Monta kertaa palveluntuottaja voi vaihtua sopimuskauden aikana?

Vantaa kilpailuttaa henkilökohtaisen avun palvelut, jotka käytännössä koskettavat erityisryhmiä kuten vaikkapa kehitysvammaisia. Kyse on vammaispalvelulain mukaisesta avustajan palvelusta, jonka palveluntuottajan kaupunki kilpailuttaa. Jotta järjestelmä olisi mahdollisimman sekava, osa hankkii avun suoraan itse kaupungin maksaessa.

Kilpailuttaminen on varmasti tärkeää kustannusten kurissa pitämiseksi, mutta missä on järki? Nykyisen sopimuskauden aikana erilaisten yrityskauppojen seurauksena tosiasiassa palveluntuottaja on vaihtunut ainakin kolme kertaa. Tämä siis viimeisen reilun kahden vuoden aikana. Toisaalta saman järjestelmän sisällä on useita tapoja ostaa palvelua, osa voi itse etsiä palveluntuottajan ja osalle kaupunki kilpailuttaa.

Mihin tarvitaan oikeastaan tätä väliporrasta, joka kilpailuttaa palvelun jonka palveluntuottaja vaihtuu liian usein? Eikö asiakas itse ole paras kilpailuttaja ja tietää minkälaista palvelua tarvitsee? Kun puhutaan kustannuksista, itse asiassa yhden väliportaan jättäminen väliin ja parempi laatu tuovat kokonaisuutena sekä asiakkaan että veronmaksajan kannalta parhaan palvelun.

Kuinka monta kertaa sinä olisit valmis vaihtamaan vaikka kotisi siivoojaa kahden vuoden aikana? Henkilökohtaisen avun palvelu on sanan tarkoittamassa merkityksessä hyvin henkilökohtainen palvelu.

Olen ehdolla aluevaaleissa, jotta voin vaikuttaa parempaan palvelujen kilpailuttamiseen.

Inka Kolhinoja
Liike Nyt, Vantaa-Keravan hyvinvointialue

 

 

 

 

 

 

 

+1

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu