Tarvitsemme lain, joka kieltää taksikuskia jättämästä palvelematta asiakasta

Helsingin seudun taksiliikenne on aika huonossa hapessa tällä hetkellä, ainakin jos haluat saada melko lyhyen kyydin. Monet taksikuskit välttelevät lyhyttä kyytiä pyytäviä asiakkaita, ja tekevät asiakkaalle ns. oharit, vaikka kyyti olisi tilattu jonkun sovelluksen kautta, ja asiakas olisi odotellut luvattua kyytiä jo jonkin aikaa. Minulla kävi näin kahdesti viiden minuutin sisällä, kun halusin Katajanokalta taksikyydin Helsingin rautatieasemalle.

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ionmittler/uber-syrjivaa-palvelua-uberin-kuskeilta-helsingissa/

Myös Mikael Jungnerille kävi samalla tavalla. Marko Suutari kirjoitti siitä blogin viime viikolla:

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/marko-suutari/taxi-tappelemalla-tai-ei-taksia-koska-matka-liian-lyhyt-tahan-on-tultu/

Tällaiset huhut mainitsevat usein, että lyhyen kyydin pyytäjiä välttelevät taksikuskit olisivat yleensä ulkomaalaista syntyperää. Toisaalta useimmat taksikuskit alkavat nykyään olla ulkomaista alkuperää, joten on vaikea sanoa, missä on muna ja missä on kana, ja kumpi niistä oli ensin. Mutta se ei ole tarpeellistakaan. Riittää jos taksilakiin tehtäisiin sellainen ilmeisestikin varsin tarpeellinen viilaus, että työvuorossa olevalla ja sovellukseen tai muulla tavoin itsensä vapaaksi ilmoittaneella taksikuskilla on lakisääteinen velvollisuus antaa kyyti asiakkaalle joka sitä pyytää.

Asiakkaan jättäminen palvelematta voisi olla laillista poikkeuksellisen syyn takia, kuten esim. se että pyydetty kyyti kestäisi huomattavan kauan (esim. yli tunnin per suunta, johonkin toiseen kaupunkiin), tai asiakas käyttäytyy uhkaavasti. Mutta ilman tällaista poikkeuksellista syytä asiakkaan palvelemisesta kieltäytyminen, esim. siksi että pyydetty kyyti on ”liian lyhyt, siitä tienaa niin vähän” olisi rike josta kirjoitetaan kuskille rikesakko, ja useista toistuvista rikkeistä otetaan taksin ajolupa pois.

Takseilla on nykyään oikeus hinnoitella vapaasti, joten ”liian lyhyen matkan” ei pitäisi olla mikään ongelma. Aloitusmaksu on keksitty sitä varten. Sellaista ongelmaa ei pitäisi olla olemassakaan, että taksiyritys (ja sen työntekijä) kieltäytyy palvelemasta asiakasta itse laatimansa hinnaston mukaan, koska ”siitä tienaisi niin huonosti”.

IonMittler
Sitoutumaton Vantaa

Moniulotteisen demokratian puolestapuhuja. Kansan tahto on moniulotteinen, ja pääsee kunnolla oikeuksiinsa vain jos myös päätöksenteko on riittävän moniulotteista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu