Pyörä väistää ko pyörätie jatkuu tien poikki?
Auton ei tartte väistää?
Mä joka päivä tämmösestä paikasta meen
Joka päivä pyöräilijät huitasee autojen välistä auton nokan eestä
Joka päivä ainaski joku pyöräilijä uhittellee tulemista etteen ja mulkoilee uhkaavasti
Autojonon ei tartte siis väistää!!
Sinne pitäs saaha joku liikennemerkki niile pyöräilijöille!
Eikä ole hyvä, että yksittäinen auto päästää, ko toisella puolella ei päästetä
Eikä se pyörä mahu keskelle tietä oottan
Mitästä mieltä oletta?
http://liikenneturva.mobie.fi/tata-vaistamissaantoa-et-tunne/
Valittin Puhheenvuoronko on kyse työajoista ja työmatkoista, sieloli Vappaa-aika vain. Seli seli, mutta tamon mulle jokapäivänen kysymys kuitenki, yks pikkustressin paikka ja voi olla kyse hengestä ja terhveyestäki.
Ilmoita asiaton viesti
Pyöräilijä väistää. Käytännössä autoilija väistää pyöräilijää ainoastaan kääntyessään kun pyörätie jatkuu kadun yli.
Ilmoita asiaton viesti
Niin son siis niin, että pyöräilijä väistää sääntöjen mukkaan ja siksikhän siinei ole mithän kolmioita, jokka rauhottas tietämättömiä, ko pyörän kuuluu väistää. Olis kyllä hyvä olla siltikki autojonon sekhaan puikkivia ja autoja sättiviä pyöräilijöitä varten.
Ilmoita asiaton viesti
”Käytännössä autoilija väistää pyöräilijää ainoastaan kääntyessään kun pyörätie jatkuu kadun yli.”
Minä pistäisin moneen tuommoiseen paikkaan Stop-merkin pyöräilijöille.
Ilmoita asiaton viesti
”Pyöräilijä väistää. Käytännössä autoilija väistää pyöräilijää ainoastaan kääntyessään kun pyörätie jatkuu kadun yli.”
En nyt kyllä noin sanoisi.
http://otsokivekas.fi/2010/08/kuvitettu-pikaopas-r…
Ilmoita asiaton viesti
Äitini kertoi, miten hän pyöräilijänä selviytyi risteyksissä. Hän otti autoilijaan katsekontaktin ja päätti sen mukaan, ajaako risteykseen vai odottaako. Nyt hän ei onneksi enää aja. Täällä on kova liikenne. – Huvitti hänen käyttämänsä sanonta, katsekontaktin otto.
Mummeilla ja pikkupojilla on vissiin varjelus hyvä.
Ilmoita asiaton viesti
”Mummeilla ja pikkupojilla on vissiin varjelus hyvä.”
Tuohon voi lisätä myös viimeisen päälle tamineissa liikkuvia aktiivipyöräilijöitä, jotka tulevat risteyksiin täydellä vauhdilla alamäkeä kuolleesta kulmasta – vain koska heillä on siihen oikeus…
Ilmoita asiaton viesti
Muutama vuosi sitten pyöräilijöiden oikeuksia vähennettiin ja lakia selkiytettiin, jotta heikompi osapuoli, tässä tapauksessa pyöräilijä ei kuolisi vaikka olisikin oikeassa.
Ilmoita asiaton viesti
Äitisi on ymmärtänyt olennaisen. Juuri sama taktiikka on minulla käytössä katsekontaktin kun ottaa, näkee mihin autoilija katsoo. Pyöräilijälle tärkein ominaisuus on nähdä kaikki ja ennakoida hyvissä ajoin. Mahdollista myös on, että ihminen herkemmin tajuaa, jos häntä katsotaan.
Autoja en niinkään pelkää ajellessani, vaan muita pyöräilijöitä. Niitä, joilla on kypärä puoliksi silmillä ja sitkuttavat eteenpäin katsellen pyöränsä eturengasta. Nyrkkisääntönä kyseessä on yleensä alle 18 vuotias tai yli keski-ikäinen ihminen. Niistä ei ikinä tiedä mitä ne tekee seuraavaksi.
Autoilijoista pahimpia ovat vanhat ukot. Pyöräilijät, joiden kanssa olen vain täpärästi välttynyt sairaalareissulta, ovat olleet naisia.
Ilmoita asiaton viesti
Ollille, joka sanoo: ”Käytännössä autoilija väistää pyöräilijää ainoastaan kääntyessään kun pyörätie jatkuu kadun yli.”
Valitettavasti se ei ole noin yksinkertaista. Autoilija väistää myös silloin, kun hänellä on kärkikolmio. Lisäksi, jos kadulla ei ole pyörätietä/kevyen liikenteen väylää lainkaan, niin tasa-arvoisessa risteyksessä vasemmalta tuleva ajoneuvo (auto tai polkupyörä) väistää oikealta tulevaa autoa/polkupyörää.
Eli minä tunnen ainakin kolme tapausta, jolloin auton tulisi väistää. Saattaa olla useampikin, mutta viimeisestä kappaleesta huomaatte, etten välitä niistä.
Siis teoriassa ja liikennesääntöjen mukaan. Käytännössä auto menee aina ensin. Jos pyöräilijä on kohdalla, tulos luetaan paikallislehden kuolinilmoituksista. Ja autoilija saa sakot.
Samantapainen käytäntö on kiertoliittymissä, joissa liittymästä poistuvan autoilijan (vilkutettuaan tai ei) pitäisi, siis pitäisi väistää kaikkia katua ylittäviä jalankulkijoita tai sellaisia pyöräilijöitä, joiden pyörätie jatkuu kadun toisella puolella. Käytäntöhän on se, ainakin Hyvinkäällä, että vain itsemurha-aikeissa oleva luottaa tähän.
Paras sääntö olisi, että pyöräilijä on aina väärässä. Minä noudatan itse tätä sääntöä ja hengissä on pysytty jo yli 70 vuotta.
Ilmoita asiaton viesti
Siis käytännössä. Jos kadulla ei ole pyörätietä, niin tietenkin tasa-arvoisessa risteyksessä saman tieliikennelain väistämisvelvollisuutta määrittävät pykälät koskevat tasa-arvoisesti sekä pyöräilijöitä että autoilijoita. Ja edelleen käytännössä: pyörä on usemmiten talutettava suojatien ylitse.
Ilmoita asiaton viesti
Luepa linkkaamani Kivekkään yhteenveto.
Ilmoita asiaton viesti
”Paras sääntö olisi, että pyöräilijä on aina väärässä.”
Minä ehdottaisin päinvastaista. Se kuolema on jo tarpeeksi kauhea asia, mutta että vielä pitäis olla väärässä!
Ilmoita asiaton viesti
Hiljaa hyvä tulee, ei maailmaa tai ainakaan Roomaa ole yhdessä päivässä rakennettu. Hilkka on kyllä oikeassa, että merkkiä lisää, merkkiä lisää.
Ilmoita asiaton viesti
Täällä Tampereella jokaisessa risteyksessä; kolmioista, stop-merkeistä, suoja- ja pyöräteistä riippumatta:
1. Ensin menevät saksalaisella autolla kulkevat kokoomuslaiset.
2. Toisena menevät muilla eurooppalaisilla autoilla kulkevat kokoomuslaiset.
3. Kolmantena menevät amerikkalaisilla uatoilla kulkevat kokoomuslaiset.
4. Neljäntenä menevät aasialaisilla autoilla kulkevat kokoomuslaiset.
5. Viidentenä menevät kokoomuslaiset jalankulkijat.
6. Kuudentena menevät muut jalankulkijat.
7. Seitsemäntenä menevät ne pyöräilijät, joita kokoomuslaiset autoilijat tai jalankulkijat eivät ehdi ajaa tai potkaista nurin.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos, hauskasti sanot ja tässä on seki, mitä tuli yltympäri tuola naamakirjassako mie sanoin, että se olen mie siinä autojonossa, sain kuulla olevani jos mikä kokkarimummo, ei ees ämmi!
Tämä iloksemme kaikile
http://www.youtube.com/watch?v=h8OLsf_Z3rI
Ilmoita asiaton viesti
Turvallista matkaa kaikile ja kiitos kommenteista,
tuo Helsingin Otso Kivekäs on ihan mahtava selostaan,
miten pittää ajjaa pyörällä,
mutta tuosta linkistä puuttuu tämä minun esittämä kohta.
Hauskaa ja kaunista päivää!
Ilmoita asiaton viesti
Katso kohta ”11. Ajoradasta irrallinen pyörätie”
http://otsokivekas.fi/2010/08/kuvitettu-pikaopas-r…
Ilmoita asiaton viesti
Nonniin just ja antheeks ja kiitos Susanna Kinnunen, molin kattonu huolimattomasti, se ensimmäinen kuva ja just se tilanne, josta puhun tässä.
Ilmoita asiaton viesti
Pyörän on väistettävä. Pakko sanoa etten jankuttas!
http://yle.fi/uutiset/sadat_loukkaantuvat_polkimil…
Ilmoita asiaton viesti