Uskomaton sotilasvarikko Venäjällä.

Viime maailmansodan jälkeen liikkui tietoa, että pahimmillaan Neuvostoliiton työpaikoista palveli 70-80% puna-armeijan tarpeita ja sen uskoo kun käy vilkaisemassa googlessa/you tubessa järkyttävän suuria sotilasromuvarikkoja. Katso: https://youtu.be/sVweAsdJgCI myös sivulta löytyy muitakin varikkoja.

Romuvarikkoja jota on joka puolella Venäjää, ja ne sisältävät ajoneuvoja telakalustoa, panssarivaunuja, helikoptereita, ja lentokoneita, myös muuta roinaa pilvin pimein.
Ympäröivillä rakennuksilla on yleensä katot romahtaneet ja ikkuna-aukot tyhjinä.
Useasti ne on aidattu heppoisella piikkilangalla ja vartiointia ei ole.
Suomesta pääsee suuriin romuvarikkoihin tutustumaan, kun läheisestä kylästä palkkaa oppaan jolle antaa vähän ”törsöörahaa” niinhän hän johdattaa aidassa oleville aukoille.

Ensimmäisenä tuli vastaan silmänkantamattomiin KrAZ-255B tykinvetoon tarkoitettuja maastokuorma-autoja,joista paikalliset oli vienyt kaikki etu, taka, ja vilkkuvalot myös taustapeilit. Sitkeimmät oli purkaneet jopa johtosarjat, oli varmaan tarvinneet kodin sähköremonttiin. Ikkunat oli monista autoista lyöty sisään, kun auto on taivasalla vuosia, ne oli täysin tuhoutuneita. Autoilla oli myös puskettu talvella käyntiin toinen auto toisella puskurin osalla, niin monesta oli runko vääntynyt ”kananverkolle”.
Hytin runko oli rakennettu puusta, niin oven avatessa karmin raosta tuli lutikkoja ja lahokuoriaisia kun saumat ei pidä.
Huomatkaa että autojen ajokilometrit olivat vain 300-3000 km, ja kaikki oli sulattoon menevää, sitä ei ymmärrä miksi raaka-ainetta ei uudelleen käytetä.
Näissä KrAZ maastokuorma-autoissa on kuviolliset ja leveät renkaat, jotka oli kulutuspinnaltaan uudet, niitä oli kymmeniätuhansia autojen alla lontallaan.
Oli myös sotilaskäyttöön tarkoitettuja massiivisia erikoisajoneuvoja, joiden alustalla oli sellainen konstruktio, joka käyttötarkoitus meikäläiselle ei avautunut. Useimmat oli prototyyppejä, jotka oli suoraa tehtaalta ajettu romuvarikolle, kun ei käytännössä pelannut.
Merkkivalikoima oli kirjava löytyi Caz, Ural, KamAZ, Zil autoja eri versiossa, pisti silmään että eräissä umpikaappiautoissa kaikki ovet retkotti auki, ja korkaamattomia ammuslaatikoita sekä toimivia varsikäsikranaatteja oli hujan hajan lattialla.

Panssarivaunuja ja muita miehistön kuljetukseen tarkoitettuja telaketjuajoneuvoja oli monessa ruodussa niin kauas kun näki, eli useita satoja, ja kaikki ”ulkoruokinnassa”. Kaikki vahvassa ruosteessa tykinputkia myöten, mitään suoja-aineita ei putkissa ollut, telaketjujen rissat umpiruostunut, että mitään reservivaunuja nämä ei taatusti ole.

Helikopterien kirjo käsitti prototyypeistä ja lentotoiminnassa pudonneista koneista isoihin ”romettoihin”,eli Mil Mi-26 sodassa käytettyihin koneisiin, osalla oli luodinreikiä rungossa.
Kiinnitti huomio onnettomiin prototyyppeihin, jotka oli koottu peltisaksilla ja pop-niiteillä pienempi helikopteri, mieleen tuli että kyläseppä Suomessa tekee paremman korin. Kiire lähtö on tullut monesta kopterista, kun kypärät jäänyt sisään.

Missä oli sivuraidetta, ne olivat täynnä vetureita ja kiskokalustoa uskomaton määrä. Höyryvetureita oli ajettu jonoon niin kauas kun raidetta riitti, Veturin nokassa oli kansi josta poltinosa putsataan, oli ruostunut ja useammassa reikä, joten kauan on seisonut, mihin näitä säästellään?

Näissä on miljoonien työntekijöiden välittömien ja välillisten työpanos heitetty hukkaan suuruudenhullun sotainnon takia, sanoisin että sairasta kun itse näki.

PS;Kun Suomi päätti ottaa Venäjän valtionvelasta näitä KrAZ-255 tykinvetäjiä, ei tyhmempää päätöstä ei ole, olen ollut uuden Suomeen tuodun auton kyydissä, ohjaus oli niin väljä ja toinen etuvanne valmiiksi kiero, että löi kuskin sormet mustaksi,ja lakki ei pysynyt ajaessa päässä. Tilaaja ei hallinut mitä valmiiksi olevaa romua sai. Nyt Kuljun varikko myy pilkkahintaan näitä ”kylähulluille” pihakoristeeksi.

+11

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu