Vuokrattavien sähkö-potkulautojen villi pysäköinti sakotettavaksi

 

Monessa kaupungissa Suomessa ja ympäri Eurooppaa on viime vuosina yleistynyt ns. kaupunkipyörien vuokraus. Pari vuotta sitten vuokrasin pyörän Lontoossa. Pyöräilyn tunnelma lässähti melko nopeasti, monestakin syystä.

Lontoossa on kiellettyä pyöräillä siinä ainoassa paikassa, jossa se olisi turvallista ja viihtyisää, eli puistoissa. Järjenvastainen sääntö. Ruuhkaisella ajoradalla pyöräileminen autojen seassa ei tunnu kivalta ajatukselta, olisi mukava päästä lomalta kotiin terveenä ja hengissä. En tiedä onko jalkakäytävällä pyöräileminen sallittua Lontoossa, mutta tilaa siellä ei kyllä olisi ollut kesäisin, ennen korona-kriisiä. Lontoon keskustan kadut ovat kesäisin niin täynnä ihmisiä, että pyörällä on vaikea mahtua sekaan.

Toisekseen niitä kaupunkipyörien nouto- ja palautuspisteitä ei ole ihan joka kadun kulmassa, vaikka niitä paljon onkin. Vuokraajan nettisivusto näytti kartalla palautuspisteiden sijainnit. Mutta kun suunnistimme sellaista kohti Hyde Parkin nurkilla, eipä sieltä mitään palautuspistettä löytynyt, vaikka pyörimme niillä nurkilla hölmön näköisenä kymmenen minuuttia. Lopulta jouduimme palauttamaan pyörät melko kauas sieltä mihin olimme menossa.

Tarinan opetus on: unohda polkupyörä Lontoossa, ja keksi joku muu kulkuväline.

Vuokrattavien sähkö-potkulautojen kanssa elämä on jostain syystä paljon villimpää ja vapaampaa kuin kaupunkipyörillä. Syystä jota en tiedä, on sallittu ja aloitettu käytäntö, että niitä ei pysäköidä tiettyihin noutopisteisiin, vaan ne saa jättää ihan mihin tahansa. Vaikka keskelle ajotietä, kuten blogin pääkuvassa, jonka otin poistuessani Katajanokan satamasta eilen illalla. Kuvan otettuani siirsin laittomaan paikkaan ajoradalle pysäköidyn skuutin vähän syrjemmälle.

Sakothan tuosta pitäisi saada sille käyttäjälle, joka jätti potkulaudan autotielle. Haluaisin sakot myös sille käyttäjälle, joka jätti skuutin poikittain keskelle jalkakäytävää Helsingin Esplanadin puiston lähellä kuukausi sitten. Törmäsin siihen lastenvaunuilla, ja pieni tiitiäinen vaunuissa heräsi siihen.

Kaupunkipyörien noutoasemat tuntuvat jotenkin väljähtäneeltä ja ajastaan jälkeen jääneeltä ajatukselta. Vaikka niitä rakennetaankin edelleen, vielä tälläkin vuosikymmenellä. Potkulautojen vapaus on sitä jotain. Laitteita kerääntyy spontaanisti sinne missä ihmiset oikeasti haluavat liikkua, eikä sinne missä virkamies kuvittelee ihmisten haluavan liikkua. Näillä kahdella on joskus ärsyttävän iso ero.

Mutta siististi ne pitäisi saada pysäköityä. Pitäisi olla kunnolliset säännöt, miten ja mihin potkulaudan saa pysäköidä. Sakon uhalla. Sakon ei ehkä tarvitse olla yhtä suuri kuin väärin pysäköidyn auton sakkomaksu, koska kolmannet osapuolet pystyvät kohtuullisella vaivalla siirtämään sivuun itseään häiritsevän skuutin. Väärin pysäköidyn auton kanssa joutuu vain elämään, se ongelma pysyy siihen asti kunnes auton kuljettaja vaivautuu korjaamaan asian.

Vaan millä se todistettaisiin, kuka skuutin on jättänyt vinksin vonksin vähän mihin sattuu? Joku sivullinen on voinut ilkivaltaisesti siirtää skuuttia, jonka edellinen käyttäjä oli pysäköinyt asiallisesti. Tällaista ilkivaltaista sivullista ei ehkä saada kiinni ja tuomiolle kovin helposti, mutta viimeisen käyttäjän osallisuus tai osattomuus asiaan saataisiin kyllä todistettua, jos skuuteissa olisi pakollisena varusteena liiketunnistin. Viimeisin käyttäjä olisi laillisesti vastuussa skuutin pysäköinnin laillisuudesta siihen aikaleimaan asti, jolloin hän ns. palauttaa laitteen eli kirjautuu ulos. Jos mitään ilkivaltaista sivullista ei ole olemassa, ja liiketunnistimen rekisteri päättyy siihen hetkeen kun viimeisin käyttäjä lopetti laitteen hallinnan, silloin viimeisin käyttäjä on todistetusti syyllinen mahdolliseen väärin pysäköintiin, ja häntä voitaisiin sakottaa siitä.

Jakamistalous on ehdottomasti kannatettava asia. Ei jokainen ihminen tarvitse omaa sähkö-potkulautaa. Mutta laitteiden holtiton pysäköinti miten sattuu ja mihin sattuu täytyy saada kuriin. Ei ole perusteltua, että kaikkia muita toimijoita yhteiskunnassa pidetään kurissa ja herran nuhteessa, ravintola ei saa laittaa mainoskylttiä tai terassin pöytää keskelle jalkakäytävää jalankulkijoiden esteeksi, mutta skuutilla hurjastelijat olisivat joku poikkeus, johon säännöt eivät päde. Asia pitää järjestää niin että säännöt koskevat myös heitä. Sakon uhalla.

+1
IonMittler
Perussuomalaiset Vantaa

Moniulotteisen demokratian puolestapuhuja. Kansan tahto on moniulotteinen, ja pääsee kunnolla oikeuksiinsa vain jos myös päätöksenteko on riittävän moniulotteista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu