IlmastonTae
Helsingin Sanomat uutisoi aiemmin tällä viikolla, että jopa 50 % suomalaisista olisi valmis tinkimään taloudestaan ilmastotyön edistämiseksi. Mutta olisiko tämä reilua, jos toiset 50 % kokevat muutoksen itselleen vaikeaksi, mahdottomaksi tai epämiellyttäväksi? HS järjesti myös ilmasto- ja luontoaiheisen vaalipaneelin, jossa käsiteltiin oikeudenmukaista vihreää siirtymää. Aloitan vastaamalla epäilijöille, että jokainen vuosi, jolloin emme toimi, vähentää mahdollisuuksia tehdä vapaaehtoisia, ”mukavia” toimia. Ilmastonmuutos tulee olemaan tulevina vuosina erittäin rankka,. Jja se tulee määrittämään meidän kaikkien tulevaisuuden, halusimme tai emme. Mutta miten vihreästä siirtymästä tehtäisiin reilu nyt? Olen vuosia edistänyt teknologian, kaupan ja vihreän siirtymän yhteensovittamista. Uskon tähän sektoriin suomalaisista, itsekkäistä, käytännöllisistä syistä. Vihreässä siirtymässä on järkeä. Ja Suomi voi olla IlmastonTae globaalilla skaalalla.
Tänään nuorten vaalikoneessa kysyttiin, tulisiko maataloustukia suunnata enemmän kasviproteiinien tuotantoon? Vastasin, että maatalous on ilmastopäästöjen aiheuttaja ja että valtion tukipolitiikalla voisi hyvin ohjata suomalaista maataloutta kohti ilmastokestävämpää tulevaisuutta. Tämä tukisi myös suomalaisten yritysten vientiä maailmalla, ja toisi takaisin työpaikkoja, investointeja ja veroeuroja. Olisi myös viisautta valjastaa hyvin verkostoituneet osaavat nuoret mukaan talkoisiin vahvistamaan Suomen maabrändiä kestävän kehityksen ja kasvisruoan osaajamaana. Ehdotankin tukipolitiikan siirtämistä kohti kasviproteiinien tuotantoa. Vantaalainen Solarfoods on hyvä esimerkki yrityksestä, joka yhdistää maatalouden, teknologian ja toimivan tukipolitiikan.
Vihreään siirtymään liittyvä kunnianhimo tuottaa ideologistakin vastakkainasettelua. Sellaiseen ei Suomella ole varaa. Tärkeintä on pitää kaikki mukana. Meidän tulee vaalia luottamusta ja yhteistyötä erityisesti näinä aikoina, kun demokratia on maailmalla koetuksella. Uskon tässäkin asiassa avoimen vuoropuhelun ja keskinäisen kunnioituksen voimaan, nyt, kun suomalainen yhteiskunta pyrkii ratkaisemaan ilmastokriisin juurisyitä. Koen, että ilmastokriisi ja kuudes sukupuuttoaalto ovat aikamme suurimpia haasteita, sillä esimerkiksi Suomessa ilmastohaitat johtavat luontokadon voimistumiseen, vesistöjen pilaantumiseen ja sään ääri-ilmiöihin. Lämpöisen Golf-virran epäillään muuttavan suuntaansa. Maailmalla ilmastokriisi johtaa nälkään, muuttoliikkeeseen ja konflikteihin.
Seuraavalla vaalikaudella Suomeen tarvitaan hallituskoalitio, joka ei jarruttele ilmastotavoitteista vaan vahvistaa Suomen asemaa vihreän siirtymän kärkimaana. Suomi menestyy, kun yritykset voivat investoida ja osaavia työntekijöitä on riittävästi. MenestyksenTae on myös väestö, jolla on riittävä toimeentulo ja tarpeelliset hyvinvointia tukevat palvelut. Haluan olla tulevalla vaalikaudella mukana pitämässä Suomea turvallisena ja elinvoimaisena. Auta minua voittamaan vaalit, jotta voin olla rakentamassa parempaa Suomea ja maailmaa. Toimiva ilmastopolitiikka ei jätä ketään kyydistä, vaan ottaa jokaisen suomalaisen matkaansa ja on parhaimmillaan on hyvinvoinninTae meille kaikille.
Mitä muuta te punaiset kuvittelette hallitsevanne ilmaston lisäksi?
Ilmoita asiaton viesti
al-Taee voi kertoa ihan omin sanoin miten se vihreä sähkö tuotetaan.
Ja ei please mitään lätinää vaan millä se puute paikataan kun nyt tuotanto ei ole riittävää.
Ja miten se terästehtaan tarvitsema vety ja muu vety ja liikenteen tarvitsema sähkö tuotetaan ”vihreästi”.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoituksesta kopioitu edustajan mielipidettä vihreään siirtymään; ”Tänään nuorten vaalikoneessa kysyttiin, tulisiko maataloustukia suunnata enemmän kasviproteiinien tuotantoon? Vastasin, että maatalous on ilmastopäästöjen aiheuttaja ja että valtion tukipolitiikalla voisi hyvin ohjata suomalaista maataloutta kohti ilmastokestävämpää tulevaisuutta. Tämä tukisi myös suomalaisten yritysten vientiä maailmalla, ja toisi takaisin työpaikkoja, investointeja ja veroeuroja.”
Vai niin, että suomalaisten maataloustuotteita oikein maailmalle vientiin suunnattuna? Miten ihmeessä tuo tapahtuisi ilman, että vientiä rahoitettaisiin vientitukea maksamalla sen lisäksi, että jo noiden tuotteiden tuottajia on ensin rahoitettu jo tukea maksamalla. Siten kahteen kertaan tukea maksaen jotta vienti kannattaisi halvempia vastaavia tuotteita tuottaviin maihin verrattuna. Tämä on sitä sairasta talouspolitiikkaa jota näköjään vasemmistopolitiikka ajaa maahamme. Joka välissä jonkinmoista tukea eli rahaa lapataan mihin milloinkin. Oman maan lisäksi sitä jaetaan muihin eu-jäsenmaihin ja eu:n ulkopuolisista maista puhumattakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Toteat että ; ” suomalainen yhteiskunta pyrkii ratkaisemaan ilmastokriisin juurisyitä. Koen, että ilmastokriisi ja kuudes sukupuuttoaalto ovat aikamme suurimpia haasteita,”
Ilmasto kriisin yksi konkreettinen ”taistelun” osa-alue, mitä hallitukset ovat Eu tavoitteisesti ja EU strategiaa noudattaen sopineet toteuttaa on liikenne. Sen sopeuttaminen on mm. sähköistämisen -jossa on jo toteutettu päätökset että poltto moottori autojen myynti lopetetaan vuonna 2035-lisäksi myös muut sopeuttamis toimet sovittu .Joista mm
Raskaan liikenteen osuudesta ensimmäiset EU direktiivit ja sopimuukset tehtiin jo infra kehittämisen osalta vuonna 1997. Ja liikennemoodien osalta ne olivat niitä että raskasta maantieliikenne volyymiä edellytettiin EU liikennestrategiassa vuonna 2011 vuoteen 2050 siirrettävän maanteiltä raiteille ja vesille.
Meillä demarit olivat vuoteen 2020 saakka ainoa puolue joka yritti pitää viittä – EU ssa sovittua – liikennemuotoa mukana kotimaan liikenne järjestelmä suunnitteluissa sovitusti.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/suomalainen-merenkulun-tutkimus-menee-uusiksi-vai-meneeko-sittenkaan/ .
Aina vuoteen 2020 jolloin SDP muutti puoluekokouksessa liikennepolitíikkansa omasta mallista toteuttamaan LVM:ssä tuotettuja sanamuotoja , joilla käytäntö siirtyi neljän liikennemuodon Suomi on Saari liikennemalliin https://www.sdp.fi/uploads/sites/2/2022/11/sdp-poliittinen-ohjelma-2020.pdf
Mikä valitettavasti poikkeaa niin EU ssa sovitusta, kuin kestävän kehityksen mukaisesta ilmasto energia ja taloudellisesta maamme liikennemaantiedon mukaisesta liikenne infra ja logistisesta optimitavoitteesta.
Ja tällä SDP on siirtynyt muitten valtapuolueiden mukaiseen 100 miljardin yksinomaiseen raideliikenteellä kehitettävään Suomi on Saari liikennemuotoon jossa ovat valmiina jo kokoomus ja perussuomalaiset .
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/orpon-kokoomus-liikenne-tiede-ja-tutkimus-seka-niiden-merkitys-suomen-talouteen/ jossa
valitettavana sivujuonena on vaan todettava että Keskusta , vvm:n johdolla
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/mika-aaltolan-ulkopolitiikka-vs-aho-lipposen-liikennepolitiikka/
on alkanut epäillä pelkkien raideliikenne investointien mielekkyyttä , eikä tietenkään vähiten juuri siksi että Turun yliopiston tälle Suomi on Saari mallin merenkulun yksipuoliselle merilliikenne tutkimukselle laittoi viime viikolla stopin…
.https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/suomalainen-merenkulun-tutkimus-menee-uusiksi-vai-meneeko-sittenkaan/
Ilmoita asiaton viesti