Kahden valtion -mallistako ratkaisu Lähi-itään?!
Kahden valtion -mallistako ratkaisu Lähi-itään?!
Presidentti Niinistö peräänkuulutti nykyisen sodan alkaessa ”kahden valtion” mallia ainoana tienä Israelin ja palestiinalaisarabien väliseen rauhaan. Sitähän ovat peräänkuuluttaneet sekä EU että USAn hallinto. Että Israelin valtion keskelle perustettaisiin uusi arabivaltio!
Tärkein näkökanta tässä palestiinalaisarabien “oma valtio” asiassa jää lähes aina käsittelemättä. Heille ei ole alun alkaenkaan (1947) riittänyt “oma valtio rauhanomaisessa rinnakkaiselossa Israelin rinnalla”, minkä vuoksi sitä ei tähän päivään mennessä ole saatu perustetuksi. Useat arabimaat, ja muun muassa Iranin hengelliset ja poliittiset johtajat sekä useimmat palestiinalaisarabi-johtajat ovat selkeästi ilmaisseet tavoittelevansa Israelin valtion tuhoa. Perimmäiset syyt paljastuvat mm. Egyptissä syntyneen PLO johtajan Yasser Arafatin ym. antamista lausunnoista tiedotusvälineissä:
29.3.1970 Washington Post:
“Meidän taistelumme päämäärä on Israelin loppu, siinä ei ole mitään kompromisseja.”
Associated Press 12.3.1979: “Haluan sanoa Carterille ja Beginille, että kun arabit laukaisevat tulivuorensa, tässä osassa maailmaa on vain arabeja… Kansamme jatkaa vallankumouksen soihdun polttamista verivirroilla, kunnes koko miehitetty kotimaa on vapautettu, koko kotimaa on vapautettu, ei vain osa siitä.”
11.2.1980 El Mundo ja The Times 5.8.1980 samanlaiset sanat:
“Meille rauha merkitsee Israelin tuhoamista. Me olemme valmiita lopulliseen sotaan, sotaan joka voi kestää sukupolvienkin ajan. Voitonmarssi jatkuu kunnes Palestiinan lippu liehuu Jerusalemissa, ja kaikkialla Palestiinassa, Jordan-joelta Välimerelle, Rosh Hanikralta Eilatiin.”
Johannesburg toukokuussa 1994, puoli vuotta Oslon sopimuksen ja Nobelin rauhanpalkinnon jälkeen:
“Minä en pidä tätä sopimusta sen enempää arvossa kuin profeetta (Muhammed) piti sopimustaan qurayshien heimon kanssa. Ollessaan tappiolla hän solmi rauhan, mutta vahvistuttuaan hän rikkoi sopimuksen ja tuhosi koko qurayshien heimon. Jihad tulee jatkumaan. Teidän tulee ymmärtää, että meidän pääasiallinen taistelumme koskee Jerusalemia. Teidän tulee jatkaa jihadia kunnes koko Jerusalem on vapautettu. Se ei ole heidän pääkaupunkinsa vaan meidän.”
AFP 1.1.1995
“Me tulemme jatkamaan Palestiinan kapinaa, kunnes viimeinen marttyyri luo Palestiinan valtion.”
Puheessa, jonka hän piti 6. elokuuta 1995 tyttärensä syntymän kunniaksi järjestetyssä juhlassa ja josta kirjoitettiin Haaretzissa 6. 9. 1995 ja Jerusalem Postissa 7. 9. 1995. Arafat sanoi:
“Israelilaiset erehtyvät jos luulevat ettei meillä ole vaihtoehtoja neuvotteluille. Kautta Allahin, minä vannon, he ovat väärässä. Palestiinan kansa on valmis uhraamaan viimeisen poikansa ja tyttärensä, kunnes Palestiinan lippu liehuu jokaisen Jerusalemin moskeijan, muurin ja kirkon yllä. Me olemme –kaikki tai ei mitään – kansaa. Se ei riittänyt silloin, eikä mikään neuvotteluratkaisu riitä nytkään. Me emme ole kuin juutalaiset, joille kelpaa pienempikin pala, me haluamme ainoastaan ja vain kaiken, ja juutalaiset pois Lähi-idästä.”
Palestiinalaishallinnon ministeri Hanan Ashrawi 20.11.2000 Lontoossa antamassaan haastattelussa Oslon sopimuksesta:
”Palestiinan kansa hyväksyi Oslon sopimuksen ensimmäisenä väliasemana, ei pysyvänä tilana. Palestiinan kansa tulee jatkamaan vallankumoustaisteluaan, kunnes tavoitteet ovat saavutetut. Tavoitteet asetettiin PLO:n perustamisen yhteydessä ja niiden päämäärä on Israelin tuhoaminen aseellisen taistelun kautta. Oslo on tämän päämäärän ensimmäinen väliasema.Tämä välivaihe, Oslon ”hudna” – aselepo – valmistaa taistelua suunnitelmamme seuraavaan vaiheeseen. Päämäärä on itsenäinen Palestiinan valtio, jonka pääkaupunki on Jerusalem. Kun se on saavutettu, etenemme jälleen kohti seuraavaa tavoitetta muiden keinojen avulla. Jokaisen palestiinalaisen tulee tiedostaa selkeästi, että itsenäinen Palestiinan valtio, pääkaupunkinaan Al Quds (Jerusalem), ei ole vielä meidän lopullinen päämäärämme. Se ei ole tien pää. Palestiinan valtion perustaminen on sekin vain väliasema kohti seuraavaa, joka on demokraattinen Palestiinan valtio nykyisen Israelin koko alueella.”
Tavoite ei ole muuttunut myöhemminkään 2000 -luvulla. Edellä esitetyt lausunnot kuulostavat ihan tämän päivän, jopa hiljattain esitettyjen palestiinalaisarabi-johtajien lausunnoilta, joiden uhkailut ovat entistä karumpia:
Hamasin johtaja Yanua Sinwar 5/2018:
”Me kaadamme Israelin vastaisen rajan, ja me revimme heidän sydämensä irti heidän ruumiistaan.” Siinä he valitettavasti jopa osittain onnistuivat 7.10.2023.
Hamasin peruskirjassahan on selkeästi tavoitteena Israelin tuhoaminen.
Hamas Covenant 1988:
”Israel on olemassa ja jatkaa olemassaoloaan, kunnes islam tuhoaa sen …” ”Palestiinan kysymykseen ei ole muuta ratkaisua kuin jihad. Aloitteet, ehdotukset ja kansainväliset konferenssit ovat kaikki ajanhukkaa ja turhia ponnisteluja.” (Artikla 13)
Eikä Hamasin uusittu asiakirja vuodelta 2017 muuta sen poliittista päämäärää eikä perusasiakirjaa vuodelta 1988 ole missään kumottu.
Fatahin ”maltillinen” ikipresidentti Mahmoud Abbas taas maksaa ”pay to sley” kuukausittaisia palkkioita juutalaisia murhanneille tai vammauttaneille terroristeille ja heidän perheilleen. Kun presidentti Trump yritti saada hänet luopumaan tuosta menettelystään, Abbas sanoi suoraan, että hän jatkaisi palkkioita vaikka viimeisillä ”pennosilla”.
Oman lukunsa tuhoamistavoitteeseen pyrkimyksessä muodostavat palestiinalaisalueiden UNRWA -koulujen oppikirjat, joissa ”sionistinen entity” (nimeltä mainitsematon Israel) on nimetty suureksi viholliseksi, jota vastaan on käytävä verenvuodatukseen asti.
”Rauhanomaisuuden” kaapuun puetun, lännessäkin kannatusta saaneen BDS- Israelin boikottiliikkeen takana on sama Israelin tuhoamisajatus. Libanonilais-amerikkalainen valtiotieteen professori As’ad Abu Khalil selitti 2012:
”BDS:n todellinen tavoite on tuhota Israelin valtio…. Tämä pitäisi lausua yksiselitteisenä päämäärä. Ei pitäisi olla mitään kiertelemistä tässä aiheessa. Oikeudenmukaisuus ja vapaus palestiinalaisille on yhteensovittamaton Israelin valtion olemassaolon kanssa.”
Maailman johtajat eivät vaan usko, vaikka heille miten suoraan ja miten monta kertaa sanotaan, että maailman johtajien utopistinen haavekuva rauhassa elävästä islamistisesta valtiosta pienen Israelin keskellä on palestiinalaisarabi-johtajien lausuntojen taustaa vasten järjellisesti kestämätön ja sinällään jo tuhoon tuomittu. Vähintään se edellyttäisi terrorismin kitkemisen alueelta, mikä annettua taustaa vasten ei näytä onnistuneen edes viimeisen 80 vuoden aikana. Eikä varsinkaan, kun sen kitkemisessä maailman johtajat ovat aina vaatineet jopa ”välitöntä tulitaukoa”.
https://en.m.wikiquote.org/wiki/Yasser_Arafat
https://yle.fi/a/74-20058280
Hyviä pointteja jälleen. Kovin harvoin länsimaisessa mediassa tuodaan esille mainittujen sankareiden tavotteita. Luulen, että nykyinen sota hautaa hetkeksi perinteiset tavat lähestyä tätä ongelmaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kahden valtion malli on silkkaa lännen haihattelua. Sitä ei halua kumpikaan sodan osapuoli. Jo Martti Ahtisaari tiesi tämän, Sauli Niinistö valitettavasti ei.
Ilmoita asiaton viesti
Teidän sionistikristittyjen uskon mukaan kahden valtion malli on uskonne takia täysin mahdoton, koska Jumala on luvannut Pyhän maan, eli KOKO Palestiinan Juutalaisille. Te käännätte vain asetelman päälaelleen ja syytätte vastapuolta omasta uskon kiihkoilustanne.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pyh%C3%A4_maa
”Pyhä maa on Israelin tai Palestiinan alueesta käytetty nimitys. Se käsittää sekä nykyisen Israelin alueen että palestiinalaisalueet. Nimitys johtuu alueen merkityksestä Raamatun tärkeimpien tapahtumien paikkana. Siitä käytetään myös nimitystä Luvattu maa, koska Raamatun mukaan Jumala lupasi maan Abrahamin jälkeläisille.”
Tämä kahden valtion malli romutetaan Juutalaisten toimesta myös Länsirannalla. Siellähän on menossa myös murhakamppanja, jossa Palestiinalaisten maita anastetaan tappamalla Arabeja. Länsirantahan muodostuu Juudeasta Ja Samariasta, jotka Raamatun mukaan kuukuvat myös Juutalaisille.
https://www.amnesty.fi/israelin-apartheid-palestiinalaisia-vastaan-kiihtyy-2022-oli-yksi-lahivuosien-verisimmista-lansirannalla/
Uskovaisten kanssa tuo vuoropuhelu ei onnistu. Te vain jatkatte valehteluanne ettekä korvaanne notkauta kun valheenne oikaistaan.
Mutta ihan kiusaksenne kerron teille aina totuuden. Vaikeneminen on merkki sekin.
Ilmoita asiaton viesti
Nythän on niin, tuhansia vuosia vanha pergamenttikääröihin riipustettuihin (s)tooriin perustuvan narratiivin mukaan "Hän" antoi koko Kanaaninmaan Abrahamille ja ikuiseksi perinnöksi hänen seuraajilleen ympärileiklaussopparille.
Ilmoita asiaton viesti
Ei Israelin valtion sijainnin oikeutusta tarvitse hakea Toorasta. Ihan historiankirjoitus ja arkeologia riittävät.
Ilmoita asiaton viesti
Kanaan oli seemiläistä kieltä puhuva sivilisaatio ja eteläisen Levantin alue muinaisessa Lähi-idässä 2. vuosituhannen lopulla eaa. Kanaanilla oli merkittävä geopoliittinen merkitys myöhäisen pronssikauden Amarna-kaudella (1300-luvulla eaa.) alueena, jossa Egyptin, Heettiläisen, Mitanni- ja Assyrian valtakuntien etupiirit lähentyivät tai limittyivät.
Sitä ennen alueet tunnettiin nimellä Levantti. Sen rajoina pidetään yleisesti Taurusvuoria pohjoisessa, Eufrat-jokea koillisessa, Arabian autiomaita kaakossa ja Siinain niemimaata lounaassa sekä Välimerta lännessä (aluetta kuvaa arabian الشام, As-Shām). Viimeisen jääkauden loputtua syntynyt kulttuuri oli seudulla hyvin varhaista. Se muodostaa nk. pienemmän hedelmällisen puolikuun länsiosan, ja alueella sijaitsee yksi ensimmäisistä tunnetuista kaupungeista Jeriko. Maanviljelys tuli Levanttiin idästä jo ennen vuotta 8000 eaa. eli paljon ennen aikaa kuin ensimäistäkään esinahan veistelijää alkoi pyöriskellä niillä nurkilla.
Ilmoita asiaton viesti
Lähi-Idän konfliktissa ei ole kysymys uskonnosta pl ehkä jihadia harjoittavien suunnasta innostus haetaan omituisista Koraanin tulkinnoista. Israelin suhteen kyse on kansan ja valtion suojelemisesta. Mitä siionisti-kristityt ajavat, niin en tiedä kun en tunne asiaa. Israel on saanut itsenäisen valtion aseman -48 ja olisi ihan tyytyväinen tilanteeseensa ilman häiriköiviä naapureita.
Ilmoita asiaton viesti
Lähi-Idän konfliktissa ei ole kysymys uskonnosta
Mitä siionisti-kristityt ajavat, niin en tiedä kun en tunne asiaa.
———————————–
Ensin väität tietäväsi, ettei sodassa ole kysymys uskonnosta ja heti perään tunnustat, ettet tiedä sionistikristillisyydestä mitään.
No se sionismikristillisyys on sitä, mitä sinä täällä koko ajan ja innokkaasti julistat, eli Palestiinalaisten demonisointia ja Juutalaisten oikeutta hallita koko Palestiinaa.
Ilmoita asiaton viesti
Aika kova väite. Puolustan Israelin oikeutta suojella omaa kansaansa ja demonisoin Hamasin ja muut juutalaisten hävittämistä ajavat liikkeet. Jos se tekee minusta siionistin, niin olkoon niin. Ja Makkonen, ymmärrän tuskasi palestiinalaisten puolesta, mutta johdonmukaisesti voisit hiukan kommentoida myös Hamasin tekosia ja päämääriä.
Ilmoita asiaton viesti
Ja Makkonen, ymmärrän tuskasi palestiinalaisten puolesta, mutta johdonmukaisesti voisit hiukan kommentoida myös Hamasin tekosia ja päämääriä.
——————————-
Olen Hamasin julmuudet jo tuominnut moneen kertaan kuten myös heidän ideologiansa. Enkös ole jo miljoonaan kertaan tehnyt selväksi, että ainoa tie rauhaan on kahden valtion malli.
Mutta sinä et ole sanallakaan puolustanut Palestiinalaisten oikeuksia etkä ole tarjonnut mitään tietä rauhaan vaan nykytilan, eli miehityksen jatkumista.
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä ratkaisua, jos tietäisin niin kuittaisin varmaan Nobelin. Aiemmat yritykset kahdenvaltion mallista ovat menneet pieleen, erilaisten ääriryhmien kuten Hamasin vuoksi. Steppi yksi on yksiselitteisesti Hamasin ja muiden ääriainesten tuhoaminen. Sitten voidaan edetä, mutta uskon että se vaatii täysin uutta lähestymistapaa. Ei pidä toistaa samoja virheitä.
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä ratkaisua, jos tietäisin niin kuittaisin varmaan Nobelin. Aiemmat yritykset kahdenvaltion mallista ovat menneet pieleen erilaisten ääriryhmien kuten Hamasin vuoksi.
—————————————
Väärin.
Oslon sopimuksen piti johtaa Palestiinan valtion perustamiseen muuta se kävi mahdottomaksi kun Israel ei pitänyt sopimuksestaan kiinni vaan on lisännyt siirtokuntiaan Länsirannalle sadastatuhannesta asukkaasta yli seitsemäänsataantuhanteen, ja lisää perustetaan koko ajan lisää.
Mihin se Palestiinan valtio enää voidaan perustaa? Edes Gazan saartoa ei ole lopetettu.
Ilmoita asiaton viesti
Juha. Väärin. Israel nimenomaan piti kiinni Oslon sopimuksista – pääosin sitä aina painostettiin lännen taholta siihen. MUTTA palestiinalaishallinto ei pitänyt kiinni ensimmäisestäkään heille esitetystä vaatimuksesta: vihaan ja väkivaltaan kiihottamisen lopettamisesta, mikä oli eka ehto alueiden luovuttamiselle. Arafat aloitti Intifadan pian sopimusten solmimisen jälkeen. Jos länsi olisi ottanut kovat otteet palestiinalaishallinnon harjoittamaan vihaan ja väkivaltaan yllyttämiseen heti alkajaisiksi, voisimme kenties olla jo pitkällä rauhan tiellä. Mutta palestiinalaisarabit ovat olleet kuin mitäkin lellilapsia!
Ilmoita asiaton viesti
Tosiaan, sehän se ensimmäinen neuvottelujen asettama ehto olikin; vihakiihotuksen lopettaminen.
Ilmoita asiaton viesti
palestiinalaishallinto ei pitänyt kiinni ensimmäisestäkään heille esitetystä vaatimuksesta: vihaan ja väkivaltaan kiihottamisen lopettamisesta, mikä oli eka ehto alueiden luovuttamiselle. Arafat aloitti Intifadan pian sopimusten solmimisen jälkeen.
———————————
Mikäköhän siinä on, että on olemassa niin yksinkertaisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä jokaisen ihmisten aina ja kaikkialla vihaavan miehittäjäänsä. Siihen tarvittiin vain ensin Israelin tahallinen provosointi Palestiinalaisia kohtaan, kun Ariel Sharon ”vieraili” Al-Aqsan moskeijassa, että liekki leimahti.
Suurin osa nyt elävistä Palestiinalaista on syntynyt miehitettyyn maahan. Minkä rikoksen he ovat tehneet kun heiltä kaikilta on riistetty kansalais- ja ihmisoikeudet?
Ilmoita asiaton viesti
Juha, kirjoitit:
“ Mikäköhän siinä on, että on olemassa niin yksinkertaisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä jokaisen ihmisten aina ja kaikkialla vihaavan miehittäjäänsä.”
Nyt olikin kyse sopimusosapuolista (palestiinalaisarabit ja Israel) ja allekirjoitetusta sopimuksesta kiinnipitämisestä. Yksinkertainen on ihminen, joka ei ymmärrä, että jos sopimuksessa ensimmäinen ehto maan luovuttamiseksi on väkivallasta ja siihen kiihottamisesta luopuminen, niin sen mukaan pitäisi toimia.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt olikin kyse sopimusosapuolista (palestiinalaisarabit ja Israel) ja allekirjoitetusta sopimuksesta kiinnipitämisestä.
————————————-
Kaikki Palestiinalaiset eivät hyväksyneet sopimusta ja miehitettyjen ihmisten hallitseminen on äärimmäisen vaikeata olosuhteista johtuen.
Ja väkivaltaa koko konfliktissa on kohdistunut huomattavasti enemmän Palestiinalaisiin kuin Israelilaisiin jo pelkästään kuolleiden perusteella.
Sionistikristityn kanssa vuoropuhelu menee aina samaa rataa. He demonisoivat Palestiinalaiset ihmisiksi jotka ”haluavat vain tuhota”. Ja sen perusteella heiltä voi sitten riistää niin kansalais- kuin ihmisoikeudetkin jo syntyessä eikä rauhasta kannata edes puhua.
Rauha kun ei sovi heidän uskoonsa kun koko Palestiinan ”from the river to the sea” on Jumala luvannut omaisuuskansalleen, Juutalaisille.
Ilmoita asiaton viesti
Juha, kirjoitit:
“ Sionistikristityn kanssa vuoropuhelu menee aina samaa rataa. He demonisoivat Palestiinalaiset ihmisiksi jotka ”haluavat vain tuhota”. Ja sen perusteella heiltä voi sitten riistää niin kansalais- kuin ihmisoikeudetkin jo syntyessä…”
Mielestäni sinun kanssasi vuoropuhelu menee aina samaa rataa…huoh. Jos sinua huolestuttaa palestiinalaisarabeilta “riistetyt kansalais- ja ihmisoikeudet”, niin sun täytyy kääntyä palestiinalaishallinnon ja Gazassa Hamasin puoleen, joiden kansalaisia he ovat. Tai monilla palestiinalaisarabeillahan on Jordanian passi. Jospa heittäisit huolestumisesi siihen suuntaan. Israelin valtion arabeilla on kaikki samat oikeudet kuin muillakin Israelin valtion kansalaisilla.
Ilmoita asiaton viesti
sun täytyy kääntyä palestiinalaishallinnon ja Gazassa Hamasin puoleen, joiden kansalaisia he ovat. Tai monilla palestiinalaisarabeillahan on Jordanian passi.
—————————-
Nyt ei siis kyselty passin, vaan kansalaisoikeusien perään. Ja ensin pitää siis selvittää mihin kansaan he kuuluvat?
Ilmoita asiaton viesti
Nyt olikin kyse sopimusosapuolista (palestiinalaisarabit ja Israel)
————————————-
Tosi asiassa ei tässä mitään sopijaosapuolia ollut, vaan miehittäjän sanelema ”tarjous, mistä ei voinut kieltäytyä”, mafia kielellä sanottuna.
Palestiinalaisilla ei miehitettyinä ollut neuvotteluvoimaa ja joutui tyytymään mitä Israel sille tarjosi. Siksi sopimuksesta tehtiin mahdollisimman epämääräinen koska sopimuksen tulkinta on aina miehittäjällä, eli Israelilla.
Ilmoita asiaton viesti
palestiinalaishallinto ei pitänyt kiinni ensimmäisestäkään heille esitetystä vaatimuksesta: vihaan ja väkivaltaan kiihottamisen lopettamisesta, mikä oli eka ehto alueiden luovuttamiselle. Arafat aloitti Intifadan pian sopimusten solmimisen jälkeen.
———————————
Mikäköhän siinä on, että on olemassa niin yksinkertaisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä jokaisen ihmisten aina ja kaikkialla vihaavan miehittäjäänsä. Siihen tarvittiin vain ensin Israelin tahallinen provosointi Palestiinalaisia kohtaan, kun Ariel Sharon ”vieraili” Al-Aqsan moskeijassa, että liekki leimahti.
Suurin osa nyt elävistä Palestiinalaista on syntynyt miehitettyyn maahan. Minkä rikoksen he ovat tehneet kun heiltä kaikilta on riistetty kansalais- ja ihmisoikeudet jo syntyessä?
Teidän uskovaisten ei tarvitse vaivata päätänne tämmöisten moraalisten pohdintojen edessä, koska Raamattu kertoo teille totuuden. Edellä esitettyyn kysymykseen sieltä ei tosin taida vastausta löytyä.
Ilmoita asiaton viesti
Juha, kirjoitit:
“ Minkä rikoksen he (palestiinalaiset) ovat tehneet kun heiltä kaikilta on riistetty kansalais- ja ihmisoikeudet jo syntyessä?”
Tuota sinun pitää kysyä palestiinalaishallinnolta ja Gazassa Hamasilta, joiden kansalaisia palestiinalaisarabit ovat. Israelin arabeilla on kaikki samat kansalais-ja ihmisoikeudet oikeudet kuin muillakin Israelin valtion kansalaisilla.
Ilmoita asiaton viesti
Tuota sinun pitää kysyä palestiinalaishallinnolta ja Gazassa Hamasilta, joiden kansalaisia palestiinalaisarabit ovat.
———————————–
Niin, siis kysymys oli minkä maan KANSALAISoikeudet heillä on?
Jutellaan sitten niistä ihmisoikeuksista.
Ilmoita asiaton viesti
Islamissa ei ole mitään erikseen demonisoitavaa. Se demonisoi itse jokaisen yhteiskunnan, jossa sillä on vahva ote valtiosta. Yhtään yksilön kannalta hyvää muslimivatiota ei ole näiden joukossa eikä tule.
Ne kaikki slistavat kansan hullulle sharialaille ja uskonnon sekä.pappien sortovallalle. Islam tukee diktatuureja ja harvainvaltaa sekä eriarvoisuutta räikeästi. Islam on valtiojärjestelmä eikä harmiton uskonto.
Kulkekaa maailmalla itse katsomassa niin ei tarvitse aivopesumediaan luottaa. Käykää islamin vahvan negatiivisen vaikutuksen alla olevissa maissa kuten Irakissa, Syyriassa, Algeriassa, Llbyassa, Egyptissä, Saudeissa,, Iranissa, Pakistanissa, Afganistanissa, Jemenissä, Somaliassa, Sudanissa ja Nigerissä.
Ilmoita asiaton viesti
Islamissa ei ole mitään erikseen demonisoitavaa.
—————————–
Ei Palestiinalaisten ihmis- ja kansalaisoikeuksia voi eliminoida heidän uskonsa takia. Ja Palestiinalaiset ovat muuten kokonaisuutena ottaen maallistuneita, eikä uskonto näyttele heille tärkeää osaa. Gazan katastrofaalinen tilanne on edes auttanut sitä, että ihmiset ovat radikalisoituneet ja Hamasin kaltainen ääriryhmä on päässyt siellä valtaan.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä johti Gazan kaistan tilanteeseen. Israelin vetäytyessä kaikki oli hyvin, infra hyvässä kunnossa, tuottavaa maataloutta ym. Siinä oli loistava tilaisuus kehittää aluetta, tukia virtasi. Mikä meni pieleen ja miksi?
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä vankilassakin saa lämpimän aterian päivässä. Miksi siellä ei viihdytä?
Ilmoita asiaton viesti
Jos äärimuslimit vaikuttavat hulluilta niin vielä hullumpia ovat valitettavasti ääriortodoksijuutalaiset. Ja heillä on valitettavasti aika lailla sananvaltaa Israelissa. Ja heillä vielä vähemmän on mielessä kahden valtion malli.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt todellakin valkopeset äärimuslimeja väittämällä ääriortodokseja hullummiksi! Kerroppa montako terroristi-iskua ääriortodoksit ovat tehneet maailmassa?
Ilmoita asiaton viesti
Terrorisoivat kaiken aikaa sekä palestiinalaisia että juutalaisia.
Keppi ja räkiminen on keinoja juutalaiia kohtaan jotka heidän mielestään rikkovat sapattia. Isommat aseet ja jatkuva kiusanteko on keinoja joilla yritetään väsyttää palestiinlaisia. Laittomat siirtokunnat on ääriortodoksijuutalaisten perustamia ja vakavaa väkivaltaa joudutaan käyttämään että ne saadaan perustetuksi ja pidettyä.
Israel elättää näitä terroristeja eikä edes armeijaan tarvitse mennä. Ainoa oppi tulee toorista. Siihen nähden koraanikouluissakin on opetus monipuolisempaa.
Ilmoita asiaton viesti
No itse huomasin tuossa kun Max Jussila muistutti Euroopan kristillisestä antisemitismistä, että tosiaan tämä pimeä antisemitismiä synnyttänyt yhden tai kahden kirkkoisän keksintö, korvausteologia, olisi jäänyt koko kristillisen kirkon kahleeksi, jolleivat siionisti-kristityt olisi huomauttaneet sen olevan itseasiassa epäraamatullista. Tosin liberaalit kirkot eivät siionistien puheista ole perustaneet, kun ovat muutenkin heittäneet heidät piireistään pihalle. Ja ne sitte tukevatkin auliisti sitä pukuterroristi päivällä-rahankantoa.
Ilmoita asiaton viesti
Olet oikeassa Juha!
Valehteleminen on tärkeä osa sodankäyntiä!
Ilmoita asiaton viesti
Valehteleminen on tärkeä osa sodankäyntiä!
——————————
Niin on.
Rauhan miehenä pysyttelenkin itse totuudessa.
Ilmoita asiaton viesti
No tottuuden nimessä sitten laitetaas pöytään todiste Israelin arabien kansalaisoikeuksista, kun se on niin mieltäs painanut kautta vuosien. Hamasin hurjannäköisistä pomoista kiltimmästä päästä Abu-Marsouk, nuhtelee Israelin arabeja pelkureiksi, kun eivät liity kähinöihin Hamasin rinnalle, kansalaisoikeuksien menettämisen pelosta.
https://www.memri.org/tv/hamas-official-moussa-abu-marzouk-israeli-arabs-join-fight-cowards-tunnels-gaza
Ilmoita asiaton viesti
😂😂😂
Ilmoita asiaton viesti
Sinun valheitasi tässä oikaisen minkä kerkiän.
Jos olen itse jotain valehdellut, ole hyvä ja korjaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kunnioitan vakaumustasi.
Ilmoita asiaton viesti
Juha, palataanpa mun kirjoitukseen, jossa lainaan suoraan muslimijohtajien lausuntoja, jotka todellakin kumpuavat heidän uskonnostaan. Siinä on ihan uskon kiihkoilua tarpeeksi. Mutta kyseessä arabien uskonto. Nyt käännät totuuden päälaelleen. Ja sinä väität ”kertovasi aina totuuden”….
Ilmoita asiaton viesti
Juha, palataanpa mun kirjoitukseen, jossa lainaan suoraan muslimijohtajien lausuntoja, jotka todellakin kumpuavat heidän uskonnostaan.
———————-
Uskonkiihkoilijoita on molemmissa osapuolissa mutta islamissa Palestiina ei ole heille mikään ”Luvattu maa” kuten Juutalaisille ja sionistikristityille. Siellä Pyhää heille on vain Jerusalemissa sijaitseva Al Aksan moskeija ja sekin on vasta kolmanneksi tärkein paikka heille.
Mutta suuressa kuvassa tässä on kysymys ihan tavallisten Palestiinalaisten ihmis- ja kansalaisoikeuksista. Niistä sinä et piittaa ollenkaan vaan annat ymmärtää, että kaikki Palestiinalaiset haluavat vain tuhota Juutalaiset koska olet itse uskovainen etkä hyväksy Palestiinan valtion perustamista, koska se kuuluu uskosi mukaan kokonaan Juutalaisille.
Konfliktia ei voi mitenkään ratkaista uskonnollisilla perusteilla mitä sinä ainoana tarjoat.
Ilmoita asiaton viesti
Heli Hartikainen ei tainnut perustella kannanottoaan uskonnollisin argumentein, puhuessaan palestiinalaisjohtajien kannanotoista, ja kahden valtion mallin toimivuudesta. Taitaa olla niin, että sionistikristityistä, luvatusta maasta, palestiinalaisten demonisoinnista ja juutalaisten oikeudesta hallita koko Palestiinaa on tässä yhteydessä puhunut lähinnä sinä. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Heli Hartikainen ei tainnut perustella kannanottoaan uskonnollisin argumentein, puhuessaan palestiinalaisjohtajien kannanotoista, ja kahden valtion mallin toimivuudesta.
————————————-
Heh, tietenkään kukaan uskovainen ei kehtaa sanoa ääneen, että minun uskontoni ylittää Palestiinalaisten ihmis- ja kansalaisoikeudet. Joten minun tehtäväni on paljastaa totuus mielipiteen takaa eikä hän sitä ole edes kiistänyt.
Ilmoita asiaton viesti
Jos toinen kirjoittaa asiallisen kirjoituksen, vetoamatta mihinkään uskonnollsiin argumetteihin, keskustelua on turha vääntää henkilökohtaisuuksiin. Se ei muuta kirjoituksen viestiä miksikään, onko kirjoittaja ”sionistikristitty” (mitä tuo sitten tarkoittaakaan), ateisti tai palestiinalaismielinen. Sekään ei muuta kirjoituksen sisältöä ja argumentointia mihinkään suuntaan, vaikka kirjoittaja kertoisi sinulle olevansa jotain noista, tai sitten jotain muuta.
Nytkin yritit uittaa mukaan jotain ”uskontoni ylittää palestiinalaisten ihmis- ja kansalaisoikeudet” -teemaa. Ei hyvä, kun keskustelu ei koske tuota asiaa, ja kirjoituksen sisältö ei mitenkään liity eikä riipu noista hahmotelmistasi/kuvitelmistasi. Se ajatuksesi, että ”tehtäväni on paljastaa totuus mielipiteen takaa” ampuu vähän yli. Asiallinen kirjoitus kaipaa itse asiaan liittyviä vastauksia ja kommentteja.
Ilmoita asiaton viesti
Nytkin yritit uittaa mukaan jotain ”uskontoni ylittää palestiinalaisten ihmis- ja kansalaisoikeudet” -teemaa. Ei hyvä, kun keskustelu ei koske tuota asiaa, ja kirjoituksen sisältö ei mitenkään liity eikä riipu noista hahmotelmistasi/kuvitelmistasi.
————————-
Se nimen omaan ilmentää Heli Hartikaisen uskoa, sionistikristillisyyttä. Se paljastaa hänen MOTIIVINSA ja kertoo myös sen MIKSI hän ei hyväksy Palestiinan valtion perustamista mikä on rauhan edellytys.
Hartikainen muuten itse kirjoittaa pelkästään Palestiinalaisten uskonnosta ja väittää sen olevan rauhan este mutta ei tarkoituksella mainitse omasta uskonnostaan mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Kaivat edelleen asioita, joilla ei ole merkittävää yhteyttä kirjoituksen sisältöön. Ehkä tuo on hyvää keskustelun aihe jossain (jos Heli Hartikainenkin hyväksyy), mutta ei ehkä tässä blogikirjoituksessa.
Ilmoita asiaton viesti
Taitaa olla niin, että sionistikristityistä, luvatusta maasta, palestiinalaisten demonisoinnista ja juutalaisten oikeudesta hallita koko Palestiinaa on tässä yhteydessä puhunut lähinnä sinä.
——————————-
En ole sanallakaan demonisoinut kumpaakaan osapuolta vaan olen todennut mitä muut ovat täällä kirjoittaneet.
Ilmoita asiaton viesti
Taisit väittää jotain siitä, mitä muut ovat ajatelleet. En nähnyt tuon liittyvän blogikirjoituksen sisältöön millään relevantilla tavalla. Kuvauksiesi voi katsoa olevan enemmänkin kirjoittajan henkilöön liittyviä negatiivisia kommentteja. Ehkä uskot vilpittömästi kuvaustesi olevan täyttä faktaa, mutta mielestäni ne olisi ollut parempi jättää pois.
Ilmoita asiaton viesti
Kuvauksiesi voi katsoa olevan enemmänkin kirjoittajan henkilöön liittyviä negatiivisia kommentteja. Ehkä uskot vilpittömästi kuvaustesi olevan täyttä faktaa
————————————
En ole kertaakaan mennyt henkilökohtaisuuksiin vaan kommentoinut ainoastaan heidän mielipiteitään. Jos olen sanonut jotain mikä ei pidä paikkaansa, saa ihan vapaasti oikaista.
Ilmoita asiaton viesti
Et kommentoinut blogikirjoituksessa esitettyjä mielipiteitä, vaan itse kehittelemiäsi, kirjoittajaa koskevia oletettuja mielipiteitä (jotka eivät oikeastaan liity blogikirjoituksen sisältöön).
Ilmoita asiaton viesti
Et kommentoinut blogikirjoituksessa esitettyjä mielipiteitä, vaan itse kehittelemiäsi, kirjoittajaa koskevia oletettuja mielipiteitä
—————————–
Otin nimen omaan blogikirjoitukseen kantaa kertomalla kirjoittajan motiivin vastustaa rauhaa, mikä oli blogin sisältö.
Mainittakoon vielä uudemman kerran, että blogisti ei ole eri mieltä minun kanssani, joten ne eivät olleet mitään ”oletettuja” mielipiteitä hänestä.
Ilmoita asiaton viesti
Olet täysin oikeassa Juhan kommenttien suhteen. Kiitos suorasanaisuudestasi!
Ilmoita asiaton viesti
Juha, kirjoitit:
“ En ole kertaakaan mennyt henkilökohtaisuuksiin vaan kommentoinut ainoastaan heidän mielipiteitään.”
Siinäpä se, kun et ole kommentoinut mielipiteitäni vaan kuvittelemiasi mielipiteitä…
Ilmoita asiaton viesti
Siinäpä se, kun et ole kommentoinut mielipiteitäni vaan kuvittelemiasi mielipiteitä…
——————————
No miksi ihmeessä et ole niitä oikaissut kun ollaan käyty vuoropuhelua ??????
Ilmoita asiaton viesti
Juha, sinut on nyt paljastettu ja olen samaa mieltä Juho Laatun kanssa. Sinä “toteat” joka ikisen kirjoitukseni kohdalla oman mielikuvituksesi tuotteita, asioita, joista en kirjoituksessani ole maininnut sanaakaan. Et lue mitä kirjoitan vaan luet kuvittelemaasi tekstiä rivien välistä. Olet paranoidinen. Ehkä se on sinun tapasi yrittää mustamaalata kirjoittaja, mutta se on läpinäkyvää.
Ilmoita asiaton viesti
”Uskonkiihkoilijoita on molemmissa osapuolissa mutta islamissa Palestiina ei ole heille mikään ”Luvattu maa”
Ei kyse olekaan uskonnosta siinä mielessä, että se olisi ”pyhä maa”, vaan antisemitismiä joka kumpuaa historiasta ja uskonnosta.
Jos kysyt joltain arabi maanomistajalta, joita aluella vielä on, niin oman maan myyminen on heidän mielestään suuri synti josta joutuu vaikeuksiin oman yhteisön kanssa. Juutalaisten ei siis annettaisi omistaa mitään maata, ja jos vaikka jonkun suvun savikaksio kolmella lampaalla ennen vuotta 1948 on sijainnut nykyisen ostoskeskuksen kohdalla, niin sitä vaaditaan takaisin ja jihadi ei ennen lopu.
Ei kaikki muslimit/arabit halua tuhota juutalaisia, mutta siihen riittää vaikka se 25% jonka on arvioitu olevan siitä radikaalimmasta päästä. Loput 75% ovat lopputuloksen kannalta turhia, jos he eivät tee mitään, sen verran varmaan natsisaksan historiasta ymmärretään, ettei sielläkään kaikki halunneet sotaa jne.
Ilmoita asiaton viesti
“Konfliktia ei voi mitenkään ratkaista uskonnollisilla perusteilla mitä sinä ainoana tarjoat.”
Kerropa, missä olen tarjonnut konfliktin ratkaisuksi uskonnollisia perusteita ja mitä ne ovat?
Ilmoita asiaton viesti
Jaha, no johan kuvittelin parin tunnin ajan, että arabien kansalaisoikeudet olisi tulleet selvitetyksi, mutta ei..
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä ne minulle ovat selviä. Ja mainittakoon erikseen, että Gazalaisten ihmisoikeudet eivät tällä hetkellä riitä edes siihen, että voisivat valita mihin kuolevat, pommiin vai hoidon puutteeseen.
Ilmoita asiaton viesti
Hämmästyttäviä kommentteja Makkoselta. Kirjoittaja tuo esille sen, että arabiosapuoli ei hyväksy juutalaisia alueelle, vaan ovat aina halunnut sen kokonaan ja siinä on tämän pitkäaikaisen konfliktin juurisyy. Makkonen ei kommentoi tämän vahvistavia arabijohtajien kannanottoja, jotka löytyvät historiankirjoituksista. Sen sijaan hän aloittaa ’sionistikristittyjen’ haukkumisen ja väittää heidän valehtelevan. Siis missä Hartikainen tässä valehtelee!
Ilmoita asiaton viesti
Makkonen ei kommentoi tämän vahvistavia arabijohtajien kannanottoja, jotka löytyvät historiankirjoituksista. Sen sijaan hän aloittaa ’sionistikristittyjen’ haukkumisen ja väittää heidän valehtelevan. Siis missä Hartikainen tässä valehtelee!
——————————-
Historian kirjoituksista voi löytyä mitä vain, mitä sillä on väliä kuka on sanonut mitäkin.
Mutta Hartikaisen oma uskonto, sionismikristillisyys, kieltää ehdottomasti Palestiinan valtion perustamisen Juutalaisille annetun Pyhän maan alueelle, eli myös Israelin saartamalle Gazaan sekä Länsirannalle minne se pitäisi perustaa. Siksi hän käy täällä kuumana Palestiinalaisten demonisointikamppanjaa.
Ilmoita asiaton viesti
Selvää pässinlihaa!
Nyt sitten täysi sota ja paras armeija voittakoon!
Hävinneen on sitten vain tyydyttävä taas seuraavaan sotaan saakka.
Ilmoita asiaton viesti
Niin Jussi…… yksi näistä Hamasin kaappaamista sairaaloista on Indonesian lahjoittama sairaala, mikäs sen tausta on?
Ilmoita asiaton viesti
Lainaus Jakarta Postin artikkelista, joka liittyy indonesialaisten yksityisten järjestöjen rahoittamaan sairaala projektiin:”Ulkoministeriö puolusti maanantaina julkisesti Gazan Indonesian sairaalaa Israelin syytöksiltä, jotka liittyivät yksityisrahoitteiseen terveyskeskukseen Hamasiin, ryhmään, joka aloitti yllätyshyökkäyksen Israelia vastaan 7. lokakuuta. Se oli ministeriön oikea päätös, vaikkakin hieman liian myöhään. Israelin armeijan tiedottaja Daniel Hagari sanoi sunnuntaina ulkomaisten toimittajien kanssa pitämässään tiedotustilaisuudessa Indonesian sairaalan, jonka Hamas rakensi ”paikalle, joka on sijoitetu Hamasin tunneliverkoston päälle piilottaakseen maanalaiset linnoitukset”. ”Hamas rakensi järjestelmällisesti Indonesian sairaalan peittääkseen maanalaisen terrori-infrastruktuurinsa”, Hagari sanoi. Tuemme ulkoministeri Retno Marsudin siirtymistä sairaalan puolustamiseen sen Gazassa tekemän humanitaarisen työn vuoksi. Sairaala rakennettiin alun perin joukkorahoitusjärjestelmällä, sitten yksityinen sektori osallistui sairaalan rakentamiseen todisteena Indonesian todellisesta panoksesta Palestiinan kansalle.
Artikkeli jatkaa:””Indonesia-sairaala Gazassa on indonesialaisten rakentama laitos täysin humanitaarisiin tarkoituksiin ja palvelemaan Gazan palestiinalaisten lääketieteellisiä tarpeita”, ministeriö sanoi maanantaina antamassaan lausunnossa. Palestiinan viranomaiset johtavat sairaalaa useiden indonesialaisten vapaaehtoisten avulla. Valitettavasti vallitsee laaja käsitys ettei presidentti Joko ”Jokowi” Widodon hallinto on haluton tunnustamaan sairaalan merkitystä, siksi, että sen takana oleva organisaatio, Medical Emergency Rescue Committee (MER-C), ei kuulu hallituksen kannattajiin.”
Eli indonesialainen sairaala Gazassa ei ole Indonesian Hallituksen hanke.
Ilmoita asiaton viesti
Uskonnot ovat kaiken pahan alku ja juuri, piste!
Ilmoita asiaton viesti
” Puhtaus on puoli ruokaa, sano akka, kun jouluna paitansa käänsi”
Ilmoita asiaton viesti
Lähes miljoona palestiinalaista pienellä Gazan maapläntillä on mahdoton yhtälö kahden valtion malliin etenkin kun rikkaat arabivaltiot eivät välitä palestiinalaisista pätkääkään.
Ilmoita asiaton viesti
Puhumattakaan palestiinalaisarabien korruptoituneista johtajista, jotka ovat miljardööreistä biljonääreihin. Niin että vuosikymmeniä palestiinalaisalueille pumpattuja tuhansia biljoonia on käytetty aseisiin, 500 km tunneliverkoston rakentamiseen ja terrorismiin, ja suuri osa on mennyt johtajien luksustaloihin ja koko suvun pankkitileille. Ja vain pieni osa kansalaisten aseman parantamiseen, mikä on kaikkien nähtävissä. Taloudellisen tuen käytöstä kun ei ole vaadittu mitään kirjanpitoa.
Ilmoita asiaton viesti
According to the Organization for Economic Cooperation and Development, aid to Palestinians totaled over $40 billion (mrd.) between 1994 and 2020.
It’s quite a long way to thousands of billions dollars.
Palestinians to ensure economic solvency for the Palestinian National Authority (PA). In 2004, it was reported that the PA, within the West Bank and Gaza Strip, receives one of the highest levels of aid in the world.
In 2006, economic sanctions and other measures were taken by several countries against the PA, including suspension of international aid following Hamas’ victory at the Palestinian Legislative Council election. Aid to the PA resumed in 2008 following the Annapolis Conference, where Hamas was not invited.
Ilmoita asiaton viesti
Sellainen huomio kahden valtion mallista, että kehitys on kulkenut sekä Israelissa että palestiinalaisten puolella viime aikoina sitä vastaan.
Israelissa oikeisto on vahvempi kuin aiemmin, eikä tämä uusin konflikti ehkä muuta tilannetta muuksi siinä mielessä, että israelilaiset eivät varmaankaan halua nyt antaa palestiinalaisille paljonkaan siimaa. Gaza sai olla monta vuotta vapaana miehitysarmeijasta ja siirtokunnista, mutta tulos ei ollut rauhanomainen, vaan uusi varsin brutaali hyökkäys. Ei ihme, jos israelilaiset haluavat pitää liekanarun nyt aika lyhyenä. Tämä koko maailman yllättänyt uusi hyökkäys kertoo myös siitä, että palestiinalaiset, tai ainakin Hamas kumppaneineen, on tiukemmilla linjoilla, kuin on yleisesti ajateltu. Tuskin hekään olettavat, että tuo hyökkäys johtaisi pian seuraavaan kahden valtion ratkasun yritämiseen, vaan enemmänkin päinvastaiseen suuntaan.
Tilannetta voisi luonnehtia niin, että kaksi todennäköisintä tulevaisuusskenaariota ovat 1) jatkuva kärhämöinti ja sen nykytilan jatkuminen, jossa Israel on sotilaallisesti huomattavasti vahvempi, mutta palestiinalaiset jatkavat silti taistelua, ja 2) kahden valtion malli. Tuon ykkösvaihtoehdon voi oikeastaan katsoa olleen päällä Israelin itsenäistymisestä asti. Israelin naapurivaltiot eivät enää tue palestiinalaisten hyökkäyksiä aseellisesti, joten israel voi katsoa tuon ykkösvaihtoehdonkin olevan sille ”riittävän vakaa”. Kakkosvaihtoehtoa eivät tällä hetkellä halua oikein israelilaiset (liian riskialtista) eivätkä palestiinalaiset (on valittu jatkuvien konfliktien linja, ainakin Gazan aktivistiryhmien toimesta). Valitettavasti loppupäätelmä näyttäisi olevan pitkälti se, että ei mitään uutta auringon alla.
Ilmoita asiaton viesti
Niin. Olet oikeassa paikallisten suhtautumisessa kahden valtion malliin. Tilanne on vaikea. Suunta olisi ehkä ollut korjattavissa esim. Oslon sopimuksista lähtien, mikäli arabit olisivat niitä kunnioittaneet. Asteittaisen alueiden luovutuksen ensimmäisenä ehtonahan oli ( minkä Arafatkin allekirjoitti), että palestiinalaisarabit luopuvat väkivallasta sekä vihaan ja väkivaltaan kiihottamisesta, mikä on sangen ymmärrettävää, jos mielii saada oman valtion Israelin keskelle. Kuten tiedämme, näin ei käynyt vaan Arafat aloitti itsemurhaiskujen kierteen eikä mitään edistystä parempaan suuntaan ole sillä saralla tapahtunut. Toinen floppi oli ja on ollut lännen leväperäinen suhtautuminen palestiinalaishallintoon. Kaikki ne miljardit, joita avokätisesti annettiin lännestä saivat vapaasti virrata terrorismiin ja korruptoituneille johtajille. Niiden ehdoksi ei vaadittu väkivallasta eikä vihaan ja väkivaltaan kiihottamisesta luopumista eikä edes kirjanpitoa taloudellisen tuen vastineeksi. Painostettiin kyllä Israelia milloin mihinkin myönnytyksiin, mutta ei mitään painostusta palestiinalaisarabien suuntaan. Jokaisessa rauhanneuvottelussa arabien vaatimukset ovat vain kasvaneet – sellaisiksi, joihin arabit tietävät, että Israel ei turvallisuutensa vuoksi voi kerta kaikkiaan suostua. Gazan luovuttamisen seurauksista ym. asioiden kehityksestä johtuen on pakko uskoa siihen, että arabit eivät todellakaan halua vain maata, vaan koko alueen “from the river to the sea”. On tullut sellainen tunne, että lännen kehittämä kahden valtion – malli johtuu vain halusta pestä kätensä tuosta kiusallisesta dilemmasta tuudittautumalla ajatukseen, että kahden valtion malli on ratkaisu, jopa ainoa ratkaisu, kuten Niinistö sanansa asetteli ja tie rauhaan. Mutta kuten kirjoitit, siitä ratkaisusta ollaan nyt entistä kauempana.
Ilmoita asiaton viesti
Väkivallasta luopuminen olisi tosiaan jonkinlainen avain kahden valtion ratkaisuun. Tuollaista väkivallasta luopumista on kuitenkin juuri nyt aika vaikea kuvitella.
Ehkä Israel elättelee jotain toivoa siitä, että Hamasia saataisiin nyt lannistettua niin paljon, että Gazaa alkaisi hallita jokin maltillisempi ryhmä. Tällöin saatettaisiin palata takaisin jonnekin kivien heittelyn tasolle, pois nykyiseltä rakettien ja hyökkäysten tasolta. Aika näyttää, mutta ei tuo vallan vahtuminen Gazassa vielä kovin todennäköiseltä näytä. Se että palestiinalaiset eivät saa merkittävää sotilaallista apua mistään suunnasta, voi ajan kanssa hieman rauhoittaa tilannetta. Näin siksi, että gazalaisilla on myös siviilielämä, jota he haluavat elää. Toisaalta, jos heitä koulutetaan päiväkodista asti marttyyreiksi ja vihaaman Israelia, ehkä tilanne jatkuu nykyisellään, ja innokkaita itsensä uhraavia sotilaita löytyy edelleen riittävästi.
Kiinnität huomiota myös lännen leväperäiseen suhtautumiseen palestiinalaishallintoon. Toivottavasti jatkossa valvotaan aiempaa tarkemmin sitä, mihin lahjoitettuja vesijohtoputkia käytetään, millaista opetusta tuetuissa kouluissa annetaan, paljonko tunneleita kaivetaan, ja mihin tarkoituksiin sairaaloita käytetään. Pitäisi siis edellyttää valvojien vapaata pääsyä tutkimaan kaikkea tuota. Tällä hetkellä huolestuneisuus palestiinalaisten siviilien kärsimyksistä näyttäisi kuitenkin olevan ehkä jopa vahvin trendi länsimaissa. Voi olla, että tuo sinänsä oikeutettu huoli dominoi jatkossakin tarinaa niin paljon, että edellä kuvailemani lahjoitusrahojen käytön ja muun toiminnan valvominen jää edelleen tekemättä, koska edustaa liian monille ”väärää asennetta” palestiinalaiskysymykseen. Toivotaan että tämä tuore hyökkäys muuttaa asenteita hieman ”valvovampaan” ja rauhanomaisuutta edistävämpään suuntaan.
> … asioiden kehityksestä johtuen on pakko uskoa siihen, että arabit eivät todellakaan halua vain maata, vaan koko alueen “from the river to the sea”
Valitettavasti koko islamilainen (1400-vuotinen) traditio ja oppi vääntää asiaa siihen suuntaan, että juutalaisten kanssa ei voi olla pysyvää rauhaa, eikä pysyvälle maan juutalaisille luovuttamiselle ole oikein tilaa. Rauhansopimuksia Israelin kanssa halutaan usein kutsua vain tilapäisiksi rauhansopimuksiksi, mikä sopii yhteen sen ajatuksen kanssa, että jonain päivänä tilanne vielä ”korjataan”. Olisi oikeastaan islamin vastaista ajatella jollain muulla tavalla kuin niin, että lopullinen tavoite on sekä muslimialueiksi katsottujen, että muidenkin alueiden saattaminen oikean uskonnon johtaman hallinnon piiriin.
> … tuudittautumalla ajatukseen, että kahden valtion malli on ratkaisu, jopa ainoa ratkaisu
Ehkä pitäisi ajatella niin, että tuo voisi olla rauhanomaisin tilapäinen ratkaisu – siis siinäkin tapauksessa, että monet kokevat tuollaisen sopimuksen vain pitkäkestoisen konfliktin tilapäiseksi vaiheeksi. Juuri nyt tuo malli on ehkä lipunut kauemmas ulottuviltamme, mutta ehkä se olisi edellen parempi tavoite, kuin nykyinen jatkuva hyökkäily, ja ampuminen yli rajojen. Ehkä pitää korostaa paasikiviläisittäin ikävienkin tosiasioiden tunnustamisen tärkeyttä. Ehkä emme pääse mihinkään lopulliseen rauhaan, vaan vain pieni askel kerrallaan hieman vähäisempään väkivallan määrään.
Ilmoita asiaton viesti
Gaza sai olla monta vuotta vapaana miehitysarmeijasta ja siirtokunnista, mutta tulos ei ollut rauhanomainen, vaan uusi varsin brutaali hyökkäys.
————————————-
Gazaa on saarrettu koko ajan vaikka miehitys loppui, jonka olen tuonut esille varmaan kymmenisen kertaa. Eli heidän elinolosuhteensa ei parantunut pätkän vertaa.
Keskustelu ei ole kovin hedelmällistä kun kaikki joko valehtelevat tietoisesti tai eivät tiedä konfliktista tuon taivaallista.
Ilmoita asiaton viesti
Jos gazalaiset olisivat lopettaneet rakettien ampumisen ja sotaan valmistautumisen, ehkä saarto olisi keventynyt Israelin rajalla, Egyptin rajalla, ja merellä. Noista suunnista meri on tärkein siksi, että omat rajansa Israel ja Egypti saavat vapaasti pitää kiinni, jos niin jostain syystä haluavat. Hamas valitsi konfliktin liennyttämisen sijaan kuitenkin konfliktin kiihdyttämisen suunnan, minkä voi olettaa johtavan tiukentuneisiin saarto- ja muihin toimiin. Myös Gazan uusi osittainen (muutamaa viikkoa paljon pidempi) miehitys on nyt mahdollinen.
Elinolosuhteiden parantuminen on ollut lähinnä gazalaisten itsensä käsissä. Israelin ja Egyptin ei tarvitse heitä siinä auttaa, mutta tietenkin pitää sallia rauhanomainen työ Gazassa ja kauppa muiden maiden suuntaan. Tiettävästi Gazassa on käytetty paljon rahaa sotilaallisiin kohteisiin. On myös moitittu johtajia siitä, että ovat rikastuneet suunnattomasti, kansan kärsiessä. Tuo suunnanvalinta on gazalaisten itsensä, tai heidän johtajiensa tekemä.
Olemmeko samaa mieltä noista tekijöistä?
Ilmoita asiaton viesti
Elinolosuhteiden parantuminen on ollut lähinnä gazalaisten itsensä käsissä.
Olemmeko samaa mieltä noista tekijöistä?
————————-
Emme todellakaan ole, koska Gazaa saarretaan koko ajan niin syy ei voi olla heidän.
Ihmis- ja kansalaisoikeudet ovat universaaleja oikeuksia, eikä miehittäjävaltiolla ole mitään oikeutta riistää niitä koskaan, keneltäkään, mistään syystä.
Vain rasistit riistävät nuo oikeudet ihmisiltä koska heidän mielestään ne eivät kuulu yksilön oikeuksiin, vaan ihmisryhmän oikeuksiin. Eli tässä tapauksessa Palestiinalaisilta riistetään ne oikeudet rasistisin perustein.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä osa saarrosta on mielestäsi estänyt Gazan taloudellisen tilan ja elinolosuhteiden kehittymisen?
Ilmoita asiaton viesti
Kaksi valtiota oli myös Bernadotten ajatus kun hän toimi YK:n valtuutettuna, kunnes juutalaiset terroristit murhasivat hänet.
Ilmoita asiaton viesti
Blogistilla hyvin yksipuoliset lainaukset ja viitteet.
Jos Suomi olisi miehitetty ja Suomen kansalaisia kohdeltu kuten palestiinalaisia, olisi Suomessa jatkuva sota.
Ilmoita asiaton viesti
Suomalaiset pakolaiset eli evakot asutettiin Suomeen ja hyväksyttiin se tosiasia, että osa maasta menetettiin. Jos Jordania ja Egypti olisivat menetelleet samoin, ei ongelmaa olisi.
Ilmoita asiaton viesti
Kovin on kiivasta ja tulenkiven katkuista keskustelu. Puheenvuoron kirjoittaja on kerännyt lausuntoja vuosien varrelta ansiokkaasti. Kysynkin nyt, että mitä muuta ajat takaa kuin jonkinlaista propagandavoittoa? Israelin ongelma on perustamisestaan lähtien ollut se, että se on sellaisten maiden ympäröimä, jotka eivät alun alkaenkaan ole hyväksyneet Israelin valtion perustamista. Harkittu virhe on tapahtunut ja nyt te kristityt puolustatte tunteenomaisesti toista vääräuskoista kansakuntaa loputtomalta innolla, vaikka tosiasiallisesti tämä kansakunta on ottanut tietoisen riskin ja kaiken lisäksi menestynyt sekä yhteiskunnallisesti että sotilaallisesti oikein hyvin. Israel lienee koko lähi-idän voimakkain sotilasmahti ja ainoa, jolla on käytössään ydinase. Mitä te pelkäätte? Ette mitään vaan puolustatte Israelin oikeutta tappaa palestiinalaisia ja toivotte, että se onnistuisi viimeiseen sylivauvasn asti, koska uskotte, että silloin luvattuun maahan tulee rauha. Kovin lapsellista ja ah, niin kristillisen moraalin mukaista. Sionistikristillisen.
Ilmoita asiaton viesti
Kysymys on yhdeksän miljoonan Israelin kansalaisten turvallisuudesta.
Nämä haluaisivat elää normaalia ja rauhallista arkea, mutta se ei ole ollut koko maan itsenäisyyden aikana mahdollista kovinkaan pitkiä jaksoja.
Aika alkeellista ja perusteetonta väittää, että ’sionistikristityt’ eivät tukisi rauhaa kahden kansan välille. Siihen tulee pyrkiä, vaikka se näyttää saavuttamattomalta. Ja suurin este löytyy noista arabijohtajien kommenteista.
Ilmoita asiaton viesti
Rauhalliseen arkeen on valitettavasti kuulunut laittomien siirtokuntien perustaminen palestiinalaisalueille ja ”ennaltaehkäisevät” iskut ympäröiviin arabimaihin ja jopa Iraniin asti. Siihen on myös kuulunut oletettujen terroristien metsästäminen ja salamurhaaminen pitkin Eurooppaa muista maanosissa puhumattakaan. Israelin liipasinsormi on ollut koko olemassaolon ajan hyvin herkässä tukeutuen omaan sotilaalliseen ylivoimaan naapurimaihin nähden ja siitä ovat saaneet kärsiä jopa suomalaiset rauhanturvaajat Libanonissa.
Mitä tulee ”sionistikritittyihin” niin tosiasia on, että meillä Suomessa tämä ”lahko” on ollut voimissaan vuosikymmeniä. Jo kuusikymmentä luvulla kouluni rehtori piti puolen tunnin aamuhartauden (eikä välittänyt, vaikka porukkaa alkoi tippumaan, kun salissa seisottiin), jossa suu vaihdossa julisti Jumalan kostoa kaikille, jotka uskaltavat edes hiuksen katkoa valitun kansan jäseneltä. Hyvin outoa puolustaa syvästi kristittynä toista uskontokuntaa täysin pyyteettömästi. Tai ehkä ei. Mutta se pyyteettömyys ei yllä palestiinalaisiin, joista suurin osa vähät välittää uskonnosta. Kuten ei juutalaisistakaan
Sanomani on siis se, että Israel on pärjännyt ja tulee pärjäämään hyvin ilman teidän höpinöitäkin.
Ilmoita asiaton viesti
Oletko Markku käynyt Israelissa? Siellä elää hyvin tavallista kansaa, vajaa seitsemän miljoonaa juutalaista ja kaksi miljoonaa arabia. Kyllä heidän suurimpana unelmanaan on elää samanlaista arkea, kuin mekin täällä elämme. Eli käydä työssä ja elää perheen sekä ystävien kanssa hyvää elämää.
Itseäni on paljon ystäviä ja sukulaisiakin tuossa maassa.
Koska Israelin valtiota ei ole ääri-islamilaisten järjestöjen puolelta hyväksytty alueella, on sen ollut pakko koko itsenäisyytensä ajan suojella kansalaisiaan. Muutamaan otteeseen myös (1948, 1967, 1973) ylivoimaisia hyökkääjiä vastaan.
Nyt meneillään oleva sota on jatkumoa tälle. Kysymys on jälkeen omien kansalaisten puolustamista ja Israelin johto on oikeutetusti linjannut, ettei se salli
Hamasin enää jatkaa terroriaan.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän siellä ole puolin ja toisin ”tavallista kansaa”, joiden suurimpana unelmana on elää normaalia elämää kuten mekin täällä. Ero esimerkiksi Gazan alueen ja Israelin alueen välillä on se, että Gaza on käytännössä ollut verrattavissa Varsovan ghettoon toisen maailmansodan aikaan. Kun ghetossa asuvat alkoivat kapinoimaan, niin saksalaiset panivat kapinan kuriin raakalaismaisesti. Kuulostaako edes vähän tutulta?
Uskosi näyttää huumanneen sinut niin, ettet pysty näkemään mitalin toista puolta. Käytännössä uskot levittäväsi Israelille myönteistä propagandaa, mutta usko pois: Israelille et ole edes ns. hyödyllinen idiootti.
Ilmoita asiaton viesti
En kirjoittanut uskostani edellisessä mitään ja kuitenkin kaivoit sen jostakin esille. Emmehän tunne toisiamme lainkaan.
Tarkastelen kysymystä niiden tietojen ja kokemusten valossa, joita saan Israelissa asuvilta ystäviltäni. Olen myöskin käynyt maassa lähes kaksikymmentä kertaa.
Kaksi miljoonaa Israelin arabikansalaista ovat keskimäärin tyytyväisiä elämäänsä, tästä löytyy myös tutkimusta. Hekin toivovat juutalaisten maanmiehensä tavoin sitä, että saisivat elää rauhassa tavallista elämäänsä.
Sitä vastoin arabit, jotka asuvat Gazassa, elivät jo ennen sotaa vaikeissa olosuhteissa. Päävastuu siitä kuitenkin kaatuu Hamasille, joka ei ole ollut missään vaiheessa kiinnostunut heidän hyvinvoinnistaan. Toivon heille parempaa aikaa ja rauhallista tulevaisuutta, kun Hamasin varjo alueelta on hävinnyt.
Ilmoita asiaton viesti
Sinun kommenttisi paljastavat, että olet niellyt pro palestinian jargonin pureskelematta. Esim. kirjoittamasi Varsovan ghettosta vs Gazasta on täyttä potaskaa. Niistä ei voi edes puhua samana päivänä. Varsovan gheton juutalaisilta oli riistetty kaikki. Koti, omaisia, omaisuus, asema yhteiskunnassa, bisnekset, työpaikat, ruoka, terveyden- ja hygienian hoito….Heistä oli tehty yhteiskunnan pohjasakkaa. Kun Israel vetäytyi Gazasta, gazalaisille jäi juutalaisten kodit, kasvitarhat, kaupat jne. Gazalaiset olisivat voineet kehittää aluettaan todella kukoistavaksi, myös turismi olisi kukoistanut ja luonut paljon työpaikkoja. Heillä oli vapaa liikkuvuus, mutta sen sijaan he valitsivat valtaan terroristijärjestön ja samalla oman kurjuutensa. Israelin oli pakko ryhtyä toimiin omien kansalaistensa ja kaupunkiensa turvaamiseksi, kun itsemurhaiskut ja raketit Israelin siviiliasutuksiin alkoivat. Mikään järkevä maa ei salli tietoisesti terroristien vapaan pääsyn maahansa. Kuitenkin gazalaiset, joilla on ollut työlupa Israeliin, ovat saaneet liikkua sinne päivittäin, Israelin sairaaloissa on hoidettu joka viikko gazalaisia, joiden hoito ei ole onnistunut Gazassa. Israelin kautta on liikkunut satoja rekkoja jopa päivittäin Gazaan mutta Israel myös tietää, että Gazan terroristijärjestöt varastavat kansalaisille tarkoitettuja tarvikkeita. Rakennustarvikkeet on käytetty tunneleiden rakentamiseen. Myöskään kansalaisten hyvinvointiin tarkoitettu taloudellinen tuki on joutunut suurelta osin vääriin käsiin. Mutta jos olet yhtään katsonut videoita Gazasta, se ei todellakaan ole mikään ghetto. Hienoja asuinalueita, luksushotelleja ym. Kurjuuden sinne on luonut Hamas, jonka yksi johtaja vastasi haastattelussa kysymykseen, miksi Hazassa ei ole pommisuojia? ”Gazalaisista on vastuussa kansainvälinen yhteisö, emme me”. Kuitenkin Hamas hallitsee koko Gazaa ja kaikkia sen elimiä ja toimintoja.
Ilmoita asiaton viesti
No älkää nyt ihan kiihtykö. Gazan alue on ollut eristettynä kuten Varsovan ghettokin. Merkittävä ero on ollut siinä, että ulkopuolinen apu on saavuttanut Gazan tähän asti vaan eipä enää. Toinen ero on, että elämme nyt 2020-lukua emmekä 1940-lukua. Ja kolmas ero on siinä, että silloin oli käynnissä maailmansota, nyt ei. Muuten tilanteet ovat vastaavia.
En jaksanut lukea vauhkoamistasi kokonaan eikä minulla ole siihen erityistä tarvetta. Sinullahan on oikeus mielipiteisiisi ja minulla omiini. Kiihtymyksestäsi päätellen osuin arkaan paikkaan.
Olen toki samaa mieltä, että Hamas on terroristijärjestö ja hallinnut Gazaa diktatorisesti. Miksi Hamas pääsi valtaan Gazassa, se on toinen kysymys.
Ilmoita asiaton viesti