Siirretään verorasitus liikenteeltä tuloveroksi

Autoilevan kansan sylkykupiksi, vai oliko se kusitolpaksi, hankkiutunut Matti Vanhanen ehdottaa Bernerin elkein, että asennetaan kaikkiin autoihin seurantalaite, ja verotetaan autoilua kuljetun matkan perusteella. Uutta Vanhasen ajatuksissa on se, että maajussia voitaisiin verottaa kevyemmin per ajettu kilometri kuin ruuhka-Suomen moottoriteiden käyttäjää.

https://yle.fi/uutiset/3-11589093

Vanhanen sanoo suoraan, että 8 miljardin veropotti liikenteeltä halutaan saada kerättyä tulevaisuudessakin, vaikka autot alkavat kulkea sähköllä, ja ah niin tuottoisa polttoaineiden raippaverotus ei sitten enää rikastuta valtiota entiseen tahtiin. ON PAKKO tehdä joku seuraavista vaihtoehdoista:

  1. Aletaan verottaa liikennettä jollain muulla perusteella, jotta liikenteeltä kerättyjen verojen määrä pysyy nykyisellä 8 miljardin tasolla vuodessa.
  2. Aletaan verottaa jotain muuta kuin liikennettä sen verran kuin liikenteen verotulot lähtevät laskemaan, kun sähkö yleistyy autojen käyttövoimana, jotta valtion verotulot pysyvät nykyisellä tasolla.
  3. Ei tehdä mitään, ja annetaan valtion verotulojen vähentyä. Sitten leikataan valtion menoja vastaavalla summalla.

Näistä kolmesta vihervasemmisto lobbaa nyt vaihtoehtoa 1. Oikeisto vastustaa sitä, ainakin keinojen osalta. Vaan onko oikeiston suositus sitten vaihtoehto 2 vai 3?

Minun suositukseni on vaihtoehto 2: Ei pureta hyvinvointi-valtiota, mutta ei myöskään kohdella liikennettä erityisenä raippaverotettavana asiana yhteiskunnassa, vaan kerätään liikenteeltä vain sen verran veroa kuin muiltakin asioilta, mitä ihmiset tekevät yhteiskunnassa — ja joista harva on niin välttämätöntä ja suorastaan ihmisoikeus kuin liikkuminen, liikenne.

Kohdistaisin katseeni siihen suuntaan, että yhdistetään pääomatulojen verotus ansiotulojen verotukseen ja sen nykyiseen progressioon. Jos se ei kasvata valtion verotuloja tarpeeksi, sitten nostetaan tuloveroa sen verran että liikenteeltä poistuva verotulo on paikattu.

IonMittler

Moniulotteisen demokratian puolestapuhuja. Kansan tahto on moniulotteinen, ja pääsee kunnolla oikeuksiinsa vain jos myös päätöksenteko on riittävän moniulotteista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu