Saksalaiset kuluttajat alkaneet epäillä sähköautojen ympäristöystävällisyyttä.
Sajsalaiset kuluttajat ovat alkaneet epäillä täys-sähköautojen ympäristöystävällisyyttä.
Itse en ole kyllä ikinä edes ajatellut että harvinaisista metalleista tehty akku voisi kovin ympäristöystävällinen olla mutta uskoakseni sen akuston kierrätettävyys ja myös akun metallien arvo on huomattava.
Sähkö tuotetaan jollain, ydinsähkö on ehkä ympäristöystävällisin mutta vielä ajokilometri voi olla halvempi kuin samanhintaisessa polttomoottoriautossa mutta tulevassa valtion on pakko alkaa periä jotain käyttöveroa menetettyjen polttoaineverojen tilalle jolloin hintaetu täytyy myös loppua.
Olen monta autoa ns paalutukseen vienyt ja hinta siis romuraudan arvo on vaihdellut 60-150€ välillä. Akusta saatavista jalometalleista saa varmasti ennemminkin tuhansia kuin satasia eli sähköauto ei luultavasti menetä arvoaan nollaan missään vaiheessa.
Itse akut on erittäin pitkäikäisiä ja kuten polttomoottoriautoissakin muu auto murenee yleensä ennen kuin moottori. Itsellä käyttöautona yli 20vuotias Volvo jolla n 500 000km ajettu ja moottori ei todellakaan ole se ongelma, vaihdelaatikko ja muu tekniikka se loppuu.. Esim toisessa autosani pimeni ajotietokoneen näyttö -30c pakkasilla, auton käyttöarvo putosi liki nollaan..
Voimanlähdettä, polttomoottoria tai akustoja, yleensäkkään mitään kallista ei vanhaan autoon kannata vaihtaa, on voimanlähde sitten mikä vaan. Kaverini auton venttiilirikko aiheutti 5500€ remontin, auton hinta oli n 8000€ mutta kun autosta oli velkaa vielä 4000€ jäljellä..
Akkuauto ei ole sen kummempi kuin muukaan auto, uskoisin että huomattavasti yksinkertaisempi tekniikaltaan oleva sähköauto on pitkäikäisempi voimanlähteen ja vaihteiston suhteen mutta nykyautoille yli kymmenen vuoden käyttöikä on jo kova. Tekniikan, lisävarusteiden määrä on jo niin suuri ettei niiden ylläpito ole enää järkevää. Hybridiautossa tekniikkaa on sitten jo vähintään kolminkertainen määrä, on akkutekniikka, polttomoottori ja niiden yhteensaattamisen tekniikka, vikoja riittää, luulen minä.
Esim yksittäinen virta-avain saattaa maksaa 500-1000€.. Omaan Volvoon 270€ plus lavetilla hinaus pajalle, oli likellä etten hävittänyt autoa..
Sähköautoja myydään ympäristöystävällisyyden nimissä mutta kokonaisuus on liki sama, auto jossa on moottori joka käyttää energiaa liikuttamiseen.
Sähkö ei tule seinästä eikä akku taivaasta.
Sähköautosta kannattaa luopua kun Teslan kurssi alkaa sukeltamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Taitaa akkujakin olla monen tyyppisiä. Onkohan halvimmissa sähköautoissa myös halvalla tehty lyijyakku ? Miksei olisi ? Halvan akun jälleenmyyntiarvo lienee halpa sekin. Enpä tiedä, mutta pian joku sähköautoilija varmaan kertoo.
Ilmoita asiaton viesti
Kas kun kukaan ei vielä ole ratkaissut, turpeessa on lähes kaikki maametallit, jossain muodossa, siis siitä akkua tekemään esim. valtion varoin 😁
Ilmoita asiaton viesti
Olisi karmea ideologinen tilanne Vihreille jos akkujen materiaaleja pystyisi turpeesta uuttamaan.
Vihreää siirtymää turpeesta.
Vähän kuin sähköä tuulimyllyistä ja vesivoimasta..
Tal puhdasta sähköä ydinvoimalla.
Melkein käy Vihreitä sääliksi.
Ilmoita asiaton viesti
Siinä se tuli ! Turveakku ! Turvehan on lisäksi kevyt ( paitsi jos vettynyt ) ja lisäksi varmasti ekologinen ja uusiutuva ( heitetäänpäs vielä kerran sitä kolikkoa ). Vanhan turveakun voi sitten kaapia vaikkapa puutarhan parannukseen jatkokäyttöön. Seuraava fysiikan noopeli tulee sulle !
Ilmoita asiaton viesti
Mihin perustuu väitteesi saksalaisista kuluttajista?
Tuore tutkimus:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2542435119302715
Ja toinen:
https://www.eea.europa.eu/publications/electric-vehicles-from-life-cycle
Sähköauton valmistuksen päästölisä on siis 3-4 hiilidioksiditonnin luokkaa enemmän kuin vastaavan polttomoottoriauton. Suomalaisen sähköntuotannon viime vuoden päästöistä laskettuna tarvitsee ajaa alle 30 000 km, että sähköauton akun valmistuksen päästölisä on kuitattu.
Ilmoita asiaton viesti
Jokin alma median julkaisu, Tivi tuntui sellaista otsikoivan..
Tuo tärkeä tieto ja ainakin itselle yllättävä että kuitenkin akkuauton valmistus on jonkinverran ympäristöä kuluttavampaa. Ajattelin että polttomoottorin huomattavasti monimutkaisempi valmistus olisi jo nyt akkuauton etuna mutta kuten sanoit, tasoittuu noin vuoden ajokilometreillä.
Itse kokonaisuus, koko auton elinkaaressa, vertailussa akkuauto vst polttomoottoriauto kyllä myös kiinnostaisi.
Voisin kuvitella käytettyjen akkujen olevan hyvinkin helppoa kierrätettävää mutta onkohan vertailukelpoista tietoa vielä olemassa.
Elinkaarivertailua ei mielestäni kyllä voi tehdä koska tekniikat eivät vielä ole rintarinnan olleet riittävää aikaa köytössä.
Akkuautojen kesto ja kierrätettävyys, edes akkumateriaalien saatavuus laajemmassa mittakaavassa on vielä tulevaisuuden todistettavaa asiaa.
Itse uskon teknologiaan, tehot tuplaa ja hinta puolittuu henkisesti..
Ilmoita asiaton viesti
Vertailukelpoista tietoa on.VW laski joskus vuosi taaksepäin nippeli nippeliltä erot Golfin bensa, diesel ja sähköauton välillä.Ajantasaista tietoa ei ole koska yksi vaihtoehdoista muuttuu koko ajan.Jos osaat saksaa, niin etsi ihmeessä, kun näkyy kiinnostavan.
Ilmoita asiaton viesti
Löytyikin aivan tuore 9.2.2021 julkaistu artikkeli edellämainitusta.
Ilmoita asiaton viesti
Elinkaaritarkastelua MITstä: https://www.carboncounter.com/#!/explore
Elinkaarivertailut ovat laskennallisia, parametrit ovat varsin hyvin tiedossa ja tarkentuvat koko ajan. Ei siinä ole tekniikoiden markkinoillaoloiällä mitään merkitystä. Eiköhän insinöörit tämän osaa.
Akkumetallien kierrätystä ennen akulla on toinen elämä varavoimana, aurinkosähköjärjestelmissä tms. systeemeissä.
Akkumetallit eivät muuten sinänsä ole mitenkään harvinaisia. Tesla jo nyt ja LG kohta tuottavat koboltittomia akkuja.
Ilmoita asiaton viesti
https://www.focus.de/auto/elektroauto/news/image-problem-mehrheit-will-kein-elektroauto-und-zweifelt-stark-am-oekologischen-nutzen_id_13086190.html
Ilmoita asiaton viesti
Itse olen kaavaillut sähköauton hankintaa. Kaiken järjen mukaan sen pitäisi olla polttomoottoriautoa halvempi, kun se on rakenteena yksikertaisempi. Toistaiseksi näin ei ole. Autonvalmistajat perivät uuden autotyypin hinnassa sen suunnittelukustannuksia. Kestää aikansa ennen kuin hinta tasaantuu todellisten tuotantokustannusten tasolle.
Mainoksia olen katsellut ja muita esittelyjä. Kuvia yksityiskohdista selityksineen riittää, mutta hinnat ovat piilossa. Löytyvät nekin monen mutkan kautta. Sitten edessä on uusi ongelma. Perushinta on jotain. Sen päälle tulevat erilaisten välttämättömien tai muuten vain tarjolla olevien lisälaitteiden ja mittareiden hinnat. Saman auton hinta vaihtele tuhansia euroja sen mukaan, onko kyseessä perusauto vai auto kaikkine lisävarusteineen.
Aikanaan tuokin selviää. Se kuitenkin on selvää, että oli sähköauton kulutus vaikka täysin päästötöntä, pitää päästöihin laskea mukaan koko tuotantoketjun autokohtaiset päästöt. Tietääköhän lopputulosta varman päälle kukaan?
Ilmoita asiaton viesti
Minä taas en, höpinät siitä, että minun pitäisi vaihtaa 18 v vanha autoni uuteen, on absurdi, sillä kuljen siihensuuntaan, että seuraava auto on kelataksi ja muuten vähennän ajamista ja poljen enemmän, siis kulutan enemmän vain kroppaani 🤗
Ilmoita asiaton viesti
Tuo on minunkin ongelmani. Pitkiä matkoja en pysty enää ajamaan. Pitäisi saada edullinen kulkuväline kaupassa käyntejä ja lyhyen matkan vierailuja varten. Oman auton hävitys ja siirtyminen taksin käyttöön on yksi vaihtoehto.
Ilmoita asiaton viesti
Ei auton hinta tasaannu koskaan tuotantokustannusten suuruiseksi. Joka vuosi suunnitellaan uusi malli, jonka suunnittelu maksaa miljardin.
Jos Suomesta puhutaan, niin verotus tekee tuon täysin mahdottomaksi ja onhan kauppaketjussa välistä vetäjiä muutenkin.
Ilmoita asiaton viesti
Ja jossain vaiheessa sähköautoilta on alettava perimään jotain käyttömaksua, veroa kompensoimaan laskevia polttoaineveroja.
Eli se sähköauton halpuus ajokilometriä kohden tasaantuu myös siten.
Ilmoita asiaton viesti
Just näin. Verotuksella tullaan jatkossa tasaamaan kaikki mahdolliset edut, joita sähköautoilija kuvittelee saavansa.
Ilmoita asiaton viesti
Auton hinta on vielä vastaavia kalliimpi, mutta käytön kulut ovat huomattavasti alhaisemmat, 1-2€/100km maksaa ajamiseen tarvittava energia. Huoltoja on vähemmän ja ne ovat edullisempia kuin käryautoilla.
”…pitää päästöihin laskea mukaan koko tuotantoketjun autokohtaiset päästöt.”
Moni tuota hokee, mutta ei tajua tätä: Pitää laskea myös vastaavasti bensiinin ja dieselin koko tuotantoketjun päästöt Niissähän on myös arvoltaan melkoinen turvallisuuspoliittinen riskikomponentti: Suomalaiset autoilijat tukevat Venäjää joka tankkauksella. Vladimir kiittää ja varustaa Karjalan tukikohtia autoilevien tsuhnien tuella.
Ilmoita asiaton viesti
öö, miten niin esim 80 000€ hintainen sähköauto on kalliimpi kuin vastaavan hintainen polttomoottoriauto.
Onhan se kalliimpi jos ostaa halvemman
Ilmoita asiaton viesti
En kirjoittanut vastaavan hintainen, vaan vastaava, eli saman kokoinen ja samoin varusteltu ja muutenkin vertailukelpoinen malli samalta valmistajalta.
Ilmoita asiaton viesti
Alustavasti ottaen, näissä kannattaa oletuksellisesti aina epäillä, … ei veronkiertoa, vaan jotain muuta kiertotyyppistä.
Kun paljon laitetaan materiaalia kasaan, nykyaikaisen kertakäyttöisesti, niin voi melkein huoletta epäillä, että jotain täytyy tarkastella tarkemmin.
Tuotannossa yleisesti, on kertakäyttökulttuurin lisäksi se piirre, että tuotteita ei mieluusti tehdä monikäyttöisesti. Joka asiaa varten, oltava mukana kuormituksen maksimoimisessa.
Ei ole valmistajan / tai tuottajien vika. Toisaalta, tuskin asiaa sen enempää kauhistelevat, ellei ole jopa näitten takana, jollain tapaa.
Ilmoita asiaton viesti
Sähköautoissa on jotain hyvääkin:
+napamoottorit
Muuta hyvää en sitten löytänytkään. Jokin vetyauto tms., joka tuottaa polttokennolla sähköä, joka jaellaan ilman kardaaniakselia ja hankalia ripustuksia suoraan pyörien napamoottoreihin, tekee runkorakenteesta kevyen ja jättää paljon muotoilua- ja tilaratkaisumahdollisuuksia.
Sähköautoissa on jotain huonoakin:
-hinta
-akku
Tyypillisesti, annettakoon teknisen evoluution edetä. Sähköautot voivat lahjoittaa parhaan ominaisuutensa (sähköinen voimansiirto) jälkipolville, joilla on jokin riittävän hyvä (sähköakkuja parempi) energiasäilö. on tietysti mahdollista, että jokin jättimäinen tieteellinen mullistus tapahtuu ja löytyy suoraan sähköä varastoiva järjestely, jonka energiatiheys (kWh/kg) on suurempi tai yhtä suuri kuin bensiinin. Mutta siinä voi kestää tai sitten se ei tapahdu koskaan.
Ilmoita asiaton viesti