Lasten suusta kuultua: Mainokset pois, kutsukaa poliisit!

Lapsiin kohdistuva markkinointi oli kai kiellettyä lainäädännössä, ainakin joitakin osin. Lapset eivät sitä tiedä, eivätkä myöskään mobiilipelien tekijät tai Youtube-videopalvelu ole tietävinään. Lapsille kohdistetuissa videoissa ja peleissä pyörii lapsille kohdistettuja mainoksia.

Näistä laillisista näkökulmista tietämätön 7-vuotias poikani otti eilen illalla sen verran hilpeät raivarit, pelatessaan jotain mobiilipeliä kännykällä, että siteeraan sitä tässä:

”Taas jotain ihme mainoksia! Soittakaa poliisit! Kuka tän pelin on tehnyt, ja kuka nää mainokset on keksinyt, hakekaa ne ja viekää ne vankilaan!”

Ärtymys johtuu siitä, että pelin pelaaminen keskeytyy pakollisen mainoksen katsomisen ajaksi. Kuten voi käydä myös Youtube-videoita katsoessa.

Jotkut mainonnan muodot lukeutuvat inhotuimpiin asioihin yhteiskunnassa. Lapsesta alkaen. Erityisesti suoramainonta puhelimitse, mutta myös jo television aikakaudelta tutuilla mainoskatkoilla on omat faninsa, negatiivisessa mielessä.

Ovatko inhotuimmat mainonnan menetelmät niin tehokkaita verrattuina muihin vaihtoehtoihin, että niitä täytyy suosia, ihmisten elämän ilon kustannuksella? Ottaisin todella mielelläni vaikka sähköpostia, puhelinmyyjien soittojen sijasta.

IonMittler

Moniulotteisen demokratian puolestapuhuja. Kansan tahto on moniulotteinen, ja pääsee kunnolla oikeuksiinsa vain jos myös päätöksenteko on riittävän moniulotteista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu