Uusi pysäköinti-sääntö yllätti autoilijat: rahastetaanko, vai edistetäänkö turvallisuutta?

Viime vuoden kesällä laki muuttui siten, että auton saa pysäköidä myös ns. ”nokka väärään suuntaan” kaksisuuntaisella tiellä. Käytännössä siis tien vasempaan laitaan, vastakkaisen ajosuunnan puoleisiin parkkiruutuihin, tekemättä kadulla U-käännöstä.

Tämä uusi käytäntö on lisännyt autoilijoiden keskuudessa väärinkäsityksiä, mihin saa pysäköidä ja mihin ei. YLE uutisen mukaan suurin osa Helsingissä jaetuista parkkisakoista elokuussa 2021 aiheutui siitä rikkeestä, että auto on pysäköity tien vasemmalle puolelle suojatien ”jälkeen”. Mutta silloin auto onkin itse asiassa ennen suojatietä, eikä sen jälkeen, kun asiaa katsotaan kyseisen kaistan normaalista ajosuunnasta. Suojatien eteen pysäköiminen on kiellettyä viiden metrin matkalla, mutta suojatien jälkeen saa pysäköidä vaikka melkein suojatiehen kiinni.

https://yle.fi/uutiset/3-12087483

Tämä kuva esittää tyypillistä tilannetta Helsingin keskustassa nykyään, tuottoisaa apajaa Lappu-Liisoille. Kaikki vihreät autot on pysäköity laillisiin paikkoihin, ja kaikki punaiset autot ovat laittomalla paikalla, suojatien edessä (kaistan ajosuunnasta katsottuna) alle viiden metrin etäisyydellä. Minäkin menin tähän ansaan toissapäivänä Helsingissä, kun saavuin tämän kaavion mukaiseen risteykseen, ja kaikki kuvaan merkityt autopaikat olivat täynnä, paitsi yksi punaisista oli ”vapaa”. Siihen auto siis. Kohta olikin sakkolappu tuulilasissa.

Tämä on varmasti tuottoisaa liiketoimintaa Helsingin kaupungille. Heillä on epäilemättä Excel-taulukkoon merkittynä varmimmat sakkorysät, joihin kannattaa lähettää pysäköinnin valvoja kiertämään parin tunnin välein. Hyvä tili kaupungin kassaan on taattu. Jos kaupungin virkamiesten tiedossa on takuuvarmoja apajia, joissa on lähes aina joku tolvana pysäköinyt suojatien eteen, silloin herää sellainen kysymys, että kiinnostaako virkamiehiä jalankulkijoiden turvallisuus tässä nyt ollenkaan?

Siihen voisi laittaa ylimääräisen kieltomerkin, tai parhaassa tapauksessa kaksi betoniporsasta tai kevyttä matalaa metalliaitaa, sellaisen suojatien eteen 5 m matkalle, josta löytyy joka päivä joku auto pysäköitynä laittomaan kohtaan. Se osoittaisi virkamiehiltä kiinnostusta varsinaiseen pääasiaan, eli jalankulkijoiden turvallisuuteen kohdistuvan, päivittäin toteutuvan riskin eliminoimiseen kerralla ja lopullisesti. Siihen loppuisi pysäköinti siihen kohtaan. Sen sijaan virkamiehet istuvat tyytyväisinä toimistossaan, ja laskevat pysäköintisakkojen päivittäisiä tuottoja kaupungin kassaan.

Riski jalankulkijoiden turvallisuudelle on ja pysyy. Se on rahaa tuottava riski, siihen ei kannata koskea.

+3
IonMittler
Sitoutumaton Vantaa

Moniulotteisen demokratian puolestapuhuja. Kansan tahto on moniulotteinen, ja pääsee kunnolla oikeuksiinsa vain jos myös päätöksenteko on riittävän moniulotteista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu