Hallituksen (p)onneton porttiteoria ja sota kofeiinia vastaan

Hallitusohjelma on pitkä kuin nälkävuosi, 214 sivua, joten sinne mahtuu paljon kaikenlaista. Esimerkiksi sellainen lyhyt toteamus kuin ”kielletään energiajuomien myynti alle 16-vuotiaille” (sivu 123).

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161662/Osallistava_ja_osaava_Suomi_2019_WEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Suunnitteilla oleva kielto perustuu terveys-viranomaisten arvioon, että kofeiinin nauttiminen voi aiheuttaa haittoja lasten terveydelle, keskittymiskyvylle ja käyttäytymiselle:

https://yle.fi/uutiset/3-5272770

Energiajuomien myynnin kieltämisestä alle 16-vuotiaille kohistiin jo keväällä 2019, kun Rinteen hallitus julkisti ohjelmansa ensimmäisen kerran. Virvoitusjuomien valmistajien suhtautuminen tähän kieltoon ei yllättänyt: ”Väärä keino, älkää häiritkö meidän bisnestämme, tämä tuote myy hyvin lapsille.” Sanna Marin saa vielä uuden tilaisuuden kritisoida yritysten heikkoa halua kantaa yhteiskunta-vastuuta, jos virvoitusjuomien valmistajien vastaus lasten terveydellä perusteltuun energiajuomien kieltoon on ”tämä on täysin turhaa ja kilpailua vääristävää”.

https://yle.fi/uutiset/3-10816306

Energiajuomista on ehditty rakentaa jo porttiteoriakin, jossa oletetaan että energiajuomien käyttö voi johtaa ”vahvempiin aineisiin” eli alkoholin käyttöön (PDF sivu 20):

https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/59706/Helsinki_Tarja%20Wasastjerna_2013.pdf?sequence=1&isAllowed=y

En mietiskele päivittäin hallitusohjelmaa, eikä vapaa-ajan harrastuksiini kuulu luettelon laatiminen juomista, jotka seuraavaksi haluaisin vetää pois ruokakaupoista. Tämä aihe hyppäsi silmilleni tänään sattuman kautta ruokapöydässä, kun kaadoin 11-vuotiaalle pojalleni Mountain Dew -limonadia vähän eriväriseen lasiin kuin normaalisti. Poika epäili lasin sisällön aitoutta, koska se näytti eri väriseltä kuin tavallisesti. Siinä sitten googlattiin netistä, minkä väristä tämän juoman pitäisi olla. Google-haku kertoi paljon muutakin kuin juoman värin. Se kertoi että Mountain Dew sisältää kofeiinia jopa enemmän kuin pahamaineiset kofeiinipommit Coca-Cola ja Pepsi.

Jaffassa kofeiinia? Minun mielikuvissani Mountain Dew on ollut rinnastettavissa mihin tahansa hedelmän makuiseen limonadiin, joita myydään samassa kaupan hyllyssä. Jaffa, Fanta, ja niin edelleen. En tiennytkään että siinä on kofeiinia, ja melko paljon onkin. Ei kuitenkaan kaikkialla maailmassa, eikä edes kaikkialla kuuluisassa Vapauden Maassa, Yhdysvalloissa. Wikipedia tietää kertoa, että tämä PepsiCo’n valmistama tuote sisältää erityisen paljon kofeiinia USA:ssa ja Uudessa Seelannissa. Kuluttajat koukkuun ja jopa fyysiseen riippuvuuteen kofeiinia sisältävästä juomasta, niin ronskisti kuin paikallinen laki sallii? Toisaalta Kanadassa, Australiassa ja joissakin USA:n osavaltioissa Mountain Dew on täysin kofeiinitonta. Kuluttajien kusetus loppuu kun paikallinen laki niin määrää.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mountain_Dew

Kofeiini on maailman eniten käytetty psykoaktiivinen huumausaine. Eikä täysin sattumalta. Asiaa auttaa tämä tilanne, että kuluttajat eivät ole kovin hyvin edes tietoisia nauttimiensa elintarvikkeiden sisältämän kofeiinin määrästä. Sitä kun ei ole lain mukaan pakko kertoa tuoteselosteessa, ja kun ei ole pakko, voitte lyödä vetoa että virvoitusjuomien valmistajien yhteiskunta-vastuu ei veny vapaaehtoisesti kertomaan, kuinka paljon tuotteeseen on lisätty fyysistä riippuvuutta aiheuttavaa huumausainetta.

EU:n direktiivit määräävät, että jos juomassa on kofeiinia yli 150 mg litralta, tuotteen pakkauksessa täytyy olla merkintä ”korkea kofeiinipitoisuus” ja tarkka tieto kofeiinin määrästä. USA:ssa Mountain Dew sisältää tyypillisesti kofeiinia 153 mg litralta, mutta Euroopan markkinoilla kofeiinia lienee juuri sopivasti alle tuon 150 mg rajan. Juoman pakkauksessa ei nimittäin ole Suomessa merkintää korkeasta kofeiinipitoisuudesta, eikä tietoa kofeiinin tarkasta määrästä.

https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/valmistus/elintarvikkeista-annettavat-tiedot/pakkausmerkinnat/kayttoohje-ja-varoitusmerkinta/kofeiinia-sisaltavien-elintarvikkeiden-varoitus–ja-kayttoohjemerkinnat/

Kun tiedemiehet tai poliitikot käyvät virvoitusjuomien valmistajien kanssa keskustelua tuotteiden sisältämistä aineista ja niiden vaikutuksista, se on vähän kuin keskustelisi Neuvostoliiton kanssa ihmisoikeuksista. Valmistajien näkemyksen mukaan kofeiini on tärkeä aromi, jota ilman tuote ei maistuisi niin hyvältä. Tiedemiesten tekemissä testeissä alle 10% koehenkilöistä on pystynyt edes tunnistamaan, mitkä versiot juomasta sisältävät kofeiinia ja mitkä eivät. Jos minun pitäisi valita kahden välillä, Harkimon hokema yritysten kaiken kattavasta paremmuudesta ja vastuullisuudesta verrattuna julkiseen sektoriin, vai Marinin hokema siitä että yritysten yhteiskunta-vastuuseen ei voi luottaa, valitsisin näistä jälkimmäisen koska tahansa.

Miksi kofeiinin määrää ei siis lue juomien ja elintarvikkeiden tuoteselosteessa? Hyvä kysymys. Tätä on ehdotettu jo kauan sitten, että pitäisi lukea, mutta poliitikot eivät ole saaneet aikaiseksi tällaista päätöstä.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3777296/

Jos minä istuisin päättäjän paikalla, määräisin samantien, että kofeiinin määrä täytyy ilmoittaa kaikissa tuotteissa, siinä missä rasvan tai energian määräkin. On absurdia, että Suomessa myytävässä Mountain Dew -pullossa luetellaan lain velvoittamana, montako milligrammaa se sisältää energiaa ja sokereita, ja montako prosenttia tämä on aikuisen päivittäisestä suositeltavasta annoksesta. Mutta psykoaktiivisen huumausaineen osalta tällaista selontekoa ei vaadita. Kyllä vaadittaisiin, jos asia olisi minusta kiinni. (Politiikan untuvikon kuuluisat viimeiset sanat, ennen kuin tiskin alta tarjotaan ilmaisia konferenssi-matkoja Balille virvoitusjuoma-yhtiöiden laskuun, ja muita tarjouksia joista ei voi kieltäytyä.)

Palatakseni tuohon hallituksen suunnitelmaan energiajuomien kieltämisestä alle 16-vuotiaille, on valitettavaa jos laki menee läpi tuollaisessa muodossa. Että kielletään ”energiajuomat”. Miksi tuollainen rajaus? Mitä jos joku valmistaa tuotetta jota kutsutaan energiajuomaksi, mutta jossa on vain vähän kofeiinia, tai ei kofeiinia lainkaan? Tai mitä jos PepsiCo vastaa tähän lakimuutokseen tuomalla Suomen markkinoille amerikkalaisen version Mountain Dew’stä, jossa on kofeiinia melkein yhtä paljon kuin lain hampaisiin joutuneissa energiajuomissa — mutta joka ei ole ”energiajuomaa”, vaan limonadia?

Laissa ei kannattaisi mainita sanaa ”energiajuoma” lainkaan, vaan pitäisi ottaa kantaa ainoastaan kofeiinin määrään, myynnin ikärajaan, ja velvoitteeseen mainita kofeiinin tarkka määrä aina kun se on suurempi kuin nolla.

IonMittler

Moniulotteisen demokratian puolestapuhuja. Kansan tahto on moniulotteinen, ja pääsee kunnolla oikeuksiinsa vain jos myös päätöksenteko on riittävän moniulotteista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu