Lamavelallisten myynti velkaorjiksi Norjaan – mitä vastaavat Paavo Lipponen, Suvi-Anne Siimes ja Sauli Niinistö
Eräs Suomen taloushistorian parhaiten vaiettu asia on lamavelallisten kohtelu 1991 – 2008. Se pitää sisällään niin hurjia päätöksiä ja inhimillistä kärsimystä, että on syytä hiukan valottaa asiaa ja muistuttaa, mitä sen hetkiset poliittiset päättäjät tekivät. Erityisen tärkeää tämä on siksi, että kaksi päävastuullisista – Paavo Lipponen, silloinen pääministeri ja Sauli Niinistö, lamavellallisten orjuutuspäätösten aikainen valtiovarainministeri – ovat pokkana pyrkimässä ”koko kansan presidenteiksi”.
80 – luvun lopulla oli kova nousubuumi ja talous, pörssikurssit jne. olivat kovassa nousussa. Hyvät talouden näkymät innostivat monia lähtemään yrittäjiksi ja olemassa olevat yritykset investoivat ja laajensivat toimintaansa. Investointeja ei haitannut edes markkamääräisten lainojen kova korkotaso 10 -12 %:a. Rahapolitiikan päättäjät mm Suomen Pankin pääjohtaja Kullberg ja valtiovarainministeri Viinanen päättivät, että korkotasoltaan huomattavan paljon halvemmat valuuttalainat avataan myös yksityisille henkilöille ja pienille yrityksille (isommat yritykset olivat hyödyntäneet niitä jo vuosia). Samalla vakuuteltiin, että markka on vahva, mainostettiin ns. ”vahvan markan politiikkaa” ja että mitään devalvaatioriskiä ei ole.
No, syksyllä 1991 markka kuitenkin devalvoitiin, vaikka viimeiseen asti oltiin ”vahvan markan takana” mm. valtiovarainministeri Viinanen löi devalvaatiota edeltäneenä päivän 1000 markan vedon toimittaja Tuomisen kanssa, että ei devalvoida! Tänään 25.9. julkaistussa ”Sunnuntaisuomalaisen” haastattelussa Viinanen toteaa mm. ” Kun sen tiesi, mitä tuleman pitää..Kysymyksessä oli kymmenientuhansien pienten ja keskisuurten yrittäjien elämä, kun he olivat ottaneet valuuttalainaa. Devalvaation seurauksena tuhoutui paljon hyvää yrityskantaa ja yrittäjää. Vietin silloin unettomia öitä.”
Sitten alkoi kansallinen pesänjako, perustettiin roskapankki Arsenal ja häikäilemätön yrittäjien omaisuuden realisointi alkoi. Omaisuuserät vaihtoivat omistajaa usein reilusti alle käyvän hinnan, yrittäjien keskinäinen riippuvuus johti siihen, että myös terveitä yrityksiä kaatui likviditeettikonkursseissa ja monet lainoja taanneet ystävät ja sukulaiset joutuivat maksumiehiksi. Tätä jatkui 1991 -95…
Kun vuosituhannen vaihteessa näitä laman jälkeisiä saatavia oli vielä 12,2 miljardia (euroissa) niin hallitus päätti lopettaa Arsenalin toiminnan ja myydä nämä saatavat tarjouskilpailun perusteella perintäyhtiölle. Sopimus tehtiin Aktiv-Hansan (norjalainen pörssiyhtiö) kanssa ja valtio sai koko tuosta velkapotista 600 miljoonaa euroa – siis 5 %:a niiden kirjanpitoarvosta! Tämä johti siihen, että noin 60.000 suomalaista myytiin velkaorjiksi norjalaiselle pörssiyhtiölle viideksitoista vuodeksi. Sopimukseen liittyi tiettävästi salainen sopimus, että Suomen valtio ei heikennä Aktiv-Hansan saatavien arvoa esim . velat anteeksi antavalla lainsäädännöllä viiteentoista vuoteen. No, tästä syystä nuo sen ajan lamavelat anteeksiantava lainsäädäntö tuli voimaan vasta 2008. Useimmille lamavelallisille inhimillisesti katsottuna aivan liian myöhään….
Siis Paavo Lipposen hallitus teki tällaisen päätöksen 2. valtiovarainministeri Suvi-Anne Siimeksen allekirjoituksella, mutta mitä silloin ajateltiin… 600 miljoonaa ja 60.000 velkaorjaa – eihän valtio saanut kuin 10.000 euroa / velkaorja!! Ja samalla tuhottiin tämän porukan yrittäjyysura ja innovatiivisuus 15 vuodeksi. Jo pelkästään taloudellisesti päätös oli järjetön, nuo 60.000 ihmistä olisivat varmasti tuottaneet kansantaloudelle 15 – 17 vuoden aikana 10 – 100 kertaa enemmän uusina innovaatioina, työpaikkoina jne kuin tilanteessa, jossa he norjalaisten velkaorjina välttelivät virallisia tuloja ja/tai antoivat ulosmitata 1/3 nettopalkastaan vuosien ajan. Uutta yritystoimintaa ei tuo lamavelallisten porukka voinut käytännössä aloittaa. Lisätietoa tästä ja tästä.
HUOM. tärkeä tarkennus kommentin 26.9.2011 00:02 Pekka Heliste pohjalta –> summa oli 600 miljoonaa markkaa eli vaivaiset 100 miljoonaa euroa – eli välillä 2000-2008 vajaat 200 euroa / velkaorja / vuosi — järkyttävän halvalla meni monen tulevaisuus……
Inhimillisesti ottaen Siimeksen / Lipposen päätös oli vieläkin karmeampi, asiaa ei liene perin pohjin tutkittu, mutta ilmeisesti sadat ellei tuhannet ihmiset tekivät itsemurhan noin aikoina. Puhumattakaan niistä perheistä jotka kokivat velkavankeuden, myös noiden perheiden lapsiin siitä on jäänyt lähtemättömät jäljet – eli velkaorjuuden muistot elävät jo toisessa polvessa. Kun Viinanen rehdisti myöntää, että vietti unettomia öitä, niin tekee mieli kysyä, kuinka monta unetonta yötä Lipponen tai Siimes ovat tämän asian takia viettäneet, tuskin yhtäkään. Toinen pyrkii ”koko kansan presidentiksi” ja toinen on pitkään istunut varmaan juuri tästä velkaorjien myynnistä tehdyllä sopimuksella hyväpalkkaisessa toimitusjohtajan hommassa jo vuosia. Hävetkää – verenimijät!
Avoin kysymys Lipposelle ja Siimekselle : Miksi hallitus katsoi, että ei kannata tarjota tuota 95 %:n akordia velallisille itselleen, vaan annettiin norjalaiselle pörssiyhtiölle tehdä lamavelallisten hädänalaisella tilalla todella muhkeat voitot. Arvioni on (perustuu lamavelallisten kertomuksiin, jossa todetaan, että ehtivät maksaa 20 -90 %:a saatavista ennen armahdusta 2008) että norjalaisyhtiö teki näillä saatavilla 5-7 miljardia euroa voittoa!
Tämä lähihistorian vaietuin ja häpeällisin poliittinen päätös herättää monta kysymystä. Miksi hallitus katsoi, että Suomeen ei voitu organisoida yhtiötä, joka olisi hoitanut tämän perinnän ja käärinyt muhkeat voitot veronmaksajien eduksi? Miksi akordia ei tarjottu suoraan velallisille? Uskon, että aika moni olisi löytänyt jostain rahat asian hoitamiseen ja voinut jatkaa yrittämistä ja tuonut omalta osaltaan kansantalouteen paljon kaivattuja innovaatioita, vientituloja ja työpaikkoja. Nyt lahdattiin osa kokonaisesta yrittäjäsukupolvesta velkaorjiksi ulkolaiselle pörssiyhtiölle. Tai miksi tuota 600 miljoonaa ei yksinkertaisesti annettu kaikille anteeksi…..
Uskomaton juttu, mutta se on tosi, koska kertoja elää. Olen yksi heistä!
PS. Ei muuten mikään ihme, että tuota Aktiv-Hansa sopimusta käsitelevät asiakirjat on Tarja Halosen toimesta julistettu salaisiksi vuoteen 2025 saakka — siinähän ne menevät Stasi – asiakirjojen rinnalla!
On muuten melko turha tulla näiltä lamavelallisilta ja heidän lapsiltaan kysymään ymmärrystä Kreikan velkaongelmille!
Ilmoita asiaton viesti
Miksi muuten syytät Lipposta ja Siimestä yrittäjien unohtamisesta. Käsittääkseni yrittäjät eivät juurikaan äänestä ja anna vaalirahaa Vasemmistoliitolle, tai edes demareille.
Hallituksessa päätökset tehdään keskenään sopimalla, toinen puolue saa toista, toinen vastapainoksi toista.
Jos yrittäjät unohdettiin 1990-luvun hallituksissa, niin eikö lopulta ole kyse siitä, että Kokoomus myi heidät hallituksen istunnoissa. Saivat demareilta ja vasureilta ehkä jotain vastineeksi suuryrityksille.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt tiedetään Arsenal -sopimuksen pykälä 4.2.3.2. Siinä Lipponen ja Siimes kävelivät kylmästi yli koko Eduskunnan. Sopimuksen allekirjoituspäivänä he antoivat norjalaisen perintäyhtiön poistaa Suomen itsenäisen valtion, vapailla vaaleilla valitusn Eduskunnan lainsäädäntövallan. Siinä syy, miksi Ilkka syyllistää Lipposen ja Siimeksen. Tämän lisäksi vain vajaat 10 ihmistä tiesi koko sopimuksesta. Halonen salasi paperit, mutta onneksi valpaat ja ryöstetyt yrittäjät ovat saaneet sen käsiinsä.
Viinanen väitti, että valuuttavelka oli yrittäjän. Ei muuten ollut useissa tapauksissa, vaan se oli pankin omaa velkaa….2015 edelleen oikeusjuttuja vireillä asiasta…
1992 sanottiin pankeille; ”Tehkää mitä haluatte, mutta älkää jääkö kiinni”. Kauan se on kestänyt, mutta nyt heidät on saatu kiinni.
Ilmoita asiaton viesti
Unohdat, että vm oli Sauli Niinistö ja juuri hän lakimiehenä oli sitä mietä, että on laitonta armahtaa lamavelalliset ja pakotti muutkin samaan ruotuun eli myymään
Unohdat tarkoituksellisesti, että Niinistökin ajoi voimakkaasti velkojen myyntiä
Asia käsiteltiin talouspoliittisessa valiokunnassa , kahdessa kokouksessa ja valiokunta oli yksimielinen
Mainitun valiokunnan kokouksessa 29.11. mukana olivat Paavo Lipponen, Olli-Pekka Heinonen, Suvi-Anne Siimes ja Eva Biaudet.
Kokouksessa 8.12.: Sauli Niinistö, Olli-Pekka Heinonen, Sinikka Mönkäre, Kalevi Hemilä, Suvi-Anne Siimes ja Erkki Tuomioja.
Ja myytyjen velkojen arvo 12,2 miljardia markkaa ja ne myytiin 600 miljoonalla markalla eli 100 miljoonalla markalla eli velalliset tuomittiin velkavankeuteen pilkkahinnalla
Vapauttaminen olisi maksanut tuon 100 miljoonaa euroa eli pikkurahan
Enpä äänestä presidentinvaalissa kumpaakaan en Niinistöä, en Lipposta
Ilmoita asiaton viesti
”Tämän lisäksi vain vajaat 10 ihmistä tiesi koko sopimuksesta. Halonen salasi paperit, mutta onneksi valpaat ja ryöstetyt yrittäjät ovat saaneet sen käsiinsä.”
Hilkka, onko tuo sopimus jossakin luettavissa?
Ilmoita asiaton viesti
Tästä linkistä saattaa löytyä vastauksia… http://www.promerit.net/2013/01/18998/ — ministeri Suvi-Anne Siimeksen oma selvitys…
Ilmoita asiaton viesti
Hieno kirjoitus, täyttä asiaa, Hieno kirjoutus Ilkka.
Ilmoita asiaton viesti
”Rahapolitiikan päättäjät mm Suomen Pankin pääjohtaja Kullberg ja valtiovarainministeri Viinanen päättivät, että korkotasoltaan huomattavan paljon halvemmat valuuttalainat avataan myös yksityisille henkilöille ja pienille yrityksille (isommat yritykset olivat hyödyntäneet niitä jo vuosia). Samalla vakuuteltiin, että markka on vahva, mainostettiin ns. ”vahvan markan politiikkaa” ja että mitään devalvaatioriskiä ei ole. ”
Eiköhän nuo valuuttalainat avattu yksityishenkilöille jo Liikasen valtiovarainministeriaikana?
Ilmoita asiaton viesti
Saattaa olla, blogi perustuu omiin muistikuviin ja joihinkin lähdeaineistoihin.
No, mitä mieltä itse asiasta?
Toisaalta – aika hyvässä palkkiovirassa se on Liikanenkin – ollut muuten puotamassa EKP:ssa (tiettävästi) kriisimaiden lainapapereitten ostamista konkurssiin (?) asti. Kukahan nämä Liikasen päätökset aikanaan maksaa….
Ilmoita asiaton viesti
Muuten asia on niin kuin kirjoitit.
Ilmoita asiaton viesti
Missä Liikanen oli v. 2002, kun Kreikka hyväksyttiin Euroon (€)?
Ilmoita asiaton viesti
Komissaari Brysselissä.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on kova juttu ja mikään instanssi valtamediasta ei ota tätä käsittelyyn?
Tämä on vastaavaa kuin silloin kun Venäjästä tuli neuvostoliitto, ei sielläkään kerrottu kuin valheita pääasiassa!
Minun kokemus on, jonka hanakasti olen yrittänyt tarjota medialle, mutta mikään instanssi ei ole halunnut tuoda Hannu Karpoa lukuun ottamatta julkisuuteen! Siinäkin oli vain pieni pinta raapaisu.
1990 oli lainsäätäjien, keskuspankin ja pankkitarkastusviranston ohje pankeille, josta on tuhannet tai kymmenet tuhannet joutuneet kärsimään aiheetta, ettei velan ottajalle tarvinnut antaa kaikista lainaehdoista kopiota?
Luitte ihan oikein..
Olen tämän asian läpi käynyt pankkitarkastusviraston silloista johtajaa Arankoa myöten ja hän sanoi, että näin on, mitäs asiakas sillä tekee?
Minunkin tapauksessa lainaehtopaperin ylälaidan normaali ehto, jonka allekirjoitin, oli sen alle noin 3cm alemma tehty ”mahdoton” ehto oli tehty jäkikäteen? Minut kutsuttiin kesken päivän pankkiin ja sanottiin etten ole täyttänyt lainaehtoja, jota tietysti ihmettelin kun olin kaikki maksanut ajallaan, jopa etuajassa, missä minä olen rikkonut lainaehtoja vastaan? Minulla pantiin paperi eteen johon oli lisätty ehto, että pidän 3-4 kertaisen summan tavallisella säästätilillä pankissamme mitä velka on? Kun sanoin, että tuo on lisätty jälkikäteen, niin virkailija huusi minulle, että nyt te loukkasitte noilla sanoilla pankkia niin pahasti, että sanomme lainan irti tältä seisomalta, otamme asuntonne pankin huostaan heti, realisoimme ja teille jää laina maksettavaksi? Lainaa oli jäljellä noin 7% ja huoneiston hinta ei muka kuitannut edes lainaa?? Jos joku haluaa tietää lisää, tai saattaa julkisuuteen annan hyvän tosi tarinan julkisuuteen, meitä lie ollut paljon..
Ilmoita asiaton viesti
Kopioitu Maunolta;
”Minunkin tapauksessa lainaehtopaperin ylälaidan normaali ehto, jonka allekirjoitin, oli sen alle noin 3cm alemma tehty ”mahdoton” ehto oli tehty jäkikäteen? Minut kutsuttiin kesken päivän pankkiin ja sanottiin etten ole täyttänyt lainaehtoja, jota tietysti ihmettelin kun olin kaikki maksanut ajallaan, jopa etuajassa, missä minä olen rikkonut lainaehtoja vastaan?”
Mauno, siis jouduit huijatuksi, jonka oikea nimityst on ”törkeä petos”. En todellakaan ihmettele kun on aivan konkreettiset omakohtaiset kiistattomat, selkeät, osin pankin itsensä laatimat asiakirjat; näytetyt/todistetut kokemukset.
Mitään asiaa ei ole lopullisesti ratkaistu, ennen kuin on oikein ratkaistu.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos tärkeästä kirjoituksesta. Tästäkin valtamedia vaikenee täysin.
Ilmoita asiaton viesti
Jollain tavalla voisin kyllä syyllistää näitä valuuttalainoja ottaneitakin: Suomen taloushistoria on täynnä Devalvaatioita parhaana alle vuoden mittaisena jaksona (-77–> -78) markka devalvoitiin kolmasti. Näin ollen on ollut typeryyttä luottaa ns. vahvaan markkaan. Joskin toisaalta ymmärrän valtiovallan markkinoinnin tehon.
Kun sitten saavuttiin v.-91 syksyyn ja Rankka devalvaatio lokakuussa (12,3%) oli tosiasia, realisoitui lainojen holtiton anto JA otto monille. tästä Suomi olisi vielä selvinnyt, mutta kuin tämä ei olisi riittänyt, Suomen, silloin ECU-sidonnainen, markka laitettiin kellumaan syyskussa 1992. Tämä tarkoitti käytännössä markan arvon suhteellista putomista n. 27% lähes yhdessä yössä.
Nämä olivat liian kovia iskuja Suomalaiselle pien -ja keskisuurelle yrittäjyydelle, joiden lopputulemaa osa maksaa vieläkin.
Valtio siis tappoi Suomalaisen yrittäjyyden omilla päätöksillään n. vuodessa, kuitenkin niin, ettei omat valtionyhtiöt tietenkään kärsineet liikaa ja saatiin tämän varjolla yksityistettyä nopeaan tahtiin.
Ilmoita asiaton viesti
Jorma, en haluakaan millään puolustella velkaa ottaneita tai antaneita tahoja. Kyllä siellä varmaan ahneus ja vauhtisokeus olivat vallalla puolin ja toisin.
Kirjoitukseni pointti on siinä, miten Lipponen ja Siimes + muut hallituksessa olleet politiikot hoitivat asian 1999 -2000 kun tämä saatavien myynti oli asialistalla! Ja miten koko asia on vaiettu kuoliaaksi vrt 2025 asti salaiset asiakirjat.
Ilmoita asiaton viesti
Totta. Ison mittakaavan erehdyksiä, ehken osin tahallisiakin tekoja.
Mutta kuten usein, kun on kyse yksityisen toimijan veloista ns. Amnesia ei tule kysymykseen. Markkinatalous kun ei toimi niin. Sen sijaan miljardien kirjanpitoarvoisten velkojen myynti siten, että saadaan edes jotain takaisin on kaiketi jossain määrin, suuressa mittakaavassa perusteltua. Ehkä takana on laskentamalli jolla laskettiin, että näin saadaan todennäköisemmin enemmän rahaa, kuin odottamalla se 15-20 vuotta tai armahtamalla velat yksityiseltä.
Sanoin ehkä, koska en tunne asioiden taustoja niin hyvin tältä osin.
V. 1993 jouduin itsekin tuohon kurimukseen, yritykseni kaatui ja jäin velkaa. Onneksi vain suhteellisesti vähän ja koska olin toiminut lakien mukaan, en myöskään saanut liiketoimintakieltoa. Näin pystyin uuden yritykseni kautta maksamman velkani n. 2 vuodessa, ja olin siis 1995 loppuvuodesta velaton.
Monille ei kuitenkaan käynyt näin hyvin, ja voinkin todeta olleeni onnekas näin jälkikäteenkin ajatellen. Monilta meni asunnot, mökit.. kaikki. Muutamilta myös oma henki tai terveys mainitsemiesi itsemurhien ja muiden terveysongelmien vuoksi jotka varmasti kumuloituivat noina vuosina.
Ehkä lipposella ja Siimeksellä on joku perustelu toimintaansa, en tiedä. Onkohan sellaista ”selitystä” koskaan julkistettu?
Noin yleisemmin puolustan kyllä Lipposen hallituksien ansioita suomen nostamisessa tuosta lamasta.
(EDIT: Pieni asiavirhe korjattu)
Ilmoita asiaton viesti
Vasemmistoa tarvittiin tekemään vihaamilleen yrittäjille tuo katastrofi. Tietenkin yrittäjistä tuli silloin proletaaria prolempia, mutta ei sen niin väliä.
Nyt Vasemmistoliitto ja Sosialidemokraatit ovat saaneet saman roolin hallituksessa. Muutamat nokkamiehensä tienaavat sikaliksaa ja loput saavat hoitaa köyhien lahtauksen, miten se tällä kertaa tehdäänkin, päätöksenteon ytimessä.
Ilmoita asiaton viesti
Kiteydät asian, mielestäni aivan oikein! Vasemmisto on hallituksessa panttivankina, tekemässä työläisen-ja veronmaksajan kannalta, kestämättömiä päätöksiä!
Rooli, johon perus-suomalaiset eivät suostuneet, aika näyttää, miten kansa vastaa!
Ilmoita asiaton viesti
Audinmäki on täysi kakara hallituksessa. Mies järjestelee kavereidensa anarkistipiireille rahaa erilaisilla seuratuilla ja itse hoitaa hommiaan käymällä veronmaksajien rahoilla urheilukilpailuissa ympäri maailmaa. Puheenjohtajavaaleissa toiseksi tulleelle Kyllöselle järjestettiin liikenneministerin pesti, joka hänen taidoillaan on aivan liian vaativa tehtävä.
Yli kymppitonnin kuukausipalkka ja viran mukana tulevat etuudet ovat niin maittavia, ettei vasemmistoliitto lähde hallituksesta. Esko-Juhani Tennilä taitaa olla ainoita järkimiehiä tuossa puolueessa ja on puhunut aivan asiaa siitä millä ehdoilla tuolla tulisi olla. Kolmekymppiset ministerit kuitenkin tuskin häntä uskovat, vaan vetävät puolueen kannatuksen kölin alta pitämällä omista paikoistaan kiinni.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä tuosta luettelostasi olet, ehkä tarkoituksella jättänyt pois, keskeisiä vahvan markan arkkitehtejä! Presidentti Koivisto ja pääministeri Aho eturiviin!
Lipponen ja Siimes hoiti jälkitautia, eli seurauksia todella törkeällä tavalla, joista on julkisuudessa lähes vaiettu! Aho ja Viinanen pelastivat osan pankkeja, uhraamalla mainitsemasi 60000 yrittäjää. Valtaisa lukumäärä, suhteutettuna yrittäjien kokonaismäärään!
Itselläni ei ollut, tuolloin valuuttalainaa, vaikka sitä todella tyrkyttämällä tyrkytettiin!
Ilmoita asiaton viesti
Ei ollut tarkoitus jättää pois, arvelinkin, että tulee kommentteja ja täydennyksiä, ehkäpä jopa omakohtaisia kokemuksia asiasta.
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka, hyvä kirjoitus. Hyvä kun joku tuo näitä poliitikkojen miljardimöhläyksiä kansalaisten luettavaksi ja tietoon.
Itsehän ne ei niitä mainosta, vaan salaiseksi luokitteleminen on maan tapa.
Ilmoita asiaton viesti
Seppo, enpä minäkään paljon mainostaisi asiaa, jos olisin Lipposen tai Siimeksen asemassa, vaietaan asia mieluummin kuoliaaksi….
Mitähän valtionsalaisuutta tai edes liikesalaisuutta noihin asiakirjoihin liittyy, että ne voidaan määrätä salaisiksi noin pitkäksi ajaksi – liekö tuo edes laillista, kuka osaisi sanoa?
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka, yritysten tekemiä sopimuksia (tässä tapauksessa norjalaisen ja suomalaisen kesken) voi sopia salaisiksi, sitä ei mikään laki estä. Mutta niiden julistaminen salaiseksi ei suojaa niiden esille ottoa, jos on epäillys vaikkapa rikoksesta ja asiaa joudutaan käsittelemään oikeudessa. Suomen laki menee aina salaisten sopimusten yläpuolelle.
Ilmoita asiaton viesti
Eräs opetus tuosta jaksosta on myös se, ettei kaikista ole yrittäjiksi. Kun olen lukenut monia lamavelallisten kertomuksia, on niistä paljastunut se, että velkarahan perässä ollaan juostu hulluna, mutta samalla on voinut olla niin, ettei yrityksessä ole ollut koko aikana edes yhtään kirjanpitotaitoista henkilöä, mikä sitten on joidenkin yllätykseksi poikinut myös rikostuomioita.
Se, miksi valtio ei viitsinyt myydä velkoja pois 5% niiden arvosta velallisille itselleen, vaan ulkopuoliselle, näyttää äkkiseltään pelkältä kiusaamiselta, koska valtiontalouden kannalta se olisi ollut plusmiinus nolla. Asiassa on kuitenkin merkittävä piirre, mitä poliitikot eivät kehtaa suoraan sanoa, eli pelättiin liian helpon velkojen anteeksiannon johtavan häiriöön pankkisektorilla kun laaja joukko sellaisia yrittäjiä, joiden ei koskaan edes olisi alalla pitänyt olla, olisivat rynnänneet uudestaan lainatiskeille ja pankinjohtajat olisivat taas hövelisti tarjonneet valuuttavelkasetelinippuja. Sitten olisi taas maksatettu uuden kuprun hinta veronmaksajilla.
Valittu ratkaisu kuitenkin johti siihen, että uuden velkakuplan tiellä oli edes jonkin aikaa tiettyjen asiakkaiden luottokelpoisuusvaatimuksiin liittyviä ”puomeja”. 90-luvun alusta alkaen suomalainen pankkitoiminta on ollutkin paljon järkevämpää, mitä nyt viime vuosien asuntomarkkinoilla on alkanut tulla ylilyöntejä.
Ilmoita asiaton viesti
Mikko, kaikella sympatialla, mutta eikö viestistäsi ilmene aikamoinen asenteellisuus ja yleistys.
Jos 60.000 yrittäjää ja heidän velkojensa takaajaa on kysymyksessä, niin totta kai joukkoon mahtuu sellaisiakin ”yrittäjiä”, joita kuvaat. Mutta oman kokemukseni mukaan 80-90 %:a heistä oli pystyviä, ahkeria ja tavoitteellisia tyyppejä. Ja tuo mainitsemasi ”puomi” esti myös heiltä uusien yritysten perustamisen tai ainakin niiden riittävän pääomittamisen!
Sitä paitsi – ”..kun laaja joukko sellaisia yrittäjiä, joiden ei koskaan edes olisi alalla pitänyt olla, olisivat rynnänneet uudestaan lainatiskeille ja pankinjohtajat olisivat taas hövelisti tarjonneet valuuttavelkasetelinippuja.” – kumman vika, sen joka pyytää vai sen joka antaa. On olemassa sanonta – ei se ole hullu, joka pyytää vaan se, joka maksaa…
Kirjoitin jo aikanaan 1989 ollessani Etelä-Suomen Sanomain pörssikolumnistina, että ihmettelen, miten pankkisektori on ainoa, jossa merkonomit toistuvasti nousevat johtaviin asemiin (tai jääkiekon All Stars – pakki Ilpo Koskela KOP:ssa Lahdessa) ja että se on tämän maan turmioksi. Sorry vann kaikki merkonomit …. onneksi tuokin asia lienee ajan saatossa korjaantunut.
Ilmoita asiaton viesti
En usko, että niiden lamavelallisten määrä, joiden ei olisi ollut syytä katsoa ongelmiensa syiden vuoksi peiliin, jää vain 20%:iin, vaan on suurempi. Ihmiset ovat käyneet ainakin kansa- ja peruskoulunsa, suurin osa myös oppikoulun ja/tai lukion.
Vuosina 1988-91, joista siis suurin osa ennen laman puhkeamista, olen itse ollut yläasteella ja muistan, kuinka historian ja yhteiskuntaopin tunnilla opetettiin, mitä tarkoittavat takausvastuut ja vekselit ja kuinka opettaja varoitti niistä, tämä siis ennen lamaa. Koko Suomen itsenäisyyden aikana on ollut lukemattomia tapauksia takausvelkojen palamisesta käsiin jo aiemminkin ja teema on ollut myös ahkerasti käytössä salapoliisiromaanien juonien punonnassa.
Kun pankki myöntää lainan, sillä on myös laillinen oikeus realisoida pantit ja takausvastuut, jos rahoja ei muuten olla palauttamassa. Näin on lainaa myönnettäessä kirjallisesti sovittu. Monet tuntuvat haikailevan järjestelmää, jossa kaikkien yrityskonkurssien jäljet kaadettaisiin pankkisektorin kannettavaksi ja uusia yrityksiä voisi perustella pankkien myötämielisyydellä kerta toisensa jälkeen samojen henkilöiden toimesta, vaikka kaikki menisivät pieleen. Tällainen on kuitenkin markkinataloudessa mahdottomuus. Pankki ei voi olla yrittäjien tai kansalaisten sosiaalitoimisto, vaan liikelaitos.
Ilmoita asiaton viesti
Mikko, viittaan näihin sinun kuvaamisi tahoihin ”… Kun olen lukenut monia lamavelallisten kertomuksia, on niistä paljastunut se, että velkarahan perässä ollaan juostu hulluna, mutta samalla on voinut olla niin, ettei yrityksessä ole ollut koko aikana edes yhtään kirjanpitotaitoista henkilöä, mikä sitten on joidenkin yllätykseksi poikinut myös rikostuomioita.”
Aivan varmasti oli syytä sekä yrittäjissä että lainanantajissa – olet oikeassa, mutta 80-90 %:a porukoista EI kuulunut kuvaamaasi ryhmään.
Hiukan laajemmin ajateltuna, onko EKP (keskus)pankki – vai sosiaalilaitos 😉
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka K :”Jos 60.000 yrittäjää ja heidän velkojensa takaajaa on kysymyksessä, niin totta kai joukkoon mahtuu sellaisiakin ”yrittäjiä”, joita kuvaat. Mutta oman kokemukseni mukaan 80-90 %:a heistä oli pystyviä, ahkeria ja tavoitteellisia tyyppejä. Ja tuo mainitsemasi ”puomi” esti myös heiltä uusien yritysten perustamisen tai ainakin niiden riittävän pääomittamisen!”
Kiitos hyvästä kirjoituksesta.
Kun itse katselin tilannetta pankkitiskin takana ja palvelin mm. pieniä ja keskisuuria yrittäjiä, olen samaa mieltä siitä, että suurin osa vaikeuksiin ajetuista yrityksistä ja yrittäjistä oli pystyviä, ahkeria ja tavoitteellisia tyyppejä.
Heidän vaikeutensa eivät johtuneet siitä, etteivätkö he olisi ymmärtäneet asioita, vaan siitä, että he, ja myös me valuuttaluottoja heille myyneet, luotimme maan korkeimpien poliittisten päättäjien vakuutuksiin markan kestävyydestä. Heidän konkurssinsa ja tuhonsa ei aiheutunut asiantuntemattomuudesta eikä normaaliin yritystoimintaan kuuluvien yritysriskien realisoitumisesta, vaan siitä, että heistä tehtiin lamaan syyttöminä poliitikkojen tekemien megaluokan virheiden maksajia.
On aivan turha selitellä, että näitä asioita olisi opetettu koulussa jo ennen lamaa, kuten joku blogin kommentaattori esittää. Markka vapautettiin vasta 80-luvulla säännöstelystä ja irrotettiin reaalitaloudesta ja siitä tehtiin kauppatavara, jolla alettiin tehdä rahaa seurauksin, joista kirjoitat. Kun näistä asioista on vaiettu kaikki nämä vuodet, niin tuskinpa niitä löytyy ainakaan totuudenmukaisina oppikirjoista vielä tänäkään päivänä .
Ilmoita asiaton viesti
Viimeistään tämä todistaa, että demarit ovat uskomatonta saastaa! Lipponen kaikista eniten. Suhtaudun vihreään räkäklimpiinkin myönteisemmin.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kirjoitus. Itse selvisin elossa, mutta kyllä siinä yli 5 vuotta meni pilalle, vähintään.
Ja tosiaankin: rikollinen, lobbari, maanpetturi pyrkimässä presidentiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Olen kirjoittanut näille sivuille tästä aiheesta tämän kolmen vuoden aikana, ainakin yhden kerran ja ottanut muutamiin kirjoituksiin kantaa, perustuen noihin samoihin kysymyksiin.
Hyvä kirjoitus sinnulta ja hyvä kun nostat esiin tämän asian…
Korjaan sinun väärän tiedon;)
”Avoin kysymys Lipposelle ja Siimekselle : Miksi hallitus katsoi, että ei kannata tarjota tuota 95 %:n akordia velallisille itselleen, vaan annettiin norjalaiselle pörssiyhtiölle tehdä lamavelallisten hädänalaisella tilalla todella muhkeat voitot.”
Kyllä tarjottiin mahdollisuus velallisille. Se oli vain se pieni osa, muutama henkilö, ”omasta kerhosta” jotka saivat tämän sovittelumahdollisuuden.
En nosta heidän nimiään nyt esiin, ketkä saivat, mutta luulen että lukijoiden joukosta löytyy hyvämuistisia henkilöitä, jotka muistavat nimet.
Se on kuitenkin totta, että tavalliset ihmiset, PerusIhmiset, eivät saaneet mahdollisuutta tuohon akordimenettelyyn. Sekin on totta, että monet tekivät itsemurhan.
Mutta ottaakaa myös yksi näköala huomioon, kuinka suuri joukko passivoitui ja kuinka suuri joukko joutui käyttämään voimavaransa selviytymiseen. Tuo voimavara olisi ollut monta kertaa hyödyllisemmässä käytössä, toisenlaisin päätöksin.
Omassa kirjoituksessa joskus kirjoitinkin miksi ”duunarit ja tavalliset” ihmiset ovat kyrsiytyneet vasemmistopolitiikkaan johtuu juuri siitä syystä että heitä on voinut kusettaa aatteen nimissä vaalien välit, miten tahtoo. Viime vaalit on osoittaneet sen että kun lähtee ajamaan asioita jonkun nimissä, kannattaa muistaa ”ketkä meitä äänesti” Kuten Soini muistutti kunnallisvaalien jälkeisessä tilaiuudessa omaa porukkaansa.
Onneksi nyt ihmisten poliittinen muisti on alkanut toimia…
Ilmoita asiaton viesti
Hannu, juuri kuten esität ”…Mutta ottaakaa myös yksi näköala huomioon, kuinka suuri joukko passivoitui ja kuinka suuri joukko joutui käyttämään voimavaransa selviytymiseen. Tuo voimavara olisi ollut monta kertaa hyödyllisemmässä käytössä, toisenlaisin päätöksin.” Tuo onkin yksi tärkeimmistä asioista, jonka halusin tuoda esiin, –> mikä innovaatiopotentiaalin tuhlaus, joka osin jatkuu jo toisessa polvessa….
tai vaikeuttaa velkavankeudesta päässeidenkin uudelleen yrittämistä 2010 – luvulla, kun ei ole millä omasta takaa rahoittaa oman yrityksen kehittämistä / laajentamista (henkilökohtainen kokemus).
Ilmoita asiaton viesti
Oikeassa olet. Suomalaiseen kulttuuriin ei kuulu ns. sisään rakennettuna sellainen idea, että kansalaisten koko potentiaali olisi hienoa saada käyttöön ja siten hyödyttämään sekä ao. yksilöä että jopa koko yhteisöä.
Tästä perussynnistä ei tuomita vankilaan, mutta hyvämuistiset äänestäjät voisivat panna sille lopun melkoisen nopeasti, jos vain ymmärtäisivät vaaleissa hyvän muistin merkityksen.
Yhdysvalloissa konkurssi ei ole kaiken loppu, kuten meillä useimmiten. Jos firma on muutoin ollut lupaava, sen ihmiset ovat konkurssista huolimatta löytäneet uuden punaisen langan elämälleen, ilman leimautumista.
Meillä elää yhä ehkäisevä ja rankaiseva sekä byrokraattisen keskusjohtoinen kulttuuri.
Ilmoita asiaton viesti
Unohdat tarkoituksellisesti, että Niinistökin ajoi voimakkaasti velkojen myyntiä
Asia käsiteltiin talouspoliittisessa valiokunnassa , kahdessa kokouksessa ja valiokunta oli yksimielinen
Mainitun valiokunnan kokouksessa 29.11. mukana olivat Paavo Lipponen, Olli-Pekka Heinonen, Suvi-Anne Siimes ja Eva Biaudet.
Kokouksessa 8.12.: Sauli Niinistö, Olli-Pekka Heinonen, Sinikka Mönkäre, Kalevi Hemilä, Suvi-Anne Siimes ja Erkki Tuomioja.
Ja myytyjen velkojen arvo 12,2 miljardia markkaa ja ne myytiin 600 miljoonalla markalla eli 100 miljoonalla markalla eli velalliset tuomittiin velkavankeuteen pilkkahinnalla
Vapauttaminen olisi maksanut tuon 100 miljoonaa euroa eli pikkurahan
Enpä äänestä presidentinvaalissa kumpaakaan en Niinistöä, en Lipposta
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Pekka tarkennuksista, en jättänyt Niinistöä tarkoituksella pois, en vaan jaksanut ”paskakasaa” hirveästi tonkia. Kuten aikaisemmin totesin juttu perustui lähinnä omiin muistikuviin.
Siis toinenkin ”koko kansan pressaehdokas” – Niinistö – on ollut lahtaamassa osaa yhdestä yrittäjäsukupolvesta! Ja tarkkaan ottaen kolmaskin – siis Biaudet. Pressanvaaleistahan tulee varsinainen ”yrittäjien lahtariporukan kokoontumisajo”. Toivottavasti joku toimittaja tai aktiivinen kansalainen ottaa tämän asian esiin vaalitenteissä 😉
Ja tarkennuksesi summasta siis – 600 miljoonaa markkaa eli 100 miljoonaa euroa 60.000 velkaorjasta – muuttaa asian vieläkin härskimmäksi. Sehän on noin 1600 euroa / sielu ja he olivat ”löysässä hirressä” päätöksen jälkeen vielä yli kahdeksan vuotta (olivat olleet ennen päätöstä jo vuosia) – eli valtio sai kassaansa noin 200 euroa / velkaorja / vuosi !!! Uskonpa vaan, että tuon summan valtio menetti jo yhtenä vuonna harmaan talouden lisääntymisessä….
Kuten todettu, uskomaton ja häpeällinen juttu kaiken kaikkiaan.
Kiitos kaikille kommenteista ja tarkennuksista – keskustelu jatkukoon !
Ilmoita asiaton viesti
Näin on, härski juttu ja kuvaa hyvin suomalaisten poliitikkojen moraalivajetta. Erityisesti kun kolme puoluetta on valinnut kyykyttäjät pressaehdokkaaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Monien velkaorjuus jatkuu yhä. Minä pääsin vapaaksi tänä vuonna.
Ilmoita asiaton viesti
Sain nyt tarkkoja lukuja ja kiitos siitä. Aikaisemmissa kirjoituksissani puhuin 10 % Kiitos Ilkalle tästä kirjoituksesta, samoin Pekalle tarkennuksista.
Ilmoita asiaton viesti
Pertti
””Rahapolitiikan päättäjät mm Suomen Pankin pääjohtaja Kullberg ja valtiovarainministeri Viinanen päättivät, että korkotasoltaan huomattavan paljon halvemmat valuuttalainat avataan myös yksityisille henkilöille ja pienille yrityksille (isommat yritykset olivat hyödyntäneet niitä jo vuosia). Samalla vakuuteltiin, että markka on vahva, mainostettiin ns. ”vahvan markan politiikkaa” ja että mitään devalvaatioriskiä ei ole. ”
Eiköhän nuo valuuttalainat avattu yksityishenkilöille jo Liikasen valtiovarainministeriaikana?”
Jos muistan oikein ja muistankin…
Silloisn kun Suomen pankki paini löysän rahan painia, Ilta-Sanomat kirjoitti että entinen Suomen Pankin johtaja, nykyinen Presidentti on Suomen Pankin vakiovieras. Hänen autonsa seisoi Suomen Pankin takapihalla.
Eli Kyllä neuvonantajien runaus ei tuonut ainakaan viisuatta…
Ilmoita asiaton viesti
Presidentti Mauno Koivisto kävi Suomen Pankin tiloissa mm. pelaamassa lentopalloa parikin kertaa viikossa, mutta kyllä, hän oli mukana vapauttamassa suomalaisia rahamarkkinoitakin. Omallekin pikku yritykselleni tarjottiin valuuttalainaa KOP:sta ja tutut pyysivät mukaan kiinteistökauppaan.
Onneksi olen pula-ajan perillisenä noudattanut viisautta ”Jos se kuulostaa liian hyvältä ollaksen totta, se todennäköisesti ei ole totta” eli en sitten lainannut valuuttarahaa enkä lähtenyt mukaan isoon businekseen. Kavereille myytiin olemattomilla vakuuksilla ulkomaanrahaa, jota en ymmärtänyt silloin, enkä ymmärrä vieläkään. Pankit rikkoivat omia sääntöjään, mutta ne pelastettiin SHOPia ja KOPia lukuunottamatta. Kukaan ei pelastanut pienyrittäjiä, jotka olivat lähteneet laajentamaan perusliiketoimintaansa, kun kerran rahaa tarjottiin ja valtion edustajat lupasivat, että markka vastaa huutonsa.
Ilmoita asiaton viesti
”Eiköhän nuo valuuttalainat avattu yksityishenkilöille jo Liikasen valtiovarainministeriaikana?”
Itse asiassa rahamarkkinoiden vapauttamisesta oli päätetty jo 1980 luvun alkupuolella . Mm GATT ja EY edellyttivät rahamarkkinoiden avaamista .
Mutta ei Suomi ollut ainoa maa jossa on kärsitty rahamarkkinoiden vapauttamisesta: 1970-luvulta alkaen maailmassa on ollut jatkuvia valuuttakriisejä. Vuoden 1980 jälkeen yli 100 maata on kokenut pankkikriisin, joka laski maan BKT:ta vähintään 4 %:ia. Suomessa pankkikriisin kustannukset olivat virallisen arvion mukaan 1990-luvun alussa jopa luokkaa 8-10 %:ia BKT:stä ja epävirallisen arvion mukaan tätä merkittävästi suuremmat
Myöskin kovan markan politiikka johtui EY-lähentymisestä, devalvaatiota ja kellutusta pidettiin epäreiluna kilpailukeinona
Norja ja Ruotsi noudattivat myös kovan kruunun politiikkaa ja kärsivät myös pankkikriisistä. Mutta Norja ja Ruotsi tekivät voittoa pankkikriisillä sillä menetelmät kriisin hoidossa olivat toiset kuin Suomessa.
Suomessa luotonanto oli holtitonta ja niihin sisältyi suuria rikoksiakin eli pankit eivät välittäneet vakuuksien reaalisuudesta.
Mutta kun sääntely oli loppunut niin ei pankkein holtittomaan menoon enää voitu puuttua
Tuntuu ihmeelliseltä, että Tiivola, Lassila ja Ali-Melkkilä etc ovat arvostettuja pankkimiehiä vaikka he leipoivat katastrofin
Ilmoita asiaton viesti
Myös Sauli Niinistöllä ja Mauno Koivistolla tietysti oli tässä jutussa sormensa pelissä. Ei kaikkea voi pelkästään Lipposen ja Siimeksen päälle kaataa. Sinipuna oli se ruskea väri, joka kaadettiin suomalaisten yrittäjien niskaan.
Minun kohdallani tilanne johti siihen, että poikani syntymäkoti keinoteltiin pilkkahinnalla naapurin isännälle, joka ”sattui” olemaan Osuuspankin johtokunnan jäsen.
Ilmoita asiaton viesti
Minikoossa se, mitä tulee tapahtumaan koko Euroopassa parin vuoden päästä. Syylliset? Vanha poliisin ohje: seuraa rahaa.
Miksiköhän kukaan vastuullisista ei ole vastannut esitettyyn kysymykseen? Siimeshän on nykyään Varman ja Ilmarisen ”tiedottajana” Työeläkevakuuttajat TELA:n toimitusjohtajana. Luulisi olevan tiedotuskanavia saada vastaus julkisuuteen.
Ilmoita asiaton viesti
Kaija Irmeli, olen pahoillani, kuullessani tuollaisesta härskistä pelistä ja rikollisuudesta.
Tärkeää nöissä asioissa on muistaa aina tapahtuneet ja olla kurinalaisen kärsivällinen tutkiessaan asioita.
Ilmoita asiaton viesti
Muistatko millä konstilla keinoteltiin talo naapurille!
Mullahan se oli, että lainaehtopaperista pankki ei tarvinnut antaa kopiota asiakkaalle lakien mukaan ja silloin pankin oli helppo lisätä siihen mahdoton ehto, näin siinä luki: Asiakas sitoutuu pitämään käyttötililla aina kolminkertaisen summan mitä lainaa on pankista! Asiakas hyväksyy jos käyttötilin kate ei ole kolminkertainen velkaan nähden, että pankki ottaa asunnon hattuun ja realisoi sen, saatu tulo menee realisointikustannuksiin ja loppuvelka jää velalliselle maksettavaksi!
Näin kävi ja noin 95% maksettu asunto, ei olisi riittänyt loppuvelan maksuun!
Tunnen asian hyvin, kun soitin asiasta silloisen pankkitarkastuviraston johtaja Arangolle joka vahvisti, ettei asiakas tee mitään lainaehtopaperin kopiolla?
Samaa mieltä oli ”kuluttajalautakunta” ei asiakas tee mitää sillä kopiolla?
Ilmoita asiaton viesti
”Jo pelkästään taloudellisesti päätös oli järjetön, nuo 60.000 ihmistä olisivat varmasti tuottaneet kansantaloudelle 15 – 17 vuoden aikana 10 – 100 kertaa enemmän uusina innovaatioina, työpaikkoina jne kuin tilanteessa, jossa he norjalaisten velkaorjina välttelivät virallisia tuloja…”
Itse työllistin täysin velattomassa yrityksessäni 30 henkeä, mutta virheeni oli ottaa asuntolaina (anuiteetti) -89 ensimmäisen omistusasunnon hankintaa varten. Olin maksanut korkoni säännöllisesti, mutta siitä huolimatta -92 pankki vaati koko lainan kertamaksuna. Pankki ei suostunut minkäänlaiseen maksusuunnitelmaan, Jouduin myymään asunnon puoleen hntaan sen hankintahinnasta ja jäin 300.000 mk velkaa. Ilmoitin pankille, että minulta ette saa ikinä penniäkään ja siirryin lahden taakse Viroon pyörittämään Musiikkiravintolaa. Olen pysynyt edelleenkin lupauksessani, pankki ei ole saanut minulta penniäkään.
Se, miten kävi yritykselleni, tulkkipalvelutoimistolle, on henkilökohtainen tragedia. Lapseni sairastui syöpään -91 ja annoin firman ohjakset tulkkikollegani käsiin. Vietettyäni vuoden osasto kympillä, palasin todetakseni että kollega oli perustanut kilpailevan yrityksen ja vienyt kaikki asiakkaat mukanaan. Samalle alalle en enää lähteny, vaan jatkoin elämääni Virossa ravintoloitsijana ja osittain Suomessa free-lance tulkkina, sillä tavoin vältin pankkia ulosmittaamasta palkkatulojani.
Nyt olisi oleellista lähettää tämä Ilkan kirjoitus presidenttiehdokkaille muistutuksena Lipposen ja Niinistön sopimattomuudesta tehtäviinsä presidenttinä. Tulkkasin kymmenen vuoden ajan Väyrystä NL:n hajoamiseen asti, joten lähetän tämän kirjoituksen hänelle saatekirjeen kanssa, jossa kerron myös yrittäjäystävieni kohtalon, eräs perhetuttava teki itsemurhan. Rauha hänelle, kaikki eivät vaan kestäneet totaalista romahdusta.
Ilmoita asiaton viesti
Olen samaa mieltä viimeisten kommentoijien kanssa. Tämä pitäisi ehdottomasti nostaa presesidentinvaalikeskusteluihin! Olisi siinä Lipposella, Niinistöllä ja Biaudetillä, jotka kaikki olivat päättämässä asiasta, hiukan seliteltävää. Voisi esim kysyä, että käytetäänkö tulevan ”euro-laman” hoidossa samaa ”hyväksi koettua kaavaa” ;(
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka: Olen jo Väyrystä näistä asioista muistuttanut, mutta koskaan näistä asioista ei puhuta liiaksi. Pitäisi muistaa. Pitäisi ottaa opiksi.
Minulle on sanottu, että se joka uskaltaa ottaa nämä asiat esiin, voittaa varmasti vaalit, koska jokaista perhettä tämä 90-luvun teurastus kosketti. Tavalla tai toisella. Ja sitten vielä ihmetellään, miksi suomalaiset eivät ole niin halukkaita yrittämään.
Ilmoita asiaton viesti
Elina. Otan osaa. Näitä asioita ei saa unohtaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Kaija.
Näitä asioita ei todellakaan tule unohtaa, sillä 90-luvun laman hoito pankkilobbauksineen oli vasta alkusoittoa sille mitä tuleman pitää. Viimeiset kaksikymmentä vuotta hallitukset ovat olleet kansainvälisen finanssimafian marionetteja, nyt puhumme jo koko työtätekevän kansan suistamisesta velkaorjuuteen. Kiertävien siirtotyöläisten, halpatyövoiman, ilmaantuminen työmarkkinoille on merkki siitä, että olemme taantumassa luokkayhteiskuntaan.
Ilmoita asiaton viesti
Elina, pahoillani olen myös, mitä sinulle tapahtui.
Ja olet huomannut todellakin globaalissa mittakaavassa asian, joka on tapahtumassa.
Ilmoita asiaton viesti
Mikko Nummelin, olisi syytä jatkaa opiskeluja.
”Monet tuntuvat haikailevan järjestelmää, jossa kaikkien yrityskonkurssien jäljet kaadettaisiin pankkisektorin kannettavaksi ja uusia yrityksiä voisi perustella pankkien myötämielisyydellä kerta toisensa jälkeen samojen henkilöiden toimesta, vaikka kaikki menisivät pieleen. Tällainen on kuitenkin markkinataloudessa mahdottomuus. Pankki ei voi olla yrittäjien tai kansalaisten sosiaalitoimisto, vaan liikelaitos.”
Markkinataloudessa ei ollut mahdollista 90-luvun suuren laman pankkisektorin järjestelyn yhteydessä kohtuullistaa pienten ja keskisuurten yrittäjien kaatumisen pahimpia seurauksia. Sen tiedämme.
Maltti ja pienoinen aikalisä olisi auttanut monia esimerkiksi sen vuoksi, että vakuusarvot romahtivat devalvaatiota seuranneina kuukausina, mutta palasivat kyllä merkittävästi ylemmälle tasolle sitä mukaa, kun maa nousi lamasta. Velallisten kannalta tilanne olisi ollut silloin merkittävästi paremmin hallittavissa.
Ei haluttu odottaa, vaan realisoida. Kuinka monen yrittäjän kiinteistö ja muu omaisuus siirtyi rahalaitosten johtajien ja hallinnossa työskenneiden sukulaisille ja tuttaville pilkkahintaan? Sisäpiirikauppa eli silloin loistoaikaa. Kukaan ei ollut asianomaisia rikollisia kutsumassa leivättömän pöydän ääreen eikä näitä asioita ole jälkeenpäinkään tutkittu.
Puheesi markkinatalouden toiminnasta on täydellistä potaskaa. Pankki ei todellakaan voi olla kansalaisten sosiaalitoimisto, mutta kääntäen keinottelullaan kokonaisia kansantalouksia vararikon partaalle ajavia konkurssipankkeja voidaan rahoittaa verovaroin satojen miljardien arvosta.
Missä suhteessa tässä yhteydessä markkinatalousmekanismi toimii? Ei yhtään missään. Kyseessä onkin alaston vallankäyttö, johon lamahallitus uskottuineen ryhtyi ja johon myös EU-komissio Suomen hallituspuolueiden tuella on ryhtynyt käyttäen verukkeena eurovaluutan ”pelastamista”.
90-luvun laman uhreista suuri osa on jo kaiken avun ja tuen ulottumattomissa. Mutta olisi kansakunnan trauman hoitamisen kannalta vähimmäisvaatimus, että silloiset teot ja tekijät sekä heidän tekojensa aiheuttamat vauriot selvitettävisiin ja julkistettaisiin.
Siksi myös Koiviston konklaavin päätökset tulisi avata uhrien ja muidenkin kiinnostuneiden arvioitaviksi. Eikö taannoisista päätöksistä pitäisi jonkun tai joidenkin olla myös juridisesti vastuussa?
Ilmoita asiaton viesti
Päävastuu veloista on käsittääkseni velallisilla itsellään ja poliitikkojen syyttely on minusta osaltaan kohtuutonta. Talouden ylikuumenemisessa 80-luvulla ja sen jälkeisessä talouden krapulatilassa ei ollut sinällään mitään ihmeellistä ja käytännössä suhdannevaihtelut ovat markkinataloudessa aivan normaali asia. Jos heikon valuutan valtiossa asuvat tahot ottavat valuuttalainaa, on aivan ymmärrettävää että riskit ovat suuremmat vaikka korkotaso olisikin alustavasti alhaisempi.
Lisäksi en aivan ymmärrä kuinka tuossa olisi voitu tehdä muuten, kuin myyty velat markkinoilla. Perintätoimi ei sinällään ole valtion tehtävä ja lisäksi velkojen anteeksianto tuossa mittakaavassa olisi ollut 1) edesvastuutonta valtiontalouden heikon tilan vuoksi 2) olisi antanut väärän insentiivin yrittäjyydestä, liiketalousriski on oleellinen osa markkinataloutta ja yritystoimintaa.
Ilmoita asiaton viesti
Miljardien kaataminen pankeille ei ole edesvastuutonta? Silloisellakin pankkituella olisi moni yritys pelastettu, mutta kun rahat annettiin pankeille.
Ilmoita asiaton viesti
Mikko, mutama kommentti. Kirjoitat: ”Jos heikon valuutan valtiossa asuvat tahot ottavat valuuttalainaa….”. Tosiasia kuitenkin oli kuten blogistani ilmenee, että poliittiset päättäjät ajoivat vahvan markan politiikkaa – aivan loppun asti, mitä Viinasen devalvaatiota edeltävänä päivänä lyömä veto toimittajan kanssa kuvaa. Siis mistä kansa olisi voinut tietää, että asummekin heikon valuutan valtiossa? Tämä oli häikäilemätöntä valehtelua – ihan karuun loppuun saakka!
Myöskin kommenttisi ”Perintätoimi ei sinällään ole valtion tehtävä ja lisäksi velkojen anteeksianto tuossa mittakaavassa olisi ollut 1) edesvastuutonta valtiontalouden heikon tilan vuoksi 2) olisi antanut väärän insentiivin yrittäjyydestä, liiketalousriski on oleellinen osa markkinataloutta ja yritystoimintaa.”… osoittaa, että et tunne silloista tilannetta. Ensinnäkin valtion omistama roskapankki ”Arsenal” oli vuosikausia mitä suurimmassa määrin perintätoimisto ja omaisuuden realisoija! Jostain syystä se vaan haluttiin tuossa yhteydessä lopettaa. Lisäksi on muistettava, että nämä yrittäjät ja heidän hyväuskoiset lainojen takaajansa olivat vuosiin 1999-2000 mennessä jo vastanneet kaikista sitoumuksistaan niillä omaisuuserillä, joita oli ollut ja jotka siis oli realisoitu, usein hurjaan alihintaan. Siis yrittäjäriski oli mitä suurimmassa määrin toteutunut!
Jäljelle jääneet velat siis myytiin Norjaan. Valtio sai koko ”orjakaupasta” 100 M euroa, sillä ei paljon valtion taloutta paikattu. Törkeintä oli, että tätä 95 %:n akordia ei tarjottu suoraan velallisille, olen varma, että sama 100 M euroa olisi saatu suoraan heiltä jopa korkojen kera. Nyt koko ”orjaporukan” ansaintapotentiaali jätettiin vuosiksi hyödyntämään norjalaista pörssiyhtiötä! Ja samalla menetettiin valtava yrittäjä – ja innovaatiopotentiaali – vuosiksi jopa vuosikymmeniksi.
Ilmoita asiaton viesti
”olisi antanut väärän insentiivin yrittäjyydestä, liiketalousriski on oleellinen osa markkinataloutta ja yritystoimintaa”
ja miten kuvailisit sitten tämän hetken tilanetta niiden pankkien ja tai sijoittajien osalta, jotka haluavat tasata tappiot veronmaksajilla ?
Eikö pankeilla tai sijoittajilla ole riskejä ?
Ilmoita asiaton viesti
Eikö pankeilla tai sijoittajilla ole riskejä ?
Kyllä on, esimerkiksi USA:ssa, mutta ei Suomessa. Suomen pankin Kullberg kehtasi syyttää lainanottajia, vaikka pankit suorastaan tyrkyttivät lainaa ilman vakuuksa tai takauksia. Itse sain 600.000 mk asuntolainaa tuosta vain, ilman takaajaa vuonna -89, eikä vaadittu minkäänlaisia asiakirjoja yritykseni taloudellisesta tilasta.
Ilmoita asiaton viesti
Näinhän se meni myös itsellänikin, lainaa sai tiskiltä noutamalla pankki vekselin ja vasta myöhemmin kävin kotikonttorissa allekirjoittamassa lainapaperit.
Ilmoita asiaton viesti
Meillä oli parhaimmillaan liki 10 henkilöä työllistänyt yritys. Ja kun lama alkoi ja työt vähenivät ja korot nousivat, niin pankki yritti puolipakolla laittaa uudelle lainakierrokselle. Olisi vain vanhoja vakuusarvoja nostettu vastaavasti ja me tyhmät emme ottaneet rahaa vastaan, koska näimme, että menestymisen mahdollisuuksia ei enää ollut. Oltiin niin sanotusti rehellisiä. Olisi tietysti kannattanut ottaa rahat ja vasta sitten hakea firma konkurssiin.
Näissä yrittämisasioissa on vähän sama kauppa kuin lasten kasvattamisessa: parhaita neuvoja saa niiltä, joilla ei ole omia lapsia lainkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Nykytilanne on ihan yhtä lailla kestämätön ja sehän näkyy ja kuuluu. Rahaa on lainattu valtioille, koska on oletettu ettei valtiot voi mennä konkurssiin, muttei asia ole ihan niin yksinkertainen. Tappioiden kuittaus veronmaksajille ei lähtökohtaisesti ole oikein, mutta kun tarkastelee mitä tapahtui Jenkeissä kun antoivat suuren pankin kaatua vapaasti, lopputulemat tiedetään. Lainaa antaneet tahot ovat liian isoja ja liian verkostoituneita kaadettaviksi noin vain. Pankkien pääomittaminen onkin todennäköisesti osa talousongelmien ratkaisua.
Ilmoita asiaton viesti
Pieni kevennys keskusteluun. Olin jonkun aikaa 90- luvun lopulla ulkomailla – ja nämä 90- luvun taitteen muistot palasivat elävinä mieleen, kun palasin Suomeen ja huomasin kirjakaupan ikkunassa tutunnäköisen kirjan. Se oli ”suuren sijoittajagurun” Juhani Riikosen v 1989 julkaistu kirja nimeltään ”..joku Sijoitusopas”. Pieni hymy nousi huulilleni, kun huomasin kirjaa vuonna 1999 myytävän 95 %:n alennuksella 😉
Ilmoita asiaton viesti
Kiittäkää Sauli Niinistöä.
Hän jos joku taitaa ihmisten manipuloinnin ja onnistui sen suhteen myös Lipposen ja Siimeksen kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Muutama kommentti:
– Ne jotka tekivät maksusuunnitelman/sopimuksen pankin kansaa maksavvat näitä hamaan tappiin saakka.
– Velka annettiin anteeksi vain niille, jotka eivät sopimusta tehneet.
Toinen asia:
Porvarit olivat jo sopineet hallituksessa pankkituesta siten, että pankit antavat 50% takaukset (osakkeita kait) valtiolle lainan ajaksi.
Mutta Lipponen, tämä äärioikeistolainen yrmy, sanoi siihen, ettei pankkien tarvitse antaa mitään, ja porvarit tähän tietysti suostuivat.
[Tämän kertoo Esko Seppänen kirjassaan ja koska kunnialoukkausyytettä ei ole tullut, eikä Lipponen ole asiaa kommentoinnut, olen varma että tämä pitää paikkansa.]
Samalla uskon, että Lipponen toimi tässä lähinnä Koiviston juoksupoikana, mutta Koivistokin tiesi minkälaista broileria/koiraa tai sikaa käyttää mihinkin tehtävään. (Tietysti katson, että Lipponen on vain poliittinen broileri, joten ei tartte uudelleen bannata. Siis ei koira, eikä sika.)
Koivisto tulee menemään historiaan pelurina, joka käytti ihmisten elämät ja tulevaisuudet pelinappuloina ja Lipponen oli hänen torpeedonsa. Jota roolia hän on niistä ajoista vain vahvistanut.
Toivon, että lukijat, bloggaajat ottavat tämän asian esille joka viikko presidentin vaaleihin saakka.
Katsotaan kuinka syvää hiljaisuus mediassa syvimmillään on. ;=/
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Vielä: Eri työttömien yhdistyksissä on paljon eri alojen pienyrittäjiä näiltä ajoilta. Puuseppää, katontekijää yms. perinteisen ammatin harjoittajia.
Täysin loppuun palanneina pitkäaiakaistyöttöminä.
17 vuotta, jonka aikana ei kannata/voi yrittää, tekee kyllä tehtävänsä.
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Koiviston konklaavi
Jorma Ojaharju:
”Joka pitää edellä olevaa sepitteenä kaivakoon Googlesta todisteet kirjoittamalla Koiviston konklaavi. Ei tarvita www eikä muuta koristetta.
Velalliset tuomottiin elinkautiseen velkavankeuteen. Esimerkiksi ne joille 15 vuotta on tullut täyteen, eikä kolmannesta eläkkeestä enää peritä, eivät koskaan tule olemaan luottokelpoisia; takaajat tuhottiin niinikään.
Rinta rinnan viimeisessä DDR:ssa, Suomessa, työskentelevät lainsäätäjä, oikeusistuimet, syyttäjälaitos, poliisi, ulosotto ja verottaja.
Suotta ei Kylävaara kutsu Suomea velkavankileirien saaristoksi.”
http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/13…
_____________________________
”Karjalan Kuvalehden numero 6/2011 “Toistuuko Suomen pankkikriisi EU-rahoituskriisissä”– reportaasin soisin jokaisen omasta taloudestaan kiinnostuneen suomalaisen lukevan. Miksei myös kaikille EU:n kielille käännettynä muillekin.”
https://suomi2017.wordpress.com/2011/10/19/joukkoi…
_____________________________
Erkki Aho: Koiviston konklaavi
”Vakaan markan politiikka johti Suomen taloudelliseen katastrofiin. Tasavallan presidentti Mauno Koivisto kutsui 6.5.1992 oikeusjärjestelmän edustajia presidentinlinnaan kokoukseen, jossa heitä ohjeistettiin antamaan pankeille suosituimmuusasema riita-asioissa ja syytesuoja niistä johtuvissa rikosasioissa. Kokouksessa puhetta johti silloinen Korkeimman oikeuden presidentti Olavi Heinonen.
Pyysin tasavallan presidentti Tarja Haloselta tuon kokouksen pöytäkirjoja todistusaineistoksi oikeuskäsittelyyn. Vetosin EY:n tuomioistuimen päätökseen niin sanotussa Fortum asiassa 15.7.2003. Tasavallan Presidentti Tarja Halonen julisti asiakirjat salaisiksi minulle 24.10.2005 lähettämässään kirjeessä. Perusteluna oli presidentti Mauno Koiviston pyyntö.”
”Keskipohjan Aluesäästöpankin johtaja Veikko Korpela on antamassaan haastattelussa myöntänyt pankkien perineen velkoja kahteen kertaan. Samaan perintäongelmaan on kiinnitetty huomiota myös Arsenalin tarkastusvaliokunnan kertomuksessa vuodelta 2000 ja oikeusturva-asian neuvottelukunnan kertomuksessa vuosilta 2000-2001. Postipankin entinen pääjohtaja Seppo Lindblom tunnustaa syyllisyytensä Iltalehden haastattelussa 15.8.2005. Kristillisten kansanedustaja Toimi Kankaanniemi myöntää, että pankit toimivat rikollisesti. Pankit saattoivat vapaasti lähes ilman kontrollia laittaa ongelma-asiakkaidensa luottoja tuohon roskapankin (Arsenalin) piikkiin ja saada valtiolta täysimääräisen korvauksen noista ongelmaluotoista, jotka se laittoi tuohon roskapankin piikkiin. Lisäksi pankki tuhosi näiden ongelmaluottoja ottaneiden yrittäjien yritykset ja omaisuuden sekä takaajien omaisuuden. Roskapankin piikki oli auki ja rahalla ei ollut mitään takarajaa, sanoo kansanedustaja Kankaanniemi. Nyt on päästy lamasta ulos, pankit ovat rikkaita, mutta laman todelliset uhrit ovat hoitamatta, jatkaa Kankaanniemi. Se on Lipposen kahden hallituksen häpeä.”
http://pankkikriisi.blogspot.com/2008/11/koiviston…
___________________________________
Wikipedia:
”Esimerkiksi professori Heikki Ylikangas muistelee:[1]
”Tilaisuuden tarkoitus oli tasavallan presidentin ja – mikäli mahdollista – mukaan kutsuttujen henkilöiden arvovallalla painostaa Korkein oikeus tekemään Koiviston mieleinen ratkaisu pankkeja koskevassa asiassa.”
Koivisto piti erityisesti Korkeimman oikeuden 3.4.1992 tekemää päätöstä, jonka mukaan pankilla ei ollut oikeutta yksipuolisesti nostaa lainansaajan korkoa, virheellisenä.”
http://fi.wikipedia.org/wiki/Koiviston_konklaavi
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Erkki Ahon ajankuvauksia pankkikriisistä kannatta lukea laajemminkin:
http://pankkikriisi.blogspot.com/
Henry
Ilmoita asiaton viesti
OIKEIN HYVÄ LINKKI
Tässä yksi otos siitä:
”Arsenalin asiat salaisiksi
Aktiv Hansa Oy ja C&A Finland Oy ostivat 31.3.2000 ministeri Suvi Anne Siimeksen allekirjoittamalla kauppakirjalla Arsenal omaisuudenhoitoyhtiöiden 12,2 miljardin markan saatavat 5 %:lla todellisesta arvosta eli 600 miljoonalla markalla. Ongelmaluottoja oli noin 60 000 kappaletta.
Nyt näitä saatavia ulkomainen perintäyhtiö perii täydestä arvosta korkealla korolla suomalaisilta kansalaisen kuolemaan saakka ja eduskunnan päätöksellä vielä senkin jälkeen eli kuolinpesältä.
Erikoista kauppakirjassa on se, että ministeri myi nämä ongelmaluotot, vaikka Arsenal Oy:llä oli oma toimiva johto. Kauppasopimukseen sisältyy vielä ns. korvausklausuuli, jonka mukaan jos sopimus puretaan, niin koko kauppasumma laukeaa maksettavaksi. Tämä korvausklausuuli on perustuslain vastainen. Velallisille ei kuitenkaan annettu mahdollisuutta selvitä veloistaan tuolla 5 %:n summalla.
Helsingin Sanomien 1.4.2000 uutisen mukaan osa lainoista oli jo maksettu ja siis perintäkelvottomia.
Perintäkelvottoman velan luovuttamisesta perittäväksi on säädetty rikoslain 35 luvun 1-3 §:ssä Petos. Jo maksettujen lainojen perimisestä on raportoitu Arsenalin tarkastusvaliokunnan kertomuksessa vuonna 2000. Siinä todetaan, että noin 1000 tarkastetusta reklamaatiosta noin 100 todettiin aiheellisiksi. Lainaa ei ollut olemassa. Arsenalin asiat on julistettu salaisiksi. Miksi asiat pitää salata? Salaaminen osoittaa epärehellisyyttä. Täyttääkö Suvi Anne Siimeksen allekirjoittama kauppa törkeän petoksen tunnusmerkistön?
Ilmoita asiaton viesti
Uskomatonta hädänalaisten tilalla keinottelua. Ja nämä ihmiset, jotka ovat vastuussa tästä ovat vapaalla jalalla ja törkeän hyvissä hommissa ?!
Helvetti , ei voi olla totta……
Ilmoita asiaton viesti
Herää kysymys, ihan aikuisten oikeesti: eikö näitä jätkia hävetä yhtään, missä on moraali, missä jotkut inhimilliset arvot …..onko suomalaiset niin tyhmiä ja tietämättömiä että tällaiset asiat ”painetaan villaisella” ja äänestetään Niinistöä (tai Lipposta) presidentiksi,,,, suuri ihmetys…
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Henry.
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä.
Näin tuosta sinun persoonasi esittelyssä, että sinäkin olet ollut tekemässä joitain projekteja.
Minäkin tein yhden kotimaisen projektin, ennen EUta ja sitten yhden EU-projektin.
Tämä tapahtui P-Karjalassa.
Sisältä näki uskomatonta sikailua ja jätkät sen kun jatkaa…
Muutin Venäjälle 1997 tammikuussa ja tulin pois 2003 kesällä. Yhden asian opin Venäjällä + 100 kikkaa:
– Kaikki voi romahtaa ja pikku katsaus koulukirjoihin osoittaa, että kaikki aina romahtaa. Sitten koko muurahaiskeko pannaan taas pystyyn.
Syyllisisä ei koskaan ole vaan niin vain tapahtui… Elikkä taiteilija joka sanoi: ”Minä tapahdun.” oli ehkä jossakin ytimessä. ;=)
Jokatapauklsessa olen viimeiset 8 vuotta pitänyt 9:n hengen kissaa mallina: Kun tulee kylmä, mene kupla-volkkariasentoon, eli asu mahdollisimman halvalla jossakin hevon-kuusessa, käy läpi kaikki eri vaihtoehdot tilanteessa kuin tilanteessa – älä luota mihinkään – paitsi siihen, että ennenpitkää lentää taas paska, eikä edes tuuletin välttämäättä toimi.
Kaikessa vaatimattomuudessa ja ns. ”kurjuudessa” voit elää rikasta aikaa. Minä ainakin elän elämäni rikkainta aikaa, luon kuin hullu. No, tuo jälkimmäinen on todennäköisempää, ”mut’ mitsäs me näistä Kaanaan häistä, ku’ huomen’ on Jerikossa jortsut!”
Kai tässä on suoranainen kansalaisvelvollisuus alkaa varoitteleemaan noista pressaehdokkaista. Pitääkin panna oma ”vaaliteltta” pystyyn ja jakaa omia painatuksiaan, ei kenenkään puolesta vaan noita sössijä-rikollisia vastaan. ;=)
Siihen ehkä kansakin heräisi ja saisi tätä ”anti-kampanjaa” ajavan tukijoukon piankin koottua?
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Hienoa lähihistorian tulkintaa! Saattaa osittain ainakin selittää Lipposen alhaista kannatusta. Mutta mikä sitä Niinistöä vielä kannattaa? Onhan Sauli komea mies, mutta aika surullista jos se tämän ratkaisee. Miksi sitten Väyrynen ja Soini eivät ota näitä asioita esille? Veikkaan, että kaikilla ehdokkailla on ollut kätensä pelissä kyynärpäitä myöten, joten se siitä. Muutenhan Väyrysen luulisi käyvän päälle kuin höyryveturi, tämähän olisi takuuvarma ase koko kisan voittoon!
Itse muuten 90-luvun nuorena koen nämä asiat äärimmäisenä epäluottamuksena yhteiskuntaa kohtaan. En luota yhteiskunnan tukeen missään asiassa ja pidän hyvinvointiyhteiskuntaa pelkkänä kulissina. En odota saavani eläkettä koskaan jne. Totta tai ei, varmaan kuvastaa jonkin verran oman ikäluokkani ajatuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Minusta Soinilla, Väyrysellä,Essajahilla ja Haavistolla on tässä asiassa puhtaat paperit. Ihmettelen minäkin, että miksei Soini/Väyrynen ole ottanut asiaa esiin, ehkä kuitenkin jatkossa….
Ilmoita asiaton viesti
Minä olen ainakin tästä asiasta Väyrystä muistuttanut. Ja olen sanonut, että tämän vääryyden esille ottaminen on myös tie voittoon. Toivon, että hän tämän nostaisi esille ja että näistä virheistä otettaisiin myös opiksi nyt, kun ankeilla ajoilla jälleen uhkaillaan.
Ilmoita asiaton viesti
Olinhan siellä minäkin.
Ja sieltä, tuon varhaisaamun Nato-postaukseni sisällön ohella, löytyvät syyt miksen missään tapauksessa kannata sen enempää Niinistöä kuin Lippostakaan presidentiksi.
Itse yrittelin Viinas-putsauksen jälkeistä yritystoimintaa, mutta verottaja teki puolen vuoden (!) toiminnan jälkeen verotarkastuksen ja mielivaltaisesti aliarvosti apporttini ja lätki tuplaverot peitellystä osingonjaosta.
Kaksi juristia tutki tapauksen ja totesi sen tahalliseksi yritysmurhaksi. Mutta eihän sitä jaksanut tapella yli viiden (5) miljoonan euron ulosottopaineessa.
Palailin Nokian pulpetin kautta hommiin muutamaksi vuodeksi, ja päädyin eläkeläiseksi. Nyt eläkeläisenä voisi jotain pikkubisnettiä pyörittääkin.
Omaa käyttämättä jäänyttä potentiaaliani kuvatkoon Mensan mittaama ÄOni joka on 169.
Kiitos sinulle Ilkka Kakko, että jaksoit ottaa asian esille.
Ilmoita asiaton viesti
Tauno, tuot esiin uuden luvun tästä aiheesta.
Nimittäin minäkin huomasin, että virkamiehet kohtelivat meitä kuin pahantekijöitä. Ja se alkoi nimenomaan noina vuosian, tai ainakin voimistui.
Olen usein koettanut miettiä syitä. Tässä arvaukseni:
– Joissakin piili sellainen ”ähä-kutti”-meininki, niinkuin heille oltaisiin näytetty kuinka yrittäjillä on kalliimmat kesämökit, paremmat autot ja isommat veneet, eli sosiaalinen kateus iski läpi. Oli nimittäin toki niitä yrittäjiä, joilla kaikki nousi päähän.
– Joissakin tapauksissa tuntui olevan syynä se, että ”kaikki yrittäjät ovat pelureita”.
Tämä tyypillinen kuppikunta on melko mielenkiintoinen: Kunnioittavat ’sliipattua pukumiestä’, mutta samalla katsoivat nenänvarttansa pitkin jotakin peltiseppää, katontekijää, painattajaa jne., joka teki töitä niska limassa pitääkseen yrityksensä rattaat pyörimässä.
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Tärkeä tieto:
Kirjoitin Erkki Aholle, joka oli dokumentoinut paljon asioita lamasta. Linkki: http://pankkikriisi.blogspot.com/
Hän vastasi, että voimme/voin oikolukea, korjata kirjoitusvirheet jne.
Hänelle tärkeintä on, että nostamme nämä asiat julkisuuteen, julkiseen keskusteluun.
Olen häneen vielä myöhemmin yhteydessä.
Jos haluatte tarkempaa tietoa/auttaa asiassa, lähettäkää minulle s-postia:
Henry.Finland@gmail.com
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Erittäin hyvä kirjoitus Ilkka, kiitos siitä. Levittäkäämme pressavaalipanelien järjestäjille vinkkejä. Muuten Koiviston konklaavista vielä: käsittääkseni Tarja Halonen julisti 2004 tammikuussa asiakirjat salaisiksi 60 vuotta. Muutamien pressavaalien yli!
Ilmoita asiaton viesti