1994 vuotta Yeshuan kuolemasta syntiemme sovitukseksi

Tämä blogi perustuu toisen blogistin kirjoitukseen lähes samanlaisella otsikolla. Sillä erotuksella, että minun blogiani saa kommentoida, ja esitän erilaisen teorian siitä, mikä viikonpäivä ja vuosi oli kyseessä.

Verrattain perusteelliselta vaikuttava olettamukseni päätyy tukemaan johtopäätöstä, että Yeshuan ristiinnaulitseminen tapahtui keskiviikkona 5. huhtikuuta vuonna 30. Siis juutalaisten pääsiäisen aattona 14. nisan-kuuta.

http://www.cgsf.org/dbeattie/calendar/?roman=30

Miksi juuri keskiviikkona? Siksi että Yeshua sanoi moneen kertaan suurieleisesti, että Hän tulee olemaan haudassa ”kolme päivää ja kolme yötä”. Perjantaista sunnuntaihin ei mitenkään saa tehtyä kolmea yötä. Siinä on vain kaksi yötä. Tarvitaan vähintään yksi yö enemmän. Mutta mistä sen saisi, kun evankeliumit sanovat niin selkeästi, että Hän kuoli sapattia edeltävänä päivänä. Siis perjantaina?

Ratkaisu tähän matemaattiseen epäyhtälöön tarjoutuu vuoden 30 juutalaisesta kalenterista, jossa pääsiäinen (eli 15. nisan-kuuta) sijoittuu torstaihin 6. huhtikuuta. Mooseksen laki eli toora käyttää sanaa ”sapatti” myös vuosittaisista suurista juhlapäivistä. Sana sapatti on siis monitulkintainen käsite toorassa: se tarkoittaa ”pyhää lepopäivää”, joka on useimmiten lauantai, mutta 7 kertaa vuodessa se saattaa olla myös joku muu viikonpäivä kuin lauantai.

Edellä kuvatulle epäyhtälölle on siis olemassa mahdollinen ratkaisu, jossa Yeshua viettää haudassa enemmän kuin vain kaksi yötä. Jos ristin kuolema tapahtui pääsiäisen aattona, keskiviikkona 5. huhtikuuta vuonna 30 (14. nisan-kuuta), ja ylösnousemus tapahtui ennen auringonnousua sunnuntaina 9. huhtikuuta vuonna 30, näiden kahden ajankohdan väliin jää kolme kokonaista päivää (torstai, perjantai ja lauantai) sekä kolme kokonaista yötä (näitä edeltävät yöt). Lisäksi tähän aikaväliin sijoittuu lyhyt hetki neljättä päivää (keskiviikon ilta) sekä tuntematon osuus neljännestä yöstä (sunnuntaita edeltävä yö): evankeliumien mukaan Yeshuan ylösnousemus huomattiin varhain sunnuntaina ennen auringonnousua. Se ei tarkoita että ylösnousemus tapahtui vasta aamulla. Se on saattanut tapahtua missä tahansa vaiheessa yön aikana.

Erilaisten taustatietojen kannalta toinen mahdollinen vuosi, jolloin Yeshuan kuolema olisi saattanut tapahtua, on 33. Tuolloin pääsiäinen sijoittuu lauantaille, eli tuo päivä oli samalla kertaa sekä tavallinen viikkosapatti että vuosittainen suuri sapatti. Siinä tapauksessa ristin kuolema sijoittuisi väistämättä perjantaille, josta ei muodostu kolmea yötä ennen ylösnousemuksen päivää eli sunnuntaita.

Hyvää hyvää keskiviikkoa kaikille!

IonMittler
Vantaa

Moniulotteisen demokratian puolestapuhuja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu