Saksalaiset kuluttajat alkaneet epäillä sähköautojen ympäristöystävällisyyttä.

Sajsalaiset kuluttajat ovat alkaneet epäillä täys-sähköautojen ympäristöystävällisyyttä.

Itse en ole kyllä ikinä edes ajatellut että harvinaisista metalleista tehty akku voisi kovin ympäristöystävällinen olla mutta uskoakseni sen akuston kierrätettävyys ja myös akun metallien arvo on huomattava.

Sähkö tuotetaan jollain, ydinsähkö on ehkä ympäristöystävällisin mutta vielä ajokilometri voi olla halvempi kuin samanhintaisessa polttomoottoriautossa mutta tulevassa valtion on pakko alkaa periä jotain käyttöveroa menetettyjen polttoaineverojen tilalle jolloin hintaetu täytyy myös loppua.

Olen monta autoa ns paalutukseen vienyt ja hinta siis romuraudan arvo on vaihdellut 60-150€ välillä. Akusta saatavista jalometalleista saa varmasti ennemminkin tuhansia kuin satasia eli sähköauto ei luultavasti menetä arvoaan nollaan missään vaiheessa.

Itse akut on erittäin pitkäikäisiä ja kuten polttomoottoriautoissakin muu auto murenee yleensä ennen kuin moottori. Itsellä käyttöautona yli 20vuotias Volvo jolla n 500 000km ajettu ja moottori ei todellakaan ole se ongelma, vaihdelaatikko ja muu tekniikka se loppuu.. Esim toisessa autosani pimeni ajotietokoneen näyttö -30c pakkasilla, auton käyttöarvo putosi liki nollaan..

Voimanlähdettä, polttomoottoria tai akustoja, yleensäkkään mitään kallista ei vanhaan autoon kannata vaihtaa, on voimanlähde sitten mikä vaan. Kaverini auton venttiilirikko aiheutti 5500€ remontin, auton hinta oli n 8000€ mutta kun autosta oli velkaa vielä 4000€ jäljellä..

Akkuauto ei ole sen kummempi kuin muukaan auto, uskoisin että huomattavasti yksinkertaisempi tekniikaltaan oleva sähköauto on pitkäikäisempi voimanlähteen ja vaihteiston suhteen mutta nykyautoille yli kymmenen vuoden käyttöikä on jo kova. Tekniikan, lisävarusteiden määrä on jo niin suuri ettei niiden ylläpito ole enää järkevää. Hybridiautossa tekniikkaa on sitten jo vähintään kolminkertainen määrä, on akkutekniikka, polttomoottori ja niiden yhteensaattamisen tekniikka, vikoja riittää, luulen minä.

Esim yksittäinen virta-avain saattaa maksaa 500-1000€.. Omaan Volvoon 270€ plus lavetilla hinaus pajalle, oli likellä etten hävittänyt autoa..

Sähköautoja myydään ympäristöystävällisyyden nimissä mutta kokonaisuus on liki sama, auto jossa on moottori joka käyttää energiaa liikuttamiseen.

Sähkö ei tule seinästä eikä akku taivaasta.

+5
hoikanpoika
Keskusta Kärsämäki
Ehdolla kuntavaaleissa

Keksi hyvä mietelause niin nimesi elää ikuisesti kirjoitti joku tuntematon..

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu