Oma auto keinotekoisen kallis

Valtio käy autoilijan kukkarolla ahkerasti. Suorastaan keinotekoisen ahkerasti. ALV, autovero, ajoneuvovero, käyttövoima-vero, polttoaine-vero. Kun Töölössä asuva city-vihreä juppi ostaa polkupyörän, ajaakseen sillä baanaa pitkin työpaikalleen Kaisaniemessä (anteeksi, Helsingin Yliopistolla), hän ei maksa näistä veroista kuin yhtä.

Miksi ihmisten kulutusvalintoja on kohdeltu näin eriarvoisesti? Keinotekoisen eriarvoisesti? Universaalin ilmasto-ahdistuksen alettua viisi vuotta sitten autoilun rankaisemisessa on ollut näennäistä loogisuutta. Kun ne hiilidioksidi-päästöt. Mutta kun sen rahan kuluttaminen johonkin muuhun kiinalaiseen krääsään, tai Välimeren rantalomaan lentokoneella, tuottaa yhtä paljon niitä päästöjä. Autoilun raippaverotuksessa ei ole ihan sitä loogisuutta, jota jotkut kuvittelevat siinä olevan. Se vaihtoehtoinen kohde, johon Töölössä asuva juppi käyttää rahat, kun hän jättää auton ostamatta, aiheuttaa myös päästöjä. Mutta sitä ei veroteta yhtä ankarasti.

Se on epäreilua.

Vaikeinta on ymmärtää maailmaa ennen ruotsalaisen teinin megatähteyttä. Kun ilmasto-ahdistusta ei oltu vielä keksitty. Mikä motivoi suomalaisen poliittisen eliitin 1950-luvulta 2010-luvulle asti verottamaan juuri autoilua niin paljon raskaammin kuin muuta kulutusta? Mistä tämä eriarvoinen kohtelu kuluttajia ja kansalaisia kohtaan, tasavertaisuuden mallimaassa?

Kommunistisen Neuvostoliiton kyljessä auton hinta taisi olla aika suhteellinen käsite muutenkin. Kun itärajan takaa tuotiin Ladoja, jotka maksettiin metsäteollisuuden tuotteilla, se taisi olla aika vapaamuotoinen filosofinen kysymys, mikä hinta niille lätkäistiin hintalappuun.

Aluepoliittisena lyömäaseena autoilun verotus on aina rankaissut syrjäseuduilla asuvia. Vain suurissa kaupungeissa pärjää ilman autoa. Missään muualla joukkoliikenteen palvelutaso ei ole (eikä tule olemaan) riittävä mihinkään järkevään tarkoitukseen.

Nykyään kun politiikkaa on alettu pelata entistä isommilla panoksilla, otetaan velkaa kuin roskaa, jaetaan valtion tukia yrityksille oikealla ja vasemmalla, ja maksetaan vielä Italian lainatkin pois Suomen valtion kirstusta, mitä tässä enää kainostelemaan ja pelaamaan penneillä? Valtio kerää autoilusta ideologisia ylimääräisiä veroja (kun ALV:ta ei huomioida) yli kaksi kertaa enemmän kuin valtio käyttää tiestön hoitoon ja muihin autoilun tarpeisiin. Puolitetaan kaikki autoiluun liittyvät verot, niin tilanne asettuu oikeaan luonnolliseen uomaansa.

Autoveron kanssa ei kuitenkaan kannata tehdä ”bernereitä”. Ei kannata edes aloittaa keskustelua autoveron poistamisesta tai alentamisesta yhdellä suurella harppauksella. Autokaupan tasaisen sujuvuuden takaamiseksi, ja auton jo ostaneiden omaisuuden arvon säilyttämiseksi, autoveroa kannattaa alentaa päivittäin pieni murto-osa kerrallaan. Sitä ei kannata porrastaa edes kuukausittain alenevaksi, sekin aiheuttaisi autokauppaan keinotekoisen sumpun jokaisen kuukauden ensimmäisille päiville.

+1
IonMittler
Sitoutumaton Vantaa

Moniulotteisen demokratian puolestapuhuja. Kansan tahto on moniulotteinen, ja pääsee kunnolla oikeuksiinsa vain jos myös päätöksenteko on riittävän moniulotteista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu