Venäjä suunnittelee ilmaista julkista liikennettä, joka verotettaisiin autoilijoilta

Venäjällä on tänään uutisoitu, että liikenneministeriö aikoo esittää ilmaista joukkoliikennettä kaikkiin kaupunkeihin Venäjällä. Kustannukset katettaisiin keinolla, joka on tuttu suomalaiselle vihervasemmistolle, vaikka Venäjän hallitus onkin ideologisesti kaukana suomalaisista kollegoistaan: verottamalla autoilua esim. tiemaksuilla. Hanke aiotaan esitellä duumassa helmikuussa 2021, ja joukkoliikenne muuttuisi ilmaiseksi kaikissa Venäjän kaupungeissa vuonna 2035.

https://m.gazeta.ru/amp/business/2020/09/11/13247426.shtml

https://amp.rbc.ru/rbcnews/society/11/09/2020/5f58d4489a7947771a7c09e1

Tähän yllättävän vasemmistolaiseen ja vihreään suunnitelmaan on päädytty Venäjällä kiertotietä, sen jälkeen kun ideologiselta pohjavireeltään oikeistolaisempi suunnitelma tietullien käyttöön ottamiseksi suurkaupungeissa kaatui vuonna 2016, kansalaisten ja monien poliitikkojen ankaraan vastustukseen. Autoteiden ruuhkaisuus suurkaupungeissa on Venäjällä krooninen ongelma, kuten lähes kaikissa muissakin maailman valtioissa. Tietulleista toivottiin keinoa vähentää yksityisen autoilun suosiota kaupungeissa. Mutta hanke osoittautui liian epäsuosituksi kansan keskuudessa, joten hallitus perui suunnitelman vuonna 2016, ja otti hankkeelle muutaman vuoden lisää harkinta-aikaa.

Neljän vuoden mietiskelyn jälkeen Venäjällä on nyt keksitty keino, jolla tietullit saataisiin myytyä kansalle: luvataan kaikkiin kaupunkeihin ilmainen joukkoliikenne, vastineeksi tietulleille, jotka otettaisiin käyttöön osittain jo vuonna 2025, eli 10 vuotta ennen kuin joukkoliikenteestä tulisi ilmaista. Tietulleilla on tarkoitus rahoittaa alkuvaiheessa tiestön kunnostustöitä.

Ilmaisuuden toivotaan lisäävän joukkoliikenteen käyttöä Venäjän kaupungeissa noin 50% nykyisestä tasosta. Liian suosittua julkisesta liikenteestä ei saa tulla, jos se halutaan rahoittaa autoilijoiden kukkarosta. Autoilijoita täytyisi olla jatkossakin tarpeeksi paljon, jotta tietullin ei tarvitse olla kohtuuttoman kallis per autoilija. Vaikka olisihan siinä tyyliä oligarkeilla ajella Ferrarilla pitkin tyhjiä kaupungin katuja, joiden tietullien hinta on karannut tavallisen kansan maksukyvyn tavoittamattomiin.

 

IonMittler

Moniulotteisen demokratian puolestapuhuja. Kansan tahto on moniulotteinen, ja pääsee kunnolla oikeuksiinsa vain jos myös päätöksenteko on riittävän moniulotteista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu