Väestön keskipiste liikkuu etelään vielä 30 km lisää, koska who cares?

YLE uutisoi tänään, että väestökehityksen asiantuntija Timo Aro ennustaa väestön keskipisteen liikkuvan vielä seuraavat 20-30 vuotta etelään päin kilometrin vuodessa. Sen lisäksi, että se on tehnyt samoin jo viimeiset 30 vuotta, Suomen väestön poistuessa Keski-Suomesta ja Pohjois-Suomesta kohti etelää, erityisesti kohti Helsinkiä.

Mitä Keski-Suomen ja Pohjois-Suomen poliitikot ovat mahtaneet tehdä näiden vuosikymmenien aikana, ja mitä he aikovat tehdä seuraavien 30 vuoden aikana? Pelata pasianssia? Ainakaan poliitikot eivät ole vielä toistaiseksi tarttuneet kiinni tarjolla olevaan ratkaisuun tähän ongelmaan: oikeusministeriön portaalissa oleva kansalaisaloite pääkaupunkiaseman siirtämiseksi Jyväskylään, keskelle asuttua Suomea. Alkaisi tuo väestön keskipistekin käyttäytyä vähän toisella tavalla, jos politiikan ja talouselämän painopistettä siirrettäisiin keskemmälle valtion aluetta.

Hallituksen muodostaminen on vielä kesken, mutta heti vaalien jälkeisinä päivinä Antti Rinne ehti lupailemaan medialle, että hänen hallituksensa tulee tukemaan mm. rautatieyhteyksien parantamista Helsingistä Turkuun ja Tampereelle. Ja mikäpä siinä on lupaillessa, sillä eihän liikenneministeriöllä edes ole menossa selvityksiä juuri muiden rautatieyhteyksien kehittämiseen kuin Helsingistä lyhyt pätkä länteen, pohjoiseen tai itään.

Viime vuosikymmenien aikana Suomen puolueiden ja hallitusten politiikassa on näkynyt yhä vakaampi usko siihen, että Suomen kehityksen ja menestyksen pääpaino on Helsingin, Turun ja Tampereen muodostamassa kolmiossa, plus noin 100 kilometriä ulospäin joka suuntaan. Siinä on ydin-Suomi, jonka menestykseen ja vahvaan tulevaisuuteen puolueet ja hallitukset uskovat ja panostavat lähes kaikki valtion yhteiset resurssit.

Kuinka tämä mahtaa käytännössä toimia: Mikä on Keski-Suomen ja Pohjois-Suomen poliitikkojen rooli, kun puolueet ja hallitukset ajavat tällaista Helsinki-keskeisiä politiikkaa vuodesta toiseen ja vuosikymmenestä toiseen? Nähdäänkö puoluetoimistolla aina äänestys, jossa Keski-Suomen ja Pohjois-Suomen kansanedustajat äänestävät Helsinki-keskeistä aluepolitiikkaa vastaan? Pahoin pelkään että Keski-Suomen ja Pohjois-Suomen kansanedustajat eivät edusta oman alueensa kansaa tällä tarmokkuudella. Pahoin pelkään että he eivät avaa suutaan lainkaan, kun pöydälle tulee jälleen uusia esityksiä Helsinki-keskeisistä infrastruktuurin hankkeista, joihin halutaan sijoittaa taas uusi iso siivu valtion budjetista. Pahoin pelkään että kamelin selkä on jo katkennut, Keski-Suomen ja Pohjois-Suomen tärkeyteen ja kehityskelpoisuuteen eivät usko enää edes näiden alueiden kansalaiset ja poliitikot itse.

Jos pääkaupunki olisi Jyväskylä, ministeriöt eivät parhaillaan suunnittelisi ainoana hankkeenaan tunnin junaa Helsingistä Turkuun ja Tampereelle, vaan täysin uutta junaa sinne missä niitä ei vielä ole: Jyväskylästä Lahteen, Jyväskylästä Haapajärven kautta Ouluun, Jyväskylästä Pieksämäen kautta Joensuuhun, Jyväskylästä Mikkelin kautta Lappeenrantaan ja siitä edelleen Pietariin. Loputtomista pääkaupunki-keskeisistä liikennehankkeista alkaisivat hyötyä sellaiset alueet, jotka oikeasti tarvitsevat kehittymistä. Helsinki, Tampere ja Turku kun eivät edes tarvitse enää valtion tukemaa kehitystä, verrattuna muuhun Suomeen. Mutta sinne vain kaadetaan kohta lisää rahaa, jälleen kerran uuden hallituksen toimesta, jonka Antti Rinne kohta onnistuu kokoamaan.

IonMittler

Moniulotteisen demokratian puolestapuhuja. Kansan tahto on moniulotteinen, ja pääsee kunnolla oikeuksiinsa vain jos myös päätöksenteko on riittävän moniulotteista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu