Kaupan omat halpamerkit hallituksen tähtäimessä

Hallitusohjelmassa on pientä hämminkiä aiheuttanut sanamuoto: ”Hillitään päivittäistavarakauppojen ylivoimaista neuvotteluasemaa lainsäädännöllisin toimin, muun muassa private label -tuotteet.”

Tästä seurasi vilkasta ihmettelyä lehtien palstoilla, jossa huomion kohteeena olivat lähinnä S-ryhmän ja K-ryhmän halpis-brändit Rainbow, Pirkka jne.

Mutta se vannoutunein omien brändien ketju on tietysti Lidl. Alkuaikoina Lidlistä oli vaikea löytää yhtään tuotetta joka ei olisi kaupan oma brändi. Nykyään siellä alkaa olla jo muutakin valikoimaa jonkun verran, mutta edelleen korostetun vähäisessä määrin.

Jos hallitus tekisi jotain private label -tuotteisiin liittyvää, suurin vaikutus saattaisi osua Lidliin, jonka kilpailukyky ja yritysidea nojautuu vahvasti siihen että he ovat neuvotelleet tuottajien kanssa suoria sopimuksia, tai jopa omistavat tuotantolaitoksia itse, ja nämä tavanomaista paljon kustannustehokkaammaksi ruuvatut toimitussopimukset kanavoidaan vain yrityksen omiin liikkeisiin. Millä keinoilla ne sopimukset on ruuvattu niin kustannustehokkaiksi, siitä minulla ei ole tietoa. Ruokatuotteiden osalta laadusta ja raaka-aineista tinkimisellä on oma osuutensa, saksalaiseen tyyliin (vai onko tämä vain Lidlin tyyli, joka on minun mielikuvissani pilannut kokonaisen valtion ruokakulttuurin maineen). Muovinen ja keinotekoinen laatumielikuva on syy siihen, miksi en osta juuri mitään ruokatuotteita Lidlistä.

Ajatusleikkinä voidaan miettiä, millaiseksi maailma muuttuisi, jos laki kieltäisi saman omistajan hallussa olevat tuotantoketjut, eli tuottaja ei saa omistaa myös myyntiverkostoa, on pakko erikoistua jompaan kumpaan näistä. Ja kilpailuviranomainen määräisi tuottajia toimittamaan tuotteitaan kaikille halukkaille ostajille reiluun hintaan. (Jotain samantyyppistä kuin puhelinverkkoja omistavat suuret operaattorit on lakisääteisesti velvoitettu myymään kapasiteettia reiluun hintaan myös pienille alan toimijoille, joilla ei ole resursseja rakentaa omaa verkkoa.)

Tämä jää varmasti pelkäksi ajatusleikiksi. Saattaisi jopa EU jyrähtää asiasta, jos vapaan markkinatalouden pelisääntöihin puututtaisiin noin radikaalisti.

Ajatusleikin lopputulos on, että Lidlin halpaa ja laadukasta Perlenbacher-olutta ja pähkinä-jäätelöä litran paketissa saisi jatkossa myös muista kaupoista. Ja K-ryhmän herkullisen raikasta appelsiini-mango tai kiivi-jogurttia 400 gramman purkissa saisi jatkossa myös Prismasta.

Tämä sinänsä mielenkiintoinen visio ei kuitenkaan vielä vastannut siihen kysymykseen, joka hallituksella on mielessä, eli tuottajien heikko asema tuotantoketjussa.

Tuottajien pitäisi perustaa etujärjestö, ja määrätä hintakartelli. Mutta se olisi laitonta. Jättimäisten ketjujen ostajien hintakartelli sen sijaan on jo todellisuutta, ja laillistakin. Lainsäädäntö on jäänyt jälkeen todellisuudesta. Sallitaanko hintakartelli tuottajille, vai yritetäänkö estää hintakartellia jotenkin ostajilta, se jää nähtäväksi.

Mielenkiintoinen ajatusleikki on, mitä jos vähittäiskauppa olisi kuin Amazon tai Huuto tai Tori? Tuottaja voi listata tuotteensa myytäväksi, hintaan jonka hän päättää itse. Hyllypaikka maksaa jotain per pinta-ala. (Kumotut mutta sitkeät huhut väittävät, että K-ryhmä tai S-ryhmä itse asiassa perii joiltakin tuottajilta vuokraa per hyllymetri.)

Verkkokauppa-alustojen kuningas Amazon on lanseerannut USA:ssa kokeellisen Go-vähittäiskaupan konseptin, jossa ei ole kassoja eikä kassajonoja. Siitä olisi vain pieni tekninen askel edellä kuvattuun suuntaan, jos Amazon päättäisi ottaa sellaisen askeleen. Mutta haluaako Amazon luopua mahdollisuudesta neuvotella tiukat hinnat tuottajalle, jolloin se pääsee joko vetämään korkeampaa katetta itse välistä tai houkuttelemaan enemmän asiakkaita halvoilla hinnoilla? Kukapa sellaisesta mahdollisuudesta haluaisi luopua, niin kauan kun se on laillisesti mahdollista.

IonMittler

Moniulotteisen demokratian puolestapuhuja. Kansan tahto on moniulotteinen, ja pääsee kunnolla oikeuksiinsa vain jos myös päätöksenteko on riittävän moniulotteista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu