Über-syrjivää palvelua Uberin kuskeilta Helsingissä
Helsingin kuuluisin taksikuski Husu Hussein ei ole ainoa, jolla on kerrottavana tarina siitä että joku taustaltaan afrikkalainen taksikuski jättää asiakkaita palvelematta Helsingissä. Minulle kävi niin kahdesti viiden minuutin sisällä, palatessani eilen Tallinnan reissulta loppiaisen iltana.
Katajanokan liikenne on kaaoottista aina laivan saapuessa. Terminaalin edessä oli parikymmentä taksia juuttuneena ruuhkaan. Tilasin Uber-sovelluksella kyydin rautatieasemalle, ja sovellus näytti minulle kartalla, missä kohdassa ruuhkaa kuskini istuu autossaan kuin täi tervassa.
Afrikkalainen kuski kysyi minulta tekstiviestillä englanniksi, mihin haluan matkustaa. En tiedä miten Uberin systeemi toimii, eikö kuski näe määränpäätä suoraan järjestelmästä? Vastasin että haluan rautatieasemalle. Samalla olinkin jo ehtinyt hänen autonsa viereen, jonka sijainnin Uberin sovellus näytti kartalla. Mutta sen sijaan että kuski olisi avannut oven tai ikkunan ja tervehtinyt asiakasta, hän hylkäsikin matkan sovelluksen kautta, ja ajoi tiehensä. Väärää kaistaa, koska ruuhkassa ei päässyt eteen päin liikennesääntöjä noudattaen.
Mutta ei hätää: Uberin sovellus tarjoaa automaattisesti toista kuskia, jos varaukseen merkitty kuski peruu matkan. Uber yhdisti minut toiselle afrikkalaiselle kuljettajalle, jonka auto jonotti ruuhkassa 50 metrin päässä. Lähdin kävelemään kohti hänen autoaan, mutta en ehtinyt autolle asti, kun tämäkin afrikkalainen työn sankari perui matkan.
Uberin sovellus ehdotti kolmatta kuskia, mutta tässä vaiheessa aloin kyllästyä asiakaspalvelun laatuun, ja päätin lähteä kävellen kohti rautatieasemaa. Hotel Marina Palacen kohdalla seisoi perinteinen taksi tolpalla. Sain kyydin rautatieasemalle 15 eurolla. Uber tarjosi minulle noin puolet halvempia hintoja, ja siinä se ongelma todennäköisesti onkin. Edes afrikkalaiset suomea osaamattomat kuskit eivät tee suomessa työtä halvalla ja kyselemättä paremman elintason perään, jos he näkevät mahdollisuuksia päästä jotain kautta paremmille tienesteille. Perinteisen taksiyhtiön kuski väitti kuulleensa tämän suuntaisia tarinoita ennenkin, että joillekin Uber-kuskeille eivät tahdo kelvata lyhyet ajokeikat.
Joskus tuntuu siltä, että Kokoomus ja Keskusta uskovat että maahanmuutto ratkaisee tyytymättömän matalasti palkatun työväestön ongelman. Afrikkalaiset maahanmuuttajat toivottavasti tekevät työtä halvalla tyytyväisinä. Eivät tee. Tai ehkä tekevät ensimmäiset pari vuotta, kunnes oppivat maan tavoille, ja ammattiliittokin rekrytoi heidät riveihinsä. Heilläkin on silmät päässä, joilla näkee mitä mahdollisuuksia yhteiskunnassa on tienata paremmin, ja kekseliäisyyttä, joka tuntuu ylittävän ne riittämättömät keinot, joilla Uberin organisaatio yrittää suitsia kuljettajia hyväksymään myös lyhyitä halpoja ajokeikkoja, joista tienaa vain muutaman euron, ja sitten ehkä joutuu taas jonon hännille odottamaan seuraavaa keikkaa. Sillä välin kun kaverit tekevät rahaa ajamalla pidempiä keikkoja, ehkä jopa lentokentälle asti. Olisiko tuossa ansaintalogiikkaa, joka motivoi Uber-kuskeja jättämään lyhyttä matkaa pyytävän asiakkaan tien poskeen?
Ehkä Uber vielä keksii keinon laittaa kuskit ruotuun. Jotta kuskeille kelpaa vaikka väkisin puolet halvempi tarjous ajosta Katajanokalta rautatieasemalle kuin perinteinen taksiyhtiö pyytää.
Kommentit (0)