Halla-aho vaatii kuria kouluihin, väärin ymmärtäjä SDP:n vpj. Malm pitää Aatamin aikaisena
SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm ihmettelee blogissaan, että Jussi Halla-aho kaipaa kouluihin ”Aatamin aikaisia” kurinpidon menetelmiä. Puolueen lehti Demokraatti uutisoi asian myöhemmin toisella artikkelilla, jossa hämmästellään samaa asiaa uudestaan.
Niina Malm valittelee, että ”väkivalta ei ole koskaan eikä missään tilanteessa ratkaisu”. Totta kai se on ratkaisu, ja itse asiassa ainoa mahdollinen ratkaisu niissä tilanteissa, joihin Halla-aho viittasi YLEn tentissä 18.5.2021. Väkivaltaisesti käyttäytyvän oppilaan kontrolloiminen. Olisi kiinnostavaa tietää, millä pasifistisilla keinoilla Niina Malm ajatteli hoitaa sellaiset tilanteet.
SDP:n varapuheenjohtajan arvolle on sopivaa väittää suoraan artikkelin otsikossa, että Halla-aho vaati puheessaan lisää fyysistä kuritusta kouluihin. Ei ainakaan tässä YLEn tentissä mainittu kuritusta sanallakaan. Halla-ahon käyttämät esimerkit koskivat väkivaltaisesti käyttäytyvän oppilaan kuriin laittamista. Kuri ja kuritus ovat eri sanoja, ja tarkoittavat eri asioita. Julkisen Sanan Neuvoston käytäntöjen mukaan Demokraatti-lehti saisi tuosta uutisoinnista luultavasti varoituksen, harhaanjohtavasta väitteestä. Mutta poliittinen keskustelu oikeiston ja vasemmiston välillä on keskimäärin sen verran lennokasta, että näin pieniin lillukan varsiin ei kukaan jaksa eikä ehdi tarttua. Tahallista väärin ymmärtämistä riittää oikeiston ja vasemmiston välisessä propaganda-taistelussa äänestäjien sieluista.
Peruskoulua koskeva osuus Jussi Halla-ahon haastattelusta on ajassa 30:15 – 35:00.
https://areena.yle.fi/1-50759270
Halla-aholla ei ollut pokkaa selittää tarkemmin, mitä muutoksia hän kaipaa opettajien kurinpidollisiin oikeuksiin koulussa. Googlasin hieman ympäriinsä, ja tulin siihen tulokseen että opettajalla on sinänsä oikeudet pakottaa oppilas ulos luokasta tai koulun alueelta fyysisillä voimakeinoilla. Mutta opettajalta edellytetään mahdollisimman maltillista voimankäyttöä. Jos tilanne menee vähänkään harmaalle alueelle, silloin Niina Malmin ja muiden kukkahattu-tätien tuomitseva ajojahti pääsee helposti valloilleen. Niin kävi vuonna 2013 Vallilan yläasteen erityisopettajalle, joka sai naisrehtorilta potkut aika nopeasti ja kevyin perustein, poistettuaan oppilaan koulun ruokalasta täysin laillisin perustein ja laillisin keinoin. Helsingin opetuslautakunta kumosi opettajan erottamisen myöhemmin, mutta se oikaisu oli liian vähän ja liian myöhään.
Tarvittaisiin joku jämäkkä taho, joka oikaisee tuollaiset liian kireään kukkahattuun pukeutuneiden rehtorien päätökset heti, mieluiten muutamassa tunnissa, tai korkeintaan parissa päivässä. Valtakunnallinen koulujen kurinpito-lautakunta, jolla on ainoana tahona oikeudet asettaa opettajille sanktioita voimankäytöstä oppilaita kohtaan. Niitä kukkahattuisia rehtoreita riittää moneen junaan, meitä on moneksi. Otetaan liialliseen voimankäyttöön liittyvä sanktioiden asettamisen valta pois yksittäisiltä rehtoreilta, ja keskitetään näiden asioiden käsittely yhdelle valtakunnalliselle lautakunnalle, niin saadaan selkeä ja tasalaatuinen linja kaikkiin kouluihin.
