Itsenäisyyden muistopäivä 6.12.
Suomi yrittää parhaillaan edistää EU:ssa nykyistä laajempaa verojen julkisuutta suurimmille yrityksille. Mutta se ei tule onnistumaan, koska EU:n jäseneksi jostain syystä päästetyt veroparatiisit Luxemburg, Malta, Irlanti ja Kypros eivät taatusti tule hyväksymään sitä.
https://yle.fi/uutiset/3-11103994
Itsenäisyytemme muistopäivänä joudumme toteamaan, että päätösvalta on valunut kovin kauas Helsingin Arkadianmäeltä. Itse asiassa tavoittamattomiin, tällaisissa tapauksissa kun suuri osa EU:n jäsenmaista haluaisi tehdä Euroopasta entistä reilumman paikan elää, mutta laivan kyytiin päästetyt vapaamatkustajat eli veroparatiisit pelaavat omaan pussiinsa, ja estävät Eurooppaa kehittymästä paremmaksi paikaksi.
Politiikassa on aina tiettyjä rajoituksia, jotka rajaavat mitä on mahdollista saavuttaa, huijaamatta kansaa tai perustamatta diktatuuria. Suomessa ja muissa kansallisvaltioissa yksilöiden itsekkyys estää tiettyä kipukynnystä vasemmistolaisemman politiikan tekemisen. Ja toisaalta yksilöiden solidaarisuus estää tiettyä kipukynnystä sydämettömämmän oikeistolaisen köyhien hylkäämisen oman onnensa nojaan.
Euroopan Unionissa kyytiin mukaan valitettavasti päästetyt veroparatiisit estävät tavoittelemasta täysipainoisesti niitä arvoja, joiden takia Euroopan Unioni on alunperin perustettu, ja johon vedoten konsepti on myyty kansallisvaltioiden väestölle hyvänä ja ylevänä ideana: Avoimen ja reilun yhteismarkkinan luominen, jossa kaikkien Euroopan valtioiden yritykset voivat menestyä rehellisin keinoin ja tasavertaisista lähtökohdista.
Kiistan ytimessä oleva veropolitiikka, ja sen riippakivenä olevat EU:n jäsenistöön kuuluvat veroparatiisit, rajoittavat tämän tavoitteen toteutumista, sekä nyt että tulevaisuudessa. Veroparatiisit täytyisi sulkea päätöksenteon ulkopuolelle, kun tehdään päätöksiä veronkierron estämisestä. Mutta Euroopan Unionin rakenne ja säännöt estävät sen.
Veroparatiiseja on suojellut henkilökohtaisesti komission aiempi puheenjohtaja J-C Juncker. Hän on ollut kovan luokan banksteri ja Luxemburgin veroparatiisin suurin rakentaja. On käsittämätöntä, että EU on voinut pitää häntä virassaan.
Tämä kertoo EUn hallinnon syvästä mädännäisyydestä, jota me suomalaisetkin ylläpidämme poliittisella tuellamme EUlle.
2017 muun muassa The Guardian -lehdelle vuodetut asiakirjat osoittavat että Luxemburgin pääministerinä vuosina 1995–2013 toiminut Juncker oli estänyt ja haitannut EU:n veronkierron vastaisia toimia.
Lokakuussa 2014 paljastui, että Luxemburg oli johdonmukaisesti auttanut lukuisia yrityksiä kiertämään veroja Junckerin ollessa maan pää- ja valtiovarainministeri.
Paljastuneet asiakirjat osoittivat Luxemburgin saavuttaneen Euroopassa veroparatiisin aseman antamalla yrityksille salaisia verohelpotuksia ja laskien niitten veroprosenttia aina alle 1 % asti. Juncker piti asian saamaa julkisuutta maineelleen pahana ja totesi Luxemburgin veropolitiikan mahdollisesti rikkoneen ”moraalisia ja eettisiä standardeja”. (Wiki).
Juncker toimi ennen komission puheenjohtajuutta mm Luxemburgin pääministerinä ja valtiovarainministerinä. Hän antoi maansa tiedustelun salakuunnella kansalaisia vuosia ja joutui siksi eroamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Junckerin asema pukkina kaalimaata vartioimassa on ollut erikoinen, ja rapauttanut uskoa Euroopan laajuisen ”demokratian” toimivuuteen ja vilpittömyyteen. Hän joutui kohuun verojärjestelyistä suuryrityksille, mutta silti hän sai jatkaa EU:n johdossa vielä vuosia. Jos politiikka on turhauttavaa ja rehellisyydeltään epäuskottavaa Suomessa, niin EU:ssa tuo ongelma on vielä pari pykälää suurempi.
Ilmoita asiaton viesti
Edelleen verovarojen väärinkäyttöä, valtiopetoksen muodossa: Junckerin lempilapsi oli Jyrki Katainen, joka 2011 talvella lupasi vero- ja lainavarojamme 8 miljardia euroa maasta ulos järjestelmälle, jonka suhteen Suomella ei ollut sopimusta. Katainen toimi omavaltaisesti, vailla budjettivallanhaltija eduskunnan valtuutusta toimelleen. Asiasta säädetään ministerivastuulaissa: Kataisen teon käsittelypaikka on valtakunnanoikeus, kyse on valtiopetoksesta ja rikos ei vanhene. Kyse oli ERVV:stä.
Tuolloinen oikeuskansleri Jaakko Jonkka (jolla oli luurankoja kaapissaan) torppasi jokaisen asiasta jätetyn kantelun. Haistoin tämän ja siksi laadin sen adressimuotoon. Jos tulos olisi ollut selkeästi viisinumeroinen luku ja tarpeeksi korkea, se olisi väistämättä ylittänyt uutiskynnyksen, ja asiasta olisi noussut julkinen keskustelu.
Adressi (19.5.2011-) on ja pysyy auki.
Ilmoita asiaton viesti
https://www.adressit.com/katainen_ja_kiviniemi_toimien_luvallisuus_ja_ministerivastuulaki
Katainen ja Kiviniemi, toimien luvallisuus ja ministerivastuulaki
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen ja pääministeri Mari Kiviniemi lupasivat maaliskuussa Euroopan rahoitusvakausvälineen (ERVV) käyttöön noin kahdeksan miljardia Suomen verovaroja, syynä ns. Portugalin tukipaketti. Molemmat kielsivät tällaisen aluksi, mutta asia tuli sittemmin julki. Ministerit toimivat omin luvin, sillä he eivät pyytäneet eduskunnalta valtuutusta toimelleen. Suomessa eduskunnalla on budjettivalta, joten teko oli ja on yhä yksiselitteisen laiton.
Unionin perussopimus kieltää tällaisen jäsenvaltioiden keskinäisen takaamisen Maastrichtin sopimuksen 125 artiklassa. Koska tällainen on kiellettyä, mainittu ERVV perustettiinkin Unionin hallintorakenteiden ulkopuolelle osakeyhtiöksi, jonka omistajia tosin Unionin jäsenvaltiot ovat. ERVV:n on tarkoitus korvata myöhemmin Euroopan vakausmekanismi (EVM), jota koskee sama ongelma.
Suomen osalta siis kahden ministerimme toimi oli yksiselitteisen laiton. Toimitusministeristön (kunnes Suomella on uusi hallitus) pääministeri Mari Kiviniemi ei luvannut esitellä Portugalin tukipakettia. Hallitusneuvottelija Jyrki Katainen jätti sivuun tehtävänsä, johon hänet oli nimitetty, ja keskittyi hankkimaan jonkinnäköisen legitimaation, laillisen oikeutuksen, tälle kahdeksan miljardin euron siirtämiselle Suomen ulkopuoliseen käyttöön. On kyseenalaista, voiko hallitusneuvottelija menetellä näin ja samoin on kyseenalaista, voiko suuri valiokunta menetellä niin, että se yleensä käsittelee tällaisen asian, samoin on kyseenalaista, voiko vaaleissa luottamuksensa menettänyt vanha hallitus nyt toimitusministeristönä yleensä ajaa tällaista asiaa. Hallitusneuvottelija Jyrki Katainen kuitenkin järjesti asialle käsittelyn eduskunnan suuressa valiokunnassa, jossa tämä ns. Portugalin tukipaketti hyväksyttiin.
Tässä adressissa katsotaan, että Jyrki Katainen ja Mari Kiviniemi ylittivät valtuutensa ja toimivat budjettivallan haltija eduskunnan luvatta ja lisäksi salaa siltä. Lisäksi tässä katsotaan, että Jyrki Katainen on toiminut raskauttavalla tavalla, koska on jälkikäteen varmistanut, että maan verovaroja siirretään Suomen eduskunnan ja hallituksen ulottumattomiin useita miljardeja. Tässä katsotaan myös, että Jyrki Kataisen osalta lähtökohtaisesti laiton menettely on pyritty peittelemään hankkimalla sille jälkikäteinen legitimaatio ja laitonta tekoa on siten jatkettu. Koska tällaisena teko luvata Suomen verovaroja maan ulkopuoliseen käyttöön on lähtökohtaisesti laiton, huolimatta jälkikäteisestä lainmukaisuuden hankkimisesta, mutta väärin premissein, katsotaan tässä adressissa, että suuren valiokunnan lupaus siirtää ERVV:lle suomalaisia verovaroja on laiton ja siten sen tekemä päätös on kumottava.
Tässä adressissa vaaditaan ministerien Mari Kiviniemi ja Jyrki Katainen yllä kuvatun toimen käsittelyä ministerivastuulaissa säädetyllä tavalla eli valtakunnanoikeudessa. Tätä varten tarvitaan perustuslakivaliokunnassa asian alustava käsittely. Lisäksi vaaditaan, että kaikki tähän luvattomaan lupaukseen liittyvät verovarojemme siirtämistä koskevat päätökset eri hallintoelimissä kumotaan välittömästi.
Normaalisti ministerien toimien lainmukaisuutta valvotaan ministerivastuulailla ja ylin valvoja on eduskunnan oikeuskansleri Jaakko Jonkka. Lisäksi eduskuntatyöskentelyn perustuslain mukaisuutta valvoo eduskunnan puhemies. Tässä tapauksessa valvonta ei ole toteutunut. Kuitenkin adressi luovutetaan ensisijaisesti oikeuskanslerille, koska ensisijaisesti vedotaan siihen instituutioon, jonka vastuulla asia on. Asian etenemisen varmistamiseksi eli lain toteutumiseksi adressi kuitenkin luovutetaan myös eduskunnan puhemiehistölle sekä tasavallan presidentille, jonka vastuulla ulkopolitiikka osaltaan on, ja tämä asia liittyy Suomen ulkosuhteisiin. Adressi voidaan myös luovuttaa näiden lisäksi harkinnanvaraisesti muuallekin, jos tämä edistää lain toteutumista.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikka olen EU:n ja liittovaltiokehityksen vankkumaton kannattaja, totean että Ion Mittler on oikeassa. Samoja näkemyksiä olen vuosikausia viestittänyt Brysselin suuntaan.
Siinäkin olen samaa mieltä että Suomi ei ole enää sillä tavalla itsenäinen kuin ennen sotia. Onhan yli 80 vuotta osa maastamme vihollisen miehittämä ja olemme Venäjän nöyriä tukijoita.
Mikä olisi parempi?
1. persujen Suomi olisi avoin ryöstön kohde, kaikenmaailman riistäjäkapitalistit mellastaisivat täällä. Me olisimme itsenäinen saari kylmässä maailmassa.
2. Vai olisiko parempi suostua putinistien valtaan? Puna-armeija suojelisi itsenäisyyttämme Tornionjoella.
Ilmoita asiaton viesti
Miten olisi Norjan tai Sveitsin malli? Euroopan yhteismarkkinoiden hyödyt, ilman Bryssel-johtoisen federaatio-kehityksen haittoja.
Ilmoita asiaton viesti
Se olisi unelma.
Jos meillä olisi Norjan öljy, Sveitsin rahat ja ympärillä vain ystäviä, niin silloin olisimme herran kukkarossa. Mutta kun meillä ei ole mitään, vain laajentumishaluinen Venäjä vieressä, mitäpä teet.
Kaikkien köyhien pitää pyrkiä Unionia kohti.
Ilmoita asiaton viesti
Euroopan Unioni ei ole edes kunnollinen puolustusliitto, Norja on puolustusliitossa mutta ei Unionissa.
Ilmoita asiaton viesti