Vammaisten tulkkauspalvelut eivät toimi

Kuulovammaisille on tarjolla arkeen apua Kelan tarjoaman tulkkauspalvelun muodossa. Palvelu on tärkeä huonokuuloisille, kuuroille tai muuten tekstitulkkausta tarvitseville arjessa, opiskeluissa tai työssä.

Valitettavasti hyvältä kuulostava palvelu ei sitä käytännössä ole. Vammaisten tulkkauspalvelusta moni joutuu päivittäin taistelemaan, siis taistelemaan palvelusta joka on olemassa ja johon on oikeutettu.

Miten näin voi olla?

Tulkin saaminen vaikkapa sovittuun viranomaistapaamiseen, säännölliseen kilpaurheiluun tai vaikkapa teatteriin ei olekaan itsestään selvää. Lisäksi olen havainnut uuden ongelman, tulkkia on vaikea saada poliittiseen toimintaan liittyviin kokouksiin tai tapahtumiin. On nöyryyttävää, että tulkkauspalvelujen saaminen käytännössä joudutaan hoitamaan epävirallisessa FB-ryhmässä, jossa asiakkaat huutelevat tulkkien perään.

Miksi näin on?

Kela on vuodesta 2010 kilpailuttanut tulkkauspalvelut ja Uudellamaalla on esim. kirjoitustulkkien määrää vähennetty. Järjestelmä on itsessään kunnossa, mutta tekijöitä on vaikea saada ja kilpailutusten myötä tulkkeja työnnetään pois alalta. Kilpailutuksia on puitu markkinaoikeudessa ja alan tilanne on vähintään sekava. Mihin rahat menevät säästöjen jälkeen?

Miksi tämä on ongelma?

Vammaisten tulkkauspalvelut ovat tärkeä osa monelle mahdollisuutta osallistua yhteiskunnalliseen toimintaa, harrastaa ja monelle se on myös tarpeen ansiotyössä. Itselle tämä on näkynyt tulkkivarausten osalta jatkuvana epävarmuutena saako tulevaan tapahtumaan tulkkia vai ei? Onneksi tähän asti tulkit ovat joustaneet sekä paikanneet osaltaan järjestelmän luomaa haastetta. Ihmetystä herättää miksi kilpailutuksessa palveluntuottajien määrä aliarvioidaan ja esim. Pirkanmaalta löytyy enemmän palveluntuottajia kuin vaikka Helsingistä.

Inka Kolhinoja
Liike Nyt aluevaaliehdokas, Vantaa-Kerava

 

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu