yrittäjä ystävällinen maa, joutuu elämään tiettyjen raamien alla, niin tekemisessä kuin palkkauksessa ;).
Ilmoita asiaton viesti
Nähtävästi metsäkoneurakoijakin saa rapsut, koska totteli Stora Enson luonnonsuojelulainvastaista ohjeistusta.
Näin isossa hakkuussa Stora Enso itse suunnittelee tarkoin kuvion ja määrää, mihin pisteisiin laanit ( tässä tapauksessa laani ) perustetaan satojen rekkakuljetusten saataville.
Ilmoita asiaton viesti
Media tietojen mukaan ohjeessa ja suunnitelmassa oli ollut joen ylitys ilmeisesti alempaa, jonkinmoisen matkan päässä. Se että kuka on antanut kehoituksen joen ylitykseen väärästä kohdin, se lienee se ratkaiseva tekijä.
Jos Stora Enso on antanut poikkeavat ohjeet mitä on ollut suunnitelmassa, maksajasta ei ole epäilystäkään.
Luulen että korvausvastuu tullaan jakamaan, samoin syyllisyys kysymys.
Mikäli urakoitsijalta / urakoitsijoilta ei saada korvauksia, kaiken lopun maksaa omien korvausten päälle Stora Enso.
Luulen että asiasta saattaa tulla hyvinkin pitkä oikeusprosessi, tai sitten Stora Enso maksaa kaikki heti pois ja saa hälyn vaikenemaan.
Mainehaitta jää elämään. Myös typeryys välinpitämättömyydestä elää omaa elämäänsä.
Ilmoita asiaton viesti
Ei mikäään olisi estänyt kaden erillisen laanin toteutusta joen molemmin puolin. Tieyhteydet olivat olemassa molemmin puolin.
Nyt vain tehtiin vastuutta ja välinpitämättömästi näin.
Ilmoita asiaton viesti
Itse katsoin karttapaikasta tuota ylityspaikkaa. Laitoin lisäksi kiinteistön rajat näkyviin. Jo olin oikeassa kiinteistössä,ja mitä ilmeisimmin olin,niin tuo eteläpuolella oleva tie,ei ole Enson alueella.
Tuo pohjoispuolen tienpää on lähellä puroa,ja sieltä tulee suora tie jokeen.
Ilmakuvasta näkee myös,että alue on jossain vaiheessa harvennettu. Ajourat erottuvat sen verran.
Mitä ilmeisemmin talvella,jolloin vesistöhaittoja ei ole syntynyt.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa on vallalla kulkutauti nimeltä ”vihreä hysteria”
Ilmoita asiaton viesti
Sinulla on toistamistauti, saa nähdä moneenko blogiin saat tämän vihreän hysterian laitettua. Aina joku kulunut läppä, tai linkki, kyllä pystyt parempaan.
Ilmoita asiaton viesti
Joillakin puolestaan voi jyllätä Alzheimerin tauti.
X
Ilmoita asiaton viesti
Jos ei ymmärrä kokonaisuutta, voi kuittailla. Tässä ihan mielenkiintoista tutkittua tietoa.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/72434ed3-81bb-4e76-a48e-39934d8cc8fd?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwY2xjawE2pxBleHRuA2FlbQIxMQABHfIA4KxGBS3xQRJzDk-McHxVIZ416GeJktGjGSIwCE3CEHPsbPQjP8qxog_aem_8wfI3SqjUsmsi3URdx9Wyw#Echobox=1724448594
Ilmoita asiaton viesti
Hevonen pitää yllä ekosysteemin toimintaa.kiäh kiäh,sanoi erikoishutkija.
Ilmoita asiaton viesti
Punnittua puhetta.
Ilmoita asiaton viesti
Harmittaa Suomussalmen puolesta. Suuret yritykset tyrivät aivan liikaa.
Ilmoita asiaton viesti