Mikä sen tasalaatuisen linjan sitten pitäisi olla? Väitetään, että rauhattomimmissa kouluissa oppitunnin ajasta menee yli puolet epäjärjestyksen ja hälinän hallintaan, ja vain alle puolet ajasta saadaan käytettyä varsinaiseen opetukseen, jota koko luokka vaivautuisi kuuntelemaan hiljaa omilla paikoillaan. Miten tilanne voi olla niin huono? Opettajan ohjeissa korostetaan pehmeää ja hidasta reagointia järjestyshäiriöihin. Ensin pitäisi keskustella, ja sitten suostutella, ja sitten ehkä jo vähän tomerammin vaatia. Sitten voi melkein jo uhata voimatoimilla, kunnes taas neuvotellaan pari kierrosta, ja lopulta summerin sointi vapauttaa oppilaat välitunnille, ja opettaja voi huokaista helpotuksesta. Ei tarvinnut ryhtyä voimatoimiin, kokeilemaan onneaan sujuuko kaikki sääntöjen mukaan, ja onko huomenna enää työpaikkaa, jolla tienata rahat asuntolainaan ja ruokaa pöytään omille lapsille kotona.
Puuttumisen keinoja ei sinänsä ehkä tarvita lisää, eikä voimakkaampia, mutta puuttumisen kynnyksen kannattaisi olla matalampi. Armeijan tyylisempi. Ei ole mitään järkeä tuhlata koko luokan aikaa — joka pitäisi käyttää opettamiseen ja oppimiseen — siihen että neuvotellaan häiritsevästi käyttäytyvän oppilaan kanssa pitkän kaavan mukaan. Siinä se puolet oppitunnin ajasta varmaan kuluukin helposti.
Sanktioiden pitää jyrkentyä tarpeeksi herkästi, vaikka käytettyjen keinojen valikoima olisi sinänsä sama kuin nykyään. Jos on eilen sanottu oppilaalle, että puhelinta ei saa ottaa esiin oppitunnin aikana, ja tänään sama oppilas ottaa sen taas esiin, siinä ne oppitunnit kuluvat puhelimen käytöstä neuvotellessa, jos sanktioiden skaala alkaa joka päivä alusta, pehmeimmästä mahdollisesta. Nopeammin sanktioksi puhelimen hallussapidon kieltäminen kyseiseltä oppilaalta kokonaan luokkahuoneessa. Muut saavat tuoda puhelimen luokkaan, mutta sääntöjä rikkonut ei saa. Jos ongelmana on muu sekalainen hälinä kesken oppitunnin, tarvitaan nykyistä herkemmin luokasta poistaminen ja jälki-istuntoa.
Kyllä ne sanktiot uppoavat kaaliin, jos niitä käytetään tarpeeksi herkästi. Jos sanktiot eivät tuota tulosta, sellaiset oppilaat täytyy kerätä omaan erityisluokkaansa, jossa he häiritsevät vain toisiaan päivät pitkät, mutta eivät niitä oppilaita, jotka haluavat oppia. Näin asiat hoidettiin ennen vanhaan. Erityisluokat ovat myös Aatamin aikaisia kukkahattu-tätien mielestä, mutta Halla-aho toivoi niitä takaisin, kohutussa ja tahallaan väärin ymmärretyssä haastattelussaan.
Jos koulun henkilökuntaan kuuluva ottaa minkäänlaista fyysistä kontaktia oppilaaseen, syytökset voivat olla mitä tahansa rasismista aina seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Siksi henkilökunnan varovaisuus on täysin ymmärrettävää. Ainoa oikea tapa väkivaltaisen oppilaan kanssa on kutsua poliisit paikalle. Siinä vaiheessa vaan joku on jo pahoinpidelty. Jos joku henkilökunnasta erehtyy puolustamaan uhria, työpaikan menetys on seuraus.
Ilmoita asiaton viesti
No kuten sillon kasarilla kuultiin, saatte nähdä, että kun.yhteiskunta ottaa isomman vastuuun? Niin kuritttamista ei tarvitse ja menee hyvin? Ja kehen otetaan yhteyttä, kun ei mennyt hyvin?
Ilmoita asiaton viesti
Jos oppilaat oireilevat rikoksia tekemällä, tai pahoinpitelemällä toisiaan koulun käytävällä, käynnistetään sosiaalinen ohjelma, joka puuttuu perhetaustasta periytyvien ongelmien syihin niiden alkulähteillä. Valmista tulee noin kymmenessä vuodessa per havaittu oireileva oppilas.
Ilmoita asiaton viesti
Whippings will continue until the morale improves.
Aika uskomatonta että Suomessa ollaan palaamassa fyysiseen kuritukseen kun muualla maailmassa sitä pidetään vanhanaikaisena.
Ilmoita asiaton viesti
Toivottavasti tämä kommentti on kirjoitettu lukemalla blogista vain ensimmäinen kappale, ja hyppäämällä sitten suoraan kohtaan Kommentoi.
Muuten olisi aika heikko esitys, jos kommentti olisi tämä koko blogin lukemisen jälkeen.
Ilmoita asiaton viesti
Höpö höpö Raatikainen ja Mittler. Katsoin kyseisen haastattelun, Nina Malm on ymmärtänyt sen aivan oikein. Halla-aho ei taida saada omia lapsiaankaan kuriin ilman komeroon sulkemista ja muuta väkivaltaa.
Ilmoita asiaton viesti
Snellman, ryhdistäydy nyt ja kerää mainetta asiallisena keskustelijana, joka tukeutuu faktoihin eikä perättömiin väitteisiin. Siteeraa sanatarkasti se Halla-ahon lause, jossa hän puhuu kurittamisesta eikä kurista.
Ilmoita asiaton viesti
En jaksa, jätän sen teille nuoremmille. Halla-ahon naamaa olen katsonut ihan riittävästi ja hänen äänensä tunkeutuu väkisin korviimme Radio Novasta jopa mökkimatkoillamme. Tässä täytyy nyt kaikkien ryhdistäytyä, jotta hölmöt eivät äänestäisi persuja valta-asemiin kansainvälisessä ja suvaitsevaisessa Helsingissä. Siitä ei nimittäin seuraisi mitään hyvää.
Ilmoita asiaton viesti
Halla-aho on NATO-jäsenyyden kannattaja, joten täytyyhän häntä kohtaan olla kriittinen jossain asioissa. Se on ihan tervettä.
Ilmoita asiaton viesti
Vääristelet adioita eikä eristämisessä olisi mitään vikaa häirikön kohtelussa.
Montaako häirikköä ja luokkaa olet opettanut Snellman Hesan kouluissa?
Ilmoita asiaton viesti
Tein opiskeluaikana paljonkin opettajan sijaisuuksia ja olen opettanut ainakin Tehtaankadun ja Suutarilan ala-asteilla ja yhdessä itähelsinkiläisessä lukiossa, en nyt muista missä se oli. Tyttäreni tekee tänä päivänä osa-aikaista duunia Stadin kouluissa, joten tiedän kyllä, mitä siellä tapahtuu. ”Hesasta” eivät muuten Hämäläinen puhu ketkään muut kuin maalaiset, paljastit tuossa itsesi.
Halla-ahon kasvatusmetodeista ja komerosta muistan lukeneeni Raatikainen, mutta googlella en nyt löydä mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Aina miettii, kun lukee tämmöisten salakarien ja malmien möläytyksiä, että mitä näitten päiden sisällä tapahtuu silloin kun he kommentoivat omaan viholliskuvaan sopivien politiikkojen lausuntoja. Voi toki puhua tahallisesta väärin ymmärtämisestäkin, mutta se on liian helppo selitys. Olen alkanut epäillä, että kyse onkin jostain kognitiivisen havaintokyvyn vääristymästä, ulkopuolinen todellisuus sellaisena kuin se on muuttuu joksikin muuksi tavoittaessaan näiden ihmisten aivotumakkeet. Tila on parantumaton, mutta oireet onneksi helpottavat iän myötä. Joskin tällä palstalle kirjoittelee useitakin samasta ongelmasta kärsiviä, joiden todellisuusvääristymä näyttää vain pahentuvan – oletan että näitä nimiä saan kohta lukea tämän kommentin alta.
Ilmoita asiaton viesti
Kas, Snellman tuossa ehtikin ensin tähän joukkoon.
Ilmoita asiaton viesti
Olen varma, että Mestari nauraa räkättää typerimmille opetuslapsilleen. ”Aivotumake!” 😂
Ilmoita asiaton viesti
Osu ja uppos.
Ilmoita asiaton viesti
Salakarin agenda on aina sama. Uhriutuminen ja valitus. Jollei muu toimi niin hän esittää täysin absurdeja väitteitä kutrn jos ulkomaalainen puhuu Suomessa englantia hänet hakataan.
Salakarille tiedoksi, että kyllä pääosassa maailman maita käytetään fyysisiä otteita, jos kakarat käyvät väkivaltaisiksi. Hyvä niin.
Ilmoita asiaton viesti
Halla-aho sanoo ettei opettajilla ole keinoja puuttua, eikä mainitse mitään mikä olisi se tarvittava keino
———————
Ihan tyypillistä persuilua. Haukutaan mutta ei kerrota miten asia pitäisi tehdä paremmin.
Ilmoita asiaton viesti
H-a:n oikotie onneen, populistisin heitoin. Olisiko kiekkoisät ja äidit kaukalon laidalla pantava pannaan. Suljettava kännykät ja tiktokit lapsilta, nukkumaan klo 21.30. Väkivaltaviihde tv:stä pois. Huumetestit ja metallinpaljastimet koulun porteille. Tehkää se ensin. Sitten brittiläiset sisäoppilaitokset Suomeen. Eiköhän tämä tästä ilman koivuniemen herraa oven rivassa.
Ilmoita asiaton viesti
Koivuniemen herra oven pielessä esiintyy tässä tarinassa vain yhdessä kohdassa: SDP:n Niina Malmin kirjoittamassa valeuutisessa, joka näyttää menestyvän aika hyvin.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä on kiekkoisä? Eikö se ole kiakkoisä.
Ilmoita asiaton viesti
Tästä asiasta voidaan keskustella maailman tappiin saakka eikä ratkaisuja ole olemassa sen paremmin Halla-aholla kuin kellään muullakaan.
Nimittäin kouluissa ei voida tehdä rauhattomuudelle, jatkuvalle puhelimen käytölle ja yleiselle häiriköinnille yhtään mitään, koska mitkään toimet eivät tule poistamaan ongelman alkysyytä. Se kun löytyy oppilaiden kotoa tai muusta koulun ulkopuolisesta elämästä.
Kun lapsi tai nuori on saanut tahtonsa läpi kotona, kun kaikesta voi neuvotella, kun sanktioita ei ole kotona minkäänlaisesta perseilystä, kun itse on saanut tehdä mitä huvittaa jne., niin koulussa oppilas jatkaa samalla tavalla.
Ensimmäiset seitsemän elinvuotta ratkaisevat monen oppilaan suunnan. Jos vuodet ennen koulua ml. päiväkoti ovat kuluneet kuvatulla tavalla, miten koulu voi kääntää suunnan? Ja tähän kun lisätään monesti tällaisen lapsen huoltajan usein valmiiksi kielteinen asenne koulua ja opettajia kohtaan, niin soppa on valmis.
Jälki-istunto ei ole ratkaisu, se ei opeta mitään eikä edes sinne ole pakko mennä. Poistaminen luokasta johtaa lisähäiriköintìin muualla tai sitten oppilaalle pitää järjestää valvottu tila. Opetuksen epääminenkin on hankalaa eikä edes lopulta paranna tilannetta.
Ainoa jotenkin järkevä ratkaisu olisi palauttaa pienet erityisluokat pahemmille häiriköille ja niin, että nämä luokat olisivat fyysisesti erillään muusta koulusta. Tähän ei kuitenkaan ole paluuta, kiitos vallitsevan kasvatustieteellisen näkemyksen, jonka mukaan jokaisella oppilaalla tulee olla oikeus opiskella yhdessä muiden kanssa.
Väkivalta on se pienempi ongelma eikä fyysisiä oikeuksia puuttumiseen sinänsä tarvitse lisätä opettajille.
Ilmoita asiaton viesti
Suurin kohu keskittyy sen pohtimiseen, kuinka väkivaltaisesti opettaja käyttäytyy. Kun taas suurin ratkaistava ongelma on ne vähäpätöisimmät ja väkivallattomat järjestyshäiriöt, koska niitä on niin paljon määrällisesti. En lähde mukaan siihen uskomukseen, että jos kotona ei ole koskaan kielletty, sitten koulukaan ei saa henkilöä kuriin. Uskon siihen että jämäkkä sanktiointi, jossa kuriton oppilas huomaa menettävänsä haluttuja oikeuksia ja etuoikeuksia, joita muilla on ja hänkin haluaisi nauttia niistä, tehoaisivat sunnilleen kaikkiin joiden oireilun syynä ei ole psykiatriset häiriöt. Kyllä ihminen aina porkkanan tunnistaa, ja tavoittelee sitä kun tajuaa säännöt miten siihen pääsee käsiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Tervetuloa seuraamaan yläkoulun tai alakoulun opetusta, sehän on kaikille avointa. Huomaisit, että on joukko oppilaita, joihin ei mikään tehoa, ei keppi eikä porkkana. Heille palkinto on se huomio, minkä saavat omasta performanssistaan luokassa. Sen huomion poisvienti auttaisi paljon eli pienet erityisluokat takaisin, mutta tähän ei ole paluuta.
Ilmoita asiaton viesti
Tuon kuvauksesi perusteella uskon vain, että tarpeeksi tehokkaita sanktioita ei ole käytetty. Häirikkö saa syödä ruokalassa kavereiden kanssa. Saa viettää välitunnit kavereiden kanssa. Siinä jo kaksi käyttämätöntä ja tehokasta sanktiota, joilla häirikkö huomaisi nopeasti olevansa väärällä puolella aitaa, jonka toisella puolella ruoho on vihreämpää, ja hän ymmärtää keinon miten päästä sille puolelle aitaa.
Ilmoita asiaton viesti
En ymmärrä miksi lain voimalla suojellaan ekstreemisti järjestystä rikkovia. Kunnon niskavilloista ravistelu tekee häirikölle vain hyvää. Silloin hoito menee perille, kun uho loppuu ja tulee itkun pillahdus.
Tämä on toiminut ennen ja toimii tänäänkin.
Ilmoita asiaton viesti
Juha Hytönen,
Mikä estää vaatimasta älypuhelimien jättämistä luokan ulkopuolelle oppituntien ajaksi ?
Ilmoita asiaton viesti
Muistan lukioajoilta erään nykyisen valtion virkamiehen ja silloisen lukion vararehtorin yhteenoton kemian tunnilla. Vararehtori opetti tuolloin kemiaa. Hän oli myös raavas, voimanostoa harrastava mies.
Käsipalloilua harrastava ja voimiensa tunnossa kukkoillut oppilas häiriköi tuntia heittelemällä tavaroita muiden päälle ja huutelemalla rivouksia muille oppilaille, eikä uskonut opettajan suullista kieltoa.
Seuraavassa vaiheessa Dick (enin) junnuissa pelannut käsipallonuori kiskaistiin hartijoista ylös penkiltään ja siirrettiin vauhdilla käytävään, josta kuului pieni rymähdys.
Noin viiden minuutin kuluttua opettaja ja oppilas palasivat takaisin kemian luokkaan. Oppilas nöyränä ja hyvin kalpeana ja hiljaisena. Tunti jatkui normaalisti ilman häiriköintiä, eikä kyseisen opettajan tunnilla ollut häiriöitä muutoinkaan sen koommin.
Nykyaikana kaiketi varareksi olisi viety pois koulusta poliisin toimesta käsiraudoissa, mutta silloin ainakin me rauhallisemmat oppilaat taputimme varareksille käsiämme kaikessa hiljaisuudessa.
Ilmoita asiaton viesti
Minäkin muistan ala-asteelta, että eräs tv:stä tuttu viihdeohjelmien juontaja nostettiin ryysyistä seinälle rehtorin toimesta. Ei siinä sen kummempaa, kaikki sen tajusivat että tämä kohtelu liittyy henkilön käytökseen, ja siltä voi välttyä käyttäytymällä melko normaalisti.
Ilmoita asiaton viesti
En usko tuota juttua Kosonen, dickeniitti ei missään tilanteesss käyttäytyisi noin
EDIT: käsipallo on herrasmies- ja naislaji. Jääkiekkoilijasta tuon olisi voinut uskoakin.
Ilmoita asiaton viesti
Hmm. Yleistys. Olisiko katteellinen vai katteeton?
Ilmoita asiaton viesti
On jääkiekossa tietenkin ollut äärettömästi herrasmiespelaajia kuten Matti Hagman, Jari Kurri ja Raimo Helminen. Otan tuon pahoitellen takaisin, yleistys ei tässä toimi.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä että Jari Kurri nauttii edelleen herrasmiehen statusta sinulle, Jokerien Venäjän kytköksistä huolimatta.
Ilmoita asiaton viesti
Ei minulla Venäjää tai Jokereitakaan vastaan mitään ole, mutta Minskin pommi on purettava nopeasti. Sofia, Raman ja 450 muuta viruvat edelleen vankilassa.
Ilmoita asiaton viesti
Näin on. Tasapuolisuuden nimissä voitaisiin ajatella, että jonossa on maailmassa edellä tuhansia jos ei miljoonia muita mielipide-vankeja, joille voisimme osoittaa huomiota ensisijaisemmin, koska ovat olleet kauemmin vankilassa. Katalonian itsenäisyys-johtajatkin ovat jonossa edellä, joutuivat 10 vuoden tuomiota lusimaan ennen Navalnyita ja Parasevitsia.
Ilmoita asiaton viesti
Tiedät, mihin voit ” tasapuolisuutesi” tunkea, dosentti Johan Bäckmankin oli aikanaan täällä sinua tasapuolisempi.
Ilmoita asiaton viesti
Kovin valitettavaa, jos ihmisten tasapuolinen kohtelu ei ole asialistallasi.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä on Villikan tapaus?
Ilmoita asiaton viesti
mutku…
Ilmoita asiaton viesti
Sinulle kai Kai sitten kelpaisi yhteiskunta, tai kokonainen maailma, jossa laki ei koske kaikkia tasapuolisesti.
Minulle ei kelpaa.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, emme toki voi Minskille asettaa pakotteita, jollei Katalonialle. Ja ei Espanjalle, jollei Kiinalle. Ja…
Parasta kun annamme Lukasenkon olla?
Ilmoita asiaton viesti
Parasta kun tekisimme niin kuin olen blogannut, ja aloittaisimme jostain päin maailmaa jossa olosuhteet ovat hedelmällisimmät ja onnistumisen todennäköisyys suurin. Ettei mene tällaiseksi moraali-poseeraukseksi, että huidotaan ilman suunnitelmaa etukäteen eikä jälkikäteen sellaista diktatuuria, josta tiedetään että se ei ole nyt kaatumassa. Sillä välin kuin maailmasta ehkä löytyisi valtioita, jossa voisimme onnistuakin, mutta siellä EU ei ole säätämässä, jossa voitaisiin onnistua. Ja niin jää onnistumatta sitten sielläkin.
Ilmoita asiaton viesti
Kasvattaminen on psygolofiaa ja ruumiillinen kuritus on aina myös psygokoginen keino kasvattaa.
Koska ihminen on monimutkainen olento, kaikkiin eivät tepsi samat psykologiset temput ja jotkut temput voivat toimia joihinkin yksilöihin päinvastaisella tavalla kuin mikä tarkoitus oli.
Psykologiset keinot, joihin ruumiillinen kuritus lukeutuu, vaativat paljon viisautta ja ihmistuntemusta. mitä kaikilla kasvattajilla ei ole ja parhaimmillakin kasvattajilla on niitä vain rajallisesti. Sen takia virheitä sattuu kasvatuksessa, käytetään vääriä menetelmiä, tai ei edes yritetä kasvattaa.
Kasvattaminen on siis pakosta homma jossa ei voi täydellisesti onnistua, joskus epäonnistutaan enemmän, joskus vähemmän, joskus vähän myös onnistutaan.
Jos halutaan menestyä kasvattajana useammin kuin epäonnistua, se edellyttää ensinnäkin ainakin kovaa tahtoa onnistua ja toiseksi kovaa paneutumista asiaan. Joskus joillekin yksilöille, ruumiillinenkin rangaistus voi olla parempi kuin joku toinen rangaistus tai ei rangaistusta ollenkaan.
Halla-aholle en antaisi kasvatettavaksi koiranpenikkaakaan, saatika ihmispenikkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Mainittakoon nyt kuitenkin, että Halla-aho ei puhunut kurittamisesta (siitä puhui väärin ymmärtäjä Malm), eli fyysisestä rankaisemisesta rankaisemisen takia, vaan kurin eli järjestyksen ylläpitämisestä.
Ilmoita asiaton viesti
En silti antaisi koiranpentuakaan Halla-ahon manipuloitavaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Toivon muös, ettei sinulla ole koiraa.
Ilmoita asiaton viesti
Jos minulla olisi koira, se olisi maailman onnellisin koira, mutta sekin olisi paha asia, koska se tekisi muut koirat kateellisiksi.
Koirat rakastavat minua ja osoittavat sen haluamalla merkata minun tonttini omakseen, vaikka ovat jonkun toisen ihmisen talutushihnassa. Merkki on hajumerkki, mutta se näkyy myös keltaisena läiskänä valkoisella hangella.
Pyrin kuitenkin hillitsemään heidän halujaan omistaa minun tonttini omilla hajumerkeilläni, joita he ihme kyllä kunnioittavat. Parhaan hajumerkin saa aikaan hirvensarvensuolalla, mutta muitakin aineita on.
Ilmoita asiaton viesti
Jos kurilla tarkoitetaan sääntöjen noudattamista ja noudattamisen valvomista, niin on se mielekäs tapa ohjata lasten tekemistä. Vaihtoehtoina on suostuttelu ja lahjominen, joita en kannata.
Kasvatus on myös rajojen asettamista ja piirtämistä. Rajat tekevät lapsen elämästä selkeää ja turvallista.
Rankaiseminen on mielestäni eri asia ja siinä olisin hyvin varovainen.
Vanhempani olivat kansakoulun opettajia ja he käyttivät jatkuvasti ja toistuvasti selkäsaunaa eli piiskaamista kasvatuskeinonaan. Kummallakin vanhemmistani taisi olla laudatur arvosana kasvatuksessa päästö todistuksessaan.
Taisin olla harvinaisen tuhma ja hankala kasvatettava.
Ilmoita asiaton viesti
Olen täysin vapaan kasvatuksen lapsi, minulle ei asetettu oikein mitään rajoja eikä sääntöjä eikä rangaistuksia, vaikka minun ikäluokastani löytyykin myös toisenlaisia lapsuuden kokemuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Olivatko vanhempasi täysin välinpitämättömiä sinun suhteen?
Ilmoita asiaton viesti
Ei 100% mutta ehkä 80%, eli kyllä välinpitämättömyyskin on termi, jolla on sijansa siinä. Siihen on muitakin syitä, joita en tässä lähde avaamaan, kyse on kuitenkin tunnistettavista yksityishenkilöistä. Toisaalta myös tarvetta rajojen asettamiseen ilmeni hyvin vähän, en ollut kovin hankala tapaus.
Ilmoita asiaton viesti
Ruumiillisen kurituksen hallinta kuuluu laudatur -tason opintoihin.
Tykkään Singaporen järjestyksenpidosta. Se toimii loistavasti. Rikolliset ja häiriköt saavat keppiä. Caning on rangaistus, jonka muistaa. Siinä takapuolen nahkaa halkeaa eikä istuminen onnistu pariin viikkoon.
Maassa on erittäin alhainen rikollisuus. Myös talousrikolliset kepitetään. Huumeiden käyttö on mitätöntä. Huumekauppiaat ja murhaajat yleensä hirtetään. Kotini puutarhuri jäi kiinni islamistien terrori-iskujen suunnittelusta. Hänetkin hirtettiin.
Singaporessa ei väkivaltaa näe missään kaduilla. Kouluissa ei ole mitään järjestysongelmia. Lapset ovat turvassa kaikkialla.
Hieno oikeudenmukainen järjestelmä, joskin kuolemanrangaistus on mielestäni liikaa usein. Se kuitenkin pyrkii suojelemaan ihmisiksi eläviä. Singaporelaiset kannattavat yleisesti systeemiään. He sanovat jokaisen tekevän itse valintansa. Niiden seuraukset eivät ole muiden syy. Niinhän asia on.
Ilmoita asiaton viesti
Juha on aivan oikeassa olen usein vieraillut Singaporessa ja ihaillut siisteyttä ja hyvää järjestystä. Vaikka Singaporessa on ainakin neljä suurta kansanryhmää, niin järjestys säilyy ja liikenne pelaa.
Tuo bambu kepillä piiskaaminen tehoaa tehoaa hyvin pikku rikollisiin ja häiriköijiin.
Singapore on eräänlainen malli valtio Aasiassa.
Ilmoita asiaton viesti
Se opettaja oli 50 vuotta aikaansa edellä. Nykyään kaikissa kouluissa on sama asenne.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt meni totaalisesti metsään ja varmasti tiedät sen itsekin.
Kyllä väkivaltatilanteissa opettajan velvollisuus on puuttua asiaan, myös fyysisesti vaikkapa erottamalla tappelijat. Ja sanktioita on tiedossa, kokonaan eri asia on, tehoavatko.
Todella vaikea uskoa olevan sellaisia opettajia, jotka vain katsovat väkivaltaa. Siinä kun on itse pian syytettynä.
Ilmoita asiaton viesti