70% mopoista ja motskareista laittoman äänekkäitä: laitetaanpa valvontaa ja sakkoja
Pienellä paikkakunnalla asuva tuttavani valitteli Facebookissa, että äänekkäät mopoilijat pörräävät öisin riemurallia hänen kotinsa lähellä, ja häneltä menee sekä unet että hermot. Tekisi mieli soittaa poliisit, mutta syrjäseudulla poliisin saapuminen kestää ikuisuuden. Ja mahtaisiko se edes ratkaista tätä ongelmaa.
Kokemus kuulostaa tutulta. Tänä kesänä olen usein istunut iltaa asuntoni parvekkeella Tikkurilassa yön pikkutunneille asti. Ei täällä kukaan korttelin ympäri rellestä mopolla, mutta joku muutaman tontun lauma ajaa mopolla Tikkurilan läpi melkein joka yö kerran tai pari. Yön hiljaisuudessa meteli on korvia raastava.
Uutinen viiden vuoden takaa kertoo, että noin kaksi mopoa tai moottoripyörää kolmesta on äänekkäämpiä kuin laki sallii. Lähes 70%. Eikä vahingossa, vaan ihan tahallaan. Kovaäänisyys koetaan miehekkäänä, se on tärkeä osa kaksipyöräisen ajoneuvon imagoa. Tässä olisi jo melkein etnisen profiloinnin paikka poliisille: jos vastaan tulee mopo tai moottoripyörä, kannattaa pysäyttää ja ratsata se, koska se on laiton lähes 70% todennäköisyydellä.
Kaksipyöräisiä ajoneuvoja ei tarvitse katsastaa. Sillä voi olla osuutta tähän asiaan. Jos katsastaminen olisi pakollista, niin joutuisivat ainakin veivaamaan niitä virityksiään edestakaisin, kovat äänet pois käytöstä ennen katsastusta, ja takaisin käyttöön heti katsastuksen jälkeen.
Ehdotan että asennetaan taajamiin nopeuskameroiden tyyppisiä valvontalaitteita, jotka mittaavat ajoneuvon äänekkyyttä. Mopoilevien teinien ryhmäkuva poliisin galleriaan automaattisella liikennevalvonnalla, ja rangaistusvaatimus postitse kotiin.
Aikoinaan poliiseilla oli aikaa valvoa ja sakottaa jopa polkupyöräilijöitä, mutta nykyään viritetty mopo on niin vähäpätöinen juttu, että siihen ei kannata uhrata poliisin resursseja.
Ilmoita asiaton viesti
Liian äänekkäät pyöräilijät ovat myös ärsyttäviä, jos kiroavat pahasti ohittaessaan jalankulkijaa.
Ilmoita asiaton viesti
Tokihan tämä ”muutaman tontun” ryhmä sitten kun mopot pannassa keksii varmaan järkevämpää tekemistä… Siis tuskinpa. Antaa rällätä, vähemmän todnäk mopoilla rellestää.
Ilmoita asiaton viesti
Ajattelin että jos sen mopon saisi hiljaisemmaksi. Vaikkapa lain sallimien rajojen sisäpuolelle.
Ilmoita asiaton viesti
Se on nuorien kässien ikiaikainen puuha rassata äänenvaimentajasta sisuskalut pois. Tuntee kulkevansa kovempaa kun pörinä on kovempi. Sekä muuttaa ketjuvälityksiä, jolloin todella kuljetaan kovempaa.
Muinoin ajoin virittämälläni Tunturilla ohi armeijan autokolonnan että heilahti. Tunturi ei kauaa vinkunut, kun poiki sisuskalut säpäleiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Mun Tunturi kulki 72km/t 😁
Ilmoita asiaton viesti
”Kovaäänisyys koetaan miehekkäänä, se on tärkeä osa kaksipyöräisen ajoneuvon imagoa”
Juuri näin. Pojat tarvitsevat desipelejä, jotta heistä kasvaa oikeita miehiä. Poistetaan desipelirajat kokonaan, niin laittomuus-ongelma korjaantuu.
Ilmoita asiaton viesti
Tätä logiikkaa tarjotaan myös moneen muuhun yhteiskunnalliseen ongelmaan. Jätetään nyt mainitsematta tarkemmin. Lakia rikotaan liian paljon? No kumotaan se laki, niin ongelma poistuu.
Paitsi ne toiminnan häiritsevät seuraamukset sivullisille kansalaisille eivät valitettavasti poistu sillä keinolla.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä ajatus, ehkä nuo viisikymppisten ikinuorten Harley-Davidsonitkin saisivat äänenvaimentimet. Niistä kun lähtee paljon kovempi meteli kuin mopoista.
Ilmoita asiaton viesti
Varmaankin lähtee kovempi ääni, kun päästään vähän suurempiin nopeuksiin. Mutta arvioisin näppituntumalla ja melko pitkällä kokemuksella naapurista, jolla on tahallisen äänekäs Harrikka, että taajaman 40 km/h tai 50 km/h nopeuksilla Harrikka on äänekäs vain jos tahallaan painaa kaasun pohjaan ihan huvikseen äkisti. Eli ne kierrokset tekevät sen äänekkyyden. Mopo on äänekäs taajamassa siksi, että taajaman nopeusrajoitus on suurinpiirtein mopon enimmäisnopeus, joten siinä huudatetaan konetta kaikella teholla mitä sieltä lähtee.
Ilmoita asiaton viesti
Kuulin kerran kun harrikka lähti valoista arviolta korttelin päässä keskusta-alueella (en nähnyt sitä). Korvani meinasivat haljeta. En usko että yksikään mopo pääsee lähellekään sitä melutasoa.
Kun harrikka menee kadulla ohitse aivan rauhallista tahtia, se tuottaa silloinkin reilusti melua. Paljon yli mopojen melutason (olettaen tietenkin että mopossa on äänenvaimennin paikallaan). Meneehän niitäkin kadulla ohitse, joten on helppoa vertailla.
Ilmoita asiaton viesti
Meillä tosiaan taloyhtiössä yhdellä oli Harrikka, mutta taisi muuttaa pois muualle. Sen kuuli aina kun se lähti tai saapui, kun taas yhtäkään naapurin henkilöautoa en ole koskaan kuullut menevän tai tulevan. Eli aivan omassa db-tasossaan sillä vapaakäynnilläkin, jolla se rullaili pihaan. Mutta silti arvioisin, että öisin Tikkurilan läpi kaasu pohjassa ajavat mopot ovat äänekkäämpiä kuin sen Harrikan kevyt kehräys matalilla kierroksilla. Tässä on kyllä öinen hiljaisuus, joka korostaa sitä mopojen ääntä öisin.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä sen eron huomaa, kun joku ajaa jyristää Harrikalla yön hiljaisuudessa jos sen huomaa kaupungin liikennemelussakin.
Ilmoita asiaton viesti
Mietin vain sitä, että kun väitän että naapurin Harrikka matalilla kierroksilla olisi hiljaisempi kuin yölliset mopoilijat, ei ole tasalaatuiset havainnoinnin ympäristöt, kun Harrikkaa on kuulosteltu päivällä ja mopoja yön hiljaisuudessa.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri näin. Kovat äänet, täysillä kierroksilla kiihdytyksetja keulitaan samaa suoraa uudestaan ja uudestaan ja jonossa. Alkaa joka ilta klo 20-22 ja päättyy aamutunneilla, joskus jopa aamun tunneilla
Päivällä nukutaan ja illalla sama show päivästä toiseen, viikosta viikkoon. Kun taas isokuutioiset ja hintavat moottoripyörät ajavat samalla suoralla hyvin rauhallisesti ja ”arvokkaasti” matalilla kierroksilla hyristen.
Ilmoita asiaton viesti
Laki on laki, mutta poliisi päättää minkä lain rikkojia kytätään tien pientareella. Laittomien motoristien määrä on niin iso, että olisi perusteltua pysäyttää jokainen motoristi tiellä ratsiaan, samoin kuin jokainen autoilija pysäytetään jos poliisi haluaa tutkia alkoholin määrää henkosessa.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan tämä tilanne tulosta poliisin kokonaisharkinnasta, mihin kannattaa paukkuja laittaa, mutta kertoo myös samalla asioiden arvostuksesta, jossa poliisilla tuntuu olevan kuollut kulma: Mopot kun on niin kivoja vempeleitä meistä itsestäkin…
Olipa mopo iso tai pieni, sen ratsaaminen korvakuulolta tuottaa aina varman saaliin yhteiskunnan kirstuun, joten luulisi sillä olevan kannattavaa myös taloudellisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Tilanne on sama kuin nuuskan osalta. Poliisi ei valvo sellaista, mihin poliisi itse tai poliisin jälkikasvu sotkeentuu.
Ilmoita asiaton viesti
Ratsataan ensimmäisenä poliisin omat moottoripyörät. Onko pakoputkea viilattu möreämpien äänten toivossa?
Ilmoita asiaton viesti
Kahdeksankymmentäluvulla vielä otettiin Harlikoista äänenvaimentimet pois aina katsastuksen jälkeen ja jenkkiautoista kuraläpät.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä se kuraläppien poistamisen funktio oli? Isäni Dodgessa oli kyllä kuraläpät tallella.
Ilmoita asiaton viesti
Kuraläpät olivat siihen aikaan vielä autoissa pakolliset, muta ei jenkkiautoissa aina katu-uskottavat.
Eräskin vanhempi jenkkiautoharrastaja vei jenkkinsä katastukseen ja kun -70–80 luvulla jenkkiautoilijoita katsastusasemilla ainakin Lahdessa usein soimattiin, olivat asennetut kuraläpät inssin mielestä liian pitkät. Uusintanäytöllä taas liian lyhyet. Kolmannelle kerralle tämä asensi metrin pituiset kuraläpät ja antoi inssille peltisaket ja pyysi leikkaamaan sopivasta kohtaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ite viitsi pitää metelistä meteliä kun toi kesäjenkki on melko äänekäs. Tosin desibelimittarin mukaan se ei ole äänekäs kruisailunopeudella mutta kun se kiertää kuitenkin sen verran että rajoitin on 7700RMP kohdalla niin aika älämölö putkien päästä tulee 🙄 . Sitä ääntä ei tarvii kuitenkaan kenenkään kauan kuunnella kun tarvittaessa poistun sillä kohtuu ripeästi paikalta 😆 .
Ilmoita asiaton viesti
”Sitä ääntä ei tarvii kuitenkaan kenenkään kauan kuunnella…”
– Siinäpä uusi selitys! HD-kuskien ”loud pipes save lives” on se tutumpi.
Ilmoita asiaton viesti
Muutamanakin yönä on eräs röörinsä rassannut motoristi poistunut mielestään nopeasti, mutta muistuttanut itsestään voimallisesti vielä viiden minuutin päästä, kun möly kantaa kesäyössä. Ikkunat on pakko trooppisina öinä pitää auki, joten pakoon tätä spektaakkelia ei pääse ne sulkemalla.
Ilmoita asiaton viesti
Ionin ihanne yhteiskunnassa 1/3 väestöstä valvoo, että 2/3 noudattaa sääntöjä ja lakeja. Desibeli mittarein varustettuja mopopoliiseja, rintaliivien käyttöpakon valvojia, pizzan minimihinnan seuraajia jne. Työttömyys loppuisi Suomesta, koska tuon verran parveketupakoitsijoiden käräyttäjiä yms. suomalaisista löytyy.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt kun mainitsit, uusi naapurini tupakoi parvekkeella, ja savu kantautuu makuuhuoneeni ikkunasta sisään. Grrrrr.
Sinun ihanne-yhteiskunnassasi kai sitten vain rikotaan lakia ja sillä hyvä. Vai onko siellä lakeja lainkaan? He elivät elämänsä onnellisina loppuun asti, ja Disney-satu on valmis.
Ilmoita asiaton viesti
Ionin ”moniulotteinen demokratia” tuntuu saaneen vaikutteensa DDR:stä. Siellä eivät kansalaiset lakeja rikkoneet, siitä piti urkintakoneisto huolen.
Harrikkani on kovaääninen, mutta ajan taajama-alueella pienillä kierroksilla. No, saattaa siitäkin joku ioni harmistua …
Ilmoita asiaton viesti
Koska onhan se nyt ihan DDR-touhua, jos kansalaisia häiritsee lain rajat ylittävä motoristien melutaso, ja joku menee vaatimaan tuhansille asukkaille oikeutta kotirauhaan, yksien äänekkäältä päristelyltä öisin. Kyllä kunnon yhteiskunnassa pidetään meteliä öin ja päivin.
Ilmoita asiaton viesti
Pitäisiköhän lähettää Itkoselle kuvia japanilaisista choppereista. Ovat ”hieman” muutettuja ja yleisillä teillä noilla näkyvät ajavan …
Ilmoita asiaton viesti