Uusi laki kieltäisi alaikäiseltä auton ajamisen vkl-öisin, luvassa on hyödytön suutari

Nuoret miehet joutuvat vakavaan auto-onnettomuuteen tilastollisesti useammin kuin muut väestöryhmät. Kaipa se Fast & Furious -elokuvien sarja on niin koukuttava. Olen itsekin todistanut jalkakäytävältä käsin, joskus tuon elokuvan ensimmäisten jaksojen pyöriessä teattereissa, kun kaksi bemaria nuorine kuskeineen ajoi Lapuan keskustassa rinkiä niin lujaa kuin siellä on teknisesti mahdollista ajaa, suistumatta tieltä kaarteissa.

Tuo on yksi niistä kerroista, jotka harmittavat jälkeenpäin: miksi lamaannuin, miksi en kaivanut kännykkää taskusta, ja ottanut videota tai valokuvaa autojen rekisterinumeroista? Montaa sekuntia ei olisi ollut aikaa sellaiseen reagointiin, koska ne autot saapuivat lujaa, ja poistuivat lujaa. Jos joku jalankulkija olisi ylittänyt väärää jalkakäytävää väärällä hetkellä, kuskilla ei olisi ollut mitään mahdollisuutta reagoida ja väistää.

Niin tyhmiä jotkut nuoret mieskuskit ovat.

Valmisteilla oleva lakiluonnos haluaa kohentaa tilannetta. Keinoksi on ehdotettu sitä, että alle 18-vuotiaiden olisi kiellettyä ajaa autoa viikonloppuisin yöaikaan, jolloin vakavia onnettomuuksia tapahtuu eniten, kun alkoholia nauttinut kaveriporukka lähtee ajelulle, ja matkustajat kannustavat kuskia näyttämään mihin hän pystyy ja kuinka lujaa tämä auto kulkee.

https://yle.fi/uutiset/3-12168490

Ehdotettu keino taitaa olla harvinaisen hyödytön suutari. Vakavat onnettomuudet tapahtuvat sellaisissa olosuhteissa, joissa nuori kuski rikkoo voimassa olevaa lakia, esimerkiksi nopeusrajoitusta. Tuskinpa yksi kielto lisää auttaisi tilannetta kovin paljon, kun ongelma on se, että voimassa olevia kieltoja ja liikennesääntöjä rikotaan täysin tietoisesti.

Jotain parempaa pitäisi keksiä. Ja jotain sellaista, joka huomioi myös 18 vuotta täyttäneet autolla kaahaajat. Modernit autot liikkuvat tasan sen verran kuin auton tietokone sallii. Aika suuri osa liikenteessä olevista autoista olisi teknisesti mahdollista varustaa ohjelmiston päivityksellä, joka estää kuljettajaa ylittämästä sitä tien nopeusrajoitusta, jonka auton navigaattori havaitsee. Sikäli kuin autossa on navigaattori. Sellaisen puuttuessa voitaisiin tyytyä enimmäisnopeuteen, joka voisi olla nuorilla aikuisilla kuskeilla 1980-luvulta tuttu 80 km/h, ja teineillä ehkä 60 km/h.

Kunnes EU tällaisen hankkeen kieltää. EU:llahan on tapana kieltää tällaisia hankkeita.

+1
IonMittler
Perussuomalaiset Vantaa

Moniulotteisen demokratian puolestapuhuja. Kansan tahto on moniulotteinen, ja pääsee kunnolla oikeuksiinsa vain jos myös päätöksenteko on riittävän moniulotteista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu