Kuvaverkko Oy kehtaa venyttää sopimusten ehtoja, ja oppilaiden vanhempien hermoja

Kuvaverkko Oy on tänä vuonna sopimuskumppani ainakin Espoon ja Vantaan koulukuvauksissa. Yhteistyö ei ole lähtenyt käyntiin ihan siten kuin kunnalliset päättäjät kuvittelivat.

Lokakuussa uutisoitiin, että Espoon kaupungin sopima 4.95 EUR hintainen kuvapaketti ei ollut aluksi tarjolla lainkaan Kuvaverkon verkkokaupassa. Sen hintaisen tilauksen sai tehtyä vain valitsemalla ostoskoriin 48 EUR hintaisen paketin, ja poistamalla siitä tuotteita, kunnes jäljellä on vain tarkalleen ne tuotteet, joista kaupunki oli tehnyt sopimuksen. Asiasta nousseen kohun seurauksena Kuvaverkko Oy lisäsi verkkokauppaan myös tuon 4.95 EUR hintaisen paketin näkyvästi tarjolle.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008337089.html

Minun kahdella lapsellani oli koulukuvaus Vantaalla lokakuussa, ja tällä viikolla tuli tietoa, että valokuvat ovat tarjolla tilattavaksi Kuvaverkko Oy:n verkkokaupassa. Sinne siis. No eipä sielläkään ollut tarjolla Vantaan kaupungin sopimaa kuvapakettia, joka sisältää samat tuotteet kuin Espoon kaupungin sopima paketti, mutta vieläkin edullisempaan hintaan 0.36 EUR.

Koulun henkilökunta tiesi ongelmasta jo etukäteen, joten huoltajille lähetettiin ohjeet, miten saa tilattua edullisen kuvapaketin: verkkokaupasta valitaan 34.90 EUR hintainen kuvapaketti, ja siitä poistetaan tuotteita, kunnes jäljelle jää vain sovitut kuvatuotteet. Helsingin Sanomat uutisoikin jo pari viikkoa sitten, miten tuo temppu tehdään.

https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2000008348600.html

En saanut hommaa toimimaan ensimmäisellä yrityksellä, enkä seuraavallakaan, mutta tarpeeksi ihmeteltyäni keksin lopulta, miten ne edulliset kuvat saa tilattua. Koulun lähettämissä ohjeissa oli pieni asiavirhe, joka johti minua harhaan aluksi. Kehitys kehittyy: kerrankin lasten koulukuvat maksavat 36 senttiä eikä 36 euroa.

Markkinatalouden ja kilpailutuksen kannalta tässä touhussa ei ole kovin paljon järkeä. Kuvayhtiöt tietävät omista tilastoistaan, mitä tuotteita menee kaupaksi kokonaisuuden kannalta. Mutta kaupungin kanssa kilpailutettiin vain muutama valokuva. Näin ollen kilpailutuksen kohteena ei ollutkaan valokuvien hinta kuluttajille kokonaisuutena, vaan tietty valikoima kuvia. Josta taitaa kuitenkin muodostua nyt aika suosittu, koska Kuvaverkko Oy:n sekoilu markkinoinnin etiikan rajamailla kannustaa ihmisiä äänestämään hiiren osoittimella kohti 0.36 EUR hintaista tilausta. Eikä euroakaan sen yli, kunnes yrityksen menettely ja markkinointi alkaa näyttää vähän vilpittömämmältä.

+2
IonMittler
Perussuomalaiset Vantaa

Moniulotteisen demokratian puolestapuhuja. Kansan tahto on moniulotteinen, ja pääsee kunnolla oikeuksiinsa vain jos myös päätöksenteko on riittävän moniulotteista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu