Tuen osoitus Veikko Hintsaselle: Suomen sisäinen rahtiliikenne vesille, pois kumipyöriltä

Vesiliikenteessä on jotain ylimääräistä tunnelmallisuutta. Ahvenanmaan saaristossa tai järvellä lipuvan aluksen kyydissä mieli lepää, kun kauniit maisemat vaihtuvat. Olen aina ollut sitä mieltä, että vesiliikenne on usein hyödyntämätön mahdollisuus tehdä elämästä vähän hienompaa. Turussa mennään bussilla, eikä jokea pitkin vesibussilla. Oikeastaan se on Kiova, jossa Dneprin rannoilla usein haaveilen kuinka sääli se on, että on näin luonnonkaunis joki keskellä kaupunkia, mutta kansa liikkuu tunkkaisella metrolla ja linja-autolla. Vesibusseja ei kulje.

Olen puolueellinen vesiliikenteen hyväksi, mutta Suomen johtava poliittinen eliitti on puolueellinen vesiliikennettä vastaan, ainakin sisävesillä, EU:n tavoitteiden ja suositusten vastaisesti. Näin väittää Veikko Hintsanen lukuisissa blogeissaan ja monin esimerkein. Hänen mielestään Helsingin herrat tukevat Helsingin ja muiden rannikkokaupunkien satamien taloutta keinotekoisesti, pysäyttämällä merirahdin rannikon satamiin, joista se siirretään rekkoihin, jotka jatkavat muualle Suomeen.

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/author/bionavigaattori/

Keski-Euroopan tyyliin ja EU:n suosituksiin kuuluisi ajaa rahti sopivan kokoisilla laivoilla mereltä suoraan sisävesille, pitkälle sisämaahan. Suomessa pääsee vesitse mereltä ainakin Kuopioon asti. Kuopion seudulle menossa olevaa rahtia ei kannattaisi purkaa laivasta Helsingissä Vuosaaren satamassa, ja ajaa loppumatkaa rekalla maantietä pitkin. Se aiheuttaa enemmän kustannuksia ja ilmastopäästöjä.

EU:n suuntaan niin usein kumartava Suomen poliittinen eliitti on tässä asiassa löytänyt taas yhden niistä kuuluisista poikkeuksista, joissa EU:n tahdolla ja suosituksilla ei olekaan yllättäen mitään väliä, ja niitä jätetään noudattamatta vuodesta toiseen ja vuosikymmenestä toiseen. EU:n tahto on jälleen kerran vain keppihevonen, jolla Suomen poliittinen eliitti ratsastaa silloin kun hyvältä tuntuu. Mutta silloin kun on EU:n tahdon kanssa ristiriidassa olevia oman sisäpiirin etuja mukana, keppihevonen jätetään syrjään. Keppihevonen on työnsä tehnyt, keppihevonen saa mennä.

Rahtiliikenteen siirtäminen kumipyöriltä sisävesille ei etene Suomessa Keski-Euroopan tyyliin ja EU:n suositusten mukaisesti. Se ei etene, koska Helsinki-keskeinen Suomen poliittinen eliitti ajaa tässä asiassa Helsingin taloudellista etua. Merisatama on tuottoisaa liiketoimintaa. Hyödyn kuittaa Helsingin kaupunki ja muut rannikon kaupungit, ja tappion kärsivät kuljetusten maksajat korkeammissa kuljetuskustannuksissa, sekä luonto suurempien ilmastopäästöjen takia.

Missä Elokapina? Missä City-Vihreä puolue? He ovat Helsinki-keskeisyyden ruumiillistuma, onko heillä oma lehmä ojassa?

+6
IonMittler
Sitoutumaton Vantaa

Moniulotteisen demokratian puolestapuhuja. Kansan tahto on moniulotteinen, ja pääsee kunnolla oikeuksiinsa vain jos myös päätöksenteko on riittävän moniulotteista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu