Islamin opetus peruskoulussa on mahdollisuus, mutta myös epäkohta

Suomen peruskoulussa noin 15,000 oppilasta, eli vajaat 3% kaikista oppilaista, saa islamin opetusta uskonnon tunneilla. Tästä on monenlaista mielipidettä, onko se hyvä vai huono asia, että maahanmuuttajat eristäytyvät oman uskontonsa kuplaan myös peruskoulussa. Jotkut ehdottavat, että uskonnon opettaminen pitäisi lopettaa kokonaan kouluissa.

https://yle.fi/uutiset/3-11655776

Ranskan yhteiskunnalla on astetta vaikeampi suhde islamin kanssa. Presidentti Macron aikoo määrätä islamin opetuksen valtion valvonnan ja hyväksynnän alaiseksi. Käytännössä siis Ranskan valtio aikoo jatkossa sensuroida islamin opetuksesta pois radikaaleimman aineksen. Ranskan suurimpien islamilaisten yhteisöjen johtajat ovat jo ehtineet asennoitua tähän suunnitelmaan hyväksyvästi. Radikaali islamismi terrori-iskuineen on ongelma islamilaisille yhteisöille yhtä paljon kuin muulle Ranskan väestölle. Kun jossain räjähtää pommi, islamilaiset yhteisöt tuntevat kansan vihan nahoissaan, vaikka heillä ei olisi mitään tekemistä asian kanssa.

https://www.spiegel.de/politik/ausland/frankreich-emmanuel-macron-will-mit-neuem-imam-rat-islamistische-tendenzen-bekaempfen-a-3625af1d-2341-413c-8343-cb4b696dc8a0

Ranskassa on ollut ongelmana jo pidemmän aikaa, että Turkki ja Marokko kouluttavat ja rahoittavat vanhoillisia tai suorastaan radikaaleja imaameja, jotka lähetetään toimimaan Ranskan maaperällä sijaitsevissa moskeijoissa. Viime aikaisten terrori-iskujen yhteydessä Ranskan poliisi puuttui joidenkin moskeijoiden toimintaan, joissa annetulla radikaalilla opetuksella todettiin olevan yhteyttä terrori-iskun tekijöihin.

En tunne Suomen tilannetta, mistä Suomen moskeijoissa opettavat imaamit ovat kotoisin. Jatkuva turvapaikan hakijoiden virta edistää sitä tilannetta, että islamin uskoisen väestön lisäksi myös heitä moskeijoissa opettavat imaamit ovat hiljattain saapuneet vanhoillisista ja radikaaleista valtioista, ja heidän opetuksensa saattaa edelleen olla yhtä tiukkaa tavaraa kuin se oli heidän omassa kotimaassaan. Helsinkiin suunniteltu suurmoskeijakin olisi rahoitettu vanhoillisesta Saudi-Arabiasta käsin. Voimme vain arvailla, mistä imaamit olisi rekrytoitu sinne.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Helsingin_suurmoskeijahanke

Ranskan suunnitelmana on perustaa valtion valvoma islamin korkeakoulutus-järjestelmä, johon Ranskan kaikki islamilaiset yhteisöt osallistuvat ja sitoutuvat. Imaamina toimiminen ranskalaisissa moskeijoissa olisi jatkossa luvanvaraista, siihen vaadittaisiin Ranskan islamilaisessa koulutus-järjestelmässä suoritettu tutkinto. Turkin ja Marokon lähettämät vanhoilliset ja radikaalit saarnaajat menettäisivät luvan toimia ranskalaisissa moskeijoissa. Tavoitteena on varmistaa, että ranskalainen islam on tulevaisuudessa melko maltillista luonteeltaan.

Suomen peruskoulussa annettava islamin opetus tarjoaa valtiolle mahdollisuuden edistää maltillista ja muuhun yhteiskuntaan positiivisesti suhtautuvaa islamin suuntausta Suomen maaperällä. Toisaalta olisi kiva edistää myös muiden uskontojen tuntemusta. Minä en kannata uskonnon poistamista kokonaan peruskoulusta, vaan vähintäänkin yleissivistävän tiedon antamista kaikille oppilaille tärkeimmistä maailman uskonnoista. Tieto vähentää ennakkoluuloja ja väärinkäsityksiä.

+2
IonMittler
Perussuomalaiset Vantaa

Moniulotteisen demokratian puolestapuhuja. Kansan tahto on moniulotteinen, ja pääsee kunnolla oikeuksiinsa vain jos myös päätöksenteko on riittävän moniulotteista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu