Mietteitä rasismista ja woke-kulttuurista
Jäin miettimään edellisen blogikirjoitukseni perusteella että oliko oikein ottaa kantaa noin kärkevästi woke ja cancel-kulttuuria vastaan. Tässä en esitä asiaan vastausta, mutta pohdin rasismia. Jonain päivänä voin sitten lyödä lukkoon kantani.
Eräs viisas ystäväni kertoi, että hän oli sanonut jollekin mustalle miehelle jossain – en muista yhteyksiä nyt – että rasismin loppuminen kestää vielä sata vuotta. Tai kauan. Joka tapauksessa niin, että se on syvään juurtunut ongelma joka ei helpolla poistu.
Mietin tuota nyt, kun yritän käsittää tätä woke-ajattelua. Muistan erään patologin jossain ohjelmassa sanoneen, että olemme aivan samanlaisia ”sisältä”, ainoastaan ihonväri on eri. Samaa tietysti sanovat geneetikot. Mutta se ihonväri on vain niin näkyvä asia. Siihen suhtautuminen vaatii tottumusta.
Tukholmassa asuessani olin sairaalassa naisten osastolla. Siinä huoneessa oli neljä meitä naisia. Niin yhtäkkiä siihen huoneeseen ilmaantui about 5-6 pikimustaa miestä. Jotenkin kaikki säikähtivät. Myös hoitajat säikähtivät ja syöksyivät huoneeseemme katsomaan, ettei vain mitään pahaa tapahdu… Ja kuitenkin he olivat vain yhden (valkoisen) naisen ystäviä, varmaan siis sukulaisia ja ihan iloisesti ja ystävällisesti tulivat hänen vuoteensa viereen juttelemaan, mikä sitten näyttikin kovin herttaiselta. Mutta meidän kaikkien selkärankareaktio oli salamannopeasti se, että piti säikähtää, pelätä ja epäillä.
Ihonväristä tämä ei tietysti yksinään johdu, vaan historiasta, kulttuurista. Satoja vuosia imperialismia, kolonialismia ja rasismia. Silti se ihonväri juuri oli niin yllättävä asia. Siihen täytyisi tottua.
Kun kirjoitin Jaakko Sarlinin muistelmia Ranskan muukalaislegioonasta, niin silloin vasta täysin käsitin, miten totaalisen rasistinen se siirtomaajärjestelmä oli. Rasismi oli syöpynyt ranskalaisten ajatteluun sukupolvien aikana. Algerian tapauksessa Napoleonista alkaen. Ja niin oli kaikissa eurooppalaisissa maissa. Se perustui ajatukselle, että muut kansat ovat alempiarvoisia. Heitä mennään ”sivistämään”. Algeriassa oli eri kaupunginosat arabeille, eurooppalaisille, ja jopa kiinalaisille, juutalaisille jne. Kastijako oli selvä.
Tuo oli minulle silloin oivallus – eli se, että kyse oli kokonaisesta historiallisesta aikakaudesta, noin kolmesta vuosisadasta. Että se nyt vain ei ollut yhden Hitlerin päähänpisto. Se oli jotain mikä eli ajassa, ja mitä joku Hitler taitavasti hyödynsi. Mutta ei hänkään niin olisi voinut tehdä, ellei hänellä olisi ollut mahtavan saksalaisen teollisuuden tuki. Ja poliittisten mahdollistajien selkärangaton suhtautuminen.
Mikään ei ole niin opettavaista kuin historia!
Ranskan armeijassa, etenkin upseeristossa, rasismi kukoisti. Siitä on kirjassani esimerkkejä. Se kukoisti sillä tavalla että se oli täysin hyväksyttyä, se oli normaalia.
Kun Jaska kertoi siitä, niin huomasin että hänkin oli sen hyväksynyt jotenkin paremmin ajattelematta. Mutta ei miten tahansa, vaan niin että asia kuitenkin oli jäänyt häntä vaivaamaan mielen kolkkaan. Minä otin kantaa ja Jaska heti käsitti mikä oli väärin. Hän kertoi esim. siitä kun joku ranskalainen upseeri huvikseen alkoi ampua kaukana kulkevaa arabia niin että tämä joutui hyppelemään, eli ”tanssimaan”. Se oli hyvin vastenmielinen kertomus, mutta legioonassa ei kukaan tuollaista vastaan reagoinut. Se kuului kulttuuriin.
