Seksielämyksen seitsemän siivua Suomessakin

Suomen Kuvalehtikin on viime aikoina julkaissut tieteilijöiden huomioita seksuaalisuuden ilmastomuutoksista Suomessa: Seksi oman kumppanin kanssa vähenee ja muutenkin, eri aikoina eläneiden vastaukset samoihin seksikysymyksiin ovat vaikeasti verrattavia, vanhusten turha seksikielteisyys on turhan yleistä ynnä muuta sellaista. Tästä ikiaikaisesta riemun ja murheen ilmiöstä on tutkijoilla kyllä merkittävää viestitettävää:
Ansiokkaat seksuaaliterapeutit Jaya & Jon Hanauer ovat vuonna 2008 julkaisseet kirjan “Red Hot touch: A Had-to-toe Handbook for Mind-Blowing Orgasms” (New York: Broadway books), jossa he perustavat seksuaalisuuden tarkastelun ja seksiterapian viiteen eroottiseen kaavaan tai tyyppiin. Ne ovat sexual, energetic, kinky, sensual ja shapeshifter, joissa myötäillään viittä aika tunnettua persoonallisuuden peruspiirrettä tai tyyppiä introversio-ekstroversio, avoimuus uusille kokemuksille, tunnollisuus, neuroottisuus ja sovinnollisuus. Kuitenkin yllättävän usein seksiterapiaa aloitettaessa kärsivä on väsynyt tai häntä ei kiinnosta oikein mikään. Lisäksi elämänkatsomus- ynnä seksikysy-mykset muodostavat oman selvittelyalueensa. Näin ollen seuraava jäsennys on tarpeellinen:
ASEKSUAALINEN tunnistaa itsessään läheisyyden kaipuun ja ymmärtää seksihuumoriakin mutta ei havaitse tunnetta, jota hän itse nimittää seksuaaliseksi. Silti hän tuntee halua, jota hän ei liitä sukupuolielimiksi nimitettyihin elimiin mutta silti useinkin hyväilee niitä itse ja naispuolisena jopa hankkii itselleen neitseellisen synnytyksen. Nykytekniikoillahan tällainenkin on mahdollista. Yksi häneltä puuttuu ja sen mukana kaikki, seksuaalisuuden sisäinen tuntemus.
PERUSSEKSUAALINEN on hän, joka alkaa kiihottua kokijan kulttuurimallien mukaisesti. Alas-tomuuteen, rakasteluelimiin, sisäkkäin olemisiin ja orgasmiin hän keskittyy. Erityispiirre on siinä, että yleensä voi mennä tietyllä tavalla nopeasti nollasta sataan. Siinä ei ole kyse syvyyden puutteesta, mutta yksinkertaisuus on olennaista. Siinä ei ole selviä yhteyksiä rakastamiseen. “Se oli vain seksiä”, huudellaan usein parisuhteiden vieraisiinmenoriidoissakin.
ENERGIAAN KESKITTYVÄ on hän, joka kytkeytyy toimimaan asuvalinnoissa, meikkaamisissa, riisumisissa tai vaikka lakanaleikeissä. Sitä energisyyttä koetaan esimerkiksi ennen suudelmaa: ”Voi luoja, nyt me sen teemme”. Ilmiö nimeltä ”laineet leviävät, kun kivi pudotetaan veteen” tapahtuu ja keskushermosto toimii samalla tavalla kuvitelmien ja realiteettien käsittelyssä.
TABUJA RIKKOVA on hän, joka innostuu seksuaalisen käyttäytymisen kielletyistä hedelmistä. Voi olla kyse valtapelistä, pakottamisesta, ryhmäseksistä, maksetusta kumppanista, pornosta ja jopa köysien tai vitsan tunteesta iholla. Jotkut alkavat kiihottua siitäkin, kun juna tulee asemalle ja ovet aukeavat sekä orgasmi tulee siitä, kun juna menee tunneliin. Häpy ei välttämättä kuulu häpeään.
AISTILLINEN on hän, joka antaessaan saa ja menetysten kautta löytää uusia kokemuksia / elä-myksiä näkö-, kuulo-, maku-, haju-, asento-, iho- ja sisäelinaistien avulla, jolloin orgasmikin on tietynlainen pieni kuolema. Kuvataide, musiikki, illallinen, tuoksuelämys, tanssi, hyväily ja huumautuneisuuden aistimukset kuuluvat seksuaaliseen elämykseen. Elämän suuret asiat koetaan yllättävän usein tietynlaisessa taantumustilassa.
MUODONMUUTTAJA on hän, joka tietyllä tavalla syttyy liehittelyissä, houkutteluissa, viettelyissä, flirttailuissa tai kosiskeluissa, joissa kokija voi jopa järkevästi vedota vaikka tutkimuksissa todettuun tosiasiaan, että rintojen hyväily estää rintasyövän syntymistä. Muodonmuuttajat voivat myös helposti päättää miten nopeasti ja missä järjestyksessä käydään seuraavilla seksin kautta tutustumisen rasteilla: Halaus, suutelu, rintojen hyväily, paljaan pinnan näyttäminen, jalkovälin hyväily, sisäkkäin olo ja orgasmin kokeminen.
ELÄMÄNUSKOAAN ILMENTÄVÄ liittää seksuaalisen käyttäytymisen elämänkatsomukseen, jossa se on rukous, rituaali, ylijärjellinen Jumalan lahja, armon vilaus, rakastamisesta ilmoittaminen tai jonkinlainen ennakkokokemus uudesta elämänjälkeisestä elämästä. Tämä usko konkretisoituu suvun jatkamisissa ja jopa tietynlaisessa allekirjoitustilaisuudessa, jossa ei ole kahta nimikirjoituksen oikeaksi todistajaa eikä sopimuspaikka ole kirkko tai raatihuone. Joka päivähän miljoonat ihmiset sopivat siitä, että ”sinua elämäntoveriani en jätä, vaikka olisit kasvina keskussairaalassa”. Seksi kuu-luu elämään ja eri ikäisillä erilaisena.
Suomen julkisen seksikeskustelun ilmapiirissä 2000-luvun alussa on päällä homous-heterousproblematiikka, joka on yllättävän samanlaista kuin 1900-luvun alun punikki-lahtariproblematiikka. Seksituskaa on kuitenkin paljon muussakin kuin tällaisessa. Herää moisesta kysymys: Onko esitetyn jäsennyksen pohjalta mahdollista nykyistä paremmin päästä käsiksi niihin muihin, vaikkapa yllättävän monien sisäisessä puheessa jylläävään ajatusrakennelmaan ”seksi on li-kaista, seksi on likaista, ihan perseestä”?

0
ialybr
Sitoutumaton Savonlinna

Psykologi, psykoterapeutti, psykologian lisensiaatti, tietokirjailija

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu