Kriittinen katsaus: Perussuomalaisten uusi kriminaali-poliittinen ohjelma
Perussuomalaiset julkaisi maanantaina uuden (ja kuulemma ensimmäisen koskaan) kriminaali-poliittisen ohjelmansa. Tässä arvioin ohjelman antia, mikä meni hyvin, ja mikä vähän heikommin.
https://www.perussuomalaiset.fi/ajankohtaista/psn-uusi-kriminaalipoliittinen-ohjelma-on-julkaistu/
- Kovempia rangaistuksia vakavista rikoksista
PS vertailee väkivaltaisista rikoksista Suomessa tuomittujen vankeusrangaistusten keskimääräisiä pituuksia muutamaan muuhun maahan, ja toivoo rangaistusten olevan Suomessa(kin) nykyistä ankarampia. Tämä on kannatettavaa, koska rikollinen väkivaltaisuus on ihmisyyden alhaisin olomuoto, vain hieman apinan ja simpanssin yläpuolella.
- Raiskaus on niin vastenmielinen rikos, että myös siitä tuomittavan rangaistuksen on lisäksi aina oltava ehdotonta vankeutta.
PS onnistuu käsittelemään raiskausten tuomioita mainitsematta sanallakaan, että raiskaus on monesti sana sanaa vastaan -tilanne, ja tuomio jaetaan lonkalta. Kymmenen miinuspistettä siitä, että puolue ehdottaa rangaistusten pidentämistä, ennen kuin on hoidettu kuntoon (tai otettu edes puheenaiheeksi) sitä seikkaa, että rangaistukset jaettaisiin vain syylliseksi todistetuille, eikä myös syylliseksi uskotuille. Joiden syyllisyydestä ei siis ole varmuutta.
https://yle.fi/uutiset/3-11206697
- Loppu paljousalennuksille
PS ehdottaa, että moneen eri rikokseen syyllistyvä ei saisi enää ”alennusta” siitä, että tuomioita on monta, vaan kaikki erilliset tuomiot laskettaisiin yhteen. Tämä on kannatettavaa, ainakin silloin kun on kyse eri tekokerroilla tapahtuneista rikoksista, eikä yhdestä tilanteesta, jossa on havaittu ties kuinka monta eri lakipykälää, jotka ovat tulleet rikotuiksi samaan aikaan.
- Ehdonalaisen vapautumisen tulee olla mahdollista vain harkinnanvaraisesti, eikä vakavista rikoksista tuomittuja vankeja pidä koskaan päästää ehdonalaiseen vapauteen.
Nykyään on yleinen käytäntö, että vankeudesta istutaan vankilassa vain noin puolet. PS haluaa linjata, että vakavista rikoksista tuomio istutaan kokonaan vankilassa. Tämä tarkoittaisi käytännössä vankeuden lähes kaksinkertaistumista, mutta on silti kannatettavaa.
- Ensikertalainen voi olla vain kerran. … [Nykyään] ensikertalainen on vanki, joka rikosta edeltäneiden viiden vuoden aikana ei ole suorittanut vankeusrangaistusta vankilassa
PS ehdottaa, että ns. ”ensikertalaisen” lievennys tuomion suorittamiseen myönnettäisiin vain henkilölle, joka ei ole koskaan aiemmin ollut vankilassa. Tämäkin on kannatettavaa. Toinen vaihtoehto olisi nelinkertaistaa nykyinen 5 vuoden aikaraja 20 vuoteen.
- Tavallisesti elinkautisvanki vapautuu Suomessa noin 14 vankilassa vietetyn vuoden jälkeen.
PS haluaa pidentää ns. elinkautisen vankeuden sitä osaa, joka käytännössä istutaan vankilassa ihan oikeasti, nykyisestä keskimäärin 14 vuodesta muutaman vuoden pidemmäksi. Mikäpä siinä.
- Vaarallisiksi arvioitujen vankien kohdalla elinkautisen vankeusrangaistuksen pitää nimensä mukaisesti olla elinkautinen.
- Perussuomalaiset haluaakin uudistaa lainsäädäntöä siten, että määräaikaisen vankeusrangaistuksen kestoa olisi tuomioistuimen päätöksellä mahdollista pidentää, mikäli esimerkiksi henki-, väkivalta- tai seksuaalirikoksesta tuomittua vankia on tuomitun rangaistuksen määräajan päättyessä pidettävä vaarallisena muille ihmisille.
PS ehdottaa, että vaarallisiksi arvioituja vankeja ei vapautettaisi koskaan, vaan he istuisivat vankilassa elämänsä loppuun asti. Tämä voisi koskea joissakin tapauksissa myös määräaikaiseen vankeuteen tuomittuja, jolloin määräaikainenkin vankeus voisi osoittautua käytännössä elinkautiseksi.
Tämä on kannatettavaa siltä osin, että vaarallisia henkilöitä ei pidä päästää yhteiskuntaan, mutta tuomion suorittamisen olosuhteiden tulisi olla muunlaiset kuin tavallinen vankila. Senkin vuoksi, että tässä pelataan itse asiassa melkoista arpapeliä oikeusvaltion periaatteella, kun psykiatrit katsovat kristallipallosta, onko joku tietty vanki vaarallinen vai ei. Sitä ei voi lopulta varmuudella tietää, kumpaankaan suuntaan.
- Sakkorangaistukseen johtavat toistuvat rikkomukset tulisikin voida viedä tuomioistuimen käsiteltäviksi nykyistä olennaisesti matalammalla kynnyksellä, jolloin myös sakon muuntaminen ehdottomaksi vankeudeksi olisi tarvittaessa mahdollista. Muuntorangaistuksen käyttäminen tilanteessa, jossa tuomittua sakkoa ei saada perittyä, katkaisee alkaneen rikoskierteen ja parantaa kansalaisten luottamusta rangaistusjärjestelmän toimivuuteen.
PS kiinnittää huomiota tilanteeseen, jossa esim. huumeiden käyttäjä tms. tekee pieniä rikoksia (myymälävarkaudet, polkupyörien varastaminen) liukuhihnalta ja loputtomiin. Jos hän jää kiinni, rangaistus on sakkoja, joita hän ei varattomana maksa koskaan. Rikosten tekeminen jatkuu entiseen tahtiin, riippumatta siitä montako kertaa jää kiinni ja tuomitaan sakkoihin, joita henkilö ei maksa.
On kannatettavaa, että tällaiset rikoskierteet katkaistaan vankeudella ripeästi ja ryhdikkäästi. Nykyinen touhu on suoraan sanottuna pelleilyä, jossa tällaiset henkilöt pitävät yhteiskuntaa ja kunniallisten kansalaisten omaisuutta pilkkanaan.
- Jalkapannat lähestymiskieltoon määrätyille
PS ehdottaa, että lähestymiskiellon rikkomisen toteaisi poliisi automaattisella valvonnalla, eikä suojelun kohteen tarvitse itse havaita, että hänen lähelleen on saavuttu, valittaakseen asiasta poliisille. Tämä muutos on kannatettava.
- Erityisesti 12–14-vuotiaiden väkivaltarikollisuus on poliisin tuoreen selvityksen mukaan kasvanut merkittävästi.
- Olisivat perussuomalaiset valmiita laskemaan rikosoikeudellisen vastuuikärajan esimerkiksi 14 vuoteen.
Tässä on nähtävissä sellainen epäsuhta, että rikollisuus kasvaa myös 12-13-vuotiaiden kohdalla, mutta siihen tämä 14 vuoden ikäraja ei auttaisi. Oikeasti kysymys kuuluu vain: mihin tietyn ikäinen rikoksen tekijä pitäisi laittaa säilöön, eroon yhteiskunnasta, jolle tämä henkilö on vaarallinen nuoresta iästään huolimatta. Ei kai 14-vuotiasta tavalliseen vankilaan kuitenkaan laitettaisi. Ja 12-vuotiaalle rikoksen tekijällekin pitäisi löytää joku paikka.
Tämä ehdotus vaikuttaa keskeneräiseltä, mutta sinänsä oikean suuntaiselta keskustelun avaukselta. Minulle tulee ehkä mieluummin mieleen, että nuorisolle voisi olla omanlaisensa rangaistus-asteikko, mutta muutoin he olisivat rikosoikeudellisessa vastuussa ihan minkä ikäisenä tahansa. Ainoa mitä nuoresta iästä saisi etua olisi rangaistuksen ankaruuden (eli esim. keston) ja käytännön olosuhteiden suhteuttaminen henkilön ikätasoon soveltuvaksi.
- Terroristiryhmään kuuluminen on säädettävä rangaistavaksi.
PS haluaisi ISIS-vaimot tuomiolle osallisuudesta terroristisen järjestön toimintaan. Tämä mahtunee myös tavallisen kansalaisen oikeustajuun, että ei terroristisen järjestön toimintaan huvikseen osallistuta, se osoittaa käytännön tukea liikkeelle ja sen käyttämille väkivaltaisille keinoille.
Suuri ongelma tässä on kuitenkin se, että terroristi-järjestön määritelmä on suurelta osin poliittinen. Maailmalla käydään paljon aseellista taistelua hallitusten ja kapinallisten välillä, monessa eri valtiossa. Käytännössä USA päättää, mitkä niistä määritellään terroristeiksi ja mitä ei määritellä. EU tekee ”itsenäisesti” oman päätöksensä, mutta käytännössä EU:n linjan itsenäisyys on varsin minimaalista.
Tämän takia ei ole mielekästä säätää rangaistavaksi kuulumista mihin tahansa järjestöön, joka on EU:n terroristi-järjestöjen listalla. Tuo lista on osittain poliittinen. Terrorismin määritelmän ulkopuolelle tulisi jättää kaikki sellaiset järjestöt kuten Turkin kurdien PKK, jotka taistelevat oman kansansa oikeudesta itsenäiseen valtioon historiallisella asuinseudullaan, ja jotka eivät käyttäydy taisteluissa sen paheksuttavammin kuin valtioiden armeijat keskimäärin käyttäytyvät.
- Ulkomaalaiset vangit on siirrettävä suomalaisista vankiloista kotimaidensa vankiloihin.
Jos henkilön kotimaa suostuu ottamaan vastaan, eikä ole syytä epäillä että esim. suomalaisen murhannut pääsisi kotimaassaan heti vapaaksi, niin ilman muuta tällainen on kannatettavaa. Vankeushan maksaa yhteiskunnalle paljon.
- Vakavaan rikokseen syyllistyneet ulkomaalaiset on karkotettava, heille on määrättävä pysyvä maahantulokielto ja heille mahdollisesti myönnetty Suomen kansalaisuus on määrättävä menetettäväksi.
Tämä on mielenkiintoinen keskustelun avaus.
- Ulkomaalaisten rikollisten oikeutta valtion varoista tapahtuvaan tulkkaukseen ja maksuttomiin käännöksiin on rajoitettava.
PS haluaa, että syylliseksi tuomittu joutuu korvaamaan tulkkauksen kulut. Sinänsä on kannatettavaa, että rikosten kustannukset peritään rikollisilta tilastollisesti.
Mikä mahtaa olla Vapauden Liiton virallinen tavoite edustajamäärässä, tulevissa Eduskuntavaaleissa?
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on vähän kuin kyselisi Suomen joukkueelta olympialaisiin tai arvokisoihin, mikä on mitalitavoite. Sanotaan asia niin päin, että jos ei yhtään edustajaa irtoa, sitä pidettäisiin pettymyksenä.
Ilmoita asiaton viesti
PS onnistuu käsittelemään raiskausten tuomioita mainitsematta sanallakaan, että raiskaus on monesti sana sanaa vastaan -tilanne, ja tuomio jaetaan lonkalta.
——————————————
Vaikka se onkin monesti sana vs. sana ei sitä tuomiota sentään lonkalta anneta. Mikään oikeushan ei tietenkään ole täydellinen ja vääriä tuomioita tulee väkisinkin.
Ilmoita asiaton viesti
Ei vääriä tuomioita ”väkisin” tule. Niitä tulee vain siinä tapauksessa, että päätetään antaa tuomio vaikka todisteet eivät ole kiistattomat. Sehän ei ole pakollista, voitaisiin noudattaa myös periaatetta, että syytön kunnes kiistattomasti toisin todistetaan.
Ilmoita asiaton viesti
Vakavissa rikoksissa , esim. tapoissa, ei saakaan jäädä järkevää epäilyä tuomitun syyllisyydestä. Mutta jos mennään liian tiukkaan seulaan niin sitten palataan ajassa jonnekin 1800-luvulle asti jolloin teolla piti aina olla kaksi silminnäkijää.
Ilmoita asiaton viesti
Osittain tämän takia rangaistukset eivät ole ankarimmasta päästä, jos varmuus syyllisyydestäkään ei ole aukotonta. PS oikoo mutkia suoriksi, jättämällä mainitsematta sen tosiasian, että varmuus syyllisyydestä on usein hieman hatara.
Ilmoita asiaton viesti
Jos sana vastaan sana päätyisi aina raiskaajan eduksi jos näyttö ei ole täysin kiistaton, voisin kuvitella mitä tapahtuisi raiskaus määrille.
Ilmoita asiaton viesti
En usko, että nuo rikokset lisääntyisivät. Mutta syytteet varmaankin johtaisivat harvemmin tuomioon. Kun lehdistä noita tuomioita lukee, niin väkisinkin tulee mieleen, että kovin luotettavalla pohjalla ei niissä olla. Kysymys väärästä tuomiosta on erityisesti tässä asiassa hyvin vakava. Rikos on todella leimaava. Se onkin tietenkin hyvä asia, mutta jos tulee väärä tuomio, niin se näyttää kulkevan mukana koko elämän. Ihmisiä on asiasta istunut todistettavasti jopa vuosia vankilassakin ja tuomi myöhemmin kumottu ns uhrin tultua toisiin atoksiin sanomisistaan. Jopa naiset osaavat valehdella omaksi edukseen.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009129116.html Näiden selitysten ja tapahtuminen perusteella en minä ainakaan osaisi arvioida mitä todellisuudessa on tapahtunut. On vain uskottava. Yksi tuomarikin oli asiasta eri mieltä. Ihan tälläkin perusteella uskon, että on todella paljon vääriä tuomioita. Tosin varmasti moni tuomio jää antamatta, mutta väärät tuomithan eivät siitä parane, vaikka sellainen feministinen meno onkin meneillään.
Ilmoita asiaton viesti
Ihminen on myös oppiva olento, joten minä voin kuvitella, että siinä tilanteessa ihmisiä alkaisi vihdoin kiinnostaa hyväksyä laki, joka edellyttää suostumuksen dokumentoimista, ja siirtää todistuksen taakan jälleen tekijän puolelle — jos vastaaja pystyy todistamaan yhdynnän toteutuneen, syytetyn täytyy pystyä todistamaan suostumus.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ionmittler/suostumuksen-seksiin-dokumentoivalle-puhelimen-sovellukselle-naureskellaan-tanskassa/
Ilmoita asiaton viesti
Se fakta, että kukaan ulkopuolinen ei tiedä tapahtumia yllä olevassa tapauksessa.
Ilmoita asiaton viesti
Tuota aikaa elämme myös nyt tiettyjen rikosten osalta.
Nk. ”isokenkäisiä” ei saada käytännössä tuomittua jos ei syytetty tunnusta sekä aikoneensa että tehneensä kyseessä olevan talousrikoksen.
Näissä tapauksissa vaaditaan näyttö siitä että teko oli tahallinen ja suunniteltu ja että tarkoitus oli todellakin varastaa muutamia tai kymmeniä miljoonia.
Ilmoita asiaton viesti
Perussuomalaisten kriminaali-ohjelman ja Ionin siihen tekemien lisäysten seurauksena vankien määrä moninkertaistuisi Suomessa.
Löytyykö sellaista tutkimusta, joka todistaisi ankarien rangaistusten vähentävän rikollisuutta?
Ilmoita asiaton viesti
Tähän riittää ihan maalaisjärki, arvoisa Korkman. Vankilassa ollessaan henkilö ei tee rikoksia niin paljon kuin ollessaan vapaana.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä ne rikollisetkin sen verran tajuavat, että jokainen rikos vain lisää heidän riskiään pidempään linnareissuun. Panttivangin tms. ottaminen tulisi relevantiksi, jos uhkana voisi olla kuolemantuomio, silloin olisi kannustin kokeilla ihan mitä tahansa viimeisenä oljenkortena. Se tuskin tällaiseen vaikuttaa mitään, onko elinkautinen keskimäärin 14 vai 16 vuotta.
Ilmoita asiaton viesti
Saatoit oikoa vähän. Onko yleisempää että ehdottomaan vankeusrangaistukseen tuomitut syyllistyvät rikokseen, kuin että ne joita ei ole tuomittu ehdottomaan vankeusrangaistukseen syyllistyvät rikokseen? Saattaa olla niin, että vainkilasta vapautuneet tekevät enemmän rikoksia kuin ne jotka eivät ole vankilassa istuneet. Vankilassa istuttu aika ei välttämättä kompensoi mahdollista yliedustusta tekijöissä. Ei ole myöskään poissuljettua että vankilassa istuminen lisäisi todennäköisyyttä syyllistyä rikokseen, vähentämisen sijaan.
Ilmoita asiaton viesti
Vankilan vaikutus henkilön elämänmuutokseen on vankilan kehittämiseen liittyvä näkökulma. Vankeja pitäisi hajauttaa maaseudulle kauas varsinkin oman alansa rikostovereista, jotta vankila on verkostoista vapautumisen aikaa, eikä niiden luomisen aikaa.
Ilmoita asiaton viesti
Voihan se noin olla, mutta se ei millään tavoin liity siihen, oliko lausumasi maalaisjärjen mukaista. Tai ehkä se oli juuri sitä, mutta johtopäätöksesi jäi kuitenkin toteen näyttämättä.
Ilmoita asiaton viesti
Ainakin PS:n ehdottamassa pieniä rikoksia loputtomasti tehtailevien henkilöiden tapauksessa vankeus katkaisisi menossa olevan rikoskierteen. Mitä sen jälkeen, hyvässä lykyssä se huume-riippuvuus olisi katkaistu pakkohoidolla, joka on syynä polkupyörien ryöstelyyn.
Ilmoita asiaton viesti
Vai rekrytoidaanko pikkurikollisia rikosten alakoulusta suoraan korkeakouluun?
Ilmoita asiaton viesti
Selitä tarkemmin, ketä ja missä?
Ilmoita asiaton viesti
Ne pikkurikosten tehtailijat vankilaan, mitä kuvittelit?
Ilmoita asiaton viesti
Aivan, mutta kuten sanoin, vankilaa täytyy siltä osin kehittää. Hajauttaa. Ei ole fiksu konsepti kerätä rikollisia verkostoitumaan ja rekrytoimaan samaan paikkaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kysymys taisi koskea sitä, vähentääkö rangaistusten koventaminen rikollisuutta. Ei se sitten ilmeisesti ollutkaan ihan maalaisjärjen juttu…
Ilmoita asiaton viesti
Kyse on aiheesta, jossa tarvitaan monta erilaista toimenpidettä samaan aikaan, jotta tilanne kehittyy suotuisaksi. On asioita joita ei voi hoitaa yhdellä kädellä, joitakin ei kahdellakaan kädellä.
Ilmoita asiaton viesti
Saattaa hyvin olla noin. Pointtini oli vain, ettei ole maalaisjärjellä pääteltävissä että ankarammat rangaistukset vähentävät rikollisuutta. Siitä taisimme jo päästä yksimielisyyteen?
Ilmoita asiaton viesti
Maalaisjärki ei oikein toimi kriminaalihuollon osalta. Pitkät vankeusrangaistukset eivät ole johtaneet rikollisuuden vähenemiseen, vaan rikollisuuden lisääntymiseen ja raa’istumiseen.
Mitä aiemmin tullaan tilanteeseen, että odotettavissa oleva tuomio on elinikäinen vankilatuomio, sitä aiemmin ollaan tilanteessa, ettei rikosten tekemisellä ole enää mitään lisäseuraamusta. Tämä johtaa tilanteeseen, että rikollinen voi ilman lisäseuraamusten pelkoa tappaa kiinniottamaan tulleet poliisit, murhata ihmisiä ja tehdä mitä tahansa rikoksia niin pitkään kuin vapaalla jalalla ehtii olemaan. Myös vankilassa tälläisella elinikäisesti vangitulla on sama asema: ei hänen tekemänsä rötökset kasvata rangaistusta.
Pohjoismaisten vankiloiden tuomiot ovat lyhyitä, vankilaolot verrattuna muiden maiden laitoksiin paremmat ja kriminaalihuoltopalveluista on perinteisesti pidetty huolta. Rikollista ei pyritä sulkemaan yhteiskunnan ulkopuolelle, vaan rikollisia pyritään pitämään osana yhteiskuntaa. Rikollisuus onkin paljon vähäisempää kuin maailmalla yleensä. PS näyttää toivovan rikollisuuden lisäämistä ja raa’istumista esimerkeistä piittaamatta.
Ilmoita asiaton viesti
Aitoa elinikäistä tuomiota PS ehdottelee vain murhaajalle. Mutta minun mallissani, jossa tiettyä rajaa pidempi rangaistus suoritetaan loppuvaiheessa ns. maaseudulla, kyse on jo varsin normaalista olemassaolosta. Myöskään vankiloiden eli valtion hotellien elintaso ei ole verrattavissa siihen, että elämä loppuu eikä millään ole mitään väliä.
Ilmoita asiaton viesti