Sanoin Jaskalle että tuohan oli kauhean väärin. Mutta en nyt alkanut hyökkäämään Jaskan kimppuun.
Käsitin että me teemme tässä historiankirjaa. Ja se on tehtävä historiantajulla. Historiantaju on ominaisuus, joka tekee ihmisen mietteliääksi. Mietteliäs ihminen pohtii ihmisolemusta. Hän ei käy hyökkäykseen toista ihmistä vastaan, vaan etsii jotain yhteistä mitä on meissä kaikissa ihmisissä.
Katharsis on sen miettimistä, mikä kaikissa ihmisissä on samaa. Ehkä noinkin voi sanoa, vaikka se vaatiikin varauksia.
Jos nyt oikein halutaan visioida, niin mihin sosialismi kaatui? Monethan sanovat että ajatus oli hyvä, toteutus huono, mutta minä sanon että ajatus oli virheellinen. Koska ei käsitetty yleistä ihmisolemusta. Ihmiset jaettiin ”oikeassa oleviin” ja ”pettureihin”. Ns. luokkavihollisiin ja ”meihin”.
Siihen se kaatui.
Jos ihminen käy heti hyökkäämään toista vastaan, hän estää sekä siltä toiselta että itseltään mahdollisuuden olla miettiväinen, harkitseva, ihmettelevä. Aristoteles sanoi, että filosofia syntyi ihmettelystä.
Olisi siis kovin vapauttavaa jos kaikea tällaista saisi vapaasti pohtia. Woke-kulttuuri estää vapaan ajattelun. Se on Amerikasta tullut vihoviimeinen vitsaus. Se on amerikkalaisen kulttuurin typerä puritanistinen jäänne.
Meillä Suomessa ja meillä Euroopassa ollaan sentään jotenkin edistyneitä. Olen sitä mieltä. Tietysti Amerikassakin on edistynyttä ajattelua, mutta se ei ole samalla tavalla päässyt niin valtavirtaan kuin täällä.
Melkein tekisi mieleni sanoa, että voi ihanaa, voi mainiota, olen eurooppalainen ja ylpeä siitä.
Ehkä amerikkalaisen kulttuurin voima onkin juuri siinä, että siellä on jouduttu vastustamaan noita älyttömyyksiä enemmän kuin täällä. Siksi ihmiset jotka siellä ajattelevat, joutuvat jotenkin ajattelemaan enemmän. Ei kenties filosofisesti, mutta ainakin taiteellisesti. Ikuisesti eläköön Hollywood ja Chaplin.
Seuraavaksi olen ajatellut kirjoittaa kateudesta. Oletteko huomanneet, ketä kohtaan Trump tuntee kateutta, mikä on hänen liikkeellepaneva voimansa? Se on New Yorkin älymystö. Hän tietää, että häntä ei siellä koskaan hyväksytä, ei kunnioiteta. Mutta Obamaa kunnioitettiin. Hänen rasistiset intohimonsa ovat tuossa, siinä on hänen henkilökohtainen traumansa ja ihan koko se, mikä häntä pyörittää. Sen vuoksi Trump ei koskaan tule tyytyväiseksi.
Obama on hänelle niin kuin Mozart oli Salierille. Ylittämätön ja käsittämätön. Tuosta tulee olemaankin hauskaa kirjoittaa.
Ja jos teitä kiinnostaa amerikkalainen systeemi, olen tehnyt aiheesta kaksi melko pitkää ja perusteellista artikkelia, ne ovat täällä:
- Yhdysvaltain pyhä perustuslaki ja demokratian kriisi
- Yhdysvaltain korkein oikeus ja oudot oikeusteoriat
Näihin aiheisiin vielä palataan!
”… joku ranskalainen upseeri huvikseen alkoi ampua kaukana kulkevaa arabia niin että tämä joutui hyppelemään, eli ’tanssimaan’.”
– Miten tulikin yhtäkkiä epäsensitiivinen olo, ja tästä kamaristani turvaton tila! Noin vain menet ja käytät h-sanaa pahaa-aavistamattoman lukijan nähden – ja vieläpä kaksi eri kertaa!
Ilmoita asiaton viesti
Minulle oli todella järkyttävää kuulla niitä juttuja Legioonasta. Tietysti sodasta ja siitä kaikesta, mutta eniten siitä rasismista, miten hyväksyttyä se oli.
Ilmoita asiaton viesti
Sota on omalla tasollaan oikeastaan kaikkeen muuhun nähden. Rasistinen herja satuttaa kovaa, mutta surmaaminen on lopullista.
Taikka äskettäinen Hesarin juttu nykyaikaisen sodankäynnin ja tietysti myös sen harjoittelemisen aiheuttamista kasvihuonepäästöistä: koska tarkoituksena on tuhota vihollisen armeija ja ehkä myös sen siviilikohteita, onko mielekästä kiinnittää huomio pakokaasuihin? Onko hiilineutraali tuhoamissota jotenkin hyväksyttävämpää?
Ilmoita asiaton viesti
Renaz Ebrahimi teki näyttävimmän oman maalin aikoihin. Kukaan ei enää muista äärioikeiston harjoittamaa maalitusta, koska kaikki kauhistelevat cancel-kulttuuria. Todellisuudessa kyse on saman mitalin eri puolista. Molempien tarkoitus on tukkia vastapuolen suu. Väliin asettuu ihmiset, jotka tahtoisivat keskustella asioista asiallisesti.
Meidän kulttuurissamme on paljon korjattavaa. Toivottavasti ihmiset pysyvät hereillä jatkossakin, vaikka nämä kaksi ääripäätä möykkäisivätkin.
Mahtoikohan Renaz Ebrahimi missään vaiheessa ymmärtää ojentanneensa aseet suoraan äärioikeiston käsiin?
Ilmoita asiaton viesti
Tiedostava äärivasemmisto ja rasistinen äärioikeisto ovat todellakin saman mitalin kaksi puolta, aivan kuten olivat kommunismi ja kansallissosialismi 30-luvulla. Kumpikin ajaa omia päämääriään jyräten alleen ns. tolkun ihmiset.
Tosin nyt sodan jälkeen moni natsi vaihtoi sujuvasti takkia ollen myöhemmin kommunisti, taas nykyiset äärioikeistolaiset tuskin kovin herkästi vaihtavat vastustajan leiriin.
Ilmoita asiaton viesti
Minua kiinnostaisi tietää koska ja miksi rasismi syntyi. Jos rasismin helppo määritelmä on toisen henkilön aliarviominen ihonvärin perusteella, niin luulen, että rasismia on ollut kautta aikain. Jo muinaisessa Egyptissä oli mustia orjia. Toki orjia oli kaiken värisiä.
Entä sitten kun pohditaan miksi valkoinen rotu kehittyi niin paljon, että pystyi alistamaan muita rotuja? Voisiko elinolosuhteilla ja ilmastolla olla vaikutusta. Afrikassa ei tarvinnut ponnistella hengissä pysymisen eteen niin paljoa kuin pohjoisessa. Merenkulkukin syntyi tarpeesta mitä Afrikassa ei ollut.
Näistä aatoksistani tulen siihen, ettei ihonväri sinänsä tee ihmistä paremmaksi tai huonommaksi, viisaammaksi tai tyhmemmäksi. Kysymys on siitä kuinka paljon on joutunut ponnistelemaan. Tätä aihetta on varmasti paljon tutkittu mutta itse en ole lukenut (tästäkään) juuri mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Tästä hyvin kirjoittaa Jared Diamond kirjassaan ”tykit taudit ja teräs”. Hän selittää sen, miksi Eurooppa jylläsi, ja teki muille sivilisaatioille mahdottomaksi kehittyä.
Ilmoita asiaton viesti
Tosi hyvä kirjoitus, paitsi että minä kyllä vaistomaisesti kannatan Wokea, toisin kuin blogisti, vaikka ilmeisesti tiedän siitä hyvin vähän, paljon vähemmän kuin blogisti.
Tiedän Wokesta ehkä suunnilleen saman verran kuin luolassa asuva on nähnyt varjoja todellisuudesta luolansa suuaukosta.
Siitä huolimatta elän toivossa että Woke- kulttuuri on hyvästä, jos tutustuisin siihen paremmin. En tosin aio olla mitenkään aktiivinen siihen tutustumisessa.
Ilmoita asiaton viesti
Jännä ajatus, itse en voisi kannattaa oikein mitään uutta, jos en siitä ottaisi ensin selvää.
Ilmoita asiaton viesti
En minäkään voisi kannattaa mitään mistä en tiedä mitään, en siis luulon perusteella, mutta toivon että luuloni pitäisi paikkansa, jotta voisin kannattaa.
Ilmoita asiaton viesti
Vihavaiselle ja muillekin woke-suomi-woke -sanasto:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ec9b6e3e-420c-4c0b-a8a3-0c58d0213a8f
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos
Ei tuo kaikki ihan uutta ollut ja aivan ymmärrettäviä asioitahan nuo on.
Se että joku asia on ymmärrettävä ei vielä tarkoita sitä että asia olisi sillä tavalla kuin miten se on ymmärrettävästi esitetty ja on helppo keksiä muitakin varsin ymmärrettäviä näkökulmia esitettyyn asiaan.
Tältä pohjalta en pidä ymmärrettävänä eräiden blogistien kielteistä ja tuomitsevaa suhtautumista Woke-kulttuuriin. Vaikka ei hyväksyisikään Wokekulttuuria ja vaikka se herättäisi tunteita, mielestäni kielteinen tuomitseva asenne ei ole oikein asiallinen.
Maailmaan sopii kaikenlaista ajattelutapaa, miksi ei siis myös Wokea. Eihän se että hyväksyy jonkun tavan ajatella tarkoita sitä että olisi pakko itse ajatella samalla tavalla.
No, saahan sitä Wokea tietenkin arvostella, jos mieli tekee, niin, ja tunteellisestikin saa suhtautua jos on tunnetta ja tekee mieli tunteilla.
Kannattaa tietysti aina vähän miettiä ja katsoa että millaisen mielikuvan haluaa itsestään antaa, jos kokee sen tärkeäksi.
Ilmoita asiaton viesti
Demokraatissa oli fiksu juttu tästä ilmiöstä:
”Woke on alunperin afrikkalaisamerikkalaista englantia oleva ilmaisu. Se kuvaa mielentilaa, joka on tietoinen sosiaalisista ja poliittisista ongelmista, jotka kohdistuivat Yhdysvaltain mustaan väestöön. Sana koki renessanssin vuonna 2014, jolloin BLM-liike nosti sen yleiseen tietoisuuteen yhteydessä Fergusonin tapahtumiin. Tähän aikaan termillä oli hyvin erityinen tarkoitus; se kuvasi mustien vastarintaa systemaattista rasismia, poliisien harjoittamaa väkivaltaa ja vankilateollisen kompleksin luomaa modernia orjuutta vastaan.
Myöhemmin sanan adoptoivat nuoret, suurimmaksi osaksi valkoiset, amerikkalaiset jotka halusivat ilmaista solidaarisuuttaan mustien vastarinnan kanssa. Yhdysvaltain kulttuurillisen hegemonian kautta sana kulkeutui kansainväliseen käyttöön, siitä tuli meemi, ja lopulta se menetti kaiken tarkoituksensa.”
Tämä prosessi oli hyvin samankaltainen kuin mitä tapahtui sanalle “hipster”. Sanan alkuperä hip tai hep kuvasi nuoria mustia, jotka olivat aktiivisesti mukana jazz-piireissä 1940-luvulla, mutta 2010-luvulla hipster viittasi Fred Armisenin kaltaisiin miehiin, jotka elivät paikoissa kuten Portland tai Austin ja pukeutuivat flanellipaitoihin.
”Keskustelu woke-liikkeestä kompastuu samaan ongelmaan kuin mikä tahansa muu keskustelu konsepteista, jotka kattavat monimuotoisen kirjon aatteita ja ideologioita, ja juuri tästä syystä keskustelu vajoa loputtomaan karikatyyrien ja argumentointivirheiden suohon. Mielipidekirjoitus toisensa jälkeen kaataa olkinukkeja ja mielikuvitukselliset harhakäsitykset kasaantuvat päällekkäin, kunnes pino alkaa näyttää pelon täyttämässä houretilassa elävältä. Tämä sama ilmiö pätee Yhdysvalloissa keskusteluun sosialismista: nuoremmat ihmiset pohtivat miksi heillä ei voi olla julkista terveydenhuoltojärjestelmää kuten tanskalaisilla, heidän vanhempansa taas pohtivat kuinka heidän lapsestaan tuli stalinisti.”
https://demokraatti.fi/viela-vahan-sannikka-kohusta-ja-valtaojan-n-sanasta-kuin-jonkinlainen-morko-kaapissa-woke-nayttaytyy-kolumnistille-sen-muodossa-mita-han-pelkaa-eniten?fbclid=IwAR3Dyr9HFFfYJ6r6Rb8aTkw7oCd3r1WQrHZBQ_Avrs9PNYQgnFQdWwLJZ2s
Ilmoita asiaton viesti
”Keskustelu woke-liikkeestä kompastuu samaan ongelmaan kuin mikä tahansa muu keskustelu konsepteista, jotka kattavat monimuotoisen kirjon aatteita ja ideologioita, ja juuri tästä syystä keskustelu vajoa loputtomaan karikatyyrien ja argumentointivirheiden suohon. ”
Niinpä. Kiitos tästä asiallisesta palautteesta.
Päättelen tästä kaikesta mitä olen nyt oppinut ja myös tästä kommentistasi, että on typerää tuomita Wokea joidenkien wokistien harjoittamien karrikatyyrien, olkiukkojen ja muiden argumentointivirheiden takia, mutta on typerää myös Wokikriittisten karrikatyyrien, olkiukkoilujen ja muiden argumentointivirheiden takia lähteä summanmutikassa puolustelemaan kaikkia Wokisteja.
Taitaa olla parasta että pysyn sivussa sekä Wokisteista, että Wokistikriittisten mielipiteistä ja pitäytyä omissa mielipiteissäni. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Edustaako amerikkalaisen kulttuurin voimaa britti Chaplinin karkottaminen Hollywoodista ja USA:sta ?
En oikein saanut kiinni tuosta blogikirjoituksen eläköön ! -osiosta.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoitin vain sitä, että amerikkalaisessa kulttuurissa on niin paljon hienoa. Kuten Hollywood. No, mielestäni on. Chaplin on tietysti ihan timantti, mutta on siellä muutakin. On niin paljon kaikkea hienoa, kuten äärikonservatiivi Howard Hawksin elokuva Rio Bravo ja mitä kaikkea. Amerikasta on tullut kulttuurin alalla niin paljon hyvää. Elvis ja koko rock-musiikki ja kaikki. Ja sitten tuli Bob Dylan, tuli Vietnamin sodan vastustaminen. Tuli niin paljon kaikkea hyvää. Tavallaan, sekä ”oikealta” että ”vasemmalta”. Sitä jotenkin yritin tarkoittaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ymmärrän mitä tarkoitat.
P.S. Vietnamin sotaa kävivät kuitenkin amerikkalaiset itse, joten on luonnollista, että omien kaatuneiden määrän vuosi vuodelta lisääntyessä, USA:n kansalaiset vanhemmista nuorempiin alkoivat vastustaa sotaa, jonka järjettömyys oli ilmeinen. Musiikilla oli merkittävä osa mielenosoituksissa.
Ilmoita asiaton viesti