HSL:n harhaoppinen menettely 1.1. alkaen: ei provikkaa myyntipisteille

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen toimija HSL on tehnyt vuodenvaihteessa erikoisen muutoksen, joka on vastoin niitä markkinatalouden ajattelumalleja, joiden keskellä me elämme (usein ehkä tietämättämme): joukkoliikenteen lippujen jälleenmyyjille (kuten R-Kioskit, Prismat, Citymarketit jne.) ei enää makseta lainkaan provisiota lippujen myynnistä.

https://yle.fi/uutiset/3-11141449

Tämä on epätavallinen ratkaisu, johon emme ole tottuneet kovin paljon. Ensinnäkin jälleenmyyjän täytyy lisätä lipun hintoihin oma katteensa, joka ehkä sitten vaihtelee eri jälleenmyyjien välillä. Joku jälleenmyyjä voi päättää myydä vaikka ilman katettakin, tai käyttää nolla-katetta Mammutti-päivien ja Sellon Sembaloiden vetonaulana, sisäänheitto-tuotteena.

Jos Posti toimisi samalla ajattelutavalla, postimerkin hintaa ei voisi tietää etukäteen, kun menee ostamaan postimerkkejä R-Kioskilta. Täytyisi kysyä, paljonko laitatte tähän katetta postimerkin arvon päälle. En ole elämäni aikana törmännyt sellaiseen tilanteeseen missään päin maailmaa, että tavalliseen käyttöön tarkoitetun postimerkin hinta olisi eri kuin merkin käyttöarvo. (Ensipäivän kuoret ja erikoispainokset ovat sitten asia erikseen.) Niin harvinainen tämä ajattelutapa on, että myyntipaikka ei saisi provisiota joka sisältyy tämän tyyppisen tuotteen ns. arvoon jo valmiiksi.

Menettelyn epätavallisuudesta ja ehkä jopa epäreiluudestakin huolimatta, tässä ajattelutavassa on Pandoran lipas, joka sepposen selälleen avattuna tekisi mahdolliseksi talouden optimoitumisen itseohjautuvasti kohti uusia ja ehkä aiempaa kustannustehokkaampia muotoja, joita emme kovin paljon käytä tai edes tunne nykyään.

Tässä HSL-lippujen tapauksessa se ei toki kuulosta kovin ”kustannustehokkaalta”, että lipun hintaan tulee jotain lisää myyntipisteissä. Toisin päin ymmärrettynä on toisaalta niin, että HSL olisi voinut budjetoida lipun hinnan korkeammaksi, eli korottaa hintoja ”koska inflaatio”, ja sitten myöntää alennusta omissa myyntipisteissään. Silloin lipun ostaminen HSL:n omasta myyntipisteestä näyttäisi kustanustehokkaalta, jota se mahdollisesti onkin, koska ei tarvitse maksaa provisiota jälleenmyyjälle, mutta toisaalta ei tarvitse myöskään palkata omia työntekijöitä myyjiksi kassalle.

Taloudessa on paljon jäykkiä sopimuksia ja ajattelutapoja, joilla suojellaan jotain asetelmaa. Ja samalla estetään taloutta optimoimasta itseään mahdollisimman kustannustehokkaaksi, itseohjautuvasti. Ajatellaan vaikka eines-ruokaa, jota tehdään tehtaalla jossain päin Suomea. Yleensä tehdas ei myy suoraan kuluttajille, vaan suostuu myymään ainoastaan tukkukaupoille. Myöskään tukkukauppa ei suostu myymään suoraan kuluttajille, vaan suostuu myymään ainoastaan vähittäiskaupoille ja muille yrityksille. Kuluttajalla on oikeus ostaa ruokaa vain tämän toimitusketjun viimeiseltä lenkiltä, vähittäiskaupalta. Siinäkin tapauksessa että hän asuisi ihan tehtaan vieressä.

Kansainvälisessä kaupassa on yleensä vielä yksi välikäsi lisää: maahantuoja jolla on yksinoikeudet eli kansallinen monopoli. Ulkomainen tehdas suostuu myymään vain maahantuojalle, ja tämä suostuu myymään vain tukkukaupoille, ja nämä suostuvat myymään vain vähittäiskaupoille, ja nämä myyvät kuluttajille.

Olisiko mahdollista, että tuotteiden jakelu tehtaalta kuluttajalle asti saataisiin optimoitua yhtään kustannustehokkaammaksi kuin se on nykyään? Että matkan varrella olisi hieman vähemmän välikäsiä, jotka kaikki tekevät työtä ja ylläpitävät varastoja jotka aiheuttavat kustannuksia, ja lisäävät oman katteensa hintaan?

Emme tiedä vastausta tähän, koska talouden jäykät rakenteet estävät taloutta optimoimasta kustannuksia itseohjautuvasti. Emme tiedä keksisivätkö kuluttajat (tai muut toimijat) nykyistä kustannustehokkaampia keinoja välittää tuotteita tehtaalta kuluttajille asti, jos kaikki välikädet matkan varrella suostuisivat myymään kenelle tahansa samaan hintaan ja samoilla ehdoilla. Kieltäytymättä myymästä kenellekään joka haluaa ostaa.

HSL:ään tämä liittyy sen verran, että HSL on kuin tehdas joka tuottaa joukkoliikennettä. Mutta yleisestä käytännöstä poiketen tehtaalla on oma myymälä, joka suostuu myymään lippuja omakustannushintaan, eli halvemmalla kuin mitä liput maksavat jälleenmyyjien luona, jotka lisäävät lipun hintaan jatkossa oman katteensa.

IonMittler
Vantaa

Moniulotteisen demokratian puolestapuhuja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu