Kun koulut avataan ”terveys edellä”, niin mitä se terveys onkaan?

Suomen hallitus on ilmoittanut päättävänsä koulujen avaamisesta vaikeassa päätöstilanteessa, jossa terveystyöläiset ja opetustyöläiset ovat avaamisesta erimielisiä. Päätetty näköjään on kuitenkin se, että ”terveys edellä”. Tällainen itsestäänselvyys ei kuitenkaan ole itsestään selvää. Terveyden määritelmä on nimittäin yllättävän vaikea. WHO on siitä julistanut kuuluisat lähtökohdat fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen ynnä vielä se hyvinvointi. Jos ilmoitetaan, että virusten voittaminen edellä, niin sekin on vain näennäisesti helpompi julistus kuin terveys edellä. Hyvinvoinnin määritelmähän vaikeuttaa päättelyä tällöin ratkaisevasti. Mitäpä esimerkiksi perheiden hyvinvointi on konkretisoituna? Ynnä muuta, ynnä muuta. Nyt on sopiva ajankohta tehdä tuohon WHO:n määritelmään muutos: Terveys on kyky tai mahdollisuus korjata sosiaalisiin, fyysisiin ja tunteisiin ynnä tuntemuksiin liittyviin elämää tuhoavien tekijöiden aiheuttamia häiriöitä. Jos opettajat ja terveydenhuollon ammattilaiset esimerkiksi pitäisivät niitä kykyjä tai mahdollisuuksia pähkäilyidensä keskeisenä perustana, niin keskustelu näiden ”puolueiden” välillä olisi jotain uudenlaista. Ketäpä kiinnostaa?

ialybr

Psykologi, psykoterapeutti, psykologian lisensiaatti, tietokirjailija

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu