Puhtaasti Kotimainen -merkki ratsastaa suomalaisuudella, ulkomaisen halpatyövoiman varassa?

Kun suomalainen mies ostaa marketista muitakin vihanneksia kuin HK:n Sinistä Lenkkiä, vihannesten paketissa komeilee usein tuotteen suomalaisuutta korostava logo, kuten esimerkiksi Puhtaasti Kotimainen sirkkalehti-merkki, logo jossa on kasvin lehdet, joista toinen on vihreä ja toinen on Suomen lippu. Näitä tuotteita kansan on sitten tarkoitus ostaa, tuntien rinnassaan ikiaikaista kansallistunnetta, ylpeyttä isänmaasta, joka meille tarjoaa puhdasta ja terveellistä ruokaa.

Korona-kriisin aikana Suomen lipulla koristettuun puhtaaseen kotimaiseen kasvisruokaan on tullut hieman kitkerä sivumaku. Kun se ruoka ei olekaan ihan niin kotimaista kuin tuotteen kääreeseen painetusta sinivalkoisesta Suomen lipusta voisi kuvitella. ”Kotimaisella” vihannes-alalla on liiketoiminta pahasti kriisissä, kun korona-epidemia sulki rajat ukrainalaiselta halpatyövoimalta. Jää sato korjaamatta, väitetään monesta yrityksestä.

Mitä jos oltaisiin rehellisiä, ja lisättäisiin siihen logoon toiselle lehdelle Ukrainan tai vaikka Vietnamin lippu? Ettei tämä mielikuva-markkinointi menisi kovin katteettomaksi ja todellisuutta valikoivasti esille tuovaksi.

+5
IonMittler
Sitoutumaton Vantaa

Moniulotteisen demokratian puolestapuhuja. Kansan tahto on moniulotteinen, ja pääsee kunnolla oikeuksiinsa vain jos myös päätöksenteko on riittävän moniulotteista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu