Mitä tehdä liikennemerkillä??

Nykyinen tieliikennelaki on hyväksytty 10.8.2018/729. Se astui voimaan 1.6.2020. Siitä huolimatta se on siis edellisen hallituksen aikana säädetty. Nykyinen hallitus kun nimitettiin vasta 10.12.2019.

Edellisessä hallituksessa liikenneministerinä toimi, kuten tiedetään, Anne Berner. Taksilaki oli myös hänen aikaansaannoksiaan.

Yllä oleva kuva esittää erästä uutta liikennemerkkiä, mikä tuli kuvaan mukaan edellä mainitun uuden tieliikennelain myötä. Liikennemerkillä kielletään ajo nastarenkailla.

Minusta tämä on suoraan sanottuna typerää. Melkein kuin lainsäätäjät olisivat ajatuksissaan olleet jossain 1800-luvun loppupuoliskon ajatusmaailmassa. Mikä kyllä ehkä sopii kuvioon, ottaen huomioon että Perussuomalaiset/Siniset istuivat edellisessä hallituksessa.

Katsokaamme hieman mallia muualta, mutta siltä samalta ajanjaksolta:

Aika kuuluisa esimerkki tulee Pennsylvanian osavaltiosta, Yhdysvalloista, vuodelta 1896, jolloin lainsäätäjät päättivät yksimielisesti hyväksyä seuraavanlaisen lain:

Mikä tahansa auton kuljettaja, joka liikkuessaan autolla sattuu kohtaamaan nautoja tai karjaa, pitää

  1. välittömästi pysäyttää ajoneuvonsa,
  2. hetimiten ja mahdollisimman nopeasti purkaa autonsa osiin, ja
  3. piilottaa osat näkymättömiin lähellä olevien pensaiden taakse, kunnes ratsastaja tai karja on riittävästi rauhoittunut.

Osavaltion kuvernööri kieltäytyi kuitenkin vahvistamasta tätä lakia, ja laki raukesi siihen.

Englannista löytyy kolme tällaista lakia, jotka kulloinkin olivat jopa voimassa. Vuosilta 1861, 1865, ja 1878.

Ankarimpana näistä pidetään vuoden 1865 lakia, jossa muun muassa säädettiin että autoja sai maaseudulla ajaa enintään 6,4 kilometriä tunnissa, ja kaupungeissa vain 3,2 kilometriä tunnissa, ja että jokaisen auton edessä vähintään 55 metrin etäisyydellä piti kulkea jalkaisin mies, joka heilutti punaista lippua.

Tästä juontaa juurensa tällaisten lakien yhteisnimitys, punaisten lippujen lakeja. Red Flag Laws.

Näyttää vähän siltä kuin tämä liikennemerkki on tullut kuvaan mukaan lähinnä Helsingin kaupungin toivomuksesta. Kun tätä nyt sitten on saatu, näyttää myös siltä, ettei kaupungissa oikein tiedetä, mihin, ja missä, sitä voisi käyttää. Tämä johtopäätös syntyy siitä syystä että vasta nyt kerätään kaupunkilaisten ehdotuksia kohteista, jossa tällaiselle liikennemerkille voisi olla käyttöä.

Eikös olisi pitänyt selvittää ensin ja säätää laki vasta sen jälkeen??

Toisaalta Helsingissä kyllä osataan muutenkin. Tässä jokunen vuosi sitten piti kaupungin viranomaisten mielestä soittaa kaupungin virastoon tiedustellakseen oli pysäköinti kielletty jollakin tietyllä kadunpätkällä, kun sitä ei ollut kyseisellä kadunpätkällä liikennemerkillä kielletty, mutta silti eräille rapsahti “sakko” siitä että kadunpätkällä oli pysäköity väärin. En sitten tiedä vastattiinko kaupungin kyseisessä virastossa joku puhelimeen ympäri vuorokauden.

Ja jos haluaa maksaa selvällä rahalla pysäköimismaksunsa Helsingissa, niin se ei käy. Pitää luopua yksityisyydestään, jos mielii maksaa. Mihin tarkoitukseen kaupunki kerää näitä henkilötietoja ei ole koskaan kerrottu.

Liikennemerkillä voisi tietysti olla myös toinen merkitys. Jos otetaan mallia Pennsylvanian vuoden 1896 laista, niin tällä merkillä voisi osoittaa myös seuraavaa:

Tällaisen liikennemerkin kohdatessaan, kuljettajan, joka liikkuu nastarenkailla varustetulla autolla, pitää

  1. välittömästi pysäyttää ajoneuvonsa,
  2. hetimiten ja mahdollisimman nopeasti vaihtaa autoonsa, toisenlaiset, olosuhteisiin sopivat, renkaat ilman nastoja, ja
  3. välittömästi liikennemerkin vaikutusalueen loputtua, välittömästi pysäyttää ajoneuvonsa uudelleen, ja
  4. hetimiten ja mahdollisimman nopeasti vaihtaa nastarenkaat takaisin.

Jos nyt ajatellaan että ajetaan nastarenkailla kapeaa yksisuuntaista liikenneväylää, jossa kääntäminen ei ole mahdollista, joko koska ei ole tilaa kääntyä, tai koska silloin joutuisi ajamaan kiellettyyn ajosuuntaan, ja kohtaa tämän liikennemerkin, niin ei jää kovin paljon mahdollisuuksia. Joko jatketaan matkaa kiellosta piittaamatta, tai pysäytetään ja aletaan vaihtamaan renkaita. Edellyttäen tietysti että sellaisia on mukana.

Rengasvaihdon aikana voi jono auton takana kasvaa, jonkin verran. Kestääkö odottajien hermot?? Vai nouseeko murhanhimo?? Road Rage voi olla aika paha, kun se iskee.

Helsingin kaupunki on ilmoittanut että on tarkoitus sallia tonteille ajo nastarenkailla, myös alueilla, jossa nastarenkaiden käyttö olisi kiellettyä. Hienoa! Tämähän tekee kiellon valvontaa entistä hankalammaksi. Jos on tarvetta, niin ei kun ajeta johonkin pihaan, vaikkei sinne muuten olisi asiaa. Ruotsista kantautuukin tieto ettei siellä tällaiset rajoitukset ole kyetty valvomaan.

Sitten on turvallisuusnäkökohta. “Nokian Renkaat on arvioinut vuonna 2014, että jos kitkarenkaiden osuus kaikista talvirenkaista on esimerkiksi puolet, Helsingissä tapahtuisi 400 liikenneonnettomuutta enemmän vuodessa.”

Se ei taida olla aivan mitätön luku se.

Typeryydelle saatta tulla hinta, joka maksetaan ihmishenkien, tai invalidisoitumisen muodossa.

Lähteet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Red_flag_traffic_laws

https://www.is.fi/autot/art-2000006523134.html

https://yle.fi/uutiset/3-11479937

https://www.is.fi/autot/art-2000006593746.html

ingmarforne

Humanististen tieteiden kandidaatti. Aidon oikeudenmukaisuuden toisinajattelija.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu