Suomi hädässä, jos laivat eivät kulje

Maailman sekavimmat koronaohjeet, Euroopan tiukimmat matkustusrajoitukset ja ontuva tukijärjestelmä.

Tee sitten tässä todellisuudessa matkailu-, tapahtuma- tai oikeastaan mitään bisnestä.
Varustamoista puhuttaessa on unohtunut tärkeä asia, ilman risteilylaivoja Suomen huoltovarmuus vaarantuu. Jos lääkkeet, elintarvikkeet ja muut elintärkeät tavarat jäävät vastarannalle, on Suomi nopeasti pulassa.

Aika ajoin on ihmetelty, pitääkö valtion tukea varustamoja, että ihmiset pääsevät laivoille juhlimaan ja ostamaan verovapaata alkoholia. Kyse on kuitenkin ensisijaisesti huoltovarmuudesta sekä tasapainosta matkustamisen ja rahdin suhteen.
Tuki koskee viittä varustamoa (TallinkSilja, Viking Line, Eckerö Line, Tallink ja Wasa Line) ja seitsemää laivaa, jotka kulkevat Helsinki-Tallinna-, Turku-Tukholma- ja Vaasa-Uumaja -reiteillä.
Merikuljetusten osuus Suomen tuonnista on 80 prosenttia ja viennistä 90 prosenttia. Laivoilla kuljetetaan vuosittain noin miljoona rekkaa.
Elinkeinoministeri Mika Lintilä on luvannut tuoda yritysten kustannustuen uudelleen käyttöön. Varustamojen kanssa alkaa kyllä olla jo todellinen kiire varsinkin, kun tukien jakamista on ehditty jo puoli vuotta harjoitella.

Lintilä on elinkeinoministerinä erittäin hankalassa välikädessä, kun hallitus omilla, sekavilla päätöksillään sahaa omaa jalkaansa. Tällä viikolla Ruotsiin sai matkustaa, mutta ensi viikolla ei.
Tässä pitää Lintilän ja muun hallituksen olla hereillä ja ottaa järki käyttöön ennen kuin on liian myöhäistä. Kaikki muistavat kevään kuulut sanat, kuinka Huoltovarmuuskeskuksen suuret ovet aukeavat ja kymmenet rekat lähtevät viemään tavaraa sairaaloihin ja terveyskeskuksiin. Varastoista vain ei löytynyt maskeja ja muita suojavälineitä.

Finnairille valtio on ollut hyvä omistaja mutta huono sääntelijä. Jos maakunnista ei pääse sujuvasti Helsinki-Vantaalle ja sieltä Eurooppaan, tulee Suomesta nopeasti Pohjolan Albania.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu