Jos osaviikkoinen etätyö yleistyy, rasittaako jäykkä kk-hinta joukkoliikenteen suosiota?

Ostin diesel-auton. Taidan siirtyä joukkoliikenteen käyttäjästä taas autoilijaksi.

Viime vuosina minun työnantajani IT-alalla ovat noudattaneet sellaista käytäntöä, että etätyö on ollut sallittua kaikille työntekijöille yhtenä päivänä viikossa. Mitään erityistä käytännön syytä tälle yhden päivän rajoitukselle ei ole ollut. Useimmat työtehtävät olisi voitu hoitaa vaikka kokonaan etänä, kuten on tullut todistetuksi korona-epidemian aikana. Viimeisten 12 kuukauden aikana olen käynyt toimistolla vain kaksi tai kolme kertaa, enkä silloinkaan tapaamassa ketään työkaveria, vaan noutamassa tai palauttamassa IT-laitteita.

En tiedä mitä minun työnantajani (tai IT-ala yleisesti) aikoo linjata etätyön tekemisestä, kun korona-epidemian aiheuttamat poikkeukselliset olot päättyvät. Onko työnantajilla pokkaa edellyttää läsnäoloa toimistolla yhtä paljon kuin oli tapana ennen korona-epidemiaa? Nyt kun käynyt täysin ilmeiseksi, että läsnäolon vaatimukselle ei ole toimistotyössä useinkaan kovin vahvoja käytännön perusteita.

Jos mahdollisuus etätyön tekemiseen vapautuu aiempaa laajemmaksi, ja saan oikeuden tehdä etätyötä kolme tai jopa neljä päivää viikossa, joukkoliikenteen houkuttelevuus kärsii kolauksen, koska se on hinnoiteltu edulliseksi vain niille käyttäjille, jotka tarvitsevat joukkoliikennettä lähes jokaisena arkipäivänä. Jos yhteiskunnassa koittaa uusi entistä vapaampi etätyön aikakausi, ja toimistotyön tekijät käyvät työpaikalla vain pari kertaa viikossa, joukkoliikenteen nykyisellä hinnoittelun logiikalla ei ole  tarjottavana heille mitään kovin houkuttelevaa.

Mutta onhan tuossa tuo diesel-auto pihassa.

+3
IonMittler
Perussuomalaiset Vantaa

Moniulotteisen demokratian puolestapuhuja. Kansan tahto on moniulotteinen, ja pääsee kunnolla oikeuksiinsa vain jos myös päätöksenteko on riittävän moniulotteista